Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:25

Alhoewel ik ook een tijd op een hele ranke kleine IJslander heb gereden en dat zag er waarschijnlijk net zo uit als de laatste reeks foto's hierboven :)) En dat was toch prima te rijden. Alleen die korte drafpasjes..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:26

idd + sowieso het beeld dat je niks voor je hebt (vergeleken met onze paarden in elk geval)...alsof je op een c Welsh bent geklommen.
Kun je nagaan hoe loeisterk die kleine Mongoolse paardjes zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:27

IJslander komt toch aardig in de buurt:
Afbeelding

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:29

komt idd heel dicht in de buurt :D

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:32

Ik zat als lange Nederlander ook een beetje te bungelen met mijn benen onder die buik. En een keer heb ik een paard gehad, waarbij als ik mijn elleboog in een hoek van 90 graden tegen mijn buik aanzette, ik met mijn vingers zo ongeveer de oren vast kon pakken. :+

Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:37

Hahaha dat was dan wel een heel kort nekkie!
Ontzettend leuke foto trouwens. Blije ruiter en blij paardje :)

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:42

Popke schreef:
Chris, kun je ook iets zeggen over de kosten buiten het inschrijfgeld? Zo lees ik bijv. dat ieder team ook iets moet bijdrage voor het goede doel. Dat komt ook bovenop het inschrijfgeld evenals je outfit, zadel enz. en je vliegticket?
En iedereen kan gebruik maken van de noodknop mocht er medische hulp nodig zijn. Maar stel dat iemand niet meer in staat is om de knop te gebruiken. Wordt diegene dan wel gezocht als er een bepaalde tijd geen beweging meer te zien is via de GPS tracker?

Over het geld, ja daar kan ik zeker wat over zeggen. Ik zal het niet onder stoelen of banken steken, maar alles bij elkaar (inschrijfgeld, materiaal, vliegtickets, hotel van tevoren en achteraf, verzekeringen etc) zouden me in totaal ongeveer 15.000 euro hebben gekost, als ik geen sponsors had gehad. Nu is het wel een beetje dat je het zo gek kan maken als je zelf wil met materiaal. Ik werk in een outdoorwinkel dus ben sowieso een spulletjesfan :P dus dan is alleen het lichtste en het beste goed genoeg en daar zit ook weer een prijskaartje aan. Maar tegelijkertijd: alle spullen die ik toen gekocht/gekregen/gesponsord heb gehad, waren het dubbel en dwars waard want ik zou aan mijn materiaal niets willen veranderen. Mijn tas woog uiteindelijk 4kg dus heb één hele kilo aan eten mee kunnen nemen en heb het geen enkele nacht koud gehad, en geen enkele regenbui heeft mij iets gedaan. Ook geen schuurplekken of andere ongemakken. Dus de investering was het dubbel en dwars waard. Daarnaast inderdaad het goede doel. Maar daarvoor kun je natuurlijk ook weer sponsors zoeken en dat gedeelte had ik dus ook op die manier gedekt.

Inderdaad wat je zegt: als een stipje te lang stil staat, dan gaat er iemand op af. :) Katy beheert alle GPS locaties in Ulaanbaatar zodat als er echt iets heel ernstigs aan de hand is, zij ook direct een helikopter zou kunnen sturen. Op onze schermpjes krijgen we iedere tien minuten een locatie door, Katy's scherm wordt iedere minuut geupdate en kan dus ook de hele tracking uit de lucht halen, als er echt iets aan de hand zou zijn wat men thuis niet zou willen zien.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:49

Maar wat zou je dan thuis niet willen zien? Natuurlijk weet je dat iets foute boel is als een stipje langdurig stil staat op de kaart, maar het is nou niet dat je live-beelden hebt bij het stipje. Met andere woorden: als iemand z'n nek breekt en gruwelijk bloedt, dan zien wij alleen een stilstaande stip en geen ruiter die er verschrikkelijk slecht aan toe is.

