Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 00:17

Het lijkt erop dat de ballonvaarders gewoon geen idee (willen) hebben van wat ze aan kunnen richten.
Ik ben niet agressief van aard maar als ze in onze wei zouden proberen te landen zou ik ze het liefst uit de lucht schieten :( Het nadeel daarvan is alleen dat ze alsnog landen :+
Wel bijzonder voor mensen die op bokt zitten dat ze niet kunnen bedenken wat een paard voor je kan betekenen en dat de emotionele schade als dat paard iets overkomt NOOIT te vergoeden is.
Dat je bewust het risico neemt om zoveel leed te veroorzaken, ongelooflijk. Net als dat landen op/langs de snelweg. Kan jij met jezelf leven als je daardoor een ongeluk veroorzaakt waarbij iemand om het leven komt?
Dan kan je wel zeggen volgens de wet heb ik het recht om overal te landen, maar heb jij het morele recht om anderen in gevaar te brengen?

MarlindeRooz

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 00:22

Ik blijf me afvragen waarom onbestuurbare voertuigen mogen vliegen in Nederland. Ik laat een kleuter toch ook niet een vliegtuig besturen? :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:40

MarlindeRooz schreef:
Ik blijf me afvragen waarom onbestuurbare voertuigen mogen vliegen in Nederland. Ik laat een kleuter toch ook niet een vliegtuig besturen? :+

Ja of een auto zonder stuur... :+ Maar in de lucht gelden blijkbaar andere regels. Ik vind het ook niet echt meer passen in zo'n propvol land als NL. Je kan nergens fatsoenlijk landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:25

antje_vip schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja of een auto zonder stuur... :+ Maar in de lucht gelden blijkbaar andere regels. Ik vind het ook niet echt meer passen in zo'n propvol land als NL. Je kan nergens fatsoenlijk landen.

Maar voor een simpel dingetje als een drone gelden wel weer allerlei strenge regeltjes... En zo'n groot onbestuurbaar ding mag wel.

Petitietje opzetten?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:08

Misschien moeten we idd de krachten bundelen om nog meer ellende in de toekomst te voorkomen.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:09

Tja, natuurlijk snap ik dat de gevolgen soms niet te overzien zijn als dieren in paniek raken door een laagvliegende ballon. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel schade of ongelukken ontstaan door toedoen van luchtballonnen en hoeveel door toedoen van paarden en ruiters. Als ik de gedachtegang van een hoop mensen hier zo lees, zouden die eigenlijk ook moeten vinden dat paarden per direct verboden moeten worden op de openbare weg. Want hoe vaak slaat er wel niet een paard op hol en is daarmee ook stuur- en remloos. Maarja, het is dan ook een vluchtdier wordt dan gezegd. Beetje krom wel toch?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:28

Je mist één essentieel onderdeel, wat al meerdere keren genoemd is: ik kom met mijn paard niet op jouw erf.
Waarom kun je het verschil niet zien?
Ik wil op mijn erf met rust gelaten worden en ik wil dat mijn dieren er veilig zijn.
De openbare weg is een heel ander verhaal. Bovendien komt niet iedereen die een paard heeft op de openbare weg. Niet iedereen rijdt buiten. Dus iemand die zijn paarden op de wei aan huis heeft staan vormt voor jou geen enkel risico.
Daarbij gaat het hier ook om koeien, herten, gewassen enz.

Ballonvaren is per definitie een weloverwogen risico nemen om een ander schade te berokkenen, en dat voor geen ander nut dan voor de fun. En daarom zou het verboden moeten worden.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:42

Nikass schreef:
Je mist één essentieel onderdeel, wat al meerdere keren genoemd is: ik kom met mijn paard niet op jouw erf.
Waarom kun je het verschil niet zien?
Ik wil op mijn erf met rust gelaten worden en ik wil dat mijn dieren er veilig zijn.
De openbare weg is een heel ander verhaal. Bovendien komt niet iedereen die een paard heeft op de openbare weg. Niet iedereen rijdt buiten. Dus iemand die zijn paarden op de wei aan huis heeft staan vormt voor jou geen enkel risico.
Daarbij gaat het hier ook om koeien, herten, gewassen enz.

