Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:29

Clasical schreef:
Vind dit wel een mooi en duidelijk voorbeeld waarbij je het verschil in lengte in het hele frame mooi ziet,
De vos pakt lengte over bodem en in zijn hele frame, de zwarte enkel over de bodem.
Zou niet weten waarom een paard met opwaartse
bouw en lang(er) voorbeen geen ruimte in zijn frame kan maken

[ [url=m/DEdb4Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q8PriH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze 2 bovenste afbeeldingen zijn compleet verschillend van elkaar. :')
De eerste is een vroeg moment, de tweede een paar seconden later. Kun je echt niet met elkaar vergelijken.

Zo dan;

[ [url=m/GpRczT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TSYYa6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is inderdaad niet helemaal te vergelijken, onderste paard loopt niet verzameld.
Ben het er wel mee eens dat een correcte uitgestrekte draf valt of staat met vertrekken vanuit het achterbeen, verlengen in het "frame" en dan ook tijdens de uitgestrekte draf op het achterbeen houden! (opties gezien, moeten ze aan de voorkant blijven klimmen en niet de grond in lopen)
Persoonlijk vind ik Isabell Werth altijd een goede uitgestrekte draf rijden.

En dan is de bouw van het paard niet zo relevant, mits het correct gereden word.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:44

Wat bedoel je met “niet verzameld”?
Het paard zijn beweging is in evenwicht, hij pakt lengte in de hals maar het hele lijf is nog steeds “aan elkaar”.
De beweging is voorwaards en opwaarts,
de nekis het hoogste punt.
Je ziet dat de achterbenen en de voorbenen ongeveer evenveel ruimte bestrijken en dat zowel de voorbenen als de achterbenen 50% naar voren gaan als 50% naar achteren.
Stuwkracht en draagkracht zijn in evenwicht.
Ik denk dat we al teveel gewend zijn aan het plaatje erboven en dat, zoals eerder genoemd, dat onze perceptie is van hoe het eruit hoort te zien.

Elisa2

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:56

Zijn lijf is niet "aan elkaar" en hij stuwt van het achterbeen af op de voorhand, de beweging is niet (meer) opwaarts, wel voorwaarts.

Lijkt meer op een middendraf dan op een uitgestrekte draf omdat de verzameling ontbreekt, je ziet het ook dat de aanspanning mist.
Ik weet wel wat ik zie, ben zeker niet gewend aan het voorbeeld van de rijmethode van Gal.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:00

Ik heb ook altijd geleerd dat je de romprichting beoordeeld aan de onderlijn, niet de bovenlijn.

Wat ik het nadeel vind van boeken zoals dat rode boekje (wat overigens wel heel informatief is, ben de mijne kwijt en daar baal ik best van) en bv Steinbrecht, is dat alles is uitgelegd aan de hand van tekeningen en nergens wordt getoond hoe dat er dan in het eggie uitziet aan de hand van foto's. Wat doet het nu echt in het lijf.

Wat betreft de verruimingen van de gangen (bron dressuur en menproeven 2016): "Het paard moet zich in alle verruimingen energiek naar voren bewegen met ruime, gelijkmatige en meer 'bodembedekkende' passen of sprongen. Het is niet de bedoeling dat het paard versnelt of onder de ruiter vandaan loopt. Het paard blijft in correcte houding, rechtgericht en nageeflijk. Hoofd en hals mogen wat meer naar voren komen en het frame mag verlengen. Het paard mag niet op de voorhand gaan. Het is belangrijk dat bij het verruimen en weer terugnemen de takt en regelmaat van de beweging blijft gehandhaafd en dat de ruiter stil en onafhankelijk in het zadel zit."

Dit betekent in mijn ogen dus dat het belangrijkste is dat de passen verruimen en meer bodem pakken. Het frame MAG verlengen, maar dat is geen doel op zich bij uitstrekken, maar het mag gebeuren als dat nodig is om de verruiming in de passen te bewerkstelligen.

Als ik dan kijk naar de vos, die verlengt niet alleen in het frame maar duikt in mijn ogen ook wat op de voorhand, wat natuurlijk vaak gebeurt als het frame dusdanig verlengd wordt.

Ook de plaatjes uit het rode boekje voldoen niet aan deze beschrijving, want blijft het paard niet in de correcte houding en niet nageeflijk.

Dus ja de interpretatie van wat is correct is nogal verschillend. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het zo langzamerhand ook allemaal niet meer weet. Want idd het plaatje wat Janine laat zien lijkt het achterbeen achter te blijven op het voorbeen, wat niet correct is. Maar ik vind dat wel een prettig beeld. Zelfde geldt bv voor als ik naar onderstaande fotoos kijk van Carl Hester en Charlotte Dujardin. Toch geroemd (ook door mij) om hun correcte, hamonieuze, klasieke en vriendelijke manier van rijden...ook daar zie ik toch een duidelijk achterblijvend achterbeen in de uitgestrekte draf.

