Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:08

Sclimpre schreef:
Loretta schreef:
Maar het is op dit moment totaal njet duidelijk hoe lang die paarden daadwerkelijk binnen staan en hoe vaak die paarden in de wei staan. Het is mij als totaal buitenstaander van deze manege ook totaal niet duidelijk waar dit weiland dan wel is en hoe vaak er een transport tussen de manege en het weiland plaats vindt.

2 weken per jaar in de wei
Citaat:
Het is mij als totaal buitenstaander van deze manege ook totaal niet duidelijk waar dit weiland dan wel is

kop van Noord-Holland
Citaat:
en hoe vaak er een transport tussen de manege en het weiland plaats vindt.

1x/jaar
Bron : https://dehollandschemanege.nl/
Citaat:
Het enige wat er is dat is een filmpje en een rapport van een organisatie die in het verleden al vaker gemanipuleerd heeft met de feiten.

er is dus wel meer info beschikbaar dan dat filmpje.

Dit is het verhaal dat dier en recht naar buiten brengt. Er zijn ook verhalen ook hier op Bokt van mensen die de manege kennen die dus een heel ander beeld naar buiten brengen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:13

Tenzij Dier&Recht de website vervalst heeft is het toch de Hollandsche Manège zelf die dat zegt...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:30

Sclimpre schreef:
Loretta schreef:
Maar het is op dit moment totaal njet duidelijk hoe lang die paarden daadwerkelijk binnen staan en hoe vaak die paarden in de wei staan.

2 weken per jaar in de wei
Citaat:
Het is mij als totaal buitenstaander van deze manege ook totaal niet duidelijk waar dit weiland dan wel is

kop van Noord-Holland
Citaat:
en hoe vaak er een transport tussen de manege en het weiland plaats vindt.

1x/jaar

Citaat:
Het enige wat er is dat is een filmpje en een rapport van een organisatie die in het verleden al vaker gemanipuleerd heeft met de feiten.

er is dus wel meer info beschikbaar dan dat filmpje.

Hier staat duidelijk hoe het gaat worden en dat de paarden de maand augustus vrij zijn en op de wei staan:
https://dehollandschemanege.nl/de-hollandsche-manege/

Iedere nacht lopen ze dus los.

Pistasche

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:34

'’s Nachts lopen paarden en pony’s los in de ‘buitenrijbaan’.'

Daaruit kan je toch niet opmaken, dat ze allemaal, iedere dag loslopen in de bak? Als de situatie nog steeds zo zal zijn als nu, is dat dus niet het geval.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:34

Pistasche schreef:

Daaruit kan je toch niet opmaken, dat ze allemaal, iedere dag loslopen in de bak? Als de situatie nog steeds zo zal zijn als nu, is dat dus niet het geval.

Maar je kunt er ook niet vanuit gaan dat het NIET zo is.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:35

Benzz schreef:
Pistasche schreef:

Maar je kunt er ook niet vanuit gaan dat het NIET zo is.

Nu is dat niet het geval, dat zeg ik toch?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:35

op zich, als het effectief zo is/wordt als ze beschrijven in de link hierboven, is het eigenlijk nog zo slecht niet. Slowfeeders, ruimere boxen, snachts in de paddock (en overdag ook een aantal uur eruit om te werken.) , enige dat nog niet duidelijk is, is hoe ze hooi krijgen snachts. Als dat ook voorzien wordt lijkt me het wel nog vrij goed, beter dan de gemiddelde manege eigenlijk. (als ze effectief allemaal loslopen, wat mij wel sterk lijkt met 40-50 paarden, maargoed.)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:37

Ze lopen los in de buitenrijbaan. Hoe groot is dat? Een buitenrijbaan klinkt alvast niet als een weiland met lekker gras ;(
"In de maand augustus zal de manege de hele maand gesloten zijn zodat de paarden op vakantie kunnen en de restauratie meer vaart kan krijgen."
Heel duidelijk is dat niet, maar ik begrijp daarvan dat het enkel dit jaar is dat ze de hele maand augustus gesloten zullen zijn ivm de werken.
Ik zeg niet dat dit de slechtst mogelijke plek is en dat ergens anders alles prima in orde is, maar er is toch wel ruimte voor verbetering. Of eigenlijk is er net te weinig ruimte...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:42

Het is geen ideale plek, dat durf ook zo ook wel te zeggen. En die mensen moeten roeien met de riemen die ze hebben waarbij ze nogal tegengewerkt worden door de Gemeente. Maar om zo'n bedrijf compleet af te branden hier, dat gaat mij echt te ver. Je kunt niet verwachten dat iemand zijn levenswerk ineens opgeeft. Enige empathie kan geen kwaad. Ze zijn er duidelijk mee bezig om de paarden een fijner leven te geven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:48

Sclimpre schreef:
Ik zeg niet dat dit de slechtst mogelijke plek is en dat ergens anders alles prima in orde is, maar er is toch wel ruimte voor verbetering. Of eigenlijk is er net te weinig ruimte...

