Rio: Adelinde en Parzival hebben opgegeven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Easy_Rider

Re: Rio: Adelinde en Parzival hebben opgegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:20

Karel de Lange, die wordt in het Nederlandse paardenland al lang niet meer serieus genomen. Hij vertelt zijn onzinverhalen nu in het verre oosten. Daar willen ze nog luisteren naar hem, hier al lang niet meer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:24

Typisch dat je meteen een anti-dressuur, anti-alles paardenknuffelaar wordt genoemd als je kritiek hebt. Ik vind best dat er gekeken mag worden naar regels mbt ziek zijn vlak voor de proef. Flinke koorts, een zwelling en 9 uur aan een infuus lijken mij niet prettig voor een paard (maakt niet uit wat er in dat infuus gaat, maar 9 uur aan zo'n ding staan lijkt me niet bevorderend voor de rust en dan ook nog na zo'n lange reis) en misschien moeten we ons gaan afvragen of het nodig is starten dan maar gewoon via het reglement uit te sluiten.
Als Adelinde niet was gestart als er een reserveruiter was geweest, dan wist men dus al dat Parzival eigenlijk niet fit genoeg was. Ik snap dat het een moeilijke keuze is en Adelinde wil ook het beste voor haar paard (ik geloof niet dat het gros van de topsporters harteloze egoïsten zijn) maar los van hen mag de bond imo nog wel eens naar hun regels hierover kijken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:25

Is het ook ergens terug te zien?

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:33

Ik heb wel respect voor Adelinde haar beslissing. Of ze überhaupt had moeten starten of niet, dat laat ik even in het midden. Ik sluit me aan bij Fenrir's mening. Ik vind ook dat er scherpere regels moeten komen om, ook op dit niveau, het welzijn van het paard voorop te laten staan. Ik wil er nog wel even aan toevoegen dat Adeline wel heeft geprobeerd haar starttijd te verlaten om Parzival zijn situatie nog langer te bekijken, maar dat de FEI dit verzoek heeft afgekeurd. Terwijl ook de FEI wist hoe het paard er de dag ervoor bijstond. Dat zij (uiteindelijk) de gezondheid van haar paard kiest boven haar mogelijk olympische medaille, vind ik iets goeds.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:38

Mayiva schreef:
Ik heb wel respect voor Adelinde haar beslissing. Of ze überhaupt had moeten starten of niet, dat laat ik even in het midden. Ik sluit me aan bij Fenrir's mening. Ik vind ook dat er scherpere regels moeten komen om, ook op dit niveau, het welzijn van het paard voorop te laten staan. Ik wil er nog wel even aan toevoegen dat Adeline wel heeft geprobeerd haar starttijd te verlaten om Parzival zijn situatie nog langer te bekijken, maar dat de FEI dit verzoek heeft afgekeurd. Terwijl ook de FEI wist hoe het paard er de dag ervoor bijstond. Dat zij (uiteindelijk) de gezondheid van haar paard kiest boven haar mogelijk olympische medaille, vind ik iets goeds.

Op zich snap ik dat wel van de FEI, het is niet hun probleem dat het paard ziek is. Als je dingen gaat verplaatsen kan dat in theorie misschien oneerlijke situaties in de hand werken. En nu was er misschien een geldige reden, maar er kan ook misbruik van gemaakt worden.
Als jij zelf als sporter geblesseerd raakt is het naar mijn weten ook gewoon je eigen probleem/keus om wel of niet te starten.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:41

Ik vind de reactie van Madeleine erg onsportief. maar ze had nooit kunnen starten, na de beet van parzival was er nooit genoeg tijd om de reserve naar Rio te laten komen. voordat ze was ingevlogen en de quarantaine tijd voorbij was, toch vind ik dat adelinde nooit had mogen starten paard was/is ziek door de beet.... en überhaupt denk ik dat ze uit gebeld werd als de jury die tong zag
Laatst bijgewerkt door melissapupa op 11-08-16 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:42

ik kijk net de beelden van de NOS terug met het commentaar van Laurens van lieren.
En daar schrik ik toch wel van. Laurens is enthousiast over Adelinde haar proef tot dan toe. :oo
Het wordt toch hoog tijd dat de NOS een andere commentator gaat zoeken en laurens van Lieren heel snel weg stuurd. Je schaamt je toch dat een Nederlandse ruiter/commentator dit goed kan noemen. >;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:57

Fenrir schreef:
Op zich snap ik dat wel van de FEI, het is niet hun probleem dat het paard ziek is. Als je dingen gaat verplaatsen kan dat in theorie misschien oneerlijke situaties in de hand werken. En nu was er misschien een geldige reden, maar er kan ook misbruik van gemaakt worden.
Als jij zelf als sporter geblesseerd raakt is het naar mijn weten ook gewoon je eigen probleem/keus om wel of niet te starten.

