Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:15

NikkiDeKerf schreef:
Kendra schreef:
Maar dat is toch logisch, dat paarden slijten van rijden?
Ik begrijp echt niet waarom dat confronterend is.
Mijn paard van 24 staat van haar oude dag te genieten.
Ze is af. Dat is erg jammer, maar terugkijkend voor mij geen reden om spijt te hebben van al die jaren dat ik gereden heb; en waarvan ik zeker weet dat het paard het meestal ook leuk vond.

Ik vind het zelf wel confronterend, dat door ons toedoen, voor ons plezier, een dier meer fysiek ongemak of zelfs pijn moet hebben. Het is misschien afhankelijk hoeveel je echt van dieren houdt natuurlijk, of je dat een vervelende gedachte vindt, of niet. %)

Dat ben ik met je eens. Dat is in feite wat er gebeurt.

En de neiging is, ook bij mijzelf, heel erg groot om die gedachte weg te moffelen door te denken "maar ik zorg toch goed voor ze? Ze vinden het toch leuk om aan het werk te zijn, want hij heeft de oortjes naar voren en doet toch blij? Ik ben toch niet zo erg als sommige andere paardeneigenaren? Ik werk de hele week en hij hoeft toch maar een uurtje per dag te werken. En ik moet toch ook wel eens dingen die die ik niet leuk vind, toch? Bij mij mag hij tenminste 7x24 uur buiten lopen. In het wild hebben ze het echt niet beter. En als hij het niet zou willen, dan zou hij het echt niet doen, want hij is veel sterker dan ik."

Maar in feite is dat natuurlijk allemaal klinklare onzin en zijn dat gewoon dingen die je tegen jezelf zegt om te kunnen blijven doen wat je graag wilt doen. Werken met je paard.

Eerlijk? Ook mijn paard heeft door mijn toedoen wel eens fysiek ongemak ondervonden en pijn gehad. Is door mijn toedoen wel eens angstig geweest. Wordt zeer regelmatig door mij gedwongen om totaal onnatuurlijk gedrag te vertonen. En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er andere paardensporters bestaan waar dat niet voor geldt. Dat krijg je namelijk altijd als je erop gaat zitten. (Of in mijn geval: je paard voor een wagen knoopt.) Als je traint, longeert, er buitenritten mee maakt, dressuur mee rijdt, mee springt, marathon mee rijdt, het dier in een trailer stopt etc etc. Of je het nou boomloos of bitloos rijdt, of je nou recreatief rijdt of wedstrijden doet: Ongemak is onvermijdelijk voor je paard als je op je paard wilt zitten of ermee wilt mennen. Je vraagt hoe dan ook onnatuurlijk gedrag van je paard, en bezorgt het soms angst en wellicht ook pijn. Je kunt hooguit discussiëren over de mate waarin, maar zonder fysieke en geestelijke belasting van je paard is er mijn inziens geen paardensport mogelijk.

Ik vind dat ook een confronterende gedachte. Ik doe al 30 jaar aan paardensport. En heb er eigenlijk tot voor kort nooit op deze manier bij stil gestaan. Natuurlijk wel bij verschillende aspecten van paardenwelzijn, maar nog nooit bij de vraag of je als mens überhaupt dit soort dingen moet willen doen met een dier. Best ongemakkelijk. Paardensport betekent namelijk veel voor me. Het is mijn hobby, mijn passie, een aanzienlijk deel van mijn sociaal leven en het is dus een groot onderdeel van wie ik ben....
Zei ik nou "best ongemakkelijk"? Nee, het is héél erg ongemakkelijk om op die manier na te denken over wat je nou eigenlijk doet. En wat je al zo lang doet.

In dat ongemakkelijke van dit soort gedachten zit denk ik ook het grote risico voor paardenwelzijn. Want mensen die de paardensport beoefenen houden zich nou eenmaal liever vast aan allerlei cognities die hun eigen passie rechtvaardigen. En op deze heel andere manier naar je geliefde paardensport kijken heeft veel teveel consequenties voor de gemiddelde ruiter of menner. En dat staat zelfreflectie soms behoorlijk in de weg, denk ik.

