Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:38

R12312 schreef:
Heleennn schreef:
Is dit serieus? Snappen jullie het idee achter een bit wel? :') Ruiter trekt: druk op de lagen in de mond van het paard. Neusriem houdt de mond dicht: paard kan niet ontsnappen aan de druk. Geen neusriem: paard kan de mond openen om te ontsnappen aan de overmatige druk op de lagen. Best simpele fysica als je het mij vraagt.

:+ :+ :+

Wij wel, maar jij snapt er geen hout van :D

Nou jij blijkbaar ook niet. Zonder neusriem gooit het paard de tong over het bit en gaat fijn stuurloze rondje rennen tot de ruiter weer normaal doet :+ lijkt me enig voor de volgende olympische spelen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar begrenst de neusriem het te ver doortrekken van het bit dan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:40

Interessante discussie en al 10 pagina's zonder ingrijpen van een mod! +:)+
Misschien moeten we het dan ook ontopic houden en de neusriemen discussie verder laten.

Wat betreft Adelinde. Ik vind haar een zeer onvriendelijke ruiter. (wat overigens niets zegt over de persoon en of zij wel of niet gek is op haar paarden) De manier waarop er vandaag de dag wordt gereden in de topsport heeft er voor gezorgd dat ik er vaak maar een paar minuten na kan kijken voor ik de tv afzet, vol afschuw. Jammer voor Adelinde dat het aan haar gericht is, deze claim. Maar ik denk toch echt dat het tijd wordt voor de FEI dat deze zijn eigen regels gaat naleven. En ik denk dat we wel wat nieuwe naar die regels opgeleiden juryleden kunnen gebruiken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:41

R12312 schreef:
Lusitana, in jouw profiel bijv. heb je al een foto van een paard zonder neusriem maar met bit. Dit bit hangt zo laag dat ie echt op de meest gevoelige plek van de paardenmond zit. JIj denkt dat je vriendelijk bezig bent door het laag te hangen, maar je doet precies het tegenovergestelde.

En als jij niet snapt welke invloed een neusriem heeft, dan zou ik stoppen met iedereen de les te lezen. Ervaring wijst, een neusriem en sperriem op JUISTE wijze bevestigd zorgt voor een stiller bit en daarmee vriendelijker bit in de mond.

Ik lees niemand de les, ik zeg alleen dat als mensen zonder neusriem zouden gaan rijden in de sport, het kaf van de koren gescheiden wordt.
Omdat het dan op een goede opleiding en goede handen aankomt.

En erg knap dat je de anatomie van de mond van een van mijn paarden op een foto van de buitenkant,en voorkant notabene, kunt zien.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:41

Horseware schreef:
Dat is pas zo als je het bit verder dan tot aan de hoge neusriem zou trekken. Dan trek je al wel heel extreem. Heb ik nog nooit meegemaakt dat ik tot aan dat punt kwam (als dat al fysiek mogelijk is).
Heb je een foto waarbij je kan zien dat een bit niet verder naar achteren getrokken kan worden door begrenzing van de neusriem?

knap dat jij dat nooit ziet terwijl ik het aan de lopende band zie.

En vooral bij de ruiters die beweren zo vriendelijk te rijden, de academische school blablabla............maar zoals ik de laatste dagen vaker zeg, onbewust onbekwaam.

Ook ik kom weleens te sterk in, dat doet namelijk iedereen. Daar zijn we mensen voor, we maken fouten en we leren ervan.......of niet...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:43

Wat Lusitana bedoelt is dat wanneer je zonder neusriem rijdt er niets is om een eventuele harde hand te maskeren of verstoppen. Zonder neusriem zie je meteen wat de ruiter verkeerd doet met zijn handen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:44

R12312 schreef:
Horseware schreef:
Dat is pas zo als je het bit verder dan tot aan de hoge neusriem zou trekken. Dan trek je al wel heel extreem. Heb ik nog nooit meegemaakt dat ik tot aan dat punt kwam (als dat al fysiek mogelijk is).
Heb je een foto waarbij je kan zien dat een bit niet verder naar achteren getrokken kan worden door begrenzing van de neusriem?

knap dat jij dat nooit ziet terwijl ik het aan de lopende band zie.

En vooral bij de ruiters die beweren zo vriendelijk te rijden, de academische school blablabla............maar zoals ik de laatste dagen vaker zeg, onbewust onbekwaam.

Ook ik kom weleens te sterk in, dat doet namelijk iedereen. Daar zijn we mensen voor, we maken fouten en we leren ervan.......of niet...

Ik ben heel knap blijkbaar :D Zullen we de discussie netjes houden? Ik stel een oprechte, geïnteresseerde vraag, die je nu overigens ontwijkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:45

Overigens hoort een juiste aanleuning er voor te zorgen dat een bit stil/prettig lligt, niet de neusriem.