Nederland had vier man, als Adelinde had mogen ruilen met Diederik had die ene dag mogelijk wel uitgemaakt en heb je als organisatie niet te maken met uitlopende tijden of oneerlijke situaties. Ergens snap ik de nee wel, anderzijds had een voorgaand prima gekund als oplossing zonder alles overhoop te hoeven halen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:58

Fitzroy schreef:
Ik vind de reacties echt ongelooflijk op een sportvrouw pur sang die haar team en haar paard op de eerste plaats zet.
Petje af voor Adelinde, meer zeg ik er niet over.
En iedereen die het beter denkt te weten blijf vooral met je koetsjie koetsjie paard/pony in het bos rijden. Maar onthoud je van dit nare commentaar. We hebben het hier over de Olympische Spelen, die eens in de 4 jaar gehouden worden, niet over een basiswedstrijd waar je iedere week opnieuw kunt inschrijven.

_/-\o_ Inderdaad!
Smakeloos hoe sommige reageren.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:03

Dit is denk ik een eindeloos discussie punt, maar ik vind zelf ongeacht of je onder druk staat om je team te vertegenwoordigen, hoog niveau of niet had ze niet eens moeten starten. Normaliteit gezien gaat de welzijn van je paard voor ALLES.

Vooralsnog goed en sportief van haar om af te groeten, maar had het voor Parzival graag anders gezien! Die nacht had hij 40.2 koorst, arm dier! Jammer voor Adelinde, maar ze heeft er goed aan gedaan om af te groeten. respect!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:06

Ik denk dat we allemaal wel eens een inschattingsfout hebben gemaakt. Het dier is door de arts gezien en die gaf groen licht. Koorts was weg en paard wilde in de ochtend wel lopen.
Dat je dan tijdens je proef, als je hele wereld meekijkt toch de juist keus maakt. Dan heb je ballen!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:09

eilleen333 schreef:
Ik denk dat we allemaal wel eens een inschattingsfout hebben gemaakt. Het dier is door de arts gezien en die gaf groen licht. Koorts was weg en paard wilde in de ochtend wel lopen.
Dat je dan tijdens je proef, als je hele wereld meekijkt toch de juist keus maakt. Dan heb je ballen!

Het is allemaal jammer dat Adelinde en Parzival in de schijnwerpers staan en nu flink door de gehaktmolen worden gehaald.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:12

melissapupa schreef:
Ik vind de reactie van Madeleine erg onsportief. maar ze had nooit kunnen starten, na de beet van parzival was er nooit genoeg tijd om de reserve naar Rio te laten komen. voordat ze was ingevlogen en de quarantaine tijd voorbij was, toch vind ik dat adelinde nooit had mogen starten paard was/is ziek door de beet.... en überhaupt denk ik dat ze uit gebeld werd als de jury die tong zag

Normaal gesproken vliegt een reserve gewoon met de rest mee en zij zou daar dus al lang en breed geweest zijn.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:16

strengere regels betreffende paardenwelzijn....denk dat het paardenwelzijn in handen is van de ruiter cq amazone. Die zou moeten waken dat paardenwelzijn altijd prioriteit nr. 1 is, ook tijden s grote wedstrijden. Ik kan me niet voorstellen dat het bij het losrijden lekker is gegaan, denk dat ze er niet eens op had moeten stappen. Maar goed dan ben je aan het losrijden, dan moet je toch voelen dat er iets mis is. En....als die tong er zon eind uit hangt was het een kwestie van tijd geweest dat ze uitgebeld had geworden, maar het blijft heel triest. Eerst op de tong gebeten aantal jaren terug, en nu dit weer. Maar ik vind dat paardenwelzijn niet bovenaan haar lijstje heeft gestaan. Jammer

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:18

Fenrir schreef:
Typisch dat je meteen een anti-dressuur, anti-alles paardenknuffelaar wordt genoemd als je kritiek hebt. Ik vind best dat er gekeken mag worden naar regels mbt ziek zijn vlak voor de proef. Flinke koorts, een zwelling en 9 uur aan een infuus lijken mij niet prettig voor een paard (maakt niet uit wat er in dat infuus gaat, maar 9 uur aan zo'n ding staan lijkt me niet bevorderend voor de rust en dan ook nog na zo'n lange reis) en misschien moeten we ons gaan afvragen of het nodig is starten dan maar gewoon via het reglement uit te sluiten.
Als Adelinde niet was gestart als er een reserveruiter was geweest, dan wist men dus al dat Parzival eigenlijk niet fit genoeg was. Ik snap dat het een moeilijke keuze is en Adelinde wil ook het beste voor haar paard (ik geloof niet dat het gros van de topsporters harteloze egoïsten zijn) maar los van hen mag de bond imo nog wel eens naar hun regels hierover kijken.

Heb je het verhaal op haar Facebook gelezen? Meerdere artsen gaven haar groenlicht om te starten en zelf oogde hij later ook weer beter, toen heeft ze het geprobeerd en met losrijden voelde hij nog goed zei ze, niet zo fit als anders maar ook niet heel verkeerd.. Vandaar dat ze de ring toch is ingegaan en dat ze daar dan als nog de keus moet maken om te stoppen vind ik heeeel erg knap! Met al dat commentaar dat ze nu krijgt pff... Sneu :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:19

kamsel schreef:
melissapupa schreef:

Normaal gesproken vliegt een reserve gewoon met de rest mee en zij zou daar dus al lang en breed geweest zijn.

