Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:14

Onali schreef:
Ga jij standaard elk jaar 2 maal naar je HA zonder klachten?
Waarom zou ik dat met mijn paard wel moeten doen :?

Je kunt daar als mens zelf voor kiezen. Vaak verbergt een paard pijntjes of iets en ze kunnen het niet altijd zeggen he, dus vind het helemaal geen slechte opmerking om 2x per jaar je paard door een DA te laten onderzoeken. Hier ging mijn paard altijd 2x per jaar onder behandeling bij de Osteopaat, soms was het nodig, soms niet. Zo ook met de tandarts Dierenarts kwam 1x in het jaar alles controleren. Ik heb liever een blij paard hierdoor, dan te zeggen: ik ga toch ook niet voor niks naar de huisarts.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:17

Kinke schreef:
Ik denk dat we over 20 jaar nog steeds dezelfde discussie hebben. Nu gaat de discussie over de topsport, daar zouden eventueel regels aangepast kunnen worden, maar hoe bereik je alle anderen...
Vorige week was hier iemand van een bedrijf op bezoek, toevallig komt het gesprek op een gegeven moment op paarden. Betreffende man heeft tuigpaarden en beleert ook paarden van anderen. Hij vertelt op een gegeven moment dat wanneer hij een 'rotzak' moet beleren, hij deze eerst 2 dagen zonder water en minimaal eten op stal laat staan. Ik kon me niet inhouden en zei dat dit dierenmishandeling is. Was hij totaal niet met me eens, de methode werkt namelijk hartstikke goed en daarmee is het doel bereikt dus dan is het prima. En zo zullen er tientallen, misschien wel honderden adressen zijn waar men op dezelfde manier 'werkt'.

Ze bestaan nog.. zeker! Maar voor mijn gevoel krijgen ze wel minder werk!
Dat zie je bij ons in de buurt bijvoorbeeld ook bij de 'ouderwetse' zadelmakmakers.
Dat willen veel mensen toch niet meer. Dus er verandert wel iets.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:18

elnienjo schreef:
Afgelopen winter was ik toevallig in Oliva Nova tijdens de MET en vond het live bij zo'n springwedstrijd zijn toch gaaf, ondanks dat het geen 5* wedstrijd was.

Een bijkomend voordeel van wedstrijden op lager niveau is ook dat het vaak wat relaxter is. Kun je babbelen met voormalige grootheden in hun sport die in hun topjaren bij hun topclubs onbenaderbaar waren vanwege beveiliging.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:18

elnienjo schreef:
Cowboy55 schreef:
Ik zie nog steeds niet in waarom je dezelfde internationale wedstrijd niet gelijktijdig op verschillende continenten zou kunnen houden en het integraal in beeld brengen. Bijvoorbeeld op 3 locaties met exact hetzelfde parkoers, bodem, etc. Kunnen de paarden gewoon in hun eigen werelddeel blijven. Minder belastend voor iedereen inclusief het milieu. Stukken goedkoper ook.

“Maar op plek X is het vochtiger dan op plek Y”. Dan hou je het indoor en conditioneer je de ruimte. Door niet te vliegen heb je enorm voor CO2 uitstoot ‘over’.

“Maar plek X ligt hoger dan plek Y. Luchtdruk verschillen” . Poeh poeh...luchtdruk. Heavy (jawel :D ). Dan hou je het ergens anders als dat dan al zo spannend is met die luchtdruk.

We schakelen over de hele wereld voor een Songfestival. De VAR bij voetballen zit niet eens in de buurt van het veld. Maar dit zou niet kunnen? Onzin.

Maar zou jij nog een springwedstrijd willen bekijken als je de combinaties niet live in actie kan zien komen?

Je zou perfect wedstrijden kunnen organiseren bv. per land. Waarbij je live de combinaties ziet van je eigen land en op een groot scherm de parcoursen van de buitenlanders volgt.
Of wedstrijden waarbij op verschilllende locaties meerdere wedstrijden doorgaan en de jury nog ergens anders zit maar via camera's kijkt.
Een beetje het principe van bedrijven die met internationale teams werken op verschillende locaties. De collega's waarmee je aan d ekoffiemachine staat zijn dan niet noodzakelijk de collega's waar je functioneel mee samenwerkt.

Citaat:
En gevlogen met die paarden wordt er toch wel want als het dit weekend EK was in Rotterdam en volgend weekend de LGCT in Rome dan zullen ze daar vast niet helemaal met 'n veewagen naartoe worden gereden.