AlwaysH

Re: Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:48

Inderdaad vreselijke foto's, maar dit komt echt door de ruiter die er op zit, niet door de optoming.
Ik gebruik alle drie, gewoon omdat het zo altijd gaat, maar er passen overal vingers tussen. Het is niet vast gesnoerd. Jammer dat jullie zo'n blik op onze optomingen hebben, ik geloof niet dat jullie vriendelijker rijden namelijk :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:49

Heleennn schreef:
Wat Lusitana bedoelt is dat wanneer je zonder neusriem rijdt er niets is om een eventuele harde hand te maskeren of verstoppen. Zonder neusriem zie je meteen wat de ruiter verkeerd doet met zijn handen.

Zeker waar, maar eerst werd er door haar gezegd dat er geen verschil was, wij zeiden dus juist van wel. Ik vind een stabiele ligging van het bit belangrijk.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:55

AlwaysH schreef:
Inderdaad vreselijke foto's, maar dit komt echt door de ruiter die er op zit, niet door de optoming.
Ik gebruik alle drie, gewoon omdat het zo altijd gaat, maar er passen overal vingers tussen. Het is niet vast gesnoerd. Jammer dat jullie zo'n blik op onze optomingen hebben, ik geloof niet dat jullie vriendelijker rijden namelijk :)

Wie is jullie? Wie is onze? Of spreek je nu voor iedereen die met s&t rijdt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:58

Het gaat helemaal niet om vriendelijker of onvriendelijker, of dat een neusriem slecht zou zijn op zich. Er is niks mis met normaal afgestelde neusriemen en er kan heus nut zijn in de africhting.
Het gaat (mij) er om dat als neusriemen niet meer toegestaan waren bij wedstrijden, de "harde" ruiters door de mand vallen omdat ze het niet meer kunnen verbloemen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:07

Idd interessante discussie. Maar zullen we weer ontopic gaan? Open anders een nieuw topic over de werking van bitten. Is namelijk een intressant onderwerp. Dit is alleen niet de juiste plek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:20

Het gaat niet zozeer om de werking van bitten, maar over hardhandig rijden/ verkeerde aanleuning dat verbloemd wordt door strakke neusriemen en dan krijg je dus oa letsel in de mond en aan het hoofd/nek etc /tekenen van mishandeling en dan zijn we terug bij Adelinde.... Dus zo off topic waren we niet... :)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:23

Ja laten we daarover gaan discussiëren. Kom op. Het ging alleen nog over de werking van de neusriem. Dan heeft het rijden op een manegepaard ook nog wel te maken met adelinde. Zo kunnen we alles wel recht praten....

Maar wat vind je nu van de aantijgingen tegen adelinde. Terecht of niet?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:26

Heike schreef:
Maar wat vind je nu van de aantijgingen tegen adelinde. Terecht of niet?

Vind het niet de meest vriendelijke amazone, zie Isabel liever rijden. Maar dierenmishandeling? neee

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 06:55

[quote="Lusitana

En erg knap dat je de anatomie van de mond van een van mijn paarden op een foto van de buitenkant,en voorkant notabene, kunt zien.[/quote]

Zou de anatomie van de paardenmond van jou paard (en) dan zoveel verschillen met de onze???

Interessante discussie dit: ik denk alles valt en staat met de ruiterhand!
Er wordt hier dan ook alleen maar gesproken over de Engelse neusriem, waarom niet de simpele lage neusriem te gebruiken? M.i beschermt deze neusriem t echt heel ver kunnen doortrekken van t bit!
Je gedachtegang lusitana zou heel mooi zijn alleen de werkelijkheid is anders ( hoeveel ruiters zie je daadwerkelijk met een vriendelijke ruiterhand???) Ik zie er helaas niet zoveel ( zelfs niet op olympisch niveau )..
T meest vriendelijk zou bitloos zijn..

Overigens vindt ik t bit wat te laag in de mond hangt misschien nog wel onvriendelijker.. ( zeer gevoelig bij een paard)..
Zie dit bij veel westernpaarden en dan hangt er ook geen simpel watertrensje in!

Wat betreft Adelinde: deze hele discussie ten spijt weet ik toch wel vrij zeker dat deze niet vervolgd gaat worden! Social media ten spijt waarin we alleen maar te horen krijgen dat Adelinde t beste met haar paard voor heeft en er Door de meeste mensen niet verder wordt gekeken.. Ben bang dat dit nooit zal veranderen, je kunt alleen zelf t verschil willen maken!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:47

Jessix schreef:
I
Wat betreft Adelinde. Ik vind haar een zeer onvriendelijke ruiter. (wat overigens niets zegt over de persoon en of zij wel of niet gek is op haar paarden) De manier waarop er vandaag de dag wordt gereden in de topsport heeft er voor gezorgd dat ik er vaak maar een paar minuten na kan kijken voor ik de tv afzet, vol afschuw. Jammer voor Adelinde dat het aan haar gericht is, deze claim. Maar ik denk toch echt dat het tijd wordt voor de FEI dat deze zijn eigen regels gaat naleven. En ik denk dat we wel wat nieuwe naar die regels opgeleiden juryleden kunnen gebruiken.