Ayasha
Blogger

Re: Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:23

Laten we wel een beetje realistisch zijn he dames; slijten doen ze sowieso, wij ook. Ons lijf is "bedoelt" voor X aantal jaar, ook dat van paarden, maar de periode dat het in topconditie is, is relatief kort. Zonder belasting (fysiek of emotioneel) is leven niet mogelijk. Het is aan ons om verantwoord en kritisch na te denken welke belasting. :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:26

Wij slijten ook door werk waarvoor ik eigenlijk ook niet bedoeld ben. Ik ervaar ook fysiek pijn in mn lijf door mijn werk.. Daar kies ik ook niet voor, mja ik moet wel geld verdienen om alles te kunnen betalen.

Als een paard pijn of ongemak zou ervaren dan zou ze toch niet het "werk" kunnen afleveren wat wij vragen? ( en dan in de hoop dat de ruiter snapt dat het paard het niet kan ipv slaan)

Safina het is ook heel confronterend en ongemakkelijk.. Maar ik denk dat het houden van welk dier dan ook dan niet "etisch verantwoord is"
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 06-09-16 09:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:28

Safina, mooi, zo'n open post, en ik vind het fijn dat je ons laat meekijken in je denkwijze/proces, bedankt daarvoor. Zet mij ook weer verder aan het denken :)

Ayasha schreef:
Laten we wel een beetje realistisch zijn he dames; slijten doen ze sowieso, wij ook. Ons lijf is "bedoelt" voor X aantal jaar, ook dat van paarden, maar de periode dat het in topconditie is, is relatief kort. Zonder belasting (fysiek of emotioneel) is leven niet mogelijk. Het is aan ons om verantwoord en kritisch na te denken welke belasting. :)

De bevindingen suggereren alleen wel dat ze beduidend meer slijten dan paarden die niet gereden worden of voor de wagen staan. De vraag is dan of wij het recht hebben dat een paard aan te doen? Ik denk dat die vraag onderdeel is van verantwoord en kritisch nadenken over de belasting die wij een paard aan doen - en "ik moet zelf ook werken" of "leven zonder belasting" vind ik juist geen voorbeelden van verantwoord en kritisch nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:32

Romanoff schreef:
Als een paard pijn of ongemak zou ervaren dan zou ze toch niet het "werk" kunnen afleveren wat wij vragen? ( en dan in de hoop dat de ruiter snapt dat het paard het niet kan ipv slaan)

Wil jij beweren dat artrose geen pijn of ongemak geeft?

Daarbij denk ik dat het antwoord is: jawel hoor, een paard kán dat werk wel afleveren (waarom staat "werk" tussen aanhalingstekens?) met pijn of ongemak. Zoek maar eens op bokt naar paarden die met verborgen gebreken rond hebben gelopen tijden lang, vanaf kissing spines tot spat of andere problemen. En die al die tijd daarmee hebben gelopen. Of kijk maar eens hoeveel paarden "iets" aangeven wat wordt weggezet als gedragsprobleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:34

NikkiDeKerf schreef:
Safina, mooi, zo'n open post, en ik vind het fijn dat je ons laat meekijken in je denkwijze/proces, bedankt daarvoor. Zet mij ook weer verder aan het denken :)

Ayasha schreef:

De bevindingen suggereren alleen wel dat ze beduidend meer slijten dan paarden die niet gereden worden of voor de wagen staan. De vraag is dan of wij het recht hebben dat een paard aan te doen? Ik denk dat die vraag onderdeel is van verantwoord en kritisch nadenken over de belasting die wij een paard aan doen - en "ik moet zelf ook werken" of "leven zonder belasting" vind ik juist geen voorbeelden van verantwoord en kritisch nadenken.

Slijten ze ook meer dan wilde paarden?

Romanoff; we zijn "bedoelt" om te jagen en te vechten. Denk je dat we daar niet van zouden slijten? :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:34

juniper schreef:
Hij is afgestudeerd met een master diploma en heeft het afgelopen jaar alleen maar dit soort populaire artikelen (popularising publications) uitgebracht. Volgens mij is dit gewoon onderdeel van een PhD onderzoek (data verzamelen) naar de reacties van mensen op zulke thema's.