Dat is het nu net, de Nederlanders zouden in Rotterdam springen en de Italianen in Rome :), dus niks vliegreis.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:19

Popstra schreef:
Het jammere is dat mensen die een paardje voor de ,,lol,, bezitten, of wel recreatief er lekker op hun manier mee bezig zijn waar je overigens geen enkele sportruiter zijn afkeuring over hoort geven wel altijd een mening menen te moeten geven over hoe het er aan toe gaat in de sport en vaak gebaseerd op 1 enkele ervaring, Zo afkeurend zijn en bijna de instanties die de sport aan banden willen leggen toe Juichen!!
Feit is deze instanties er alles aan zullen doen om in de toekomst de hele paarden houderij aan banden te leggen. Ook bij die geen die denkt zo goed en diervriendelijk bezig te zijn.

Helemaal mee eens. Ik ben zelf recreatieruiter maar ben me wel zeer bewust van het feit waar deze activisten op uit zijn. Dat gaat ons allemaal aan. Ik heb het al zo vaak gezegd en ik zag het al aankomen toen het verbod op het houden van wilde dieren bij het circus in ging. Ik heb mij heel goed verdiept in het dierenrechtenactivisme dus ik weet zeer goed waar deze lui voor staan.

Deze extremisten kunnen we niet op andere gedachten brengen. Maar we kunnnen wel kijken naar mogelijkheden om te voorkomen dat ze de publieke opinie naar hun hand zetten. En dat is op sit moment zeer urgent en ik hoop dat de KNHS en ook alle topruiters dat in zien.

@popstra, hoe denk jij over het moderniseren van de sport en eventueel bepaalde hulpmiddelen afschaffen waarmee we de tegenstanders bepaalde dingen om de publieke opinie te manipuleren ontnemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:22

Cowboy55 schreef:
elnienjo schreef:
Afgelopen winter was ik toevallig in Oliva Nova tijdens de MET en vond het live bij zo'n springwedstrijd zijn toch gaaf, ondanks dat het geen 5* wedstrijd was.

Een bijkomend voordeel van wedstrijden op lager niveau is ook dat het vaak wat relaxter is. Kun je babbelen met voormalige grootheden in hun sport die in hun topjaren bij hun topclubs onbenaderbaar waren vanwege beveiliging.

Er waren ook best wat grote namen aanwezig die ik normaal alleen op tv bij de LGCT voorbij zie komen. En niet te druk qua bezoekers dus idd relaxt sfeertje. Prachtige wedstrijdterrein ook. Als ik volgende winter weer die kant op ga ga ik zeker proberen rekening te houden met de datums van de MET.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:28

Sclimpre schreef:
Dat is het nu net, de Nederlanders zouden in Rotterdam springen en de Italianen in Rome :), dus niks vliegreis.

Leuk idee, maar lijkt me niet haalbaar.
Omstandigheden zullen altijd verschillen en als het dan in de barrage om 0,01 seconde gaat....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:29

NenaC schreef:
Je omschrijft het mooi, en wilt hiermee graag pleitbezorger zijn voor topsport. Vrij vertaald zeg je: in topsport weet men wat men doet, en het leed is daar feitelijk wel te overzien. De echte ellende zit bij de nietswetende bosklosser met zijn harige knol.

Die bosklosser's harige knol leert lichaamsbeheersing en gebruik omdat die op het ongelijke terrein wel zal moeten om niet te vallen. En die zal dat daar beter leren dan op onze biljartlaken weilanden of een (wedstrijd)bak met goede bodem. Alleen is die economische en terreinzekere manier van bewegen niet bepaald interessant voor een dressuurproef en zal de optoming, etc. lang niet altijd binnen de regels van knhs passen. Ik mag met mijn tuigage bv ook niet starten, dat begint al met geen neusriem en de rest is ook een werkend en passend allegaartje. Ontspannen rijden betekent dat ik helemaal niet wil hoeven trekken/schoppen/micromanagen waar en hoe precies pony voeten neerzet. Wel heel veel overgangen rijden zodat pony zichzelf bij elkaar raapt zonder op het bit te gaan hangen of versnellen om op de been te blijven bij en afdaling bv. Ik heb op trektochten ook wel zulke paarden gereden, bergen en goed lichaamsgebruik gaan uit noodzaak vrijwel automatisch samen. In een dressuurproef komen ze niet veel verder dan 3 gangen en halt, maar ze kunnen het werk wel rustig 20+ jaar volhouden en dat vaak zonder fysio/osteo/etc. Die topsport paarden (net zo goed als menselijke topsporters trouwens), kunnen die prestaties niet doen of volhouden zonder een hele lading aan management en zelfs dan slijten ze een stuk sneller. Tegen de grenzen van wat een lichaam kan duwen zal hoe dan ook niet gezond zijn of ooit worden. Kritisch kijken naar waar we waarde aan hechten qua prestaties en hoe we wel goed kunnen bepalen wie/welke combinatie dat het beste doet is belangrijk. Maar dat zal een heel andere manier van kijken naar wat indrukwekkend en het nastreven waard is vereisen. We belonen de extremen consequent bij vrijwel elke competitievorm en daar wringt het nogal met wat gezond is voor het lichaam die zulke inspanning levert.

