Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:36

ElineS schreef:
Filmpjes van vandaag. Geluid uit zou ik zeggen, wind!

[ Video ]

[ Video ]
Hier wat meer overzicht van de kudde. Is dus maar 1 van de vele kuddes.
[ Video ]

Foto's van vandaag door Milou Vogel. Ik was hier zelf bij.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hoog drachtig
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mijn eigen foto's

[ [url=m/ftoO7P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZR0IbG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/U2bOw2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7pNTJ3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/l8RxRE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/d9dPm8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De kudde ziet er niet super slecht uit nu, maar dat is ook logisch, want als je geen eten krijgt, duurt het vaak wel even voordat je afvalt.. De zwakkeren zijn helaas nu al wel de pineut en er zitten dan ook een aantal schrijnende gevallen bij. Dan zijn er nog de hoogdrachtige merries. Er is blijkbaar ook nog een veulen geboren deze week, maar die gaat het vast niet redden. Er waren een aantal goed dikke koniks, maar ook heel veel werd verhuld door hun vacht. Je had ook veel koniks met dikke buiken maar toch ingevallen kont en rug.

De herten waren er erger aan toe, maar dat gebied is dicht en onbereikbaar, dus we konden niet naar die kuddes.. De herten hebben het erger dan de koniks, in mijn ogen, maar hoe dan ook is het voor alle dieren, ook de koeien, schrijnend. Zoals je ziet is er geen grasspriet te vinden. Dit betekend dat ze nog maanden zonder eten moeten. Wat nu dik is, is dat straks niet meer.

Jeetje, wat triest deze beelden. Het is om te huilen.

Ik ben van plan om zondag naar de demonstratie te gaan. Gaan er nog meer uit dit topic?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:38

die stelling is lastig, ik ben niet voor bijvoeren maar voor een structurele oplossing. Nu voeren lost het probleem niet op. Dus zou nu juist flink gaan schieten de dieren die mogen blijven bijvoeren dan is het behapbaar. En voor volgend jaar een beter plan

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:43

@cowgirl: dat denk ik ook hoor. Dat ze een goede invloed kunnen hebben. Maar dan wel met correct beheer. En het is momenteel zo'n heksenketel dat alles nu mis is. Afschieten, bijvoeren, geboortebeperking etc etc. Niets is goed.
En kun je iets niet goed doen, dan maar gewoon niet in dit geval.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:46

Gewoon alle zwakke dieren uitvangen, degene die niet meer te redden zijn schieten en de andere herplaatsen/verkopen waarom moeten die dieren nou zo uitgebuit worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:54

ElineS schreef:
De kudde ziet er niet super slecht uit nu,

Dat ben ik met je eens. Er zitten een paar schrale gevallen bij die het echt wel heel zwaar gaan krijgen nu met die barre temperaturen. Vooral die jonkies. En dat zou niet zo moeten. Ik hoop dat ze die tijdig schieten als blijkt dat ze het niet gaan redden. Of wellicht nu al. (Maarja, dan krijg je wel van die foto's als onder je bericht staan, met kadavers enzo, en daar komt natuurlijk ook weer allemaal heisa van.... :roll: ). Maar ik zie in ieder geval op het eerste gezicht geen kudde gratenpakhuizen. En zeker geen dieren die een hongerdood liggen te sterven. Ik zie zelfs op de video's dat ze her en der nog wat te eten weten te vinden, al is het niet veel en waarschijnlijk niet erg voedzaam.

Citaat:
De herten waren er erger aan toe, maar dat gebied is dicht en onbereikbaar, dus we konden niet naar die kuddes.. De herten hebben het erger dan de koniks, in mijn ogen, maar hoe dan ook is het voor alle dieren, ook de koeien, schrijnend. Zoals je ziet is er geen grasspriet te vinden. Dit betekend dat ze nog maanden zonder eten moeten. Wat nu dik is, is dat straks niet meer.

Van de edelherten zag ik nog wel wat foto's op Facebook van gisteren. Ik ben natuurlijk geen edelhertenexpert, maar ik vond ze er niet beroerd uitzien.

Ik denk dat de heckrunden het het zwaarst hebben omdat ze zich niet zo makkelijk schijnen aan te passen aan die omgeving. Iemand beeld van hoe die er dan aan toe zijn?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:58

Inderdaad butengeweun, dat is ook mijn idee. Veel aandacht en reuring helpt - maar het gaat om een structurele oplossing. Het gaat niet om bijvoeren, maar om een evenwicht in het gebied....

