KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:40

Chasingmood schreef:
Laten wij dit ene plaatje wat hoogstwaarschijnlijk op een volwassene is gebaseerd geloven -:)

De meeste 12 jarigen zijn nog geen 1.73, dus blijkbaar was deze 12 jarige sowieso vrij snel voor haar leeftijd.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:17

Vind het ook erg zwaar hoor voor een 12 jarige van 1.73. Ik ben dan 5cm kleiner maar weeg 20 kilo minder, en ben al 10 jaar geen 12 meer :D

Vind 20% in veel voorbeelden alsnog echt te veel. Mijn kwpn van 1.58 is gewogen op 430 kilo, en die is prima op gewicht. 86 kg voor hem vind ik alsnog erg royaal. Maar het is wel fijn dat er wat aandacht aan wordt gespendeerd. :)

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:27

Veulen84 schreef:
Chasingmood schreef:
ik verbaas me over wat mensen hier nog een keurig gewicht vinden :wow:
70kg voor een 12 jarige van 173? dat vind ik zwaar hoor :=
Volgens mij raken we inderdaad veel te veel gewend aan een paar kilotjes teveel

Of we overdrijven gewoon graag:
[ Afbeelding ]

BMI is al een tijdje een achterhaald iets. Ik zou bijna overgewicht hebben volgens het BMI kaartje terwijl mijn vetpercentage normaliter tussen de 19/18% ligt. Nu ligt mijn percentage vet hoger dan dat en ga ik er ontzettend mijn best voor doen dit weer naar de 18% te krijgen. En stap ik in tussentijd max 1/2 keer per week 20 minuten op mijn paard.

Ik ben 1.70, 24 jaar en weeg zo'n 70 kilo waarvan dus 12/13 kilo vet is. Lager in vet% is gewoonweg ongezond dus ik zou op een paard van 450/500 kilo krap aan passen wanneer je 15% gewicht incluus tuig aanhoud.

Moeilijk hoor....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:59

MBosch_92 schreef:
BMI is al een tijdje een achterhaald iets. Ik zou bijna overgewicht hebben volgens het BMI kaartje terwijl mijn vetpercentage normaliter tussen de 19/18% ligt. Nu ligt mijn percentage vet hoger dan dat en ga ik er ontzettend mijn best voor doen dit weer naar de 18% te krijgen. En stap ik in tussentijd max 1/2 keer per week 20 minuten op mijn paard.

Ik ben 1.70, 24 jaar en weeg zo'n 70 kilo waarvan dus 12/13 kilo vet is. Lager in vet% is gewoonweg ongezond dus ik zou op een paard van 450/500 kilo krap aan passen wanneer je 15% gewicht incluus tuig aanhoud.

Moeilijk hoor....

Euh... wat voor sport doe jij dan? Want jouw vetpercentage is vet niet hoog :P

happy2014

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:58

nou idd!! ik heb geloof ik een vetpercentage van 35% ofzo ( bij een normaal gezond gewicht). Volgens mij is tussen de 25-30% acceptabel. Waarom dat van mij zo hoog is, geen idee, ik sport behoorlijk veel, heb een gezond gewicht etc, denk dat het misschien ook een stukje genetisch is ofzo. Anyway, 18% is echt niet hoog hoor!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:20

happy2014 schreef:
nou idd!! ik heb geloof ik een vetpercentage van 35% ofzo ( bij een normaal gezond gewicht). Volgens mij is tussen de 25-30% acceptabel. Waarom dat van mij zo hoog is, geen idee, ik sport behoorlijk veel, heb een gezond gewicht etc, denk dat het misschien ook een stukje genetisch is ofzo. Anyway, 18% is echt niet hoog hoor!

Dat zegt ze niet hoor! Ze zegt niet dat ze een hoog vetpercentage heeft.... Ze zegt dat ze volgens het BMI bijna overgewicht heeft, terwijl haar vetpercentage zo laag ligt.

Ik gok dat ze veel in de sportschool zit. Want die 1/2 keer per week paardrijden kan het niet van komen :P

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:04

Janine1990 schreef:
happy2014 schreef:

Dat zegt ze niet hoor! Ze zegt niet dat ze een hoog vetpercentage heeft.... Ze zegt dat ze volgens het BMI bijna overgewicht heeft, terwijl haar vetpercentage zo laag ligt.

Ik gok dat ze veel in de sportschool zit. Want die 1/2 keer per week paardrijden kan het niet van komen :P

Ik train nu twee keer per week in de sportschool, dit was eerder 5/6 keer. Toen ik 5/6 keer trainde was mijn vetpercentage 18, hij is nu 28. Ik heb sinds kort een eigen paard, vandaar dat de balans nog even weg is. Maar ben al weer druk bezig om weer op 60/62 kg te komen met 18 procent vet. Eventjes de balans opnieuw zoeken. Niet om vervelend te doen maar een vetpercentage boven de 30 is ongezond.

Ondergrens: 10-12%
Atletisch: 13-20%
Gezond: 21-24%
Gemiddeld: 25-31%
Overgewicht: meer dan 32%

Bron: https://drogespieren.nl/vetpercentage/gezond-vetpercentage

Zoals hier staat is in principe alles tussen de 21 en 31% 'gezond'. Ik heb voor mijzelf de range wat kleiner 18 tot 23 % omdat ik dus al 47 kilo weeg (vetvrije massa, dus bot, spier, organen en vocht) zonder al mijn vet. Het is voor mij daarom bij mijn huidige paard belangrijk om aan de maximale belasting van 15 procent te voldoen bij zijn stokmaat en gewicht (stokmaat van 1.62/1.63 en ik denk dat hij is 500 kilo weegt? Hij is op dit moment nog in ernstig tekort van zowel vet als spiermassa maar al wel gegroeid sinds hij hier is). Daarom ligt mijn range kleiner.

Daar ging mijn punt over, bmi is niet leidend en geen goede maatstaaf voor het meten van algeheel gezond gewicht.