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe krijg ik het gevoel, hoe meer ik mij er in verdiep, hoe minder ik er van lijkt te gaan begrijpen. Zelfde geldt bv voor de discussie over de 4-takt galop in een ander rien/dressuur topic. Wat is correct volgens de boekjes en richtlijnen en wat is correct volgens trainers/ruiters adhv fotoos… Hoe haalbaar is de theoretisch correcte beweging in het hedendaagse hoger opgeleide dressuurpaard (in de basis lijkt de discussie mij minder van toepassing, als er nog minder extreme beweging gevraagd wordt, dient alles gewoon correct te zijn volgens het boekje).

Overigens vind ik dit een zeer interessante discussie allemaal, maar vrees wel een beetje dat ons straks door een modje de mond gesnoerd gaat worden omdat het inmiddels behoorlijk off topic is. Misschien beter de discussie in een meer passend topic zoals [RT-D] Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2 voort te zetten?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:05

Een ander idee over verruimen en rekken.

In de huidige wereld zie je vaak lengte in de onderlijn gereden en de bovenlijn wordt in elkaar gedrukt. Paarden zijn niet over de hals maar in een valse knik. Rek moet in de bovenlijn zitten en niet in de onderlijn. Dat zie je wel heel goed op de plaatjes van classical.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:05

Elisa2 schreef:
Zijn lijf is niet "aan elkaar" en hij stuwt van het achterbeen af op de voorhand, de beweging is niet (meer) opwaarts, wel voorwaarts.

Lijkt meer op een middendraf dan op een uitgestrekte draf omdat de verzameling ontbreekt, je ziet het ook dat de aanspanning mist.
Ik weet wel wat ik zie, ben zeker niet gewend aan het voorbeeld van de rijmethode van Gal.

De nek is nog steeds het hoogste punt, als hij meer zou stuwen naar de voorhand raak je dit kwijt in het beeld.
De beweging naar voren en naar achteren zijn gelijk.
Voor mij is dit het toonbeeld van biomechanische harmonie.
En wat betreft Isabel, die plaats ik in hetzelfde kader als Gal

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:07

Ik vraag mezelf wel af waarom vaak het hoogste punt van het voorbeen genomen wordt als het gaat om het beoordelen van het doortreden van het achterbeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:08

Het achterbeen in de uitgestrekte draf kan niet net zo ver naar voren komen als het voorbeen, belangrijk is dat het achterbeen "eerst" komt en gaat en het voorbeen "volgt". Aan de hand van de verzameling en schoudervrijheid van het paard komt het voorbeen er dan zo ver mogelijk uit als anatomisch mogelijk is.

Het achterbeen moet ten alle tijde eerst komen of gelijk gaan met het voorbeen in de passen die gemaakt worden, wat je ziet bij een paard die zn rug wegdrukt is dat het achterbeen "afbreekt" en achter de massa blijft ipv er zo ver mogelijk onder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:10

MarjanB schreef:
Een ander idee over verruimen en rekken.

In de huidige wereld zie je vaak lengte in de onderlijn gereden en de bovenlijn wordt in elkaar gedrukt. Paarden zijn niet over de hals maar in een valse knik. Rek moet in de bovenlijn zitten en niet in de onderlijn. Dat zie je wel heel goed op de plaatjes van classical.

Dat klopt, dat vind ik dus mooi bij een Isabell daar zie je de paarden wel echt rekken in de bovenlijn en ruimer worden. Alleen houd zij ze in de verzameling en op het achterbeen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:17

Libera schreef:
Tsja, ik heb wel eens foto's https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1842272&p=92812331&hilit=jake#p92812331geplaatst waarvan gezegd werd dat mijn paard teveel op zn "Amerikaans" gereden werd, met de neus er teveel uit... moest allemaal ronder en meer druk. Als ik hier in de USA achter de loodlijn rijd word het enorm streng afgestraft! Wat ik in NL in de ring zie komt totaal niet overeen met de plaatjes in dat boekje van hierboven...

Sorry maar ik heb je topic even doorgekeken. Weet echt niet wel punt je probeert te maken hier. Nergens in dat topic staat dat er met meer druk gereden moet worden. Wel meer aan elkaar, maar dat zeg je zelf ook en ook jouw instructrice. Ronder ja, maar nergens staat dat jij je paard achter de loodlijn ronder moet gaan rijden. Meer aan elkaar betekent meer rond in het lijf, bekken meer kantelen, bovenlijn verlengen waardoor de achterhand er meer onder kan buigen, dus de gehele bovenlijn ronder wordt en de schoft meer omhoog getild.

