Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:33

bigone schreef:
In Amerika is alles great dus ga je rijden, heb je veel centen dan koop je gewoon een GP paard, zo simpel is dat daar en met een jong paard was dit figuur allang verongelukt.

:') *ziet meteen het filmpje van Arjan Luback voor zich: alles is great!*

Ik blijf erbij dat dit gewoon niet goed te praten is.
En dat de jury geblindoekt was.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:35

mirjamalvaro schreef:
Het filmpje gaat nu ook rond met de cijfers van de juryleden. Laagste cijfers waren 3-en nl voor de twee_ers en de pirouette rechts. Maar voor veel oefeningen had ze nog 5.5-6.5.
Voor houding en zit, effect van de hulpen had ze 5.5 en 6.5....

dang.... dat vind ik nog erger dan die rit.....

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:56

:) :) wat ik me dan afvraag,

hoe traint deze mevrouw thuis.
bij wie lest ze, een bekende GP ruiter :o :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:58

Ketaki schreef:

:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Rex_Rolfo

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:02

Het verklaart veel :') :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:05

Alane schreef:
bigone schreef:
In Amerika is alles great dus ga je rijden, heb je veel centen dan koop je gewoon een GP paard, zo simpel is dat daar en met een jong paard was dit figuur allang verongelukt.

Er zijn hele volksstammen die leermeesters kopen en daar is helemaal niets mis mee.
Zelf nooit gedaan, maar dat was een keuze.
Daar mag je het vivo rijden wat je paard heeft gelopen, niets geen niveaus die je door moet.
En helaas leer je daar niet veel van.

Wanneer de fundering niet goed is, krijg je het dak nooit waterdicht. hoger niveau maar nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden.

Uitgaande van deze score, kan je aannemen dat als de ruiter stil had kunnen zitten en paard door de trainer netjes proefwijs gemaakt was, ze 65% gereden had omdat ze dan zonder paard in de weg te zitten hem zijn routine had laten afdraaien en het had er nog schoolvoorbeeld paardvriendelijk uitgezien ook.
Zo te zien is dit het soort paard waar de markt om vraagt, hoog niveau, braaf, vergevingsgezind. Petje af voor de fokker, africhter en huidige trainer.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:05

dat zal het idd wel zijn :D :D :D :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:33

Ketaki schreef:

Dat probeer ik ook al een paar dagen te ontdekken, kan maar zo zijn dat hij/zij zichzelf verstopt heeft :')

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 03:10

Jane Arrasmith is de trainer.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 03:57

Niet zo'n fijn beeld om te zien inderdaad.
Maar ik gok dat deze amazone en zelf niet al te vaak op zit, maar vooral haar trainer ook laat rijden.
Ik zie in ieder geval niet snel gebeuren dat een paard wat elke dag zo slecht gereden wordt nog zo goed en los is het lijf loopt.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:56

Libera schreef:

Ik ken haar niet persoonlijk maar ben wel regelmatig op haar stal geweest en heb haar zien les geven, en moet zeggen van wat ik heb gezien, kan ik niets slechts over zeggen. Paarden staan er super bij, komen iedere dag los en worden echt beter behandeld als menig sportpaard hier in Nederland.. Dus daar hoeve jullie je in ieder geval geen zorgen om te maken. Ook weet ik dat dit een vriendelijke amazone is die veel geduld en respect heeft voor de paarden.

Ik vraag me dan ook echt serieus af wat Jane met deze dame wil bereiken.. En hoop dat ze haar of goed heeft aangesproken of haar een nieuwe trainer laat zoeken..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:10

CharmingS schreef:
Libera schreef:

Ik ken haar niet persoonlijk maar ben wel regelmatig op haar stal geweest en heb haar zien les geven, en moet zeggen van wat ik heb gezien, kan ik niets slechts over zeggen. Paarden staan er super bij, komen iedere dag los en worden echt beter behandeld als menig sportpaard hier in Nederland.. Dus daar hoeve jullie je in ieder geval geen zorgen om te maken. Ook weet ik dat dit een vriendelijke amazone is die veel geduld en respect heeft voor de paarden.