Ballonvaren is per definitie een weloverwogen risico nemen om een ander schade te berokkenen, en dat voor geen ander nut dan voor de fun. En daarom zou het verboden moeten worden.

Een op hol geslagen paard maakt weinig onderscheid tussen de openbare weg of jouw erf. En een luchtballon landt ook niet per definitie in iemands land. Kan ook in een gemeentepark zijn bijvoorbeeld. Maar waar het om gaat is de overlast die door beide kan worden veroorzaakt. En dat ik denk (denken, dus niet zeker weten), is dat er meer overlast wordt ervaren door paarden en ruiters dan door luchtballonnen. Daarnaast snap ik je punt niet dat niet iedereen buitenrijdt. Ik heb het toch ook niet over paarden in de wei, maar over paarden op de openbare weg?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:14

HELder schreef:
Tja, natuurlijk snap ik dat de gevolgen soms niet te overzien zijn als dieren in paniek raken door een laagvliegende ballon. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel schade of ongelukken ontstaan door toedoen van luchtballonnen en hoeveel door toedoen van paarden en ruiters. Als ik de gedachtegang van een hoop mensen hier zo lees, zouden die eigenlijk ook moeten vinden dat paarden per direct verboden moeten worden op de openbare weg. Want hoe vaak slaat er wel niet een paard op hol en is daarmee ook stuur- en remloos. Maarja, het is dan ook een vluchtdier wordt dan gezegd. Beetje krom wel toch?

Ik kom met mijn paarden niet op de openbare weg. Vind ik hier te gevaarlijk en neem dus mijn verantwoordelijkheid. Wil niemand in gevaar brengen. Ballonvaarders brengen mens en dier in gevaar op privé terrein, daarom gaat de vergelijking mank.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:34

@ Niello: daar heb ik het toch over? Het op de openbare weg komen met een paard en niet een paard in de wei? Om een vergelijking te maken hoeft niet ieder aspect perse hetzelfde te zijn. Waar ik het over heb is de mate van overlast die wordt veroorzaakt door beide hobby's. Waarbij ik dus denk (!) dat er met het paardrijden op de openbare weg vaker ongelukken gebeuren dan met een ballonvaart. Dus dan hard roepen dat ballonvaren verboden moet worden en buitenrijden niet, vind ik dan geen logische gedachtegang. Maar als jij niet buiten rijdt vanwege de risico's hoef jij je ook niet aangesproken te voelen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:05

Maar iemand die niet buiten rijdt heeft daar dan toch niets mee te maken?
Het is gewoon echt een zwaktebod om naar een ander te gaan wijzen als je kritiek krijgt.
Ik zeg ook niet dat elke ballon in een weiland land, wèl dat je door op te stijgen het risico neemt dat dat gebeurt. Een onnodig risico want het gaat hier om dingen en mensen. Dieren houden altijd een zekere onvoorspelbaarheid omdat het levende have is. Dat kun je dus niet vergelijken.
Nogmaals vind ik het onvoorstelbaar dat je bewust zoveel onnodig risico met andermans leven wil nemen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:40

Het ongeluk vam Daantj, waar zij blijvend letsel aan heeft overgehouden, vond volgens haar post plaats in een bak.
Dus níet de openbare weg!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:24

En is echt onacceptabel...

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:47

De gevaren treden niet alleen op Door opstijgen of landen, maar nog vaker Door laag overvliegen. De piloten zijn zich onvoldoende bewust van de consequenties of zijn gewoon asociaal. Wij moeten de paarden 's avonds uit voorzorg naar binnen halen. Meerdere malen gebeld met de bedrijven, maar ze houden zich niet aan de afspraken. Heel vervelend.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 07:50

Wij hebben hier ook alleen last van laagvliegende ballonnen en niet zo zeer van het opstijgen en landen. Maar je kan zo vaak bellen tot je een ons weegt.Ze zijn zich wel bewust maar het interesseert ze gewoon niet. Tenminste, het is hier een bedrijf wat voor veel overlast zorgt. Die vind het belangrijker dat zijn klanten mooie foto's kunnen maken dan wat er verder op de grond te gebeurd.

