Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:50

MyWishMax schreef:
Precies avalance! En laat zien dat een verkeerde bekapt paard echt last kan hebben, een bitloos hoofdstel niet meteen diervriendelijk is, waarom dressuurmatig rijden altijd bij elk paard nodig is om het gezond te houden. Niet alleen horen te staan.

Dus richten op de voorlichting van alles, ook de zaken die je minder snel ziet. In de gehele sport komen misstanden voor en daar moeten we wat aan doen dmv voorlichting. Niet ons alleen richten op 1 tak.

Juist :j totaal mee eens :)

Dank je Sunnda <3

Loretta
Berichten: 8864
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:00

Er zijn zeker mogelijkheden om sociale media op een verstandige manier in te zetten. Helaas is het inderdaad waar dat de maatschappij enorm gepolariseerd is en dat de huidige werking van sociale media daar aan bij draagt. (Sommigen geloven zelfs dat de aarde plat is) Maar er zijn zeker genoeg positieve zaken die je aan het ligt kunt brengen. Daarvoor is echter wel een uitgekiende strategie nodig.

Wel denk ik dat steeds meer en meer mensen de extremen aan beide kanten van het spectrum spuug en spuug zat beginnen te worden. Of dat dan offline of online moet gebeuren laat ik over aan mensen die daar meer verstand van hebben. Feit blijft wel dat je sociale media helaas niet meer kunt ontkennen, het is er gewoon.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:04

Niemand ontkent sociale media. Alleen lijkt het mij niet een handige tactiek om op zo'n platform een genuanceerde boodschap te brengen.

MyWishMax

Berichten: 25523
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:09

Ik denk dat je trouwens 2 dingen moet doen. Online wat positieve beelden laten zien voor de leken. Zodat niet altijd de misstanden te zien zijn, maar juist erkennen dat dat niet is zoals je om hoort te gaan met een dier. Simpele jip en janneke taal voorlichting. Het liefst op een grappige manier. Als je hoort hoeveel mensen het zielig vinden dat paarden met een deken op staan met dit weer en ook nog eens blind gemaakt worden met een masker. Dat zijn dingen waar geen discussie over komt, maar juist dingen die je op een leuke manier kan laten zien.

Sommige dingen moet je in de sport zelf aanpakken, zoals de voorlichting dus. Je komt nergens als je de discussie aan gaat met de extreme voor of tegenstanders. En in de paardenwereld stoppen met vingers wijzen naar elkaar, in elke tak en elke stroming komen misstanden voor en die moeten allemaal aangepakt worden.

Maar ik snap wel dat het eigenlijk heel belangrijk is om daarnaast aan de mensen die niks met paarden hebben te laten zien dat er ook hele leuke kanten aan zitten en wij het ook niet eens zijn met de misstanden. Alleen, gaan mensen dat wel kijken? Vinden ze dat wel interessant? Of is dat niet boeiend, omdat er niet gereld kan worden?

EDIT: Twee dingen dus, ene kant voorlichting/leuke kanten voor leken dat ze zien dat er méér is. Andere kant bekijken hoe je de misstanden aanpakt.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:25

MyWishMax schreef:
Ik denk dat je trouwens 2 dingen moet doen. Online wat positieve beelden laten zien voor de leken. Zodat niet altijd de misstanden te zien zijn, maar juist erkennen dat dat niet is zoals je om hoort te gaan met een dier. Simpele jip en janneke taal voorlichting. Het liefst op een grappige manier. Als je hoort hoeveel mensen het zielig vinden dat paarden met een deken op staan met dit weer en ook nog eens blind gemaakt worden met een masker. Dat zijn dingen waar geen discussie over komt, maar juist dingen die je op een leuke manier kan laten zien.

Voor dat soort dingen is Britt Dekker de juiste persoon, zij heeft al een groot publiek en zij kan de juiste toon aanslaan en toch informatief zijn.

Het moet vooral binnen onze sport duidelijk zijn dat misstanden niet gewenst zijn, dat het regelement daar helder over is en dat geen enkele paardensporter 's morgens zijn bed uit komt met de intentie om een paard slecht te behandelen.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:34

Britt Dekker is idd denk ik een hele goede :j

MyWishMax

Berichten: 25523
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:39

Inderdaad Pipodipo. :j Ze brengt het leuk, zonder meteen te ingewikkelde termen te gebruiken. Ik vind het soms vreselijk hoe simpel ze het laat klinken, maar dat is juist weer goed in dit geval.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:25

Eens MyWishMax en Pipodipo! :j
Dat klinkt serieus als een constructieve oplossing die zowel de leken meer inzicht geeft als de paardenkenners. Beiden op hun eigen begripsniveau met de mensen die dat goed kunnen uitdragen.
Zo haal je eigenlijk bij beiden groepen de wrijving weg en wordt de sport van binnenuit alleen maar beter.
+:)+

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:31

De discussie dat paardrijden erg a natuurlijk is, is niet alleen van leken...
Steeds paardenmensen, ook professionals, zetten er hun vraagtekens bij en ik ben benieuwd hoe lang zij zelf nog blijven rijden of les blijven geven.....tenzij ze er wel van overtuigd zijn ( en ik ook ) dat ze binnen het paardrijden het verschil maken.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:53

Onze hele levensstijl is neit natuurlijk. Dat is geen argument.

