GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:27

Adelaide71 schreef:
Ik ook Sammie, maar wat JandeR bijvoorbeeld niet wil lezen is dat het om het algemene beeld gaat wb de Duitse (en ook de meeste Engelse) ruiters. De jeugd wordt daar over het algemeen al heel anders opgeleid dan in NL. Men houdt over het algemeen de losgelassenheit van het paard veel hoger in het vaandel dan in NL. En dan gooit hij er wat stokoude beelden in, beetje stemming maken. Hij (en vele andere Hollanders) vinden dat spektakel en imo op druk rijden prachtig. Prima, ik houd er niet van en er zijn gelukkig mensen die dat ook vinden. Zoals al eerder in dit topic genoemd werd: het is net een puppeteer.

Helemaal eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:37

pol013 schreef:
Die video's zijn altijd heel fijn om naar te kijken. Maar om een voorbereide instructie video nou te vergelijken met het rijden van een proef op JA met een jong paard.....

pol013
het gaat niet om te vergelijken met een proef op JA (Fransiscus is ook een GP hengst) het gaat om een andere aanpak van opleiden veel meer vanuit de happy atleet gedacht en gedaan

zo'n "intermezzo" in de training houd - denk ik - de paarden mentaal frisser om het zware werk aan te kunnen / vol te kunnen houden

dit n.a.v. alle trainingsmethodes (genoemd) hier in dit topic

hier al geen jong paard meer, had op JA niet misstaan !!

https://www.youtube.com/watch?v=98v8_X4qGuk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-20 10:17, in het totaal 4 keer bewerkt

Isabel

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:42

Ik vind dan bijvoorbeeld een Anne Meulendijks wel heel fijn rijden, vriendelijk en harmonieus. Dus dat ruiters in Nederland per definitie anders opgeleid worden zou ik niet zo kunnen zeggen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:44

Electra63 schreef:
Ik ben het met Jan eens, de verschillen zijn helemaal niet zo groot.
Zeker niet als je het karakter van de verschillende paarden meetelt.
Adelinde werd ook altijd afgezeken in de tijd met Parzival, terwijl dit gewoon een heel sensibel paard is.
En nu gewoon lekker van zijn pensioen mag genieten bij Adelinde.

Als iemand een enorme berg respect verdient voor wat ze met dat paard klaargespeeld heeft, dan is het Adelinde wel. Dat paard is allesbehalve makkelijk en zij heeft hem wel aan de gang gekregen en het hoogste met hem bereikt. Daar kan je alleen maar respect voor hebben.

Elke topruiter stelt zijn paard wel een keertje diep in, maar gelukkig is de hype wel zo'n beetje voorbij.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 31-01-20 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:48

janderegelaa schreef:
De rollkur is als eerste toegepast door Nicole Uphoff en Isabel Werth.

Hier een voorbeeldfilmpje van Isabel Werth
[ Video ]

De rest van de filmpjes vind je hier:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... eW-vunC19B

En ik moet er wel bij zeggen dat ik niet tegen hyperflexie ben, mits goed uitgevoerd.

Dit is geen rollkur (filmpje van Isabell) dit is Laag, Diep en Rond. Rollkur is wanneer het paard met de kin tegen de hals aan gedrukt loopt. Hyperflexie als daarnaast links en rechts gezaagd wordt met de hand om het paard "in te laten buigen". Te herkennen aan de "binnenhand" van de ruiter die dan omhoog en terug werkt.

Rollkur:
https://www.youtube.com/watch?v=2lD6tZYe2EA

Laag, diep en rond hoeft niks mis mee te zijn..mits de neus er maar uit is en uit blijft en er geen terugwerkende hand is.
LDR is daarom ook toegestaan en de rollkur en hyperflexie gelukkig verboden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:50

Pipodipo schreef:
Electra63 schreef:
Ik ben het met Jan eens, de verschillen zijn helemaal niet zo groot.
Zeker niet als je het karakter van de verschillende paarden meetelt.
Adelinde werd ook altijd afgezeken in de tijd met Parzival, terwijl dit gewoon een heel sensibel paard is.
En nu gewoon lekker van zijn pensioen mag genieten bij Adelinde.