Ik bel nu niet meer maar doe direct aangifte.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 08:41

damian23 schreef:
Wij hebben hier ook alleen last van laagvliegende ballonnen en niet zo zeer van het opstijgen en landen. Maar je kan zo vaak bellen tot je een ons weegt.Ze zijn zich wel bewust maar het interesseert ze gewoon niet. Tenminste, het is hier een bedrijf wat voor veel overlast zorgt. Die vind het belangrijker dat zijn klanten mooie foto's kunnen maken dan wat er verder op de grond te gebeurd.

Ik bel nu niet meer maar doe direct aangifte.

Bij wie doe jij aangifte?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 10:13

Je zou bijna per ongeluk gaan boogschieten op eigen land ofzo. :))

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:23

Bestaan er geen beestjes die geen schrik hebben van ballonnen? Kamelen wellicht? Hou die dan. Is toch ook net wat exclusiever en dat moet ook plezant rijden. Groetjes

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:25

Elisa2 schreef:
Ik heb dit jaar een ballonvaart gemaakt, en onze "bestuurder" deed echt heel erg zijn best om rekening te houden met dieren en paarden. Het is wel moeilijk vanuit de ballon om goed te zien/ inschatten waar je kunt landen. Wij landen in een akker, waarvan we dachten dat het braakliggend was maar waar bloembollen geteeld werden.

Waren de boeren {terecht} ook niet blij mee, maar zij kwamen helpen om de ballon te verplaatsen zodat er zo min mogelijk schade aangericht zou worden en de rest werd ook verzekeringswerk.

Maar goed, als een ballonvaarder regelmatig land bij paarden in de buurt dan is dat wel heel hardleers van die persoon en terecht dat mensen dan kwaad worden.
Het blijft geven en nemen, maar dieren kun je niet opofferen voor zoiets.

Conclusie: geen ballon vaart uitvoeren.

Waarom geven en nemen? Een ballon vaart is niet nodig. Wegwezen van die plekken.

Ja, je merk het goed, ik kan hier enorm boos over worden. En nee, ik heb gelukkig nooit iets zelf meegemaakt. Maar het egoisme ......"goed verzekerd"..... "geven en nemen".....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:27

balloonrules schreef:
Bestaan er geen beestjes die geen schrik hebben van ballonnen? Kamelen wellicht? Hou die dan. Is toch ook net wat exclusiever en dat moet ook plezant rijden. Groetjes

Bestaan er geen dingen die niet zo angstaanjagend zijn?
Ja, vliegtuigen, die mooi hoog blijven.
Ga daar dan in vliegen.
Groetjes.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:01

MarlindeRooz schreef:
Je zou bijna per ongeluk gaan boogschieten op eigen land ofzo. :))

Een boer (koeienboer) in een dorpje verderop was een paar jaar geleden per ongeluk aan het jagen :o toen er een luchtballon op zijn land wilde landen. Hij moest wel even mee met ome agent.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:14

Niello schreef:

Bij wie doe jij aangifte?[/quote]

Gewoon bij de politie of luchtvaartpolitie. Het niet houden aan de luchtvaartregeltjes levert een strafbaar feit op.

Je kan ook een klacht indienen bij de knvv
http://knvvl.nl/afdelingen/ballonvaren/ ... al-melden/

Maar mijn ervaring hiermee is niet goed. De eerste klacht werd serieus genomen en de ballonvaarder werd aangsproken en ons perceel werd ingetekend op de gevoelige geheugenkaart. Helaas werden de volgende klachten gewoon weggewuifd.
Omdat incidenten te weinig worden gemeld is er inmiddels een landelijk meldpunt. Ik schrik wel van de aantallen incidenten met dodelijke afloop bij dieren. Ik snap wel dat er zo nu en dan een boer uit zijn panty gaat. Ik sta ook niet voor mezelf in als een van mijn dieren gewond zou raken door iemands hobby. Ze moeten op eigen erf veilig kunnen zijn.
Van mij mogen ze verboden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:06

balloonrules schreef:

:')
Fijne discussie zo. Waarheid toegeven is gewoon lastig?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:24

Toegegeven, ik reageerde net zo kinderachtig.

Maar ja zeg, het niveau van die opmerking.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:35

Myrthe3 schreef:
Petitietje opzetten?

Goed idee!
Nou balloonrules, hebben we toch nog wat goeds overgehouden aan je komst hier :D