DIT zou nog eens wat zijn :D

Stel je voor. Dan werken wij bokkers wel vlotjes mee moet ik zeggen hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:38

Ayasha schreef:

Ik weet niet of die ook onderzocht zijn, want zoals je kan lezen, wordt verder onderzoek helaas niet heel erg gesteund vanuit de industrie. Het is ook geen volledig onderzoek, vooral nu een opzet, die toch wel aanleiding geeft tot de zaak om verder te onderzoeken (zou je zeggen). Ik ben wel benieuwd waarom jij je dit afvraagt?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:44

waarschijnlijk worden wilde paarden niet per definitie 20 jaar oud ivm roofdieren etc. dus dat zou appels met peren vergelijken zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:46

Ik kan het ook niet op maken uit het artikel dat je gepost had daarom dat ik het vroeg.
Omdat ik hier iemand zie reageren die zegt dat ze slijt van werken en dat ze daarvoor niet "bedoelt" is maar dat het moet (voor geld enz). Maar wij zijn wél bedoelt voor jagen. Wat een grotere fysieke (en mentale) belasting is dan de meeste jobs die we tegenwoordig doen met oog op het gehele plaatje van ontberingen, voedselschaarste enz. En laat duidelijk zijn; dit zijn slechts redeneringen. Maar ik vroeg me dus af of "de mens" in zijn ware natuur (dus zonder al onze huidige luxe waarvoor we werken) niet minstens even hard zou slijten als nu.

en dat trok ik door naar paarden; zouden paarden die werkelijk in het wild leven, dus zonder enige hulp van mensen en bij hun natuurlijke vijanden, ook minder snel slijten dan de paarden die wij in gevangenschap houden.

Ik denk dat weten hoeveel meer een paard slijt door ons dan wanneer hij in zijn volledige natuur zou leven de enige "eerlijke" manier is om te bepalen of rijden al dan niet verboden moet worden maar dan loop je tegen een heel aantal problemen op (het is feitelijk bijna onmogelijk.) onze huidige rijpaarden zijn al lang niet meer te vergelijken met de paarden uit het wild kwa bouw enz. Dus correlatie heb je hoe dan ook. Net zoals de huidige mens al lang niet meer op de mens die joeg lijkt. Ja, we lijken er op in grote lijnen maar in de details verschillen we flink en ik gok dat die details het verschil zullen maken.

Het is dus vooral interesse in het werkelijke verschil in belasting die wij "vragen" van een paard (en dan ga ik even uit van verantwoorde belasting want het mag duidelijk zijn dat de misstanden in de sport hoognodig moeten stoppen). En de belasting die "de natuur" vroeg van het paard. En ook hoe het paard (en wij ook trouwens) geëvolueerd is "om daar mee om te gaan".

NenaC: waarom? Het gaat toch om de belasting en of die verantwoord is. Een paard op weide zetten als sier en zo niet belasten heeft ook niks met "natuur" te maken. Dat is het paard zijn natuur nl niet. Dat vergelijken met "het paard gewoon paard laten zijn" is appels met auto's vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:54

NikkiDeKerf schreef:
Ayasha schreef:

Ik weet niet of die ook onderzocht zijn, want zoals je kan lezen, wordt verder onderzoek helaas niet heel erg gesteund vanuit de industrie. Het is ook geen volledig onderzoek, vooral nu een opzet, die toch wel aanleiding geeft tot de zaak om verder te onderzoeken (zou je zeggen). Ik ben wel benieuwd waarom jij je dit afvraagt?

Grappig dat er steeds vergeleken wordt het wilde paarden. Zo van "mijn paard heeft het niet slechter dan een wild paard, dus dan is het goed." Alsof een paard wild laten het alternatief is voor paardensport. Dat lijkt me een misvatting. Onze paarden zijn namelijk nooit wild geweest. Die zijn door ons gefokt, voor de paardensport. Was er geen paardensport, dan bestonden ze niet. Het alternatief is dus niet meer fokken. Dus mij lijkt dat je zou moeten vergelijken met paarden die niet gefokt zijn. En een paard dat nooit gefokt is kent sowieso geen fysiek en mentaal ongemak. ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:28

Interessant topic :-)
Graag wil ik ook even een bijdrage geven. Ik krijg het gevoel dat alle paardeneigenaren en ruiters over 1 kam geschoren worden en dat dat simpel uitgelegd wordt met : paardrijden zou verboden moeten worden.

Ik heb het geluk gehad in 1984 een Fjordenmerrie te mogen kopen die haar eerste 3 jaren van haar leven opgegroeid is in de natuur op een schiereiland van Denemarken.
Deze merrie heeft me zo ontzettend veel geleerd. Ze had een oerinstinct, onvoorstelbaar. Ze was ongelooflijk vast ter been en had een enorme werklust en inzicht.

