Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:42

Cowgirl schreef:
Welke provincie is dan wel geschikt om nog een beetje knap een paard te kunnen houden.
Waar ze s'winters overdag min met de lichte uren buiten staan. Zomers bij voorkeur 24/7.
Beetje leuk buiten kunnen mennen zou dan voor mij leuk zijn.

Noord-Brabant?

Ik kan hier meerdere stallen opnoemen die jaarrond weidegang aanbieden, vaak ook echt ruime weides, en waar ze ook swinters van ong 8/9 tot 17 buiten staan. En niet bij de eerste regendruppels weer naar binnen worden getrokken. En er zijn prachtige bossen in de buurt.

De sportstallen/binnenbak stallingen hier, bieden meestal ook in de winter in elk geval een dagdeel (8 tot half 3) paddock (of afwisselend wei) aan.

Ik kom zelf uit de randstad, waar ophokken in de winter eerder norm dan uitzondering is. Dus ik vind het fantastisch om in deze regio zoveel ruimte te hebben, de paarden buiten en met maatjes te zien en ook de bossen in te kunnen trekken.

Maar ik zou hitactief voor in de randstad zeker niet afschrijven. Ik heb mn paard liever hier in de ruimte, maar als je in de randstad een paar hitactief kan bieden tegenover ophokken, is dat echt al een hele verbetering. En verandering komt langzaam, je kan niet verwachten dat iedereen opeens 100% die ophok-stallingen links laat liggen.. maar als hitactief een optie wordt en dat andere stalhouders motiveert de paarden meer buiten te houden.. dan gaat het stapje voor stapje de goede kant op. En dat lijkt me realistischer dan te verwachten dat iedereen die stallingen direct verlaat.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:10

Gini schreef:
Clasical schreef:
Ik denk dat het vooral om gaat; hoe kunnen we met RELATIEF weinig ruimte paarden een zo natuurlijk en interactief mogelijke leefomgeving geven.

En dat is dus exact wat mij stoort. Op ieder grasveldje (nu zelfs al in ieder zandbakje of op ieder betonplaatsje) moet een paard gehouden kunnen worden. Wat? 1 paard? Nee nee nee, doe er maar meteen 10.
Waarom? Waarom zoveel mogelijk paarden op zo weinig mogelijke grond proppen en dan allerlei ingrepen bedenken om het toch maar "zo aantrekkelijk mogelijk te maken".

Voor de mens dan wel te verstaan, want een paard zal het een rotzorg zijn waar zijn hoopje hooi precies ligt.

Eens met beatje en daarnaast denk ik ook dat de groep 24/7 binnen echt heel klein is. Eerlijk gezegd maak ik me meer zorgen over paarden waar meerdere dagen per week niemand voor komt. Want die zijn er ook en ik vind paardenweeskindjes erger dan paarden die op stal staan met een dagelijks entertainment programma van buiten staan met de maatjes, goed voorschema en dan ook nog beetje trainen met de baas en netjes verzorgd worden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:42

Pipo: stallen waar paarden er dagenlang niet uitkomen is niet “ die zijn er ook”. Maar die zijn er veel, erg veel... en das op ervarings basis van fiks aantal stallen waar ik over de vloer kom of kwam.
Als je dat niet waarneemt heb je of bewust een plank voor je kop of je treft het en komt nooit ergens anders over de vloer.
Of je houdt je bewust afzijdig van dit soort discussies.
Iedere eerlijke hoefsmit kan dit bevestigen.
Kan me dus helemaal vinden in je reactie.

Een mooi praktijk voorbeeld van een bokker die is omgegaan : [VSW] [VOLG] project aanleg hit actief

Veronica2

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:32

Peetstap, kennelijk begrijp je het niet helemaal goed. Ook op stallen met prima faciliteiten staan weeskindjes terwijl het dus niet aan de omstandigheden ligt. Want als je het hebt over een gewenste mentaliteitsverandering, dan denk ik dat je het eerder daar moet zoeken. En trouwens ook op al die landjes waar paarden zo fijn buiten staan, maar hun baasje nooit zien omdat die lekker warm bij de kachel zit of iets anders leuks aan het doen is (winkelen, op vakantie, aan het strand liggen).