Is zeker voor het filmen van proeven op eigen lokatie ipv dieren (en menselijke topsporters trouwens) de hele wereld over te slepen. Niet alleen ivm eerlijke competitie, maar ook om de milieu en lokale problemen zoals we die elke keer weer horen over de bouw van nieuwe sportaccomodaties voor OS/WK/etc. en dat die dingen vervolgens eigenlijk permanent leeg staan. Er zijn al met al zat gegronde redenen te geven om internationale competities te houden waarbij de deelnemers op eigen/regionale lokatie deelnemen en videoverbindingen de rest doen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:30

Kendra schreef:
Sclimpre schreef:

Omstandigheden zullen altijd verschillen en als het dan in de barrage om 0,01 seconde gaat....

Dat is een kwestie van accepteren dat zoiets kan gebeuren. Kan de ene kant op vallen, kan de andere kant op vallen. En afgelopen weekend liep er een gek door de bak tijdens de barrage bij 1 ruiter. Ik bedoel maar......

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:31

Kendra schreef:
Sclimpre schreef:

Precies, dat is nooit haalbaar.
En een wedstrijdformat zoals het EK vond ik serieus minder spannend doordat er op voorhand geen barrage mogelijk zou zijn door de strafpuntentelling die over de hele linie mee werd genomen ipv individueel met 'n schone lei te starten.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:32

wat ik begrijp is dat we de paarden niet mogen overvliegen voor wedstrijden want dat is te veel stress, maar het overvliegen van gekochte paarden in buitenland naar nl. is aardig gestegen, en de paarden die verkocht worden naar buitenland dan???

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:34

Loretta schreef:
Popstra schreef:
Het jammere is dat mensen die een paardje voor de ,,lol,, bezitten, of wel recreatief er lekker op hun manier mee bezig zijn waar je overigens geen enkele sportruiter zijn afkeuring over hoort geven wel altijd een mening menen te moeten geven over hoe het er aan toe gaat in de sport en vaak gebaseerd op 1 enkele ervaring, Zo afkeurend zijn en bijna de instanties die de sport aan banden willen leggen toe Juichen!!
Feit is deze instanties er alles aan zullen doen om in de toekomst de hele paarden houderij aan banden te leggen. Ook bij die geen die denkt zo goed en diervriendelijk bezig te zijn.

Helemaal mee eens. Ik ben zelf recreatieruiter maar ben me wel zeer bewust van het feit waar deze activisten op uit zijn. Dat gaat ons allemaal aan. Ik heb het al zo vaak gezegd en ik zag het al aankomen toen het verbod op het houden van wilde dieren bij het circus in ging. Ik heb mij heel goed verdiept in het dierenrechtenactivisme dus ik weet zeer goed waar deze lui voor staan.

Deze extremisten kunnen we niet op andere gedachten brengen. Maar we kunnnen wel kijken naar mogelijkheden om te voorkomen dat ze de publieke opinie naar hun hand zetten. En dat is op sit moment zeer urgent en ik hoop dat de KNHS en ook alle topruiters dat in zien.

@popstra, hoe denk jij over het moderniseren van de sport en eventueel bepaalde hulpmiddelen afschaffen waarmee we de tegenstanders bepaalde dingen om de publieke opinie te manipuleren ontnemen.
ik denk dat ten eerste de jurering tijdens wedstrijden anders moet. Straf een ruiter met een zuur kijkend, staart zwiepend of angstig paard!! Mensen met kennis zien precies aan een paard of het ontspannen loopt of niet.
Zet stewards neer tijdens wedstrijden die ECHT mensen durven aan te spreken op slecht gedrag t.o hun paard.