Als iemand een enorme berg respect verdiend voor wat ze met dat paard klaargespeeld heeft, dan is het Adelinde wel. Dat paard is allesbehalve makkelijk en zij heeft hem wel aan de gang gekregen en het hoogste met hem bereikt. Daar kan je alleen maar respect voor hebben.

Elke topruiter stelt zijn paard wel een keertje diep in, maar gelukkig is de hype wel zo'n beetje voorbij.

Heel eerlijk, ik vond haar met Parzival vreselijk om te zien rijden..ook veel druk en gehang in de mond. Maar ze is wel een andere weg ingeslagen want met Aquido en Zephyr rijdt ze veel fijner vind ik. (meer van achteren naar voren, minder druk) Ik heb respect voor iemand die zo'n ommeslag durft te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:55

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:
De rollkur is als eerste toegepast door Nicole Uphoff en Isabel Werth.

Hier een voorbeeldfilmpje van Isabel Werth
[ Video ]

De rest van de filmpjes vind je hier:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... eW-vunC19B

En ik moet er wel bij zeggen dat ik niet tegen hyperflexie ben, mits goed uitgevoerd.

Dit is geen rollkur (filmpje van Isabell) dit is Laag, Diep en Rond. Rollkur is wanneer het paard met de kin tegen de hals aan gedrukt loopt. Hyperflexie als daarnaast links en rechts gezaagd wordt met de hand om het paard "in te laten buigen". Te herkennen aan de "binnenhand" van de ruiter die dan omhoog en terug werkt.

Rollkur:
https://www.youtube.com/watch?v=2lD6tZYe2EA

Laag, diep en rond hoeft niks mis mee te zijn..mits de neus er maar uit is en uit blijft en er geen terugwerkende hand is.
LDR is daarom ook toegestaan en de rollkur en hyperflexie gelukkig verboden.

Ik vind het filmpje er alsnog niet prettig uit zien :o . Erg gedwongen, zo met die handen op de dijbenen en die rare galoppasjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:58

Ja het lijkt er op dat ze hem super klein wil laten galloperen en wel over de rug wilt houden, het zal z'n doel hebben. Persoonlijk vind ik in ieder geval alles beter dan de kin op de borst en terug en omhoog werkende handen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:03

Elisa2 schreef:
Ja het lijkt er op dat ze hem super klein wil laten galloperen en wel over de rug wilt houden, het zal z'n doel hebben. Persoonlijk vind ik in ieder geval alles beter dan de kin op de borst en terug en omhoog werkende handen.

Ja, dat wel. Hij heeft nog wel wat lucht voor. Alsnog vind ik het er niet prettig uit zien.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:17

We wonen hier middenin het 'dressuurgebeuren'. Ik zie geen verschil tussen BRD en NL, er zijn in beide landen combinaties die je meer of minder aanspreken. Het Skala bestaat hier wel, maar dat wordt meer en meer een papieren kwestie. Al onze Warendorf stagiaires kennen het op hun duimpje.

De Rollkur komt toch echt uit de Duitse keuken, daar heeft het zijn naam ook aan ontleend ;) 'Vroeger' propageerde Ernest van Loon laag, diep en rond. Dat was echt een andere benadering, heb ik aan den lijve mogen ervaren. Hyperflexie kon op de paarden van destijds ook amper, ze waren minder atletisch.

Persoonlijk ben ik fan van Charlotte Dujardin en Carl Hester. Maar ja, ik ben Engelse :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:18

IsabelleN schreef:
We wonen hier middenin het 'dressuurgebeuren'. Ik zie geen verschil tussen BRD en NL, er zijn in beide landen combinaties die je meer of minder aanspreken. Het Skala bestaat hier wel, maar dat wordt meer en meer een papieren kwestie. Al onze Warendorf stagiaires kennen het op hun duimpje.