Er is altijd ruimte voor verbetering. En de afgelopen jaren is er in de omgang met paarden dan ook enorm veel verbeterd. De meeste verbeteringen komen voort uit de paardenwereld zelf. Daar hebben dierenrechtenclubs weinig aan bijgedragen. Er zullen altijd betere en minder goede stallen blijven.

Feit blijft wel dat nu er in dit topic meer bekend wordt over de Hollandse manege dat het toch alweer een heel stuk minder slecht is dan dat stichting dier en recht laat lijken. Wederom blijkt weer dat een dierenrechtenclub zich weer eens bedient van onwaarheden om op die manier een hetze tegen een bedrijf te starten. Dit is iets waar deze clubjes zich structueel schuldig aan maken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:54

Duhelo schreef:
op zich, als het effectief zo is/wordt als ze beschrijven in de link hierboven, is het eigenlijk nog zo slecht niet. Slowfeeders, ruimere boxen, snachts in de paddock (en overdag ook een aantal uur eruit om te werken.) , enige dat nog niet duidelijk is, is hoe ze hooi krijgen snachts. Als dat ook voorzien wordt lijkt me het wel nog vrij goed, beter dan de gemiddelde manege eigenlijk. (als ze effectief allemaal loslopen, wat mij wel sterk lijkt met 40-50 paarden, maargoed.)

Daar ligt misschien net het probleem. We zijn zo gewoon paarden te zien in niet zo fraaite omstandigheden dat we dat als normaal beschouwen. Niet zo slecht dat er eens door de bril van een buitenstaander naar gekeken wordt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:56

Dus niet, het valt daar helemaal niet mee.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:56

Ik vind het een prachtige accommodatie. En ik zag er eerst ook geen kwaad in dat er een manege in gehuisvest was. Ook omdat mijn moeder hier jaren gelest heeft en hier wel aardig heeft leren rijden. Maar als ik mijn oogkleppen afdoe moet ik het met het gros van jullie eens zijn. Het is geen ideale plek voor paarden. Maar jeetje, wat zonde van zo'n prachtige plek.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:00

Benzz schreef:
Het is geen ideale plek, dat durf ook zo ook wel te zeggen. En die mensen moeten roeien met de riemen die ze hebben waarbij ze nogal tegengewerkt worden door de Gemeente. Maar om zo'n bedrijf compleet af te branden hier, dat gaat mij echt te ver. Je kunt niet verwachten dat iemand zijn levenswerk ineens opgeeft. Enige empathie kan geen kwaad. Ze zijn er duidelijk mee bezig om de paarden een fijner leven te geven.

Het is idd niet zwart-wit. Een locatie in de stad is ver van ideaal. Misschien hadden ze vroeger wel een paar weitjes waar intussen huizen staan.
Een oplossing zou kunnen zijn dat ze paarden uitwisselen met een locatie die beter gelegen is. Logistiek nogal een gedoe natuurlijk, maar als zo de paarden een beter leven krijgen is het toch de moeite.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:02

Loretta schreef:
Er is altijd ruimte voor verbetering. En de afgelopen jaren is er in de omgang met paarden dan ook enorm veel verbeterd. De meeste verbeteringen komen voort uit de paardenwereld zelf.

Zoveel verbetering zie ik niet. Er hebben nog nooit zoveel paarden op zo'n kleine stukjes gestaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:03

Benzz schreef:

Wederom laten dierenrdchtenactivisten weer hun werkelijke doelstellingen, tactieken en werkwijze zien.
In een gemeente als Amsrerdam vinden dierenrechtenclubs veel gehoor in de lokale politiek. Dat hiermee dierenwelzijn waar deze clubs voor staan wordt tegengewerkt dat doet blijkbaar niet ter zake.

