Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:31

Ik heb nog wel 25 x naar het filmpje gekeken, maar nergens zie ik een reden voor het struikelen. Paard lijkt gewoon door zn benen te zakken, doet ook geen enkele poging om het te voorkomen en schuift zelfs even door op de knieeen waarbij zijn hoofd mee door het zand sleept. Vervolgens lijkt hij weer alert en staat op. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een paard op die manier zien struikelen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:33

De reden dat ik het gedoe vond dat het paard ineens weer kijkerig was is omdat ik het dier ken. Ik weet hoe hij is en hij is nergens bang voor (alleen tractors vind hij eng en daar heb ik hem nooit langs gemept). Ik wist dat hij dit deed omdat hij fris was, mij lange tijd niet op zijn rug had gehad en hij opnieuw wilde vaststellen: wie is er hier eigenlijk de baas.
Ik vind juist dat dat blijkt uit het feit dat toen hij 2 meppen had gekregen hij er langs liep alsof er niks aan de hand was. Alle angst als sneeuw voor de zon weg en daarna ook nooit meer terug gekomen. Bij tractors had dit totaal niet geholpen. Ja ik kon hem langs een tractor slaan, maar dan werd het issue alleen maar groter. Zijn angst voor de zweep zou groter worden dan de angst voor de tractor, dus zou hij er langs gaan. Maar hij zou nog steeds angstig zijn.

De reden dat ik vind dat mensen zo vaak snel oordelen is omdat ook hier mensen met tips komen zoals: had op je laars getikt. Trust me, ik had op dag 1 alles geprobeerd. Werkelijk alles. En ik begin altijd met zacht, omdat ik weet dat je met rust 100 keer verder komt dan met frustratie of agressie.
Of de tip: was afgestapt en had je paard er rustig langs geleid. Aller eerst ben ik waarschijnlijk minder kundig dan jij in het aan de hand leiden. Ik doe het niet super vaak (behalve van stal naar poetsplaats en in de bak aan de hand uitstappen). En ik vond dit gevaarlijk. Het was een enorm groot paard en ik achtte de kans te groot dat hij los zou breken. En beginnen met oefenen vond ik op dat moment geen slim plan.

Daarom vind ik dat mensen zich superieur lijken op te stellen als iemand een fout maakt of het simpelweg anders oplost dan hoe jij het zou oplossen. En dat mensen dat doen op basis van een flard van het verhaal. Je hebt geen kennis van dit paard, je hebt geen kennis van mijn rijkunsten. Je hoort dat ik het paard 2 meppen heb gegeven en gelijk ben ik te streng. Een oplossing voor de een: tikje op de laars is voldoende kan niet werken voor de ander. Hopelijk ooit op een dag wel, want niemand slaat z'n paard voor de lol. Maar nu in ieder geval niet.

Ook in het geval van Penelope is het voor haar nodig geweest om het paard zo heftig aan te pakken. Voor een ander paard of met een andere ruiter was een ophouding voldoende geweest.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:39

Als P. Leprevost het daadwerkelijk "nodig" en/of gerechtvaardigd vond om haar paard zo aan te pakken, had ze achteraf geen excuses moeten aanbieden. Ze wist gewoon zelf dat ze fout zat.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:57

AlphaDaemon schreef:
De reden dat ik het gedoe vond dat het paard ineens weer kijkerig was is omdat ik het dier ken. Ik weet hoe hij is en hij is nergens bang voor (alleen tractors vind hij eng en daar heb ik hem nooit langs gemept). Ik wist dat hij dit deed omdat hij fris was, mij lange tijd niet op zijn rug had gehad en hij opnieuw wilde vaststellen: wie is er hier eigenlijk de baas.
Ik vind juist dat dat blijkt uit het feit dat toen hij 2 meppen had gekregen hij er langs liep alsof er niks aan de hand was. Alle angst als sneeuw voor de zon weg en daarna ook nooit meer terug gekomen. Bij tractors had dit totaal niet geholpen. Ja ik kon hem langs een tractor slaan, maar dan werd het issue alleen maar groter. Zijn angst voor de zweep zou groter worden dan de angst voor de tractor, dus zou hij er langs gaan. Maar hij zou nog steeds angstig zijn.

De reden dat ik vind dat mensen zo vaak snel oordelen is omdat ook hier mensen met tips komen zoals: had op je laars getikt. Trust me, ik had op dag 1 alles geprobeerd. Werkelijk alles. En ik begin altijd met zacht, omdat ik weet dat je met rust 100 keer verder komt dan met frustratie of agressie.
Of de tip: was afgestapt en had je paard er rustig langs geleid. Aller eerst ben ik waarschijnlijk minder kundig dan jij in het aan de hand leiden. Ik doe het niet super vaak (behalve van stal naar poetsplaats en in de bak aan de hand uitstappen). En ik vond dit gevaarlijk. Het was een enorm groot paard en ik achtte de kans te groot dat hij los zou breken. En beginnen met oefenen vond ik op dat moment geen slim plan.