En ja dat bewerkstelligen zonder dat je paard verkort in de hals, achter de loodlijn komt, is verrekte moeilijk, maar dat is nou precies wat goed dressuur rijden zo verrekte moeilijk maakt. Lengte op de juiste plekken, toch verzameling. Jouw paard is nergens verzameld en ik vraag me ook af (maar misschien zie ik dat verkeerd, lastig te beoordelen vanaf stilstaand beeld) als jij je handen naar voren steekt, of je paard niet alleen zijn hoofd/hals naar voren strekt ipv naar voren en beneden?

Dus leg eens uit, wat probeer je met het aanhalen van dit topic precies te vertellen? (mag uiteraard ook in dat andere topic, alleen maar leuk)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:25

Elisa2 schreef:
Het achterbeen in de uitgestrekte draf kan niet net zo ver naar voren komen als het voorbeen, belangrijk is dat het achterbeen "eerst" komt en gaat en het voorbeen "volgt". Aan de hand van de verzameling en schoudervrijheid van het paard komt het voorbeen er dan zo ver mogelijk uit als anatomisch mogelijk is.

Het achterbeen moet ten alle tijde eerst komen of gelijk gaan met het voorbeen in de passen die gemaakt worden, wat je ziet bij een paard die zn rug wegdrukt is dat het achterbeen "afbreekt" en achter de massa blijft ipv er zo ver mogelijk onder.

Maar dat is dus juist altijd zo vreselijk moeilijk te beoordelen aan de hand van stilstaand beeld (foto's). Dat probeer ik ook te zeggen met de plaatjes die ik getoond heb van Charlotte en Carl. Volgens alle boekjes met tekeningen, alle driehoekjes theorien zouden zij aan de hand van beeldmateriaal dus ook incorrect uitstrekken, terwijl als in werkelijkheid zij toch een heel erg aangenaam en mooi beeld geven. Het is allemaal zo moeilijk achter een computer te beoordelen, maar daaraan wordt wel een hoop waarde gehecht waardoor vaak heel veel (onterecht?) afgebrand wordt.

Zelfs filmmateriaal doet vaak geen recht aan het beeld irl. Irl kijk je vaak veel meer naar het geheel, terwijl achter een beeldscherm focus je vaak veel meer op bepaalde onderdelen waar jouw aandacht naar uit gaat. Zo was ik werkelijk verbaasd mijn eigen foto's filmpjes die ik gemaakt had bij de WEG in Normandie terug te zien, zag er zo anders op beeld als dat ik daar had zitten kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:19

Ben ik helemaal met je eens, irl zie je alles sowieso gewoon veel beter. En foto's zijn momentopnames en zo kun je er ook altijd hele ongelukkige momenten uit halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:09

Clasical schreef:
Het paard zijn beweging is in evenwicht, hij pakt lengte in de hals maar het hele lijf is nog steeds “aan elkaar”.
Je ziet dat de achterbenen en de voorbenen ongeveer evenveel ruimte bestrijken en dat zowel de voorbenen als de achterbenen 50% naar voren gaan als 50% naar achteren.
Ik denk dat we al teveel gewend zijn aan het plaatje erboven en dat, zoals eerder genoemd, dat onze perceptie is van hoe het eruit hoort te zien.

Het paard is dus zeker niet in evenwicht want het rechterachterbeen slaat hij zeker een hoeflengte buiten de massa. Hij loopt dus te hard voor zijn doen en heeft dus geen evenwicht of verzameling. Stuw- en draagkracht zijn dus niet in evenwicht want dan was zijn rechter achterbeen mooi onder/achter zijn voorbeen en niet er een slag naast.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:01

bobje26 schreef:
Clasical schreef:

Het paard is dus zeker niet in evenwicht want het rechterachterbeen slaat hij zeker een hoeflengte buiten de massa. Hij loopt dus te hard voor zijn doen en heeft dus geen evenwicht of verzameling. Stuw- en draagkracht zijn dus niet in evenwicht want dan was zijn rechter achterbeen mooi onder/achter zijn voorbeen en niet er een slag naast.

Dat klopt, word in het voorbeeld ook genoemd.
Het kan een gebrek/scheefheid zijn van het paard
maar mi doet het niets af aan de correctheid van de uitvoering.

Afbeelding

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:12

Ik denk dat de vos hierboven (en dat lees je ook in de tekst) vooral aangehaald wordt om de voorhand te beoordelen en niet het volledige beeld. Nu vind ik vergelijken van een fries en een sportpaard sowieso al moeilijk omdat de aanhechting van de hals volledig anders is en zeker als je dan wat over de voorkant wil gaan zeggen, maak je het jezelf heel moeilijk.