Zoals al meerdere mensen hier hebben aangegeven het is deze clubs niet te doen om dieren een beter leven te geven.

Volkert van De Graaf werd eens met een verborgen camera geineterviewd op een terras in Utrecht. Op de vraag of hij ooit zou verklaren waarom hij Pim Fortuyn heeft doodgeschoten antwoordde hij destijds. "Als ik al ooit iets ga verklaren over waarom ik Pim Fortuyn heb doodgeschoten. Dat hoeft dat niet de waarheid te zijn. Het moet slecht functioneel zijn."

Deze tactiek zie je bij heel veel acties van dierenrechtenactivisten terug. Gemaakte beelden geven vaak niet de werkelijke situatie weer. Ook hebben ze zich al meerdere malen schuldig gemaakt aan het gebruiken van beelden uit het buitenland om een Nederlandse veehouderij aan te pakken. Wat deze clubs keer op keer naar buiten brengen hoeft niet de waarheid te zijn. Het hoeft alleen maar functioneel te zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:13

Sclimpre schreef:
Duhelo schreef:

Daar ligt misschien net het probleem. We zijn zo gewoon paarden te zien in niet zo fraaite omstandigheden dat we dat als normaal beschouwen. Niet zo slecht dat er eens door de bril van een buitenstaander naar gekeken wordt.

Dat gaat op tot op bepaalde hoogte imo.
Natuurlijk is 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer in een gemengde kudde met veel ruimte, verschillende ondergronde, grote schuilloodsen en natuurlijke beschutting het beste, maar is dat 1) ook het beste voor iéder paard? en 2) ook haalbaar in belgië en nederland?

Ik ben voorstander om het allemaal zo natuurlijk mogelijk te doen, maar ik denk als we naar een systeem kunnen waar ze ruime boxen met slowfeeders hebben, 10-12 uur per dag vrije beweging en een aantal uur er extra uit om te werken, en dan nog eens regelmatig een weidevakantie erbij, dat we toch al behoorlijk in de goede richting gaan.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:27

Als je 48 paarden snachts loslaat in de buitenbak lijkt het me niet dat ze meer ruimte hebben dan op zo een stand hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:28

Schuur_ schreef:
Als je 48 paarden snachts loslaat in de buitenbak lijkt het me niet dat ze meer ruimte hebben dan op zo een stand hoor.

Dat was idd ook mijn bedenking hoe dat in zijn werk gaat (grootte buitenbak, aantal paarden, komen ze allemaal iedere nacht los, hoe wordt er hooi gevoerd?)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:29

Duhelo schreef:
Schuur_ schreef:

Dat was idd ook mijn bedenking hoe dat in zijn werk gaat (grootte buitenbak, aantal paarden, komen ze allemaal iedere nacht los, hoe wordt er hooi gevoerd?)

De buitenbak is 20x40...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:53

Nadine_S schreef:
De buitenbak is 20x40...

Wow, da's nog een minimaal bakje ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:40

Loretta schreef:
Benzz schreef:

Wederom laten dierenrdchtenactivisten weer hun werkelijke doelstellingen, tactieken en werkwijze zien.
In een gemeente als Amsrerdam vinden dierenrechtenclubs veel gehoor in de lokale politiek. Dat hiermee dierenwelzijn waar deze clubs voor staan wordt tegengewerkt dat doet blijkbaar niet ter zake.

Zoals al meerdere mensen hier hebben aangegeven het is deze clubs niet te doen om dieren een beter leven te geven.

Volkert van De Graaf werd eens met een verborgen camera geineterviewd op een terras in Utrecht. Op de vraag of hij ooit zou verklaren waarom hij Pim Fortuyn heeft doodgeschoten antwoordde hij destijds. "Als ik al ooit iets ga verklaren over waarom ik Pim Fortuyn heb doodgeschoten. Dat hoeft dat niet de waarheid te zijn. Het moet slecht functioneel zijn."

Deze tactiek zie je bij heel veel acties van dierenrechtenactivisten terug. Gemaakte beelden geven vaak niet de werkelijke situatie weer. Ook hebben ze zich al meerdere malen schuldig gemaakt aan het gebruiken van beelden uit het buitenland om een Nederlandse veehouderij aan te pakken. Wat deze clubs keer op keer naar buiten brengen hoeft niet de waarheid te zijn. Het hoeft alleen maar functioneel te zijn.