De Rollkur komt toch echt uit de Duitse keuken, daar heeft het zijn naam ook aan ontleend ;) 'Vroeger' propageerde Ernest van Loon laag, diep en rond. Dat was echt een andere benadering, heb ik aan den lijve mogen ervaren. Hyperflexie kon op de paarden van destijds ook amper, ze waren minder atletisch.

Persoonlijk ben ik fan van Charlotte Dujardin en Carl Hester. Maar ja, ik ben Engelse :=

Ik dacht dat rollkur uit Frankrijk kwam van oorsprong.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:21

Paul Schockemohle was er al 'goed' in

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:37

Adelaide71 schreef:
Misschien hebben ze gewoon gelijk Roodvos en zien NL-ders dat logischerwijs (??) niet zo...

Deze post van jou geeft al gelijk aan waar de schoen wringt. Het gaat namelijk niet om goed/fout, gelijk/ongelijk. Een dressuurproef is, letterlijk, aan het einde van de rit een optelsom van de onderdelen. En daarmee is het onderwerp veel te complex om daar op een dergelijke simpele manier naar te kijken.

Waar je op bedacht moet zijn is het focussen op maar 1 aspect. Een proef kan bijvoorbeeld samengevat worden met: “heel harmonieus maar mist lengtebuiging en gedragenheid”. Als je nou wil proberen het oordeel over deze combinatie te beïnvloeden, dan schrijf je alleen maar over 1 aspect.
- Positieve beïvloeding: Ruiter zat heel mooi stil en ontspannen. Paard reageerde onvoorwaardelijk op de kleine aanwijzingen van de ruiter. Wat een feest om naar te kijken, zo moet dressuur zijn!
- Negatieve beïnvloeding: Paard slofte door de baan en kwam regelmatig op de voorhand. Achterhand daalde nauwelijks in de appuyementen en de benen kruisten nauwelijks. Ruiter zat maar een beetje mee te liften. Wat een slaapverwekkende vertoning!
Zelfde proef, 2 totaal verschillende omschrijvingen.

St Georg heeft er sterk een handje van om bij de NL (top) ruiters alleen het negatieve voor het voetlicht te halen. En als je dat dan klakkeloos leest en naar de beelden kijkt dan denk je “ja, ze hebben gelijk”! En dat is ook zo, want het immers waar te nemen in de proef. Maar het doel is dat de lezer vergeet dat er ook nog positieve dingen over de proef zijn te zijn zeggen. En zo wordt er een basis gelegd om een vooroordeel te vormen over de combinatie die hopelijk de scores voor de toekomst drukt.

En als je goed hebt gelezen, heb je gezien dat ik nergens mijn mening geef EG of Total US. En die ga ik ook niet geven, want ik heb daar op moment ook nog helemaal geen mening over.
Ik probeer alleen maar mensen/lezers bewust te maken van hoe het spelletje werkt. Want men is namelijk gauw geneigd zichzelf “kritisch” te noemen maar dan blijkt dat slechts synoniem te zijn voor “alleen het negatieve willen zien”. Als je doorziet hoe het spelletje werkt kan je ook op zoek gaan naar andere geluiden, verzachtende omstandigheden in aanmerking nemen, en dan daarop je eigen mening baseren. Dan ben je naar mijn mening pas echt kritisch aan het kijken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 01:40

janderegelaa schreef:
Of jullie perceptie van correct rijden is niet juist

Of jou perceptie van correct rijden is niet juist :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 01:43

janderegelaa schreef:
Adelaide71 schreef:
Ja is zo Pipodipo, maar je begreep mijn punt idd. Zijn we het eens.

Wat vind jij dan van de Duitsers JandeRegelaar? Dat is niet hoe het hoort?

Oh nee hoor. Niet persé. Maar als onderstaand filmpje bekijk dan zie ik een Weihegold die stiekem wel even aangepakt wordt. Ook met haar hand een paar keer. Piaffe is echt niet met een dalende achterhand wat wel zou moeten. .

De achterhand daalt wel.