Madeleine was reserve tot moment van vertrek, er is toen ook duidelijk aangegeven dat als er in Rio wat gebeurd dat dan de drie overgebleven ruiters het op moeten vangen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:19

Sammie schreef:
Fenrir schreef:

Nederland had vier man, als Adelinde had mogen ruilen met Diederik had die ene dag mogelijk wel uitgemaakt en heb je als organisatie niet te maken met uitlopende tijden of oneerlijke situaties. Ergens snap ik de nee wel, anderzijds had een voorgaand prima gekund als oplossing zonder alles overhoop te hoeven halen.

Wat ik bedoel is waar trek je dan de lijn, dan willen er in de toekomst misschien wel meer ruilen maar om andere redenen. Dus wat dat betreft snap ik wel dat ze nee hebben gezegd.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:22

Ik hoop ergens wel dat de NOS een mooi filmpje over Parzival in elkaar zet, maar als ik naar de uitzendminuten van paardensport op tv kijk hoef ik daar niet op te hopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:22

Nou daar dus :D Ruilen met je eigen teamgenoot. En heb je geen team/landgenoot hopen dat je iemand kan vinden die wel wil ruilen. Daar trek je een streep. Maar goed ik snap die nee ergens ook wel. :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:25

_xDyan schreef:
Fenrir schreef:

Heb je het verhaal op haar Facebook gelezen? Meerdere artsen gaven haar groenlicht om te starten en zelf oogde hij later ook weer beter, toen heeft ze het geprobeerd en met losrijden voelde hij nog goed zei ze, niet zo fit als anders maar ook niet heel verkeerd.. Vandaar dat ze de ring toch is ingegaan en dat ze daar dan als nog de keus moet maken om te stoppen vind ik heeeel erg knap! Met al dat commentaar dat ze nu krijgt pff... Sneu :(

Dat versterkt toch alleen mijn punt maar, misschien moet er in zo'n situatie voor de ruiters gekozen worden en een paard uitgesloten van deelname als hij binnen zoveel uur voor de proef zo ziek is bijv. Want feit is, hij was niet goed genoeg. Ook niet met groen licht van de arts - ik denk dat iedereen op dat moment wel doorhad dat hij niet helemaal fit was, zo blijkt iig uit de berichten.

Om haar helemaal de grond in te boren en zelfs in twijfel te trekken of het verhaal van de beet/steek waar is en dat soort dingen vind ik ook niet netjes. Maar dat wil nog niet zeggen dat het slecht zou zijn als de sportbond nog eens naar hun regels zou kijken wbt ziekte (en evt. wisselen tussen ruiters).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:27

Sammie schreef:
Nou daar dus :D Ruilen met je eigen teamgenoot. En heb je geen team/landgenoot hopen dat je iemand kan vinden die wel wil ruilen. Daar trek je een streep. Maar goed ik snap die nee ergens ook wel. :=

Dat had ik ook graag zo gezien hoor!
En ja, het is natuurlijk ook gewoon echt niet hun probleem verder. Kan me ook wel voorstellen dat mensen van andere landen het toch oneerlijk hadden gevonden als er wel geruild was.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:31

Sneu hoor die reacties hier. Natuurlijk probeer je het, het zijn de Olympische Spelen! Parzival leek fitter, de koorts was al bijna een dag weg, die dierenartsen gaven groen licht. Maar hij bleek uiteindelijk toch nog te zwak. Nou, soit, dan gaat hij nu op stal en uitrusten. Hij is niet voor het leven beschadigd nu of zo door dat half uurtje rijden. Ik ga ook wel eens werken met koorts en dan blijk dat na een halve dag niet te lukken en dan ga je toch maar naar bed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:42

Easy_Rider schreef:
Karel de Lange, die wordt in het Nederlandse paardenland al lang niet meer serieus genomen. Hij vertelt zijn onzinverhalen nu in het verre oosten. Daar willen ze nog luisteren naar hem, hier al lang niet meer.

Die vent is echt vreselijk...die heb ik na het eerste bericht ook gelijk geblokeerd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:50

Bloodymary schreef:
Sneu hoor die reacties hier. Natuurlijk probeer je het, het zijn de Olympische Spelen! Parzival leek fitter, de koorts was al bijna een dag weg, die dierenartsen gaven groen licht. Maar hij bleek uiteindelijk toch nog te zwak. Nou, soit, dan gaat hij nu op stal en uitrusten. Hij is niet voor het leven beschadigd nu of zo door dat half uurtje rijden. Ik ga ook wel eens werken met koorts en dan blijk dat na een halve dag niet te lukken en dan ga je toch maar naar bed.

Je kan een paard toch niet met een mens vergelijken? Jij kan praten en voor jezelf beslissen, een paard niet. Die moet maar gewoon meedoen aan dit soort dingen omdat wij dat willen. Juist een reden om nog extra op te letten en misschien eerder het zekere voor het onzekere kiezen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:50

Waar kan ik ergens de gehele proef van adelinde cornelissen terugkijken? Kan het niet vinden namelijk