Ik heb (net als veel mensen waarschijnlijk) ook vooral heel veel moeite met de arrogantie van Staatsbosbeheer. Alle andere diereneigenaren worden op de vingers getikt door politie/dierenbescherming als ze niet goed voor hun beesten zorgen. Hier wordt onder het motto van 'natuur!' en 'experiment!' geaccepteerd dat dieren in een te klein en omheind gebied sterven door voedselschaarste. Staatsbosbeheer reageert (in mijn ogen) bijzonder slecht en durft de discussie niet aan te gaan op basis van de huidige istuatie maar praat in algemeenheden.
Dat een boswachter dan wordt bedreigd vind ik trouwens het andere uiterste, dat helpt niet en mag ook niet. Het gaat om de organisatie, niet om personen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:04

__elise__ schreef:
Ik ben van plan om zondag naar de demonstratie te gaan. Gaan er nog meer uit dit topic?

Ik ben van plan te gaan. :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:09

Een boswachter bedreigen mag niet. Maar mensen zijn wanhopig en proberen al jaren door de grote plaat die Staatsbosbeheer voor zijn kop heeft heen te breken. En blijkbaar kan deze meneer of mevrouw zich vinden in de opvattingen van SBB anders kun je hier niet dagelijks tegen aan kijken. En werken voor deze organisatie. Dat maakt je in mijn ogen toch ook medeplichtig aan deze onnodige wrede bedoeling.

Popstra

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:15

die arme magere paarden op die foto's.....je kan toch niet ontkennen dat dit een vreselijke lijdensweg voor die beestjes is met vooral deze bittere kou...
Vind het echt vreselijk verdrietig om te zien

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:31

safina schreef:
Van de edelherten zag ik nog wel wat foto's op Facebook van gisteren. Ik ben natuurlijk geen edelhertenexpert, maar ik vond ze er niet beroerd uitzien.

Als je de herten vergelijkt met de herten bij ons in het kroondomein of op andere plekken op de Veluwe dan zien ze er wel degelijk erg slecht uit.
https://www.facebook.com/hansbulder/pos ... 4589614261

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:40

Anoeska27 schreef:
safina schreef:

Als je de herten vergelijkt met de herten bij ons in het kroondomein of op andere plekken op de Veluwe dan zien ze er wel degelijk erg slecht uit.
https://www.facebook.com/hansbulder/pos ... 4589614261

Het is maar 1 foto van 1 hert. Om echt een goed beeld te vormen moet je de kudde zien, denk ik. Daarom ben ik ook veel blijer met beelden als die van Eline. Die laten de kudde zien die er loopt. Daar kan je al veel meer uit afleiden.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:49

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:52

Cowgirl schreef:
Ik denk juist dat de grote grazers ook een positieve invloed kunnen hebben in een vogelgebied.

Daarom lopen ze er ook. Het gebied was bedoeld om te gaan bebouwen, echter kwam er een crisis en werd er dus niet gebouwd. Het gebied werd toen bevolkt door weidevogels; die houden van open terrein. Het gebied groeide steeds meer dicht (wat normaal is, dat is successie), wat zorgde dat de weidevogels wegtrokken. Om te zorgen dat het gebied open zou blijven, zijn toen de begrazingsprojecten gestart.

Wat de oplossing zal zijn, weet ik ook niet, maar dat er nu te veel dieren lopen is wel duidelijk. Wel heb ik op Assateague Island gezien hoe het werkt als de paarden PZP (prikpil) krijgen. De kudde op Assateague is niet zo groot, pony's zien er goed doorvoed uit en het eiland ziet er ook goed begroeid uit.
Op het naastgelegen Chincoteague doen ze niet aan geboortebeperking, maar houden ze wel jaarlijks een ponyswim: de kudde wordt bij elkaar gedreven en er worden pony's uitgehaald en geveild. Volgens mij maken ze elk jaar een berekening hoeveel er gevangen moet worden cq. terug mag. De rest van de kudde zwemt terug naar het eiland tot volgend jaar.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:54

Ik vind het een interessante discussie. Vooral omdat ik denk dat het gaat om het amplitude verschil waar de mens van nu niet tegen kan: er worden veel dieren geboren in de overdaad lente-zomer en er gaan er te weinig dood/ te veel langzaam dood in de herfst-winter.
Er zijn genoeg voorbeelden van dieren die op geisoleerde eilanden terecht kwamen en ook zonder natuurlijke vijanden in een aantallen-balans terecht komen. Dat zijn dan misschien niet de grootste diersoorten, maar het gebeurd vaker, we zien het alleen minder goed op die afgelegen eilanden.
In dit geval is het "eiland" enorm voedselrijk in de zomer, wat voor groei zorgt; alles wordt drachtig en de winter is veel te voedselarm voor de graasdruk die er dan is.

