Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:31

germie schreef:
Vooral enten, want dan wordt er weer aan verdiend.

Als je paard ziek wordt is de dierenarts nog blijer want dan verdient ie nog meer aan je dan die paar tientjes voor een enting. Wat een onzin dit...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:57

DatBenIkNou schreef:
Metacam is vergelijkbaar met Ibuprofen bij mensen. Daar gaat echt je weerstand niet mee omlaag. Geloof me, als jij écht griep hebt ben je doodberoerd en neem je ook gewoon Ibuprofen of Paracetomol. Dus waarom zou je je paard niet helpen zich een beetje comfortabeler te voelen als hij ziek is?

...alle vergelijkinen gaan vroeger of later kreupel...
maar als ik griep heb neem ik onder de 40 graden geen koortsdempers.

Gewoon, niet.
De functie van koorts is om de griep (of welke ziekmaker dan ook) makkelijker de baas te kunnen.

Dat is net niet 'je weerstand gaat omlaag'. Maar de paracetamol etc maakt het het immuunsysteem relatief moeilijker - en de ervaring leert dat de infectie vaak langer duurt.

En persoonlijk voel ik mij met hoge koorts moe maar verder redelijk, na paracetamol met lichte verhoging voel ik mij hondsberoerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:15

Ben het met je eens Janneke dat koorts een natuurlijke afweerreactie is van het lichaam en je het ook best wel even kan aanzien mits het paard genoeg drinkt.
Betekent wel de automatische drinkbak afsluiten en emmers neerzetten zodat je ook kan zien of je paard wel genoeg drinkt. Als de koorts oploopt naar 39+ dan houdt je deze natuurlijk ook ieder uur in de gaten, ook al moet je er 's-nachts bijblijven. En bel je natuurlijk als de koorts 40 graden aantikt toch maar 's nachts de dierenarts op die tegen nachttarief toch maar een koortsremmer komt spuiten.
Boven de 40ºC gaan lichaamseiwitten namelijk elkaar vallen en treedt schade op aan de organen.
Wel of niet ingrijpen bij koorts is natuurlijk een keuze, maar een lastige als je je paard niet bij huis hebt staan en niet zelf kan monitoren. Ik zou dat niet zomaar adviseren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:23

Mijn paard krijgt van het enten al rond de 40 graden koorts en wordt zo stijf dat hij zwaar bevangen lijkt.
Hij gaat dus standaard op de metacam helaas om hem daar doorheen te helpen.
Van alles geprobeerd maar nog niks anders gevonden dat werkt jammer genoeg...

Babootje

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:27

Dat is vervelend Nouvel. Heb je al eens geprobeerd uit te zoeken waar hij op reageert? Zijn het de hulpstoffen of alleen de enting?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:29

Babootje schreef:
Dat is vervelend Nouvel. Heb je al eens geprobeerd uit te zoeken waar hij op reageert? Zijn het de hulpstoffen of alleen de enting?

Ja ik vermoed het, al verschillende merken geprobeerd, laten enten bij Den hoek...
Toen was het ietsje beter, maar koorts en reactie bleef.
Het zit in zijn auto immuun probleem waarschijnlijk, maar ja, je moet enten...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:32

Ja ik zou inderdaad ook zeggen Den Hoek laten uitzoeken, maar dat pad ben je al gegaan dus. Lastig hoor.
Gelukkig komt het niet heel vaak voor, maar ja daar heb jij niet veel aan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:34

Ja hij is 2 jaar onder behandeling bij Den hoek geweest en ik heb nog veel contact met de arts daar als er iets in, maar goed, dat is hier een beetje Off topic...

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:44

Vandaag dierenarts op de dam gehad die zei alleen bevestigd in Venlo. En vermoeden in Deurne maar niet bevestigd. Extra enten was niet nodig zei hij (paarden zijn in mei gedaan)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:27

Nouvel schreef:
Mijn paard krijgt van het enten al rond de 40 graden koorts en wordt zo stijf dat hij zwaar bevangen lijkt.