En zodra Nederland iets 'natuurlijks' met paarden wil, wordt er moord en brand geschreeuwd, op diezelfde social media. Zie het hele drama met de OVP. Zo een leuk plan, paarden in een natuurlijke omgeving, en er is gras en eten genoeg. Maar die paarden planten zich voort, en op zeker moment zijn er veel te veel paarden, die eten de omgeving leeg, en sterven van de honger. Iedereen boos, want zoveel paarden hadden er nooit mogen zijn. Mensen vergeten dan weer dat er in eerste instantie zoveel paarden niet waren. Als je de natuur dan zijn gang laat gaan, komt het wel goed, dan komt de wolf en zo, maar oh neen, dat mag niet, want wat met onze eigen kippies en konijnen en paarden? Wederom paniek.

Oplossing: paarden voeren. Is niet zo handig, want dan zet je het probleem verder, maar hey, goed voor je ego. Mag dus niet van SBB. Iedereen boos.
SBB wil uitgehongerde beesten afschieten. Mag ook niet van Nederland, actievoerders jagen de boel zo in de stress dat de jager misschiet, en oh drama, want hij is een dierenbeul.
SBB komt met een idee: de paarden naar Wit Rusland. Nederland weer in rep en roer, want oh oh oh daar zitten wolven en de winter komt eraan, en nee dit kan echt niet.

Imo is dat 'natuurlijk' gezeik gewoon iets om mee te kunnen schieten, want iets wat op natuurlijk lijkt, willen ze dan ook weer niet.......

Er is niets mis met paardrijden op zich. Er is iets mis met hoe sommige mensen het doen. Er is niets mis met ijzers, maar er is wel iets mis met hoe sommige mensen ze gebruiken. Er is niets mis met sporen op zich, maar wel met hoe sommige mensen ermee rijden. Zelfde geldt voor zweep, bitten, stallen, voeren, en noem het maar op.

En die nuance mis ik.
Het gaat er helemaal niet om dat het niet natuurlijk is, de mensen die dat roepen zijn een handjevol extremisten, die je kalmpjes moet laten roepen, want ze schreeuwen vooral tegen elkaar. En er is een deel fanatiekelingen, die net zo extreem zijn, maar dan de andere kant op, en die vinden dat alles maar moet kunnen, en dat alles dat kan, dan ook gelijk moet.

Het grote deel, en dat is volgens mij 90% van de Nederlanders en Belgen, heeft er totaal geen verstand van, zit ergens in het midden, heeft geen zin in extremisten, maar wil eventueel best bijleren. En daar moet je je op richten. Extremisten valt toch niet mee te praten.

Jennyj01
Berichten: 5377
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 06:55

Nou ik mis bij jou de nuance ook wel een beetje in je post.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:33

Dan lees je niet goed, denk ik.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:44

De nuance wordt natuurlijk bewust en opzettelijk genegeerd door dierenactivisten en ook door de light-versie daarvan die we ook hier op dit paardenforum trefen. Dat is om een punt te kunnen maken en dan is generaliseren een manier om vooral niet te inhoudelijk te worden. Activisten zijn ook niet uit op discussie of consensus, dat kun je niet uit het oog verliezen. Drogredenen, leugens, generaliseren, uitvergroten etc, dat doen ze.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:56

Dank je Pipodipo :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:06

Pipodipo schreef:
Voor dat soort dingen is Britt Dekker de juiste persoon, zij heeft al een groot publiek en zij kan de juiste toon aanslaan en toch informatief zijn.

Het moet vooral binnen onze sport duidelijk zijn dat misstanden niet gewenst zijn, dat het regelement daar helder over is en dat geen enkele paardensporter 's morgens zijn bed uit komt met de intentie om een paard slecht te behandelen.


Dan moet Britt Dekker wel zelf eerst geïnformeerd worden. Laatst was er ergens een tenenkrommend filmpje over paarden die sociaal contact moeten hebben, gefilmd voor paarden in volledig afgesloten stallen :\
Aan de andere kant kunnen veranderingen ook niet opeens heel extreem zijn.

Ik ben het met je eens dat niemand die intentie heeft, maar is het voor het paard relevant of hij slecht behandeld wordt met een slechte intentie of een goede intentie?