Voor mij is het enkel zo dat die ruimte die je ziet in de hals bij de vos wenselijker is dan bij de fries. En als ik dan echt even helemaal losga zou ik het liefst de voorkant van de vos op de achterkant van de onderste zwarte plakken!

Het probleem is dat zo'n uitgestrekt frame en dat ondertreden samen nagenoeg onmogelijk is op een correcte manier, MAAR ik heb wel al vaak een betere middenweg gezien tussen de vos en het onderste zwarte paard. Dat is volgens mij ook wat je wilt hebben. Je frame zo ver mogelijk uitschuiven zonder dat je achter al het dragen verliest én zonder dat je voor veel ruimte verliest.

Helaas combineren veel ruiters maar 2 van die 3 elementen, de derde is er net te veel aan lijkt het :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:18

Die onderste zwarte is niet over de rug en ook niet vanuit de schoft omhoog want net op de overgang van schoft/hals wordt ie in elkaar gedrukt. Die vos is lang in t lijf, ok t is niet verzameld maar dat paard zal een stuk fijner in z’n lijf zijn.. en de Fries.. tja

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:34

SinneJ schreef:
Ik denk dat de vos hierboven (en dat lees je ook in de tekst) vooral aangehaald wordt om de voorhand te beoordelen en niet het volledige beeld. Nu vind ik vergelijken van een fries en een sportpaard sowieso al moeilijk omdat de aanhechting van de hals volledig anders is en zeker als je dan wat over de voorkant wil gaan zeggen, maak je het jezelf heel moeilijk.

Voor mij is het enkel zo dat die ruimte die je ziet in de hals bij de vos wenselijker is dan bij de fries. En als ik dan echt even helemaal losga zou ik het liefst de voorkant van de vos op de achterkant van de onderste zwarte plakken!

Het probleem is dat zo'n uitgestrekt frame en dat ondertreden samen nagenoeg onmogelijk is op een correcte manier, MAAR ik heb wel al vaak een betere middenweg gezien tussen de vos en het onderste zwarte paard. Dat is volgens mij ook wat je wilt hebben. Je frame zo ver mogelijk uitschuiven zonder dat je achter al het dragen verliest én zonder dat je voor veel ruimte verliest.

Helaas combineren veel ruiters maar 2 van die 3 elementen, de derde is er net te veel aan lijkt het :+

Ja daar komt het spektakel van de beweging om de hoek kijken, iets wat mi vandaag de dag heel belangrijk is in de ring.
Het effect van het voorbeen is de grootste prioriteit geworden, meer dan eens ten koste van de rest

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:43

Rick Helmink doet er nog een schepje bovenop in zijn column. Sensatiebeluste journalistiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:03

zitten we zo straks ook op de tribune - of voor de buis-??

kijken we door de ogen van de journalist/handel: het paard in de bunisess

of

kijken we door onze ogen: het paard in de sport

sport zoals sport bedoeld is

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:41

Janine1990 schreef:
Rick Helmink doet er nog een schepje bovenop in zijn column. Sensatiebeluste journalistiek.

Nou ik denk dat die een stuk beter zit met z’n column dan Rosie.. ik vind t bizar dat Nicole zo’n fb post plaatst en denk dat de buitenlandse ruiters die in de top meedraaien er ook het zijne van denken. Toch niet erg? Dan komt er vanzelf een keer een dag dat de boel echt klapt en de boel op de schop moet.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:45

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:52

Ansie schreef:
Janine1990 schreef:

https://www.horses.nl/sport/column-rick ... k-chapeau/

Klassieke dressuur-extremisten :')

Hij heeft wel een punt hoor, zo'n domme uitspraak van Nicole is natuurlijk koren op de molen voor de pers.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:54

MarjanB schreef:
Janine1990 schreef:

Nou ik denk dat die een stuk beter zit met z’n column dan Rosie.. ik vind t bizar dat Nicole zo’n fb post plaatst en denk dat de buitenlandse ruiters die in de top meedraaien er ook het zijne van denken. Toch niet erg? Dan komt er vanzelf een keer een dag dat de boel echt klapt en de boel op de schop moet.

Vergeet niet dat Rosie haar had gebeld om Rien zwart te maken, dit zal haar reactie daarop zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:56

Ben nog steeds benieuwd naar het stuk van Rosie, is die ergens te lezen voor niet abonnees?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:59

ik vind het allemaal wat laag bij de grond, wat ook meteen aangeeft wat voor mentaliteit er heerst. hier kom je als out sider ook niet tussen tenzij je meedoet waarschijnlijk.

dat van de paardenkrant niet tenzij je abonnee bent of iemand het inscant en hier plaatst.