Is het ooit nodig geweest om een ruiter met een helikopter op te halen ergens?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:52

Hilli schreef:
Maar wat zou je dan thuis niet willen zien? Natuurlijk weet je dat iets foute boel is als een stipje langdurig stil staat op de kaart, maar het is nou niet dat je live-beelden hebt bij het stipje. Met andere woorden: als iemand z'n nek breekt en gruwelijk bloedt, dan zien wij alleen een stilstaande stip en geen ruiter die er verschrikkelijk slecht aan toe is.

Is het ooit nodig geweest om een ruiter met een helikopter op te halen ergens?

Ik weet het ook niet hoor, maar dit is wat ons ooit verteld is. In ieder geval tijdens mijn jaar is iemand met de helikopter naar UB gebracht. Ze dacht dat hij iets serieus had met zijn nek/ruggewervels waardoor een hobbelig ritje in een auto een slecht plan zou zijn. Verder weet ik het niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:55

Moet je eigenlijk extra of speciaal verzekerd zijn als je meedoet aan de MD?

(Ik heb ooit een stage gedaan in een zeer afgelegen deel van Borneo en had toen wel een extra verzekering - bij zeer ernstige dingen kon er dan een helikopter komen i.p.v. weer 3-4 dagen de rivier op in een kano om bij een soort bewoonde wereld te komen)

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 14:01

Hilli schreef:
Moet je eigenlijk extra of speciaal verzekerd zijn als je meedoet aan de MD?

(Ik heb ooit een stage gedaan in een zeer afgelegen deel van Borneo en had toen wel een extra verzekering - bij zeer ernstige dingen kon er dan een helikopter komen i.p.v. weer 3-4 dagen de rivier op in een kano om bij een soort bewoonde wereld te komen)

Ja absoluut. Paardrijden is sowieso al een lastige sport om goed te verzekeren, maar zodra er ook nog een min of meer competetief element bij komt kijken, dan lijkt het bijna onmogelijk. Ik heb in 2014 nagenoeg alle verzekeringen in Nederland afgebeld om na te gaan of het mogelijk was om een verzekering af te sluiten, maar geen van allen durfden dat aan. Uiteindelijk heb ik voor ongeveer 150e een verzekering voor tien dagen af kunnen sluiten bij een of andere buitenlandse verzekeringsmaatschappij. De organisatie van de Mongol Derby had hen 'bereid' gevonden ons te willen verzekeren.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:10

Zou je mijn vraag ook misschien nog willen beantwoorden? Waarschijnlijk heb je eroverheen gelezen :)

Ik was benieuwd hoe dat gaat als je in de nacht op de steppe overnacht. Hoe doe je dat met je paard?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:13

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:37

Leuk om wat extra foto's te zien. Zo lijken het idd net spionagefoto's :D

Ik zou heel graag eens live willen meekijken als de ruiters bij een station aankomen. De controle, het uitzoeken en zadelen van een nieuw paard enz, of hoe ze neerploffen als ze er blijven overnachten.

Al die minder frisse geurtjes naarmate de race vordert lijken mij wil minder in zo'n gezamenlijke tent :+

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 14:37

Nickyyyy schreef:
Zou je mijn vraag ook misschien nog willen beantwoorden? Waarschijnlijk heb je eroverheen gelezen :)

Ik was benieuwd hoe dat gaat als je in de nacht op de steppe overnacht. Hoe doe je dat met je paard?

Oeps, sorry overheen gelezen! Of wel gelezen, maar niet geregistreerd, bedenk ik me nu.

Als je echt buiten slaapt, geen schuilplek hebt in de vorm van een berghut of een vriendelijke nomadische familie die je opneemt voor de nacht, dan ben je genoodzaakt je paard te kluisteren, oftewel de voor en de achterbenen aan elkaar vast te maken. Alle ruiters kregen, naast een hoofdstel, ook een kluister. Door de rondjes steek je de voorbenen en een achterbeen, waardoor het paard niet zo makkelijk meer kan lopen. Vervolgens doe je het zadel af en knoop je de teugels rond zijn nek en dan hoop je maar dat je paard de volgende dag nog in de buurt is. }:0 Sommige paarden zijn iets handiger dan andere en ik heb verhalen gehoord, dat paarden met een soort van kikkersprongen kilometers weg zijn gekomen, en dan zul je dus eerst je paard moeten gaan zoeken/vangen. Het voordeel van dit systeem is natuurlijk dat het paard gewoon kan grazen tijdens de nacht, het nadeel is dat het niet 100% zeker is dat je de volgende dag nog een paard hebt.