Daarom vind ik dat mensen zich superieur lijken op te stellen als iemand een fout maakt of het simpelweg anders oplost dan hoe jij het zou oplossen. En dat mensen dat doen op basis van een flard van het verhaal. Je hebt geen kennis van dit paard, je hebt geen kennis van mijn rijkunsten. Je hoort dat ik het paard 2 meppen heb gegeven en gelijk ben ik te streng. Een oplossing voor de een: tikje op de laars is voldoende kan niet werken voor de ander. Hopelijk ooit op een dag wel, want niemand slaat z'n paard voor de lol. Maar nu in ieder geval niet.

Ook in het geval van Penelope is het voor haar nodig geweest om het paard zo heftig aan te pakken. Voor een ander paard of met een andere ruiter was een ophouding voldoende geweest.

Sorry, maar je daar ben ik niet kundig genoeg voor vind ik alleen maar het erger maken... Ik hoor je niet alleen zeggen dat je je paard 2 keer zo hebt geslagen dat je er commentaar op kreeg, ik hoor vooral dat je geen zin had in weer dat hele gedoe zoals de vorige dag, geen geduld had. Dat terwijl die vorige dag zo mooi eindigde met een paard die nieuwschierigheid naar dat sabeltandmandje toonde.

Dat je bv geen kunde hebt in je paard aan de hand leiden vind ik een ernstig gemis, dat is gewoon basiskennis. Die jij hebt overgeslagen, waarom dat mag je zelf beantwoorden. Maar je paard was er de bok van.
Ipv zeggen niets aan de hand, zeg chips in een zakje, ik mis kunde. Sorry paard, ik ga nu onmiddelijk die kunde opdoen zodat dit niet meer voor hoeft te komen. Fouten maken we allemaal, maar ze maar normaal en niet erg vinden is een ernstige zaak.

Bij Penelope zie ik echt geen enkele reden om te doen wat zij daar doet. Dat gaat echt alle perken te buiten.
Zulk gedrag is nooit nodig, daar is geen enkel excuus voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:06

terpentijn schreef:
Als P. Leprevost het daadwerkelijk "nodig" en/of gerechtvaardigd vond om haar paard zo aan te pakken, had ze achteraf geen excuses moeten aanbieden. Ze wist gewoon zelf dat ze fout zat.

Ja hoor... Dat slaat natuurlijk ook weer als een tang op een varken.. Biedt ze geen excusses aan dan is er commentaar, bied ze wel excusses dan is er ook commentaar..

Wat is daar eigenlijk zo erg aan? Je fouten toegeven...? Een mens is niet perfect hoor, die maken doorlopen fouten.. Jij, ik, iedereen!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:11

Sammie schreef:
terpentijn schreef:

Ja hoor... Dat slaat natuurlijk ook weer als een tang op een varken.. Biedt ze geen excusses aan dan is er commentaar, bied ze wel excusses dan is er ook commentaar..

Wat is daar eigenlijk zo erg aan? Je fouten toegeven...? Een mens is niet perfect hoor, die maken doorlopen fouten.. Jij, ik, iedereen!

Er wordt toch niet gezegd dat ze geen excuus aan hoeft te bieden of dat niet meent?
Er wordt gezegd dat als ze het echt zo nodig vond dat te doen (wat gesteld werd, daar werd op gereageerd) dat ze dan geen excuus had moeten geven.

Deze quote werd op gereageerd:

Citaat:
Ook in het geval van Penelope is het voor haar nodig geweest om het paard zo heftig aan te pakken.

Ze geeft dat excuus, ga ik even vanuit, omdat ze weet dat ze fout zat. Niet omdat ze het echt nodig vond en het ok vond.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:14

Ik snap het sowieso niet, waarom wordt struikelen dan gezien als iets wat bestraft moet worden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:22

Ik volg je niet Bowen.. Gezien de verklaring van Leprevost snap ik de hele uitleg van A tot Z.

De opmerking 'daadwerkelijk "nodig" en/of gerechtvaardigd vond om haar paard zo aan te pakken, had ze achteraf geen excuses moeten aanbieden. Ze wist gewoon zelf dat ze fout zat.' vind ik dan ook nergens overgaan...

En nogmaals wat is er erg aan fouten maken of deze toegeven? Zo is het toch nooit goed.. We zijn geen robots.

@Kinke het struikelen werd niet afgestraft hoor. Naar haar verklaring kwam er helemaal geen straf aan te pas. Het 'wakker schudden' werd te hard gedaan.