Haar beleren was in eerste instantie een rampenplan want de dame was ongelooflijk dominant.
Bij navraag in Denemarken bij haar fokker bleek ze als 3-jarige al kuddeleidster te geweest te zijn !
Na onderzoek hier bij een kliniek bleek ze hengstenkolder te hebben. Oftewel teveel hengstenhormonen.

Door vrijheidsdressuur en vooral op stem haar te leren en te rijden werd ze een supermerrie.
Ik heb nooit het gevoel gehad haar leider te zijn. We stonden op hetzelfde niveau en waren supermaatjes.
We woonden toendertijd vlak bij een groot bosgebied.
Heel vaak als ik na een rit het bos uit wilde richting huis trok ze bij laatste zandpad naar links in de hoop dat ik er nog een ronde bij aan knoopte.
Bij pijn en ongemak lijkt me dat zo'n paard niet met plezier nog een ronde onder het zadel wilde?

We hebben op een geven moment geregeld lange afstandswedstrijden gereden en oh jee wat had ze een lol. Ik moest niets regelen qua gang of tempo tijdens de wedstrijd want dan draaide ze zich teveel op met als gevolg een te hoge hartslag bij de finish.
Gewoon voor de start haar een kwartier losrijden zodat ze goed los was en dan haar de rit verder zelf laten regelen qua tempo en gangen. Dan kwamen we met een prima hartslag en adem binnen en meestal als snelste :)

We hebben een paar keer met haar gefokt en haar kinderen ook gehouden. Het werd dus een kleine familie kudde.
Helaas hebben we haar met 23 jaar moeten laten inslapen wegens ernstige Cushing.

Bij haar 2 dochters hebben we 6 jaar geleden tegelijkertijd een veulen gefokt van dezelfde hengst.
Beide veulens zijn gebleven dus wederom een minikudde van 4 paarden.
Sinds 2004 doen we aan biologisch weidebeheer en onze weilanden bevatten geen koeiengras(engels raai) maar allerlei natuurlijke grassen met daarnaast een scala aan kruiden.
Sinds dit jaar hebben we de weilanden veranderd in een Paddock Paradise dus kunnen ze de hele dag volop scharrelen.
Toch zijn er 2 die graag 's avonds op stal willen en die mogen ook op stal.

Ik zie niet in waarom paardrijden verboden zou moeten worden, hier lopen de paarden met zoveel plezier onder het zadel. En ... zeker weten dat ik daarin geen uitzondering ben.
Maar ... paardrijden moet wel met beleid gebeuren.

Op het filmpje zijn ernstige misstanden te zien. Het zou bijv. verboden moeten worden om voor jonge paarden al competities te houden. Paarden groeien door tot hun zesde soms zelf 7 jaar. Het is belachelijk om ze dan met 3,5 jaar of jonger al in te rijden voor bepaalde competities. Want dat is vragen om kissing spines en andere vroege slijtage problemen.

Ook zou er meer respect mogen komen voor de natuurlijke weerstand van paarden.
Veulens moeten bij hun geboorte al een veulenprik (=is meestal gewoon anti biotica)
Hoezo antibiotica, gelijk al een aanslag op de darmflora terwijl een gezonde merrie allerlei antistoffen in de melk produceert.
In de 1e negen maanden verandert de moedermelk, ik meen 6x van samenstelling voor vooral antistoffen van het veulen.
En wij maar verplicht vaccineren met zgn. goedbedoelde antistoffen :(
Ik heb al jarenlang ervaren dat de natuurlijke weerstand van de paarden veel hoger ligt dan de gekunstelde weerstand door vaccinaties.
Als er iets verboden zou moeten worden zijn het wat mij betreft de vaccinaties.
In sommige zit nog steeds kwik, wat notabene sinds 2000 al verboden is in alle onkruidbestrijdingsmiddelen. Enne Formaldehyde etc. etc.
Ik ben ervan overtuigd dat we door al die entingen kasplantjes kweken waardoor er ook allerlei problemen bij paarden onstaan die niet door het rijden komen maar waarvan het rijden wel de schuld krijgt.