Ik vraag me dan ook echt serieus af wat Jane met deze dame wil bereiken.. En hoop dat ze haar of goed heeft aangesproken of haar een nieuwe trainer laat zoeken..

Vind het sowieso nogal flauw om naar de trainer te wijzen, want een leerling kan ook eigen keuzes maken, ook nadat de trainer heeft afgeraden om direct op zo'n hoog niveau te starten. En leerlingen lossen miscommunicaties ook nu eenmaal niet altijd op zoals ze door hun trainer geadviseerd is.

Je kan het als trainer altijd proberen met een leerling, de wegen kunnen altijd nog weer scheiden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:15

Naar de trainer wijzen is inderdaad zinloos.

Je zou nog kunnen zeggen: "Had je mevrouw niet kunnen tegenhouden?" maar we weten niet of ze dat wel-of-niet geprobeerd heeft. We weten zelfs niet of de trainer geweten heeft dat mevrouw een wedstrijdje ging doen. Los daarvan: uiteindelijk is de ruiter ook gewoon een volwassene die zijn eigen (in dit geval: domme) keuzes mag maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:30

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:30

De trainer zal ook wel afhankelijk zijn van de inkomsten, het is fijn om te lezen dat de paarden daar zo goed verzorgd worden. En zij zal hem inderdaad ook wel het meeste rijden/ trainen en bijhouden.

Een nieuwe trainer laten zoeken is natuurlijk ook niet altijd de oplossing..want waar gaat het dier dan terecht komen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:41

Elisa2 schreef:
Een nieuwe trainer laten zoeken is natuurlijk ook niet altijd de oplossing..want waar gaat het dier dan terecht komen?

Dat is toch niet de verantwoordelijkheid van de trainer? Ik zou mijn goede naam niet kapot willen laten maken door zo iemand..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:48

Anoeska schreef:
Ik vind dit best een mooi genuanceerd stukje: http://www.eurodressage.com/2018/01/29/ ... reflection

Citaat:
Expressing our “outrage” serves primarily one purpose: it makes us feel better.

Citaat:
Instead of blaming the failed national show system, which allows novice, amateurs riders to compete at levels they don't master, or instead of questioning the trainer's motivation to send such an inexperienced student into the show ring, the person in question has been crucified by self-acknowledged horse-loving superiors.

Dat het systeem niet klopt dat is ondertussen wel duidelijk, maar ik geloof niet dat zei thuis met trainen de proef foutloos kon rijden, en op wedstrijd opeens geen balans meer heeft en zichzelf in het zadel probeert te houden door aan de teugels te gaan trekken.

Het systeem heeft niet tegen haar gezegd dat ze op dat niveau moest starten, dat heeft ze zelf besloten.

Je kan wel iedereen de schuld gaan geven dat ze haar hebben laten starten, maar het gaat hier niet om een kind maar een volwassen vrouw die heus zelf wel keuzes kan maken ( al zijn haar keuzes niet zo slim).

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:57

En die er dus blijkbaar niks van leert en gewoon weer opnieuw start. Echt, what is she thinking??!! Ze zou van mij nu een rij verbod mogen krijgen. Egotripper.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:58

CharmingS schreef:
Dat het systeem niet klopt dat is ondertussen wel duidelijk, maar ik geloof niet dat zei thuis met trainen de proef foutloos kon rijden, en op wedstrijd opeens geen balans meer heeft en zichzelf in het zadel probeert te houden door aan de teugels te gaan trekken.

Het systeem heeft niet tegen haar gezegd dat ze op dat niveau moest starten, dat heeft ze zelf besloten.

Je kan wel iedereen de schuld gaan geven dat ze haar hebben laten starten, maar het gaat hier niet om een kind maar een volwassen vrouw die heus zelf wel keuzes kan maken ( al zijn haar keuzes niet zo slim).

Helemaal mee eens. Tegelijkertijd een 'sign of the times' om naar dit soort excuses te grijpen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:03

Voor mij gaat het stukje van Eva-Marie Broomer niet over 'iemand' anders de schuld geven. Maar of het echt nodig en nuttig is om massaal een persoon op internet af te kraken. Wat denken we dat dat oplevert? Denken we dat de ruiter daar beter van wordt? Of doen we het alleen om ons zelf beter te voelen?