People have been upset by images broadcast via social networks of my horse Vagabond de la Pomme who nearly fell during the warm-up before the World Cup Final in Gothenburg.
My horse was trotting, very relaxed and with his head down, when he stumbled. It was actually quite frightening and I really thought that both of us were going to fall down. I immediately checked that he was not injured. I then wanted him to pull himself together. My goal was to wake him up but not to push him too hard. The French team's vet also checked that he was fine and had no problems.

I am deeply sorry that I over-reacted and was too strong with my horse and I want to express my sincere apologies.
I place great importance on the trust and cooperation between myself and my horses. I also have the greatest respect for their state of mind and their physical well-being

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:58

@ Bowen, niet iedereen kan toch dezelfde kunde hebben als een ander? En ik betwijfel of ik ooit in staat zal zijn om een paard van 1.80 wat ineens omdraait tegen kan houden. Dus daarom vind ik mezelf niet kundig genoeg om dat paard aan de hand te leiden. Het paard wat ik overigens nu rijd, kan ik wel op die manier leiden. Die let veel meer op mij, ook wanneer ze stress heeft. Ze zoekt me dan op. Bij dat paard was ik daar niet zeker van en vond ik het op dat moment gevaarlijk om af te stappen. Ja, het was fout van mij dat ik niet eerder was gaan oefenen met aan de hand leiden, maar ik had niet voorzien dat hij ooit ineens bang zou worden van een mandje.

En de reden dat mijn stalgenootje een vraagteken zette bij die tikken was omdat zij überhaupt niet eens had gezien / opgemerkt dat het paard in de ankers ging. Voor haar was het echt out of the blue. Ik had daarvoor al gevoeld dat hij terug kwam, ik been had gegeven en ik geen reactie kreeg. Dit is voor Penelope misschien idem toen ze de 2e keer paard verder in de ring weer aanpakte. Wij zien misschien niets, maar zij voelt iets en reageert daar op.

Ik verbaas me er gewoon zo over hoe snel mensen oordelen. Je hoort een kort verhaal, je ziet een klein filmpje en gelijk: je bent fout bezig en ik had het beter opgelost. De nadruk ligt ook niet op elkaar beter laten worden. Er wordt niet sympathiek gevraagd wat er aan de hand was en er wordt geen hulp aangeboden.

Misschien interessant: Uit studies is gebleken dat als je ziet dat iemand een fout maakt, je deze fout toe schrijft aan de persoon. Terwijl als je zelf deze fout maakt, je de fout toeschrijft aan de situatie. Dat gebeurt hier ook, we zien een minuut uit het leven van Penelope en direct zijn er mensen die deze ene keer generaliseren naar hoe Penelope rijdt of is. Terwijl als we zelf een keer prut hebben gereden, dan ligt het aan het weer / het paard / het zadel / een mederuiter in de bak / laars zit te strak in plaats van dat we nagaan of we niet zelf het paard minder goede hulpen hebben gegeven en daardoor ging de rit minder.

Hetgeen waar ik om vraag is een beetje nuance.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:00

Kink en Bowen ik denk dat 'get of your high horse' hier is een heel gepaste zegswijze is.......
http://idioms.thefreedictionary.com/get+off+high+horse

Nu wordt AD weer aangevallen omdat ze heel eerlijk toegeeft een mens te zijn, soms beslissingen maakt waar ze achter staat en soms tegen onvermogen aanloop.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:19

pol013 schreef:
Kink en Bowen ik denk dat 'get of your high horse' hier is een heel gepaste zegswijze is.......
http://idioms.thefreedictionary.com/get+off+high+horse

Nu wordt AD weer aangevallen omdat ze heel eerlijk toegeeft een mens te zijn, soms beslissingen maakt waar ze achter staat en soms tegen onvermogen aanloop.

Ik val over het had geen geduld om hetzelfde als de dag ervoor te doen (waarbij ik zeg dat ik juist die dag wel goed vond), ik val over het feit dat ze het helemaal geen probleem vond zo te doen ipv hetzelfde als de vorige dag wat gewoon werkte. Dat ze zegt vanuit ongeduld maar over te gaan op hardheid.
Ik val over het feit dat ze daar achter staat.

Vind het verhaal van haar er slechter en slechter op worden. Ongeduld, zeggen dat het eigen onkunde is en nu voor de ander zo uit het niets (dus geen eerst rustig proberen, maar vrij direct overgaan tot hardheid), gewoon omdat er geen zin was in dat "gedoe" van de vorige dag.