We kunnen ons toch allemaal uitspreken tegen acties en niet tegen mensen? Anky is vast een heel aardig mens, houdt van d'r paarden, doet ze niet weg als ze oud zijn. Dat betekent niet dat haar methode van rijden ok is.

Zelfde met Charlotte Dujardin trouwens. Waarom moet die verdedigd worden als ze d'r paard doorspoort? Ik stel vragen bij de actie, niet bij de persoon.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:50

sanne83 schreef:
Pipodipo schreef:
Voor dat soort dingen is Britt Dekker de juiste persoon, zij heeft al een groot publiek en zij kan de juiste toon aanslaan en toch informatief zijn.

Het moet vooral binnen onze sport duidelijk zijn dat misstanden niet gewenst zijn, dat het regelement daar helder over is en dat geen enkele paardensporter 's morgens zijn bed uit komt met de intentie om een paard slecht te behandelen.


Dan moet Britt Dekker wel zelf eerst geïnformeerd worden. Laatst was er ergens een tenenkrommend filmpje over paarden die sociaal contact moeten hebben, gefilmd voor paarden in volledig afgesloten stallen :
Aan de andere kant kunnen veranderingen ook niet opeens heel extreem zijn.

Ik ben het met je eens dat niemand die intentie heeft, maar is het voor het paard relevant of hij slecht behandeld wordt met een slechte intentie of een goede intentie?

We kunnen ons toch allemaal uitspreken tegen acties en niet tegen mensen? Anky is vast een heel aardig mens, houdt van d'r paarden, doet ze niet weg als ze oud zijn. Dat betekent niet dat haar methode van rijden ok is.

Zelfde met Charlotte Dujardin trouwens. Waarom moet die verdedigd worden als ze d'r paard doorspoort? Ik stel vragen bij de actie, niet bij de persoon.



Dit dus, goed verwoord, het gaat om de actie, niet om de persoon.
Ook ik ben er van overtuigd dat ze van hun dieren houden, wil niet zeggen dat het goed is wat ze doen.

Dat zie je ook bij de opvoeding van kinderen.
Ik ga er van uit dat ouders van hun kinderen houden, maar ze maken vaak grote fouten, uit liefde, uit ambitie, uit niet beter weten, uit denken dat het zo hoort etc.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:15

sanne83 schreef:
Pipodipo schreef:
Voor dat soort dingen is Britt Dekker de juiste persoon, zij heeft al een groot publiek en zij kan de juiste toon aanslaan en toch informatief zijn.

Het moet vooral binnen onze sport duidelijk zijn dat misstanden niet gewenst zijn, dat het regelement daar helder over is en dat geen enkele paardensporter 's morgens zijn bed uit komt met de intentie om een paard slecht te behandelen.


Dan moet Britt Dekker wel zelf eerst geïnformeerd worden. Laatst was er ergens een tenenkrommend filmpje over paarden die sociaal contact moeten hebben, gefilmd voor paarden in volledig afgesloten stallen :
Aan de andere kant kunnen veranderingen ook niet opeens heel extreem zijn.

Ik ben het met je eens dat niemand die intentie heeft, maar is het voor het paard relevant of hij slecht behandeld wordt met een slechte intentie of een goede intentie?


Ja, dat maakt wel iets uit. Het ene is met opzet en het andere gebeurt per ongeluk. Anky heeft haar paarden geen kwaad gedaan, die worden doorgaans gezond oud. Charlotte heeft haar paard per ongeluk doorgespoord, misschien doordat ze enorm haar best deed en nog wat andere technische redenen wellicht. Als ze het onderweg in de gaten had gehad dat het zou gebeuren, was ze ongetwijfeld onmiddellijk gestopt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:25

Pipodipo schreef:
Ja, dat maakt wel iets uit. Het ene is met opzet en het andere gebeurt per ongeluk. Anky heeft haar paarden geen kwaad gedaan, die worden doorgaans gezond oud. Charlotte heeft haar paard per ongeluk doorgespoord, misschien doordat ze enorm haar best deed en nog wat andere technische redenen wellicht. Als ze het onderweg in de gaten had gehad dat het zou gebeuren, was ze ongetwijfeld onmiddellijk gestopt.


Het maakt voor mij ook wel uit hoor, opzet of per ongeluk, maar voor het paard niet echt.

Is dat dan het criterium? Als ze maar gezond oud worden? Van een blauwe tong of doorsporen wordt een paard niet minder gezond oud, maar dat maakt het toch nog steeds niet ok?