Dat er een keer met een hand ingegrepen wordt is het probleem niet. Werth laat daarna echter los en Gal heeft altijd druk erop staan en zweept het paard letterlijk op. Zie je ook als je hem ziet losrijden live, dat gaat echt nergens over en heeft niets met paardrijden te maken. Alleen maar show en die paarden over de emmer helpen.

Ze gaan bij hun allemaal vervroegd met pensioen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 01:47

_San87_ schreef:
Maar je hebt spektakel en spektakel... Ik vind Total Hope bijvoorbeeld spectaculair lopen, ontzettend fijn om naar te kijken. Terwijl ik bij Total US dus het idee heb dat hij enorm getrixt wordt om zo te lopen (en ik weet dat het niet zo is, maar dat gevoel krijg ik er wel bij).

Eens, overigens zitten de tribunes niet vol hoor voor Total US, 2 jaar geleden werd er schande gesproken tijdens de pavocup hoe dat paard voorgesteld werd. En was de tribune zo goed als leeg tijdens de finale.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:05

Ik heb gisteren genoten van alle Nederlandse ruiters (en enkele buitenlanders) :D en de KWPN-ers tijdens de Hengstenshow in Den Bosch

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:15

Electra63 schreef:
Ik heb gisteren genoten van alle Nederlandse ruiters (en enkele buitenlanders) :D en de KWPN-ers tijdens de Hengstenshow in Den Bosch

Zag dat Jovian ook meeliep, maar die is niet goedgekeurd door het KWPN...waarom was hij daar? Als nakomeling?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:30

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:
Of jullie perceptie van correct rijden is niet juist

Of jou perceptie van correct rijden is niet juist :+

Misschien is de mijne niet juist maar hij is wel hetzelfde als die van de jury ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:30

Benzz schreef:
_San87_ schreef:
Maar je hebt spektakel en spektakel... Ik vind Total Hope bijvoorbeeld spectaculair lopen, ontzettend fijn om naar te kijken. Terwijl ik bij Total US dus het idee heb dat hij enorm getrixt wordt om zo te lopen (en ik weet dat het niet zo is, maar dat gevoel krijg ik er wel bij).

Eens, overigens zitten de tribunes niet vol hoor voor Total US, 2 jaar geleden werd er schande gesproken tijdens de pavocup hoe dat paard voorgesteld werd. En was de tribune zo goed als leeg tijdens de finale.

En vanavond zit hij helemaal vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:31

manubres schreef:
Electra63 schreef:

Zag dat Jovian ook meeliep, maar die is niet goedgekeurd door het KWPN...waarom was hij daar? Als nakomeling?

https://www.horses.nl/dressuur/wereldka ... lion-show/

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:31

Jovian is een Apache en wereldkampioen....maar idd niet KWPN ggk

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:18

Toch grappig, ik kan nog steeds kaarten krijgen voor vandaag cq vanavond... Dat lukte me drie weken geleden niet meer bij het kfps... Die toen ook al wekenlang volledig uitverkocht waren... Met een beetje geluk kon je via marktplaats nog aan afzeggers komen...

Hoe kan zo'n klein stamboek die niets in de sport te zoeken heeft als ik sommigen mag geloven... Het zo goed doen qua liefhebberij...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:42

Janine1990 schreef:
Toch grappig, ik kan nog steeds kaarten krijgen voor vandaag cq vanavond... Dat lukte me drie weken geleden niet meer bij het kfps... Die toen ook al wekenlang volledig uitverkocht waren... Met een beetje geluk kon je via marktplaats nog aan afzeggers komen...

Hoe kan zo'n klein stamboek die niets in de sport te zoeken heeft als ik sommigen mag geloven... Het zo goed doen qua liefhebberij...

Omdat daar 7000 mensen komen en bij het KWPN 25.000?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:46

Janine1990 schreef:

Die kaarten zijn staankaarten.
De zitplaatsen waren allemaal bezet :D aan de ene kant van mij Duitsers en de andere kant Belgen :D
Ik vind de opmerking over het KFPS een beetje Calimero ;)