Hier ook :7
De PRE stijf, koorts en een dikke bult op de entplek.
Ene merrie enkel bult en zo stijf als een houtje.
De oudste van het nest heeft standaard niks. Taaie tante :Y)

Ik vermoed dat het wegens de tetanusentstof is. Ga volgend jaar proberen om enkel een influenza enting te pakken te krijgen. Tetanus is toch 3 jaar werkzaam.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:30

Pandora2 schreef:
Nouvel schreef:

Hier ook :7
De PRE stijf, koorts en een dikke bult op de entplek.
Ene merrie enkel bult en zo stijf als een houtje.
De oudste van het nest heeft standaard niks. Taaie tante :Y)

Ik vermoed dat het wegens de tetanusentstof is. Ga volgend jaar proberen om enkel een influenza enting te pakken te krijgen. Tetanus is toch 3 jaar werkzaam.

Er zijn er meer die het extra krijgen als tetanus er bij in zit. Maar ook met alleen influenza krijg je het waarschijnlijk nog wel. Het is wel balen. Mijn paard heeft gelukkig nergens last van, enten en rijden bij wijze van.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:11

Ik woon zelf in Venlo en het zit hier wel degelijk. Het probleem is dat hier zoveel mensen zijn die hun paarden houden op kleinschalige pensionstallingen of privé aan huis, dat er geen namen te geven zijn. Ik ken nog geen grotere stallen die het hebben, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik ook niet zo geïnteresseerd ben in namen. Het boeit me ook niet of de buurman griep krijgt. Als het rondgaat, kom ik er toch wel mee in aanraking, of Jantje, Pietje en Klaasje het nu wel of niet hebben.
Het enige wat ik net op facebook las is dat de plaatselijke manege nu alweer opengaat, omdat het volgens de SRP niet nodig is. Ze hebben het buiten de deur kunnen houden. Beetje vreemd, zondagavond besloten te sluiten, nu weer opengaan. Terwijl het advies een week of 4 geldt. Ik ga denk ik toch even speuren naar het hoe en wat.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:14

De kans is aanwezig dat ik volgende week een paard in Noord-Limburg wil ophalen, twijfel nu dus wel wat wijs is... Ik heb zelf iig niet de mogelijkheid om het paard even echt apart van de rest te houden. Maar als het blijft heersen, ik kan dr moeilijk de hele winter daar laten dan...

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:20

Is het paard en de paarden waar het bij komt te staan gevaccineerd? En hoe is het waar het paard nu staat op die stalling?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:13

Deeskuh88 schreef:
Ik woon zelf in Venlo en het zit hier wel degelijk. Het probleem is dat hier zoveel mensen zijn die hun paarden houden op kleinschalige pensionstallingen of privé aan huis, dat er geen namen te geven zijn. Ik ken nog geen grotere stallen die het hebben, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik ook niet zo geïnteresseerd ben in namen. Het boeit me ook niet of de buurman griep krijgt. Als het rondgaat, kom ik er toch wel mee in aanraking, of Jantje, Pietje en Klaasje het nu wel of niet hebben.
Het enige wat ik net op facebook las is dat de plaatselijke manege nu alweer opengaat, omdat het volgens de SRP niet nodig is. Ze hebben het buiten de deur kunnen houden. Beetje vreemd, zondagavond besloten te sluiten, nu weer opengaan. Terwijl het advies een week of 4 geldt. Ik ga denk ik toch even speuren naar het hoe en wat.

Op de manege waar mijn vrouw werkt mogen er op dit moment door niemand wedstrijden gereden worden. Lessen etc gaan wel gewoon door. Maar allemaal extra maatregelen genomen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:19

Deeskuh88 schreef:
Is het paard en de paarden waar het bij komt te staan gevaccineerd? En hoe is het waar het paard nu staat op die stalling?

Paard staat bij een stal waar wat verloop is, de paarden waar ze bij zou komen moeten komende weken gevaccineerd worden. Eerst maar eens goedgekeurd worden, maar ik ga iig kijken of we de enting bij ons op stal wat kunnen vervroegen

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:16

Mijn paard heeft het mogelijk, maar het zou ook goed een ander virus kunnen zijn. Dierenarts is vandaag geweest. Betreft Zuid-Holland.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:50

Ik zou persoonlijk nu geen paarden van andere stallen op gaan halen die in het risico gebied zitten, gewoon even voor de zekerheid...