Ik denk dat staatsbosbeheer veel meer zou kunnen doen om de hoeveelheid dieren in dat gebied meer in evenwicht te houden, die dierendichtheid per hectare bijhouden is een goed voorbeeld, maar het is niet zo dat staatbosbeheer daar geen weet van zou hebben. Ik ken staatbosbeheer als een organisatie met gepassioneerde mensen. Er spelen dus, voor de mensen die aan de touwtjes trekken, andere belangrijkere, en vooral niet dier-welzijn zaken om hier nu niet in te willen mengen.

Ik heb begrepen dat er voor de zomer een nieuw beleid op tafel moet liggen, voor mij impliceert dit dat er in ieder geval door de provincie wordt gedacht dat deze manier van dieren houden in deze tijd niet meer de juiste is.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:56

Las net in de krant dat er al mensen aan het bijvoeren zijn..
Met kleine pakjes hooi.
Hoewel ik het er mee eens ben dat er IETS moet gebeuren denk ik echt dat dit niet de oplossing is. Ook nu niet.

Ik ben overigens voor op tijd afschieten (en wanneer mogelijk als vlees verkopen). Rijpaarden is volgens mij ook niet de bedoeling van de koniks?

Ik ben heel benieuwd naar het nieuwe beleid.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:57

Het is wel belangrijk recente beelden te laten zien. Ik zag ook filmpjes langskomen van 5 of 6 jaar geleden. Dat is stemmingsmakerij en maakt het verhaal van de 'anti's' minder geloofwaardig.
Wat mij betreft gaat het er ook niet om 'hoe erg het nu is' - maar om het feit dat er nog steeds veel te veel dieren op een te kleine troosteloze vlakte leven. Dieren sterven niet alleen door ouderdom of zwakte, maar ook door ondervoeding. Er is nu al zoveel jaren geprobeerd het eco-systeem te laten werken... ik geloof er niet meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:02

LoveBodin schreef:
Ik ben overigens voor op tijd afschieten (en wanneer mogelijk als vlees verkopen). Rijpaarden is volgens mij ook niet de bedoeling van de koniks?

Konik kan prima als rijpony. Maar het is gewoon niet een ras waar mensen voor in de rij staan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:02

Iemand meer details over de demonstratie?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:04

safina schreef:
LoveBodin schreef:

Konik kan prima als rijpony. Maar het is gewoon niet een ras waar mensen voor in de rij staan.

Zeker niet als je geen weet hebt van precieze leeftijd en gezondheid en van hoe zo'n paardje zich onder het zadel gaat gedragen. En dan ook nog zadelmak laten maken enzo... Het is nogal een gok.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:07

Hilary schreef:
Cowgirl schreef:
Ik denk juist dat de grote grazers ook een positieve invloed kunnen hebben in een vogelgebied.

Daarom lopen ze er ook. Het gebied was bedoeld om te gaan bebouwen, echter kwam er een crisis en werd er dus niet gebouwd. Het gebied werd toen bevolkt door weidevogels; die houden van open terrein. Het gebied groeide steeds meer dicht (wat normaal is, dat is successie), wat zorgde dat de weidevogels wegtrokken. Om te zorgen dat het gebied open zou blijven, zijn toen de begrazingsprojecten gestart.

Wat de oplossing zal zijn, weet ik ook niet, maar dat er nu te veel dieren lopen is wel duidelijk. Wel heb ik op Assateague Island gezien hoe het werkt als de paarden PZP (prikpil) krijgen. De kudde op Assateague is niet zo groot, pony's zien er goed doorvoed uit en het eiland ziet er ook goed begroeid uit.
Op het naastgelegen Chincoteague doen ze niet aan geboortebeperking, maar houden ze wel jaarlijks een ponyswim: de kudde wordt bij elkaar gedreven en er worden pony's uitgehaald en geveild. Volgens mij maken ze elk jaar een berekening hoeveel er gevangen moet worden cq. terug mag. De rest van de kudde zwemt terug naar het eiland tot volgend jaar.