Eergisteren nog een bosrit gemaakt. We lieten de merrie die voorop ging de keuze bij een splitsing.
De keuze was een korte ronde richting trailer waar ze altijd even mogen grazen na de rit of een buitenom die een stuk langer is. Ze koos het laatste.
Het lijkt me dat als het rijden pijnlijk en ongemakkelijk voor haar was, ze de kortste ronde wel had genomen.

Ik voel me dan ook niet schuldig de paarden te berijden. Zolang je je dieren met respect behandeld en er samen plezier aan beleeft laat ik me niet gek maken door zo'n filmpje.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:31

Ayasha schreef:
Romanoff; we zijn "bedoelt" om te jagen en te vechten. Denk je dat we daar niet van zouden slijten? :)

Mannen zijn gemaakt om te jagen en te vechten en zich voort te planten.
Vrouwen voor eten klaar maken en baby's baren & opvoeding.
Om het even kort door de bocht te gooien.

Maar door de tijd heen hebben we andere functies gekregen. Net als paarden vroeger en nu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:46

Citaat:
(....)

Maar door de tijd heen hebben we andere functies gekregen. Net als paarden vroeger en nu.

...in de oertijd deden vrouwen de planning en het verzamelen. Minstens zo belangrijk als die jacht. Dat opvoeding exclusief een vrouwentaak zou zijn geweest is geen enkel bewijs of logica voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:53

Ayasha schreef:

Ja, en dan met name de ruggewervels. Voor de kar is de slijtage VEEL minder.

Het is gewoon een ethische vraag op het grensvlak van eigenbelang en dierenwelzijn; eigenlijk gaat het over hoeveel empathie de ruiter heeft.

Interessant dat deze discussie nu oplaait terwijl mijn site NET uit de lucht is. De is daar meer dan 12 jaar terug over opgezet door mij.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-09-16 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:55

Huertecilla schreef:
Het is gewoon een ethische vraag op het grensvlak van eigenbelang en dierenwelzijn; eigenlijk gaat het over hoeveel empathie de ruiter heeft.

Vind ik mooi samengevat. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:10

Dank je Safina; dat was de kern van mijn website. De eerste tekst is alweer van 15 jaar terug :roll:
De discussie over paardwelzijn binnen de ruiterij is echt beschamend voor elke paardenliefhebber, voor elke Boktster (m/v) met empathie.

Romanoff schreef:
Ayasha schreef:

Maar door de tijd heen hebben we andere functies gekregen.

Nee toch????

Mbt paarden is het hoofdzakelijk een verschuiving van oorlogstuig naar plezierdier. De ethische vraag is daarom helemaal anders geworden:
Anno nu wordt het paarde bereden voor de lol van de ruiter.
In hoieverre is het ethich verantwoord dat een dier lijdt voor hobby-lol?
Ja, 'lijdt'; een schokkend percentage paarden lijdt. Ze worden vroegtijdig geslacht doordat ze geestelijk en/of lichamelijk gesleten zijn, vertonen in schokend percentage stereotype gedrag.

Maar goed, dat 'lijden' zal door de ruiters met zwaarwegender eigenbelang en minder empathie sterker ontkend worden opdat ze de ethiesch vraag kunnen negeren.
Dat zal zo blijven tot het verboden wordt.

Reeds midden jaren negentig was het leed-probleem ZO helder dat het Min.v.Landbouw op basis van een wetenschappelijk rapport een keiharde probleemstelling aan de bedrijfstak heeft voorgelegd.
Die heeft daar 10 jaar niets mee gedaan en toen heeft het Ministerie een opdracht geformuleerd.
Wederom 10 jaar had de paardenwereld nodig om met een onzinverhaal over prikkeldraad als omheining te komen.
Uit de ruiterij gaat geen verbetering komen.
De overheid zal dit echt moeten opleggen en als experts voor de regelgeving moeten luisteren naar biologen.
Ge- en verboden zijn HOOGnodig.
'Ja maar, dan kan IK niet paardrijden' roept dan een massa aan ruiters. Welnu, die moeten zich dan de ogen uit het hoofd schamen omdat ze blijkbaar hun eigenbelang zo hoog boven het paardwelzijn stellen dat dit dier lijdt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:00

safina schreef:
Huertecilla schreef:

Vind ik mooi samengevat. :j

Dat vind ik ook! En, Safina, ik kan me erg vinden in jouw openhartige post, over de afwegingen en twijfels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:15

Romanoff schreef:
Ayasha schreef:

Klopt. Dus de paarden nu vergelijken met paarden in de natuur zoals hier gedaan wordt is niet correct.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:20

Ayasha schreef:
Klopt. Dus de paarden nu vergelijken met paarden in de natuur zoals hier gedaan wordt is niet correct.