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:45

Pipodipo schreef:
Peetstap, kennelijk begrijp je het niet helemaal goed. Ook op stallen met prima faciliteiten staan weeskindjes terwijl het dus niet aan de omstandigheden ligt. Want als je het hebt over een gewenste mentaliteitsverandering, dan denk ik dat je het eerder daar moet zoeken. En trouwens ook op al die landjes waar paarden zo fijn buiten staan, maar hun baasje nooit zien omdat die lekker warm bij de kachel zit of iets anders leuks aan het doen is (winkelen, op vakantie, aan het strand liggen).

Mijn paard is er zo een.

Ik ga ongeveer eens per twee weken.

De keus was de volgende: een stal die werkelijk nagenoeg 100% voldoet aan de zeer specifieke wensen van mijn 25-jarige maagzweer patiënt, betaalbaar en op grote afstand.

Of dichterbij, en heel veel concessies moeten doen. Waarbij ofwel zijn ofwel mijn gezondheid of zelfs van ons beide enorm achteruit gaat.

Ik heb gekozen voor die eerste optie. Waardoor ik hem helaas nog maar weinig zie.

Veroordelen mag. Ga je gang...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:56

Femke_Tweety, ik ga je helemaal niet veroordelen, want daar heeft niemand iets aan. Aan je bericht te zien is het voor jouw paard meer een pensioen dan pension? Maar door de jaren heen constateer je wel eens iets en de weeskindjes was een van de dingen die ik op veel stallen wel zie.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:04

Maar is het niet een beetje egoistisch om te denken dat wij er zijn om onze paarden te vermaken? Mits een paard op een stalling staat waar hij vriendjes heeft enzo zou hij zich ook zonder ons toch moeten vermaken? Ik merk aan mijn paard wel dat als ik een tijdje niet ben geweest hij het echt wel leuk vindt dat ik er ben en iets met hem ga ondernemen, maar als ik elke dag kom dan is dat enthousiasme er echt niet en staat hij net zo graag met zijn vrienden te chillen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:18

Femke_Tweety, ik denk dat je een heel goed punt aanhaalt, de gezondheid van je paard. Dat komt ook bij mij op de eerste plaats. Je kunt wel het ideale plaatje in je hoofd hebben maar soms is dat niet uitvoerbaar omdat het de gezondheid van je paard schaadt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:21

Cowgirl schreef:
Welke provincie is dan wel geschikt om nog een beetje knap een paard te kunnen houden.
Waar ze s'winters overdag min met de lichte uren buiten staan. Zomers bij voorkeur 24/7.
Beetje leuk buiten kunnen mennen zou dan voor mij leuk zijn.

Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Utrecht, Drenthe,
Delen van Groningen en Friesland.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:42

Femke_Tweety schreef:
Pipodipo schreef:

Mijn paard is er zo een.

Ik ga ongeveer eens per twee weken.

De keus was de volgende: een stal die werkelijk nagenoeg 100% voldoet aan de zeer specifieke wensen van mijn 25-jarige maagzweer patiënt, betaalbaar en op grote afstand.

Of dichterbij, en heel veel concessies moeten doen. Waarbij ofwel zijn ofwel mijn gezondheid of zelfs van ons beide enorm achteruit gaat.

Ik heb gekozen voor die eerste optie. Waardoor ik hem helaas nog maar weinig zie.

Veroordelen mag. Ga je gang...

Het is toch mooi dat je dat voor je oudje over hebt.
Mijn ouwe staat ook wat verder weg. En ik ga 1 a 2x per week heen.

Ik vind er wel een verschil in zitten wanneer je paard met pensioen is of wanneer je er nog veel mee rijd/ment
Ik zou een paard waar ik nog regelmatig mee wil rijden/mennen echt niet op een uur afstand willen hebben. Maar wil het niet lukken om binnen mijn gewenste straal een geschikte stal te vinden dan komt er (hierna) geen paard.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:20

Pipodipo schreef:
Femke_Tweety, ik ga je helemaal niet veroordelen, want daar heeft niemand iets aan. Aan je bericht te zien is het voor jouw paard meer een pensioen dan pension? Maar door de jaren heen constateer je wel eens iets en de weeskindjes was een van de dingen die ik op veel stallen wel zie.