Ladyson schreef:
Mijn paard heeft het mogelijk, maar het zou ook goed een ander virus kunnen zijn. Dierenarts is vandaag geweest. Betreft Zuid-Holland.

Oei, dat komt in de buurt...
Waar in ZH?
Sterkte!
Laat je even weten wat eruit gekomen is?

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:23

Ik ben blij dat het nu inmiddels al 3 weken geleden is dat mijn paard het had. Helaas twijfel ik toch of ik niet nog iets extra's moet doen. Het is uit zichzelf weg getrokken, wel met een hoest en luchtwegen supplement. Paard had de temperatuur op een 36.4 ipv dus koorts van ongeveer 38.7?
Op internet is het allemaal maar gammel hoor, weinig informatie over behandelingen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:38

Vanmiddag mijn da even gebeld. Regio Hardenberg zijn in ieder geval nog geen meldingen. Heb morgen namelijk een gastles en volgende week concours.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:53

Ik heb morgen een afspraak met de dierenarts staan, zal ook even vragen hoe de stand van zaken hier in de buurt is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:57

Ik heb morgen ook een afspraak met de DA, zal ook eens vragen hoe het er in de Achterhoek voorstaat. Tot nu toe niets gehoord en het is hier behoorlijk paardrijk in mijn omgeving.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:38

Hier vandaag de da uit de paardenkliniek op stal gehad.
Deze gaf aan dat het om een andere stam gaat, tenminste een mutatie ervan. Mijn vraag of het enten dan wel nut had, is immers anders. Maar dat heeft het wel degelijk zei hij. Heel verhaal, maar kwam erop neer dat hun weerstand aangescherpt word waardoor als ze het krijgen het veel milder is. Hun lijf kan het beter aan.
Hun krijgen zelf ook maar weinig informatie waar het nu echt gemeld is. En daarbij wil niet iedereen een swap af laten nemen ivm de kosten. Verloop blijft voor hun hetzelfde. Dit vinden ze overigens wel erg jammer om verschillende redenen. Ze kunnen niet nagaan hoe het muteert, en bewijzen dat het ook 100% om de influenza gaat. De swap is ook belangrijk zodat ze een nieuw aangepast vaccin ervoor kunnen maken.
Ook gaf hij aan dat er geen reden tot paniek is, maar moet wel uiterst serieus genomen worden en je gezonde verstand gebruiken.

Maar goed daar verbaas ik me soms ook wel eens over op bv wedstrijden. Zelf zadelen we altijd op bij de trailer, ook nu met het winter seizoen.
Maar hoeveel ruiters hun paard binnen vastzetten, waar net een ander paard heeft gestaan. Lekker de buis af heeft staan te likken incl muur. Ander paard word er neer gezet en het ritueel herhaald zich weer. En dat gaat zo de hele dag door.
Zijn mensen dat zo makkelijk of ben ik dan weer een zeurpiet?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:18

kiki1976 schreef:
*knip*
Ook gaf hij aan dat er geen reden tot paniek is, maar moet wel uiterst serieus genomen worden en je gezonde verstand gebruiken.

Maar goed daar verbaas ik me soms ook wel eens over op bv wedstrijden. Zelf zadelen we altijd op bij de trailer, ook nu met het winter seizoen.
Maar hoeveel ruiters hun paard binnen vastzetten, waar net een ander paard heeft gestaan. Lekker de buis af heeft staan te likken incl muur. Ander paard word er neer gezet en het ritueel herhaald zich weer. En dat gaat zo de hele dag door.
Zijn mensen dat zo makkelijk of ben ik dan weer een zeurpiet?

Dat gezond verstand lijkt mij ook het belangrijkste, met paniek zaaien kom je nergens.

Overigens op wedstrijd kan het ook verspreiden via lucht dus van trailer naar trailer of in de losrij ring. Als je helemaal geen risico wilt lopen, kun je dus beter niet op wedstrijd gaan. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 07:33