Citaat:
I entirely agree that we need to take a long and careful look at equine welfare in dressage. If we don’t, it will undoubtedly mean the end of what used to be more of a form of art than a sport, a thing of beauty. It is encouraging to see that an increasing number of professional and knowledgeable riders and trainers are speaking up and are working tirelessly to take dressage back to its roots, which is to teach a horse to use its body in a way that allows it to remain free of pain. To dance with us.

But with that comes the need for humility, for a recognition that we are all on a journey, a journey littered with errors, some of which even cause unintentional cruelty.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:06

Als het paardenwelzijn zo in het geding is en iemand leert er helemaal niks van, dan heb ik er geen enkel probleem mee om iemand aan de schandpaal te nagelen. Buiten dat het systeem natuurlijk overstijgend gezien van geen kanten klopt en ook aangepakt zou moeten worden.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:07

Anoeska schreef:
Voor mij gaat het stukje van Eva-Marie Broomer niet over 'iemand' anders de schuld geven. Maar of het echt nodig en nuttig is om massaal een persoon op internet af te kraken. Wat denken we dat dat oplevert? Denken we dat de ruiter daar beter van wordt? Of doen we het alleen om ons zelf beter te voelen?

Helemaal mee eens!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:15

Anoeska schreef:

Citaat:
I entirely agree that we need to take a long and careful look at equine welfare in dressage. If we don’t, it will undoubtedly mean the end of what used to be more of a form of art than a sport, a thing of beauty. It is encouraging to see that an increasing number of professional and knowledgeable riders and trainers are speaking up and are working tirelessly to take dressage back to its roots, which is to teach a horse to use its body in a way that allows it to remain free of pain. To dance with us.

But with that comes the need for humility, for a recognition that we are all on a journey, a journey littered with errors, some of which even cause unintentional cruelty.

Ik hoop dat het oplevert dat deze mevrouw zichzelf een achter haar oren gaat krabben, haar ogen open doet en het filmpje 50 x gaat terug kijken, en gaat reflecteren waar het mis is gegaan.. Als ze dat niet kan hoop ik dat ze het paard verkoopt, en een hobbelpaard koopt ofzo.

Want door maar te zeggen "ahh volgende keer beter" of "je had je dag niet", gaat deze vrouw haar ogen niet openen hoor.. Haar ego is al groot genoeg, aangezien ze zichzelf voor een proef inschrijft waar ZEI het niveau niet voor heeft. En daar heeft ZEI (amazone) zelf voor gekozen, lijkt niet dat ze is gedwongen om zichzelf in te schrijven voor deze proef..

Dus ja ik vind het niet meer als normaal dat daar dan negatief over word gesproken.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:18

Dit is dan niet oke omdat het op zo'n niveau maar dit is niet zo gek om te zien op de gemiddelde b-wedstrijd of training thuis. In België toch niet. Hoop commentaar overal maar ik vraag me af waarom ruiters op een minder niveau niet evenveel commentaar krijgen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:18

CharmingS schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is toch niet de verantwoordelijkheid van de trainer? Ik zou mijn goede naam niet kapot willen laten maken door zo iemand..

Goede naam kapot laten maken is onzin, tenzij je er als trainer bij bent terwijl ze de zweep overmatig gebruikt en niks zegt of iets dergelijks.

Vind het juist nobel om een poging te wagen zo iemand op de goede weg te helpen. Ook idd omdat er dan van die nitwits zijn die jou als trainer op slechte prestaties van je leerling zullen aankijken terwijl die het gevolg zijn van keuzes waar jij als trainer niets mee te maken had. En dat iemand zulk wangedrag gaat vertonen op wedstrijd kun je natuurlijk niet vooraf weten.

Uiteraard is er een punt dat je er als trainer een streep onder zet, bijvoorbeeld als blijkt dat het welzijn van het paard door zweepgebruik in het geding blijft, al is het niet tijdens jouw les. Alleen daar kun je afspraken over maken en dat is iets tussen trainer en leerling en niet aan de buitenwereld om over te oordelen.