Maar het maakt toch alles uit dat zo'n weeskindje op in dit topic aangehaalde ruimtes vertoefd of dag in dag uit moet leven in een stalletje van 4x4 mtr?
Al was het alleen al om het sociale contact onderling zonder hekwerk ertussen, de absolute basis behoefte van het wezen paard naast eten en drinken.

Ik zou eigen paarden met gerust hart een eerlijk geweten wel met pensioen willen hebben op hier getoonde verblijven.
En dan hoef ik er echt niet elke dag heen, ze vermaken zich prima met elkaar.
Moet nu echt elke dag mijn best doen om ze in winter periode buiten te krijgen en actief beweging te geven, op een ruimte nog verre van ideaal.

Ik zie dus liever 20x paddock oppervlak aan eengesloten zonder afheining ertussen als 20x aparte stukjes paddock als uitloop"ren".

Feitelijk bitje hetzelfde als wat gaande is in de melk veehouderij, geen hokjes en vakjes meer, maar ruimte en dieren zelf laten kiezen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:29

Malle1970 schreef:
De club mensen waarbij de paarden in de winter 24-7 op stal staan is echt klein.
.

Ik heb helaas een totaal ander eigen praktijk ervarings beeld......

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:02

Clasical schreef:
Gini schreef:

En dat is dus exact wat mij stoort. Op ieder grasveldje (nu zelfs al in ieder zandbakje of op ieder betonplaatsje) moet een paard gehouden kunnen worden. Wat? 1 paard? Nee nee nee, doe er maar meteen 10.
Waarom? Waarom zoveel mogelijk paarden op zo weinig mogelijke grond proppen en dan allerlei ingrepen bedenken om het toch maar "zo aantrekkelijk mogelijk te maken".

Nogmaals; helemaal top als je het voor je eigen paard(en) nog beter kan organiseren.
Het ligt ook niet zo genuanceerd dat ik spreek over postzegel padock vs. 10 hectare per paard.
Wat ik juist wil stellen is dat als dit de norm zou zijn ( gemiddelde ) dan zou dus het gemiddelde paard in Nederland t.o.v. de huidige huisvesting er stevig op vooruit gaan.

Maar is dat zo? Gaat het paard erop vooruit?
10 paarden op een halve hectare zonder een sprietje gras. En als ze hooi willen eten staan ze stil in een automaat, waar ze zelfs geen rondje kunnen draaien. En als ze gedaan hebben met eten, dan staan ze stil. Te wachten tot de volgende voerbeurt.

Fotootje (kijk vooral ook eens wat het zwarte paard links probeert te doen: grasjes scharrelen vanop de grond. Dát is natuurlijk gedrag van een paard, en net daar zetten we een hek).

Afbeelding

Misschien wel, misschien is het nét iets beter dan een 24/7 binnenstal, maar of je dan een dikke pluim en een artikel met deze titel op de voorpagina verdient, dat betwijfel ik. Het ding is een halve hectare groot, daar kunnen 4-5 paarden zich misschien nog leuk voelen, maar 10?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:49

@Pipodipo,ik vind het onzin dat een paard waar dagen niemand naar kijkt,zielig zijn.

een paard die in een kudde leeft,voldoende ruimte,voer en water heeft,heeft echt geen mensen nodig om gelukkig te zijn hoor,dat denken wij en maken wij ervan.

idd Gini! ik volg je volledig!

nu,ik denk dat veel mensen zich ook 'sussen' met het feit dat zoiets wel goed is,want wat moet je anders als je perse een paard wil houden,maar nergens in de buurt iets beters vindt?
maar toch blijft zoiets uiteindelijk behoorlijk egoistisch.ze worden zo gehouden omdat wij perse paarden willen houden op plekken waar niet meer ruimte is.

en dat zoveel paarden niet op gras kunnen is ook onzin.

wij hebben allemaal koudbloeden en behalve een shet die enkele jaren terug eens in het najaar bevangen gestaan heeft en sinds die gevoelig is hiervoor,nog nooit geen problemen gehad.
ze staan 24/7 op de wei(behalve in de winter,zware klei,dus dan uit het gras,maar wel nog staat voldoende ruimte en altijd samen).