Je hebt gelijk. Het betreft hier de aanklacht tegen Adelinde. Maar ik denk dat ze daar niks mee opschieten. Het is de FEI die ze moeten aanpakken. Hun regels zijn duidelijk en die moeten ze gewoon gaan handhaven. Dan is het heel snel gedaan met die LDR/Rollkurrijders. Want ieder logisch nadenkend mens kan toch begrijpen dat dit niet gezond is en je hier paarden pijn mee doet. Gelukkig zijn er wel steeds meer dierenartsen die zich hierover uit durven spreken. Als dierenarts ga je toch niet standaard paarden inspuiten omdat de ruiter het paard overbelast?

http://www.equicare-plus.com/dierenarts ... ten-weten/
http://www.equicare-plus.com/de-nadelig ... r-trainen/

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:53

R12312 schreef:
Vind het niet de meest vriendelijke amazone, zie Isabel liever rijden. Maar dierenmishandeling? neee

Laat je niet misleiden door deze amazone en wat zij laat zien in een kur.
Rollkur/LDR paarden zijn echt te herkennen. Zo ook bij deze. Maar Isabel heeft een klassieke achtergrond en een mooie zit. Maar het paard laat zien hoe er thuis getraind wordt. Daarom de enige oplossing is dat de FEI haar regels gaat handhaven. Dus die aanklacht tegen Adelinde heeft gewoon geen nut.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:20

Isabel Werth is ook niet zo heel vriendelijk in de handen hoor vergis je daar niet in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:40

Lusitana schreef:
Het gaat helemaal niet om vriendelijker of onvriendelijker, of dat een neusriem slecht zou zijn op zich. Er is niks mis met normaal afgestelde neusriemen en er kan heus nut zijn in de africhting.
Het gaat (mij) er om dat als neusriemen niet meer toegestaan waren bij wedstrijden, de "harde" ruiters door de mand vallen omdat ze het niet meer kunnen verbloemen.

Harde of onervaren ruiters. Mij stoort het juist dat ruiters zonder neus/sperriem gaan rijden omdat ze denken dat dat vriendelijker is, terwijl ze nog niet voldoende ruitergevoel hebben en nog geen onafhankelijke teugelvoering. Die ruiters moeten dat vooral niet doen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:51

damian23 schreef:
Eigenlijk zou er gewoon een topper volgens het skala moeten gaan rijden en tonen hoe mooi dansen met je paard kan zijn. Dan zien mensen, oja.. zo hoorde het.
Ik heb er wel een paar op de olympische spelen zien langskomen die volgens het skala reden. En die reden ook in de punten (Beatriz). Onze toppers hebben gerust een goed ruitergevoel, dus die kunnen ook rijden zonder druk.

Charlotte Dubardin komt in mijn ogen aardig in de buurt :j

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:20

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:27

MargrietJonk schreef:

Die gasten ken ik, die neem ik echt niet serieus.

Het gehele stuk is zelfs niet serieus te nemen. Hans is gewoon hoefsmid die heilig geloofd in zijn thermografie verhaal. Daarnaast is het pure stemmingmakerij wat hij in beide artikelen schrijft, want er is nog nooit een topruiter bij hem geweest voor een behandeling. Dus hij kan helemaal niet schrijven vanuit zijn ervaringen.

Pure stemmingmakerij om klantjes te winnen zoals altijd bij deze groep.
Laatst bijgewerkt door R12312 op 18-08-16 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:29

damian23 schreef:
R12312 schreef:

Laat je niet misleiden door deze amazone en wat zij laat zien in een kur.
Rollkur/LDR paarden zijn echt te herkennen. Zo ook bij deze. Maar Isabel heeft een klassieke achtergrond en een mooie zit. Maar het paard laat zien hoe er thuis getraind wordt. Daarom de enige oplossing is dat de FEI haar regels gaat handhaven. Dus die aanklacht tegen Adelinde heeft gewoon geen nut.

Ik laat mij niet misleiden, vraag mij trouwens af hoevaak jij ze live hebt zien rijden, ik vind haar gewoon een fantastische amazone die onwijs goed paarden kan opleiden en die tot hoge leeftijd fit blijven.

Maar ik ben ook niet anti LDR, vind alleen dat de gemiddelde htk ruiter dat niet moet toepassen en dat je dat gewoon aan anky moet overlaten.