Loretta
Berichten: 8864
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:55

sanne83 schreef:
Pipodipo schreef:
Ja, dat maakt wel iets uit. Het ene is met opzet en het andere gebeurt per ongeluk. Anky heeft haar paarden geen kwaad gedaan, die worden doorgaans gezond oud. Charlotte heeft haar paard per ongeluk doorgespoord, misschien doordat ze enorm haar best deed en nog wat andere technische redenen wellicht. Als ze het onderweg in de gaten had gehad dat het zou gebeuren, was ze ongetwijfeld onmiddellijk gestopt.


Het maakt voor mij ook wel uit hoor, opzet of per ongeluk, maar voor het paard niet echt.

Is dat dan het criterium? Als ze maar gezond oud worden? Van een blauwe tong of doorsporen wordt een paard niet minder gezond oud, maar dat maakt het toch nog steeds niet ok?


Anky heeft de paardensport en uiteraard met name de Nederlandse dressuursport wel in een hele andere tijd groot gemaakt. Ook destijds was er in de paardenwereld al zeer veel discussie over de LDR methode binnen de paardenwereld. hierin had je dan ook een sterk voor en tegenkamp. Ik denk dat het ook echt belangrijk is om vooral vooruit te kijken.

Anky heeft destijds de dressuursport gigantisch populair gemaakt. Daarbij hoorde ook dat halve volksstammen haar gingen imiteren. dit ging van het in de krul rijden tot het fokken van steeds hetere paarden. Inmiddels zie je dat steeds meer ruiters graag een wat koeler paardje willen hebben.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:21

En in Anky haar tijd was er nog geen social media...dat scheelt ook een hoop.
Toen moest je het nog doen met een stukje (al dan niet ingezonden door een kritische lezer) in de Bit, Hoefslag, Paardenkrant etc.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:48

lotje5lotje schreef:
Dressuur moet weer gezien gaan worden als gymnastiek om je paard heel te houden, Nu ligt de focus op het kunstje zo mooi en vooral spectaculair mogelijk uit te voeren.

En eerlijk, als ik een leek was en ik lees in de krant over bloedende monden en spoorplekken, tsja, daar zou ik dan ook commentaar op geven, want het is niet normaal dat je op een paard rijdt en dat er dan bloed vloeit.
Sporten met dieren ligt al aardig gevoelig, en als er ook nog in de media over bloed wordt gerept, lijkt me dat nou niet bepaald een reclame voor de paardensport.

Ik vind dressuur een prachtige sport, maar het mag wel een tandje minder spektakel en een tandje meer(klassieke)rijkunst.


Eens!

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:06

Gizeppie schreef:
lotje5lotje schreef:
Dressuur moet weer gezien gaan worden als gymnastiek om je paard heel te houden, Nu ligt de focus op het kunstje zo mooi en vooral spectaculair mogelijk uit te voeren.

En eerlijk, als ik een leek was en ik lees in de krant over bloedende monden en spoorplekken, tsja, daar zou ik dan ook commentaar op geven, want het is niet normaal dat je op een paard rijdt en dat er dan bloed vloeit.
Sporten met dieren ligt al aardig gevoelig, en als er ook nog in de media over bloed wordt gerept, lijkt me dat nou niet bepaald een reclame voor de paardensport.

Ik vind dressuur een prachtige sport, maar het mag wel een tandje minder spektakel en een tandje meer(klassieke)rijkunst.


Eens!


Alsof de klassieke rijkunst heilig is......

Er is niet één tak van rijkunst die heilig is, en je kunt met onze paarden niet rijden zoals met een barok paard. Die hebben een totaal andere bouw. Pas je aan aan je paard, wees eerlijk naar jezelf en je paard, lees je goed in, liefst over alle aspecten, leer hoe een paard in elkaar zit, en wees eerlijk en vriendelijk in je rijden. En dan maakt de tak van sport niet zoveel uit.

manubres

Berichten: 2796
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:16

Laatst bijgewerkt door manubres op 26-08-19 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Berichten: 4895
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:39

manubres schreef:
Ai...dan ga je diep als moeder. En graag je een verhaal van de pot verwijt de ketel....Haar zoon bedreigt de activiste op social media.

https://www.ad.nl/binnenland/dierenacti ... ~a0142a20/

Dat zijn uuuhm... Duidelijke berichtjes van YJ... := :')

Edit: Overigens ook geen goed woord over voor de activist hoor.
Laatst bijgewerkt door Esmee_RS op 26-08-19 17:45, in het totaal 3 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:43

manubres schreef:
Ai...dan ga je diep als moeder. En krijg je een gevalletje van de pot verwijt de ketel....Haar zoon bedreigt de activiste op social media.

https://www.ad.nl/binnenland/dierenacti ... ~a0142a20/

Vind het zo ontzettend schaamteloos dat zo'n activist die alle regels overtreedt door tijdens een wedstrijd over het parcours te gaan rennen, een ander aan durft klagen. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten en ik hoop dat voor deze vegankut de blaren lang en pijnlijk mogen zijn.