we bemesten enorm weinig,want daar zit ook vaak het probleem van al de paarden die niet meer in het gras kunnen.

opnieuw moeten zoveel mogelijk paarden voldoende gras hebben op postzegelweides en zoveel mogelijk hooi afhalen van dezelfde weides verderop.

dus gaan we massaal gaan bemesten en voila,je creeert opnieuw dezelfde problemen.

laat veel van die paarden die niet op gras kunnen,eens grazen op onbemest natuurgras.
het percentage die daar nog problemen heeft,zal drastisch gedaald zijn.(en tuurlijk zullen er altijd overblijven die het niet kunnen,maar dat zal de uitzondering zijn,niet meer de hoge aantallen die er nu niet tegen kunnen)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:55

Clasical schreef:
Ja maar dat is weer locatie gebonden.
Dan zou je dus in regio Schiphol geen paarden kunnen hebben/houden.
Ook in die regio kan welzijn van bestaande (pension)stallen/maneges geoptimaliseerd worden naar een betere standaard.

Ik zou ook liever op de Veluwe staan maar daar woon ik nou eenmaal niet

Ik ook niet, nooit gewoond ook ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:01

Peetstap schreef:
Malle1970 schreef:
De club mensen waarbij de paarden in de winter 24-7 op stal staan is echt klein.
.

Ik heb helaas een totaal ander eigen praktijk ervarings beeld......

Nou inderdaad -O-

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:10

Nikass schreef:
En grazen is veel beter voor een paard dan op stilstaand hooi uit een slowfeeder plukken.

Ik ben het er niet mee eens dat paarden als een giraf uit bomen moeten eten. Ja eens een takje geen probleem, maar te hoog opgehangen hooinetten zijn juist funest voor het fysiek van een paard. (En van te laag opgehangen krijg je ongelukken)

I

Probeer het voor derde keer ;) :

Heb je voor bovenstaande onderbouwing ?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:41

Behalve dat het zo is?
Ik heb niet zo'n behoefte om met wetenschappelijke artikelen te "bewijs" aan te leveren, sorry

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:40

Nikass schreef:
Behalve dat het zo is?
Ik heb niet zo'n behoefte om met wetenschappelijke artikelen te "bewijs" aan te leveren, sorry

Das jammer, want ik pas bewust hoog hangende netten toe bij het fit houden van de paarden. :)*

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:12

Ik ook, en ik kan beargumenteren waarom. Vorig jaar tijdens gesprek met paardentandarts had hij modules gevolgd en dissectie van een paard bij Equine studies. Door zijn werk was hij met name geïnteresseerd in het gebit van het paard. Het blijkt dat paarden geen grazers zijn maar browsers, ze eten 80% van de tijd van de grond en 20% van de tijd uit struiken en bomen. Gebitten van paarden die browsen zijn over het algemeen betere gebitten dan paarden die alleen grazen. Ik als voormalig tandartsassistente vind dat natuurlijk ook interessante materie om over na te denken.
Verder blijkt dat paarden die browsen ook rechter zijn in hun lijf. Iedereen kent de paarden in het weiland die met hun ene been verder naar voren staan dan met hun andere been naar achteren, daarbij zijn de platte hoef en steile hoef ook bij iedereen bekend. Dit heeft natuurlijk ook zijn uitwerking op de rest van het lijf van het paard, denk aan asymmetrie in de schouderspieren.
Toevallig had ik op dat moment een paard op stal staan met een enorm verschil in bespiering in de schouders en een steil en een platte hoef. Mijn paardentandarts heeft me aan het denken gezet, ik ben enkele modules gaan volgen bij Equine studies, ik ben zelf paardenmasseur en altijd bereid om bijscholingen te volgen die interessant zijn voor mijn werk. Daar heb ik uitgebreid skeletten kunnen bekijken en de bevindingen kunnen aanhoren van de vele dissecties die Sharon May David heeft gedaan en wat zij ontdekt heeft. Verder heb ik een interessante lezing gevolgd over passieve fysio, iets wat ik al toepaste bij mijn eigen paarden nadat mijn paardentandarts was geweest. Bij passieve fysio gaat het om de propriceptie van een paard verbeteren, op de website van Tamara Dorresteijn is daar meer over te lezen.