Ik denk als het beleid rond wedstrijden op deze dingen al anders word er al veranderingen komen.
Wat men thuis doet kun je moeilijk controleren maar men moet de consequenties daar van ondervinden op die zo belangrijke wedstrijden namelijk dat het niet gewaardeerd word door de jury’s en er dus geen extra punten gescoord kunnen worden.
Een paard moet ontspannen zijn ding doen. Dat is plezierig om te zien. Een paard wat geïntimideerd is dat is niet fijn om naar te kijken. Voor niemand niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:35

NenaC schreef:
Je omschrijft het mooi, en wilt hiermee graag pleitbezorger zijn voor topsport. Vrij vertaald zeg je: in topsport weet men wat men doet, en het leed is daar feitelijk wel te overzien. De echte ellende zit bij de nietswetende bosklosser met zijn harige knol.

en deze zienswijze zorgt er juist voor dat er steeds meer mensen die weggezet worden als nietswetende bosklosser zich tegen de (top) paardensport keren, terwijl we juist ook deze groep nodig hebben om de paardensport (of de rijderij) overeind te houden. Ik, en met mij, zeker een hele hoop andere paardenliefhebbers wensen niet weggezet te worden als zodanig. er zijn heel veel mensen die hobymatig paarden hebben, die misschien niet of nauwelijks op wedstrijden te zien zijn, maar wel degelijk verstand van zaken hebben, en waar dierwelzijn zeker niet in het geding is en waar ook geïnvesteerd, wordt in goed paardrijden en goede huisvesting etc. Het is dan ook zeer kwalijk dat de reacties van zogenoemde profs altijd met het vingertje te wijzen naar de andere, zonder eerst eens naar het eigen te kijken.

Zo creëer je ook een achterban die zich steeds meer gaat afkeren, waardoor de sector zich gaat splitsen en dit heel makkelijk is voor extremisten (of hoe je ze ook wilt noemen) om mensen tegen elkaar uit te spelen. het is als paardensector, ongeacht, wat je doel is en of je er geld mee verdient, heel belangrijk om als één uit te stralen dat wij graag met paarden werken en bereid zijn om eventueel maatregelen te nemen mbt welzijn, vervoer, wedstrijden of wat dan ook.

We zouden eens moeten beginnen onszelf niet zo tegen elkaar op te hitsen. Of je nu bosklosser bent of topruiter uiteindelijk liggen we allemaal onder vuur van een stel over het al gemeen zeer goed georganiseerde club extremisten die zeer handig zijn in het beinvloeden van de publieke opinie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:35

speurneusc schreef:
wat ik begrijp is dat we de paarden niet mogen overvliegen voor wedstrijden want dat is te veel stress, maar het overvliegen van gekochte paarden in buitenland naar nl. is aardig gestegen, en de paarden die verkocht worden naar buitenland dan???

Ik denk dat het reuze meevalt met die stress tijdens vluchten. Paarden die daar last van hebben zouden waarschijnlijk ook niet vlak na zo'n vlucht een topprestatie kunnen neerzetten. Voor paarden is het eerste ritje in een trailer of veewagen ook spannend, maar ook daar wennen ze aan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:38

Kendra schreef:
Sclimpre schreef:

Omstandigheden verschillen ook tussen de 1ste en de laatste deelnemer in een proef. Hoe goed het terrein ook verzorgd wordt, als een hindernis een duwtje gekregen heeft kan die wel een paar mm of zelfs cm verschoven zijn na terug opgebouwd te zijn. Een balk die teruggelegd wordt kan een heel klein beetje anders liggen zodat hij net wel of net niet valt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:40

Loretta schreef:
NenaC schreef:

en deze zienswijze zorgt er juist voor dat er steeds meer mensen die weggezet worden als nietswetende bosklosser zich tegen de (top) paardensport keren, terwijl we juist ook deze groep nodig hebben om de paardensport (of de rijderij) overeind te houden. Ik, en met mij, zeker een hele hoop andere paardenliefhebbers wensen niet weggezet te worden als zodanig. er zijn heel veel mensen die hobymatig paarden hebben, die misschien niet of nauwelijks op wedstrijden te zien zijn, maar wel degelijk verstand van zaken hebben, en waar dierwelzijn zeker niet in het geding is en waar ook geïnvesteerd, wordt in goed paardrijden en goede huisvesting etc. Het is dan ook zeer kwalijk dat de reacties van zogenoemde profs altijd met het vingertje te wijzen naar de andere, zonder eerst eens naar het eigen te kijken.