Ik heb vergelijkbaar gezien bij een groep mustangs in de VS, in een gebied nabij de Bighorn Mountains (noord Wyoming). Behoorlijk ruw terrein, zware winters. De groep mustangs wordt doormiddel van geboortebeperking en indien nodig een selectie paarden die gevangen en geveild wordt, beperkt tot 120(!!) paarden. Over de BLM valt een hoop te zeggen, zeker over de long stay opvangcentra waar een hoop mustangs terecht komen, maar de paarden in het gebied overleven wel, uitzonderingen daargelaten. De winters daar zijn niet te vergelijken met onze winters, er leven natuurlijke vijanden en niet ieder paard redt het. Maar dat is natuurlijke selectie, iets wat we met betrekking tot de OVP niet kunnen zeggen. Niets natuurlijks aan en zo vreselijk schrijnend. Ik ben er 1 keer geweest en nooit weer.

Ik heb de petitie getekend, het minst wat ik nu kan doen...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:09

Tink89 schreef:
safina schreef:

Zeker niet als je geen weet hebt van precieze leeftijd en gezondheid en van hoe zo'n paardje zich onder het zadel gaat gedragen. En dan ook nog zadelmak laten maken enzo... Het is nogal een gok.

Ik dacht ook eerlijk gezegd dat ze hier waren zodat ze naar Polen uitgezet konden worden? Of ben ik in de war met andere programma's? :o

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:12

Zunzuncito schreef:
Ik ken staatbosbeheer als een organisatie met gepassioneerde mensen. Er spelen dus, voor de mensen die aan de touwtjes trekken, andere belangrijkere, en vooral niet dier-welzijn zaken om hier nu niet in te willen mengen.

Ik ken Staatsbosbeheer vooral als bureaucratische en redelijk arrogante organisatie die alle (financiële) zeilen moeten bijzetten om hun ambities waar te maken. Dat mondt vaak uit in (goedkoper) grootschalig beheer met alle gevolgen van dien. Vooral: grote terreinen met hekken er om heen, veel grote grazers en grote machines voor grond/terreinbewerking (bv. maaien).
Boswachters met veel verstand van een bepaald gebied worden steeds meer ingeruild voor beheerders op afstand, gecombineerd met nieuwe boswachters die vooral rondleidingen doen en mooie praatjes houden voor recreanten.
Ook zie ik veel belangstelling voor onderzoek en wetenschap in de natuurgebieden. Daar is niks mis mee, maar het geeft een gefragmenteerd beeld (veel onderzoek naar 1 plant, dier of insect) waardoor er weinig zicht meer is op het geheel.
Ik heb nog nooit gemerkt dat ze veel verstand hebben van dierenwelzijn; dat is niet zo vreemd voor een organisatie die vooral vindt dat ze een natuurgebied (met 'wilde' dieren) beheert......

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:29

safina schreef:
LoveBodin schreef:

Er zijn wel meerdere topics over zoals deze:
[RPA] Konik-eigenaren, deel 2!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:30

Deze koniks zijn eigenlijk niet als privédieren te houden. Je moet beseffen dat ze nu al generaties lang (in 1984 zijn 27 koniks aangebracht, er wordt nergens anders gesproken van nieuwe paarden inbrengen. Dus al 34 jaar. Wat neerkomt op ±10 generaties) ze aan het selecteren zijn op niet verhongeren, waarvan de laatst 15-18 jaar, dus 5 generaties de echte verhongering-selectie plaatsgevonden heeft.

Er zijn een soort van fjorden, maar dan een (zelfs voor fjorden) ultragevoelig voor dik worden-variant geselecteerd. Dat is met ons ruwvoer eigenlijk niet te houden. Dan zou je ze alleen maar stro moeten voeren zo ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:31

Tink89 schreef:
safina schreef:

Ach, leeftijd kan men prima schatten en het zullen geen pony's zijn die erg gevoelig zijn voor beengebreken en dat soort ellende. En als je elders een paard koopt zonder te keuren weet je ook niks over de gezondheid. Maar een Konik is het gewoon allemaal net niet. Qua bouw en gangen heb je er een leuke recreatiepony aan, meer niet. En om goed in de markt te liggen moet een pony toch echt meer in huis hebben dan dat. Je vindt er altijd wel een paar gekken voor, maar als je ze gaat verkopen staan er waarschijnlijk niet vele honderden mensen in de rij omdat ze al hun hele leven dromen van een Konik. Dan moet je er echt mee gaan leuren. En das ook niet wat je wilt voor die beesten.