Ik pas de passieve fysio toe op mijn eigen paarden en een vriendin van mij die een hele andere tak in de paardensport beoefend heb ik bereid gevonden om het ook toe te passen en voor mij de veranderingen vast te leggen op beeld en op schrift. Ik ben nl niet iemand die zomaar klakkeloos iets aanneemt, maar heb door mijn werk wel genoeg inzicht op hoe het paarden lichaam werkt. Door de hooinetten hoog te hangen en ook te wisselen van hoogte, door mijn paarden takken uit een boom te laten pakken, door mijn paarden met hun voorbenen op een verhoging te laten staan tijdens het eten uit het hooinet staan ze met hun voorbenen naast elkaar. Hierdoor zie ik ze ook tijdens het buiten in de bak lopen op de momenten dat ze stilstaan met hun voorbenen naast elkaar staan. Het paard met de asymmetrie in de schouders is zo duidelijk verbeterd, het is mijn hoefsmid opgevallen en het is mijn instructeur opgevallen. Volgens mijn instructeur is de hele conformatie van mijn paard verbeterd. Ik voel het aan mijn paard zijn spieren. Ook de paarden van mijn vriendin zijn verbeterd in hun hele lijf.

Dit is voor mij zo’n positieve verandering dat ik daarom mijn hooinetten hoog hang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 07:28

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:01

Dan zal mijn pony wel uitzondering op de regel zijn maar die eet al meer dan 6 jaar uit slowfeeders. Niks mis met zijn gebit, ook niet met zijn halsspieren. Frustratie herken ik ook niet, staat gewoon rustig te eten. Hij vind overigens het hooinet ook een goede schuurpaal :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:40

Tja of die van mij, wie zal het zeggen ;)
Wij voeren in elk geval geen hooi (meer) uit netten.

Ik heb er ook net te vaak een paard met zijn voet in vast zien zitten. Gelukkig waren dat niet mijn paarden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:56

Fardoe hoe hoog hang jij je netten dan?

Bij het rusthuis hangen ze op verschillende hoogtes ( er lopen natuurlijk paarden van diverse hoogtes)
Daarnaast kunnen ze uit de ruif eten, bij de voerhekken en stro vanaf de grond of direct van de baal af.

Voor mijn fjord heb ik een little bit tas in de stal hangen op praktisch borsthoogte.
Hij krijgt van de staleigenaar hooi op de grond en hij loopt nu buiten op de wei.

Ook ik heb onlangs ergens gelezen dat een hooinet die wat hoger hangt toch niet zo verkeerd blijkt te zijn als dat men dacht. Ik weet alleen niet meer waar ik dat dus gelezen heb.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:42

Nikass, prima dat je met een artikel komt. Dit is ook de reden waarom ik ooit gestopt ben met hooi voeren uit een hooinet wat laag hangt. De onnatuurlijke houding zoals je op de foto ziet bij jouw artikel. Ben ik het helemaal mee eens.
Wat betreft het inademen van stof, daar heb ik het op de bijscholing ook over gehad met veearts. Dat is ook de reden waarom ooit het eten uit een hooiruif werd afgeraden. Volgens de veearts krijgen paarden nu veel vaker kuil/ voordroog te eten, daar zit minder stof in. Ik ben zelf in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn eigen hooi inkoop dus heb controle over de kwaliteit. Ik kan me indenken dat als je op een pensionstal staat waar het hooi van mindere kwaliteit is , je de keuze maakt om je paard van de grond te laten eten. Het is wel zo dat als je je hooinet wat verder naar achteren hangt en je paard er naar moet reiken, je paard geen stof binnen krijgt.

Cowgirl, je kunt kijken op de website van Tamara Dorresteijn daar staan foto’s van de hoogte van het hooinet. Ik heb voor mijn paarden verschillende tassen/netten en ballen, die hangen allemaal op verschillende hoogtes maar wel hoger dan borsthoogte zodat ze recht voor het net staan. Ik kan je een foto sturen mocht je dat willen