Zo creëer je ook een achterban die zich steeds meer gaat afkeren, waardoor de sector zich gaat splitsen en dit heel makkelijk is voor extremisten (of hoe je ze ook wilt noemen) om mensen tegen elkaar uit te spelen. het is als paardensector, ongeacht, wat je doel is en of je er geld mee verdient, heel belangrijk om als één uit te stralen dat wij graag met paarden werken en bereid zijn om eventueel maatregelen te nemen mbt welzijn, vervoer, wedstrijden of wat dan ook.

We zouden eens moeten beginnen onszelf niet zo tegen elkaar op te hitsen. Of je nu bosklosser bent of topruiter uiteindelijk liggen we allemaal onder vuur van een stel over het al gemeen zeer goed georganiseerde club extremisten die zeer handig zijn in het beinvloeden van de publieke opinie.

Of beginnen met mensen die een ander mening hebben niet als extremisten te beschouwen, maar te luisteren naar wat ze te vertellen hebben. En dat dan ofwel met goede argumenten weerleggen ofwel toegeven dat ze een punt hebben en zoekn naar oplossingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:04

rien10 schreef:
PS. Bosklossers zijn niet per definitie onwetend.

Ik ben een bosklosser en niet per definitie onwetend inderdaad.
Maar ik probeer een lang verhaal van Popstra terug te brengen naar de essentie van wat ze volgens mij duidelijk wil maken.

Persoonlijk heb ik ook wel steeds meer moeite met de paardensport. Recreatief en non-recreatief.
Ik denk dat rechtuit naar buiten met wat dressuurmatige handigheid wel het dichtste bij het paard ligt qua fysieke en emotionele inspanning.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 28-08-19 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:05

Sclimpre: precies. Het is niet omdat iemand voor jou extreme denkbeelden heeft, dat die geen punt heeft.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:24

Ik vind het heel bijzonder dat er mensen In die na dit incident van een Extremist zich gaan verdedigen en vingertjes wijzen naar elkaar..
Precies wat de extremisten willen terwijl zij alles kapot willen maken. Hebben blijkbaar "geen leven" en willen als doel alleen maar andere mensen schaden.
Negeer ze! Geef ze geen ruimte!
En liefst zie ik dat de overheid hier zwaardere straffen op gaat zetten.

Jullie doen precies wat de extremisten willen. Terwijl de paardensport al aan het veranderen is. Je kunt niet super snel veranderen, dat is niet haalbaar, zowel financieel als door de wetgeving en regels.
Daarbij is er geen 1 "de beste manier".
Elk paard is anders en heeft naast de basisbehoefte andere behoeften.
Zo zie je dat sommige paarden niet in een schuilstal gaat staan en een ander bij het eerste drupje.
Maar ook ruiters die een goede match zijn met het paard en andere veel minder en dat niets te maken heeft met het tuig en het gebruik van hulpmiddelen als de zweep en sporen.

Zo ging mijn vorige paard ingevlochten (dus op wedstrijd) super enthousiast de trailer in (ze sprong er bijna in) in tegenstelling tot wanneer ze niet ingevlochten was.
Dit terwijl ik altijd slechter reed door mijn spanning waar ik veel last van had.
Sommige voorkeuren van paarden zijn niet logisch te renderen, maar moet je gewoon accepten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:31

Avalanche81 schreef:
Sclimpre: precies. Het is niet omdat iemand voor jou extreme denkbeelden heeft, dat die geen punt heeft.

Waarom ik ze extremisten noem is omdat ervoor hun totaal geen enkele tussenweg bestaat.