Ik vind het best wel schandalig dat je nu Volkert van der Graaf erbij haalt. Suggereer je nu dat de mensen van dier en recht potentiële moordenaars zijn? Ik heb geen idee wie er achter dier en recht zitten, maar je gaat echt veel te ver met je gedram nu.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:47

Marie_Anne schreef:
Ik vind het best wel schandalig dat je nu Volkert van der Graaf erbij haalt. Suggereer je nu dat de mensen van dier en recht potentiële moordenaars zijn? Ik heb geen idee wie er achter dier en recht zitten, maar je gaat echt veel te ver met je gedram nu.

Ook een linkse extremist, niet zover gezocht die vergelijking.

Het gedram met de aannames en de afbranden vind ik trouwens veel te ver gaan

Ik lees hier ook regelmatig dingen dat ik denk, oh my, die mensen moeten geen paarden hebben, maar dat ga ik ze dan niet vertellen omdat we vrij zijn om te doen wat we willen, en dat is ook paarden op een verkeerde manier houden of de poen niet hebben om ze op de juiste wijze te houden. Ik heb persoonlijk wel zo nu en dan in die laatste catogie rond gewandeld, en dat is dan zo. Punt. Niemand gaat zeggen dat ik geen paarden mag houden. De paarden op deze manege worden goed verzorgd, en dat kan beter in termen van buiten, maar kan het niet altijd beter? Ga ervan uit dat niet iedereen hier zijn n paarden thuis heeft staan, en er is altijd wel wat. Drama, verhuis je, nog niet helemaal tevreden... En dan hebben we het altijd over ten koste van je paard. Ik werd daar echt naar van, en dacht wanneer ik ze aan huis heb staan word het perfect. Maar het is alleen bij vlagen perfect geweest, om uiteenlopende redenen. Maar ik denk dan, als ik maar in ieder geval mijn best doe, en ik kan het niet beter of ik heb de mogelijkheid niet om het op te lossen, dan moeten ze het er maar mee doen. Paarden hebben net als wij een enorme persoonlijke ontwikkeling meegemaakt, waren eeuwenlang gewoon werkdieren, niks mee te schaften. Ze worden nu in de watten gelegd, maar er zijn nog steeds wel werkpaarden, en die leven anders dan voor de gezellig paarden. Maar wanneer ze goed verzorgd worden, en er word iig alles aan gedaan om ze buitentijd te geven, vind ik dat je dat ook moet respecteren, en geen afbrand acties op touw moet zetten of ondersteunen. Dat is gewoon niet eerlijk

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:04

Marie_Anne schreef:

Ik beweer nergens dat de mensen van dier en recht en soortgelijke clubs allemaal potentiele moordenaars zijn.
Ik heb het hier over de manier met hoe er met de waarheid wordt omgegaan. Stuk voor stuk blijkt achteraf weer dat er niet zo nauw met de waarheid omgegaan wordt. Die grondhouding vind je helaas veel terug bij dierenrdchtenactivisme. Volkert van der graaf gaf in dat heimelijk opgenomen interview heel mooi weer hoe hij over de waarheid dacht.

"Het moet slechts functioneel zijn" De complete waarheid hoe dieren gehouden worden is voor de dierenrechtenactivisten vaak niet functioneel dus wordt dit weggelaten.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:11

Clubs als Dier en Recht en Wakker Dier hebben nauwe banden met de Partij voor de Dieren @Marie_Anne. Tweede Kamerlid Esther Ouwehands noemt inbrekers in stallen helden bij een lezing van Animal Rights en feit is dat al deze clubjes nauw aan elkaar zijn gelieerd. Lees https://www.bd.nl/opinie/komt-een-boere ... ~a9ac454d/. Nico Koffeman is bij veel van deze organisaties betrokken.

Daarnaast ken ik een konijnenhouder die veelvuldig wordt geïntimideerd. Er is al een paar keer ingebroken in zijn stallen, er zijn flyers opgehangen met zijn beeltenis in het dorp, demonstranten staan met fakkels voor zijn stallen, hij ontvangt brieven waarin hij met de dood wordt bedreigd en er zijn zelfs doodsprentjes van hem verspreid... Dus ja, ik vind deze mensen heel gevaarlijk :o. Ongeacht wat je vindt van het fokken van konijnen voor vlees, hoef je zulke acties niet te voeren :(