Dat opgooien is een scheet in een netje.
Over wel niet correct van vroegah of natuur discussieren is aan afleidingsmanouvre.
Je stapt over de kern van het probleem; meer prioriteit bij hobby-lol dan bij paard-welzijn, heen.

NOGmaals: anno nu gaat het om mensenplezier versus dierenwelzijn.

Wat dit laatste inhoudt staat alleen voor degenen met meer eigenbelang dan empathie ter discussie.
Dat is exact waarom er een set aan ge- en verboden opgelegd moet worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:25

Het is tijd voor omgekeerde bewijslast voor de ruiterij.

Er is anno nu geen enkele noodzaak of levensbehoefte gediend bij paardrijden.
DUS; toon eerst aan dat wat je voor je hobby-lol wil met dat paard, geen enkel kwaad kan.

Samengevat: Verboden, tenzij....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:27

HC ik begrijp geen woord van je berichten hier. Vandaar dat ik er ook niet op reageer. Probeer het eens in Jip en Janneke taal. Mijn intelligentie loopt simpelweg achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:28

Empathie speelt zeker ook een rol, maar er is meer dan dat. Als ik naar mezelf kijk: ik ben van kinds af aan opgegroeid met paardensport. Al als klein meisje was ik gek op paarden en alles eromheen. Ook nu spelen paarden een grote rol in mijn leven. Het is de manier waarop ik mijn vrije tijd besteed, mijn sociale contacten, waar ik steeds over denk, hoe ik woon, wie ik ben. Het zit haast in mijn DNA. En opeens zet iemand daar vraagtekens bij. Au!
Stel dat ik voor mezelf tot de conclusie kom dat ik het inderdaad niet oké vind om paarden fysiek en mentaal te belasten voor mijn eigen plezier? Dan past die opvatting totaal niet bij wat ik nu doe en hoe mijn leven is ingericht. En dat zou ook nog betekenen dat ik jarenlang iets verkeerd heb gedaan. En ik wil mezelf juist graag zien als een goed mens, iemand die goed is voor haar dieren. Nogal pijnlijk voor mijn ego dus. Dat vind ik allemaal heel, heel, heel erg ongemakkelijk. Het is allemaal een behoorlijke stap buiten m'n mentale comfortzone. En ik ben vast niet de enige die dat zo ervaart.

Wat die empathie betreft: het is niet makkelijk om je in te leven in een paard. Een paard heeft paardenhersenen, een mens heeft mensenhersenen. Wij redeneren wezenlijk anders. Maar je moet het maar kunnen, je met je mensenhersenen voorstellen hoe een paard denkt en voelt. Haast niet te doen! En dan krijg je dus denkfouten. Bijvoorbeeld denken dat een merrie een dekking door een door ons uitgekozen hengst hetzelfde ervaart als wij dat als wij mensen dat zouden ervaren. (die bijdrage vond ik wel heel grappig in dit topic :') ) Mensen die denken dat hun paard het koud heeft de winter, omdat ze het dan zelf ook koud hebben. Mensen die denken dat een paard 's nachts in een stal vol zacht stro moet verblijven, omdat wij ook s nachts slapen in een schoon, zacht bed. Denken dat een paard zijn training net zo ervaart als wij ons werk bij een baas ervaren. Dat soort hersenspinsels. Volgens mij zijn we als mensen heel erg slecht in staat om echt te begrijpen hoe een paard redeneert en voelt. Wij denken nog veel te vaak dat paardenhersenen hetzelfde werken als onze eigen hersenen. En hoe kan je dan in vredesnaam échte empathie opbrengen voor een paard?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-16 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:29

Ayasha: Hc bedoelt dat je er zou moeten van uitgaan dat je het niet mag, tenzij je kan aantonen dat het geen kwaad kan i.p.v. andersom; ervanuitgaan dat het toch mag en dan jezelf 'verdedigen' dat je niets verkeerd doet.

Mijn mening laat ik geheel terzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:41

HC zit zelf ook met z'n krent op een paard over drukke wegen... ik denk omdat hij het paard daar een plezier mee doet....