In mijn geval sliep ik bij een Nomadische familie die ook bijzonder goed voor mijn paard heeft gezorgd. Ze hebben hem aan een extra lange horseline gezet, met als extra beveiliging de kluister om, waardoor mijn paard flink wat meters kon lopen en grazen en hij stond er daardoor zeker de volgende morgen nog. De ochtend daarna heeft de herder me geholpen mijn paard te zadelen, en me min of meer de weg gewezen. :) Want dat zadelen is ook nog wel een klein dingetje met sommige paarden. Op stappen trouwens ook.
Wat ook nog een optie is, is een verlaten berghutje zoeken, waar je de paarden in op zou kunnen sluiten en zelf dus buiten kan gaan liggen.

Afbeelding
Dit was mijn kluister. Nog aardig schoon want heb hem dus slechts een keer hoeven te gebruiken. Nu hangt hij als een soort trofee in mijn huis. :)
Laatst bijgewerkt door Novalues op 09-08-16 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:40

Lon bedankt voor de link, interessant!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:43

Wow, dat geeft wel veel inside info over alle ongelukken onderweg:
https://www.prometheusmedical.co.uk/blo ... 0506082016
Then, just as we bedded down for a well-deserved rest, a call came through at 23:30 about a rider in distress after a fall 4 hours ago. When we arrived at Urtuu 10 we found a rider with a dislocated shoulder who had ridden on, hoping it was just a sprain. We had the unique experience of reducing it under Ketamine, in a Ger with the family sleeping on the floor at our feet and the normal run of insects crowding around our head torches. Carl says it was the only time he has had to put his boot into a patient’s armpit. These riders are so fit and wiry; the spasm from having a shoulder out for 4 hours was hard to overcome. The best bit about the whole thing was her determination, and indeed her ability, to ride on the next day! I kid you not. Fell at 19:00, relocated shoulder at 00:00, got on a horse and rode 8 hours later. Someone give this woman a medal.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:47

Je verslag had ik vorig jaar inderdaad al gelezen :j

Dankjewel voor je antwoord! Klinkt nu ineens heel logisch terwijl ik er zelf echt even niet op kon komen :Y)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:53

Leuk om weer alle inside info te lezen Chris!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:54

Jemig, geef die medics ook een medaille hey :oo Wat een dagen maken die ook!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:11

Djilna schreef:
Jemig, geef die medics ook een medaille hey :oo Wat een dagen maken die ook!

En de manieren van behandelen die ze tegen komen! Ze zullen met primitieve en creatieve oplossingen moeten komen in deze race zonder behandelkamers en met beperkt materiaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:17

Wat apart die kluisters, mooie oplossing wel :)

Wauw die medics heb ik respect voor , die komen van alles tegen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:46

Ga nog een keer alle stipjes af op zoek naar josephine. Ik ga haar verdulleme weer niet vinden :o

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:56

je kan haar naam toch aantikken en dan wordt ze vanzelf rood? ze is bij U17

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:08

Dank je. als ik haar naam aantik, krijg ik een mededeling dat "no team with name Josephine-schopman for edition mongolderby 16". Dus ik moet iedere keer alle stipjes zoeken. Als dan zoals in dit geval veel mensen op honk 17 zitten, dan moet ik het al heel groot uitvergroten om haar in al die stipjes te kunnen vinden. Dat had ik al gedaan, maar blijkbaar nog niet groot genoeg. Dus thanks.

Ik heb al met milkberry gezocht naar een oplossing hiervoor en we hebben al instellingen veranderd op mijn computer maar het lukt gewoon niet bij mij. Zelfs met de link van Josephine schopman, die ik van Milkberry ontvangen heb, laat hij deze mededeling iedere keer zien.