Laat ik een stukje met hun mee beredeneren. Dieren zijn dan gelijk aan mensen en hebben dan ook een zelfbeschikkingsrecht. Ik vraag me dan af hoe dat met euthanasie zou moeten gaan. Een wilsverklaring bij een hezond mens blijkt opeens toch niet zo geldig op het moment dat deze persoon dement wordt. Of terwijl wanneer mag je een dier met zelfbeschikkingsrecht laten inslapen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:43

elnienjo schreef:
speurneusc schreef:

Ik denk dat het reuze meevalt met die stress tijdens vluchten. Paarden die daar last van hebben zouden waarschijnlijk ook niet vlak na zo'n vlucht een topprestatie kunnen neerzetten. Voor paarden is het eerste ritje in een trailer of veewagen ook spannend, maar ook daar wennen ze aan.

ikzelf denk ook dat het met die stress wel meevalt, ik heb veel met honden gevlogen op america heen en terug en niet een meegemaakt dia daar een trauma van had.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:55

Loretta schreef:
Avalanche81 schreef:

Waarom ik ze extremisten noem is omdat ervoor hun totaal geen enkele tussenweg bestaat.

Laat ik een stukje met hun mee beredeneren. Dieren zijn dan gelijk aan mensen en hebben dan ook een zelfbeschikkingsrecht. Ik vraag me dan af hoe dat met euthanasie zou moeten gaan. Een wilsverklaring bij een hezond mens blijkt opeens toch niet zo geldig op het moment dat deze persoon dement wordt. Of terwijl wanneer mag je een dier met zelfbeschikkingsrecht laten inslapen?

Dat is een dappere poging om de vis te verdrinken. Je kan wel met heel vergezochte theorieën proberen aan te tonen dat de ander ongelijk heeft en dat je zelf helemaal niks moet veranderen. Daar hebben de paarden helemaal niks aan. Ik steek liever mijn energie in iets te verbeteren wat nodig en haalbaar is. Want ruimte voor verbetering is er zeker, gewoon in dit topic alleen al komen er bruikbare suggesties. Als de boel min of meer op orde is (hoeft niet perfect te zijn) verdwijnen acties zoals die op het EK vanzelf.
Dergelijke spectaculaire acties zijn eigen aan iets waar nog veel moet verbeterd worden. Denk maar aan vrouwenrechten, afschaffing van slavernij, milieu, etc. Eerst komen er spectaculaire acties waar iedereen verontwaardigd over doet en de actievoerders als gek bestempelt, vervolgens beginnen de mensen erover na te denken en ten slotte komen de meer technische mensen die met bruikbare oplossinen komen. Ik hoop dat we hier niet te lang in het eerste stadium blijven hangen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:00

Sclimpre schreef:
Dat is een dappere poging om de vis te verdrinken. Je kan wel met heel vergezochte theorieën proberen aan te tonen dat de ander ongelijk heeft en dat je zelf helemaal niks moet veranderen. Daar hebben de paarden helemaal niks aan. Ik steek liever mijn energie in iets te verbeteren wat nodig en haalbaar is. Want ruimte voor verbetering is er zeker, gewoon in dit topic alleen al komen er bruikbare suggesties. Als de boel min of meer op orde is (hoeft niet perfect te zijn) verdwijnen acties zoals die op het EK vanzelf.
Dergelijke spectaculaire acties zijn eigen aan iets waar nog veel moet verbeterd worden. Denk maar aan vrouwenrechten, afschaffing van slavernij, milieu, etc. Eerst komen er spectaculaire acties waar iedereen verontwaardigd over doet en de actievoerders als gek bestempelt, vervolgens beginnen de mensen erover na te denken en ten slotte komen de meer technische mensen die met bruikbare oplossinen komen. Ik hoop dat we hier niet te lang in het eerste stadium blijven hangen.

Acties zoals bij het EK blijven gebeuren want dat zijn leden van een club die zelfs paardrijden an sich al niet goedkeuren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:05

NenaC schreef:

Nog even hier op inhakend. IK heb het woord ,,Bosklosser,, nergens neer gezet. Ik praat gewoon met respect over iedereen die lekker bezig is met zijn paard!!!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:06

elnienjo schreef:
Sclimpre schreef:

Acties zoals bij het EK blijven gebeuren want dat zijn leden van een club die zelfs paardrijden an sich al niet goedkeuren.

Ik heb geen glazen bol, maar er zijn heel veel voorbeelden waarbij acties leiden tot verbetering en vervolgens de acties wegblijven. Bv. Waregem koerse lag erg onder vuur omdat er nogal wat ongelukken gebeureden. Met idd. ook acties van dierenactivisten. Ze hebben de hindernissen veiliger gemaakt nu gaan de wedstrijden ongehinderd door.
Maar als iedereen zijn kop in het zand steekt en ieder probleem ontkent beweegt er natuurlijk niks.