Iedereen maakt fouten, dat iemand een keer uit zijn slof schiet of wat doms doet is echt het probleem niet. Dat iemand van schrik of zelfs een keer frustratie iets doet kan ik echt begrip voor hebben.
Waar ik geen begrip voor is is het zeggen is niet erg, is zelfs ok. Dat het geen leermomentje is, maar gewoon weggewuift wordt als hoort erbij of zelfs is nodig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:20

Tuurlijk, ik ben echt ontzettend arrogant.
Als je het niet normaal vindt om een paard een mep te verkopen ben je een 'natural' of een 'boomknuffelaar' of een 'watje' of blijkbaar zit je dan op je high horse.
Ik heb nog steeds geen antwoord waarom we het normaal vinden om pijnprikkels toe te passen op een paard, behalve van AlphaDeamon.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:29

en die vragen stellen jullie uit interesse? Of omdat je vindt dat jij het beter weet en iemand anders tot de verantwoording moet roepen?

en ja, ik ben mij er ten zeerste van bewust dat ik jullie daarmee tot de verantwoording roep. Dat is omdat ik nu even mijn best doe om wel de nuance te zien.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:37

pol013 schreef:
en die vragen stellen jullie uit interesse? Of omdat je vindt dat jij het beter weet en iemand anders tot de verantwoording moet roepen?

en ja, ik ben mij er ten zeerste van bewust dat ik jullie daarmee tot de verantwoording roep. Dat is omdat ik nu even mijn best doe om wel de nuance te zien.

Ze kwam echt zelf met dat verhaal, daar heb ik niet om gevraagd.

Dit is toch een discussieforum? Waarom is het dan zo vreemd om vragen te stellen of te reageren op wat gezegd wordt?
Als het gaat om frustratie uitleven op een paard (onderwerp van de topic) gaat het niet zo om beter weten, dat zou iedereen moeten weten namelijk. Zeker op dat niveau. Als ik naar dat filmpje kijk zie ik gewoon geen nuance, zie ik gewoon iets wat not done is en kan ik werkelijk waar niet begrijpen dat niet iedereen daar hetzelfde over denkt.
Ik vind het echt uitermate raar dat degene die dat afkeuren op het matje worden geroepen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:38

Pijnprikkels worden in de breedste zin van de betekenis vrijwel door elk wezen toegepast en dóór elk wezen richting eigen soort en richting ander soort. Dat is onderdeel van 'iets' willen vertellen. Een vorm van communcatie. Mensen doen dit ook naar elkaar toe. Dieren doen dit naar elkaar toe. Soorten doen dit naar elkaar toe.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:38

Over high horse gesproken….
Ik stel de vraag uit interesse. Gewoon omdat het niet mijn manier is van omgaan met mijn paarden. Ben ik iemand die slecht opgevoede paarden heeft, die alles afdoet met een 'doet ie anders nooit' 'hier heb je een snoepje schatje". Ik zal dat alvast even voorkomen, voor er zulke reacties komen. Ik accepteer niet dat mijn paarden over mij heen walsen, dat ze de stal uitstormen zodra de deur opengaat, dat ze zodra ze in de wei komen mij als skiër achter zich aan meeslepen. Ho is gewoon ho! Ik wil ze gewoon los kunnen laten staan bij het bekappen, ik wil geen geschooi om snoepjes etc.etc. Ik beloon overigens veel goed gedrag met een stembeloning of een kleine kriebel. Ik snap gewoon niet waarom het bij paarden wel ok is om bijvoorbeeld flink met de zweep te meppen of sporen knetterhard in een buik te rammen. Waarom doet men dat??? Ik weet niet hoe ik die vragen nog duidelijker moet stellen of moet omschrijven. Dat jij denkt te weten dat ik vind dat ik iets beter weet of iemand tot de verantwoording moet roepen is in mijn ogen erg arrogant. Nogmaals, ik begrijp het gewoon niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:41

Sammie schreef:
Pijnprikkels worden in de breedste zin van de betekenis vrijwel door elk wezen toegepast en dóór elk wezen richting eigen soort en richting ander soort. Dat is onderdeel van 'iets' willen vertellen. Een vorm van communcatie. Mensen doen dit ook naar elkaar toe. Dieren doen dit naar elkaar toe. Soorten doen dit naar elkaar toe.

Interessant antwoord. Echter doen dieren dit naar elkaar toe dmv hele duidelijke lichaamstaal waarbij al van tevoren duidelijk is dat de ene partij iets niet ok vindt en ze kunnen elkaar bovendien op dezelfde manier iets vertellen.
In het geval van mens en dier, wij mensen zouden toch gewoon een andere manier kunnen verzinnen dan een pijnprikkel? Om iets te leren werkt beloning minstens zo goed, of het negeren van slecht gedrag. Ik denk zelf dat belonen van goed gedrag veel beter werkt.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:48

@ Bowen, ik had al aangegeven dat ik merkte dat het paard op dag 2 gewoon met me aan het dollen was. Hij was niet meer bang. We hadden het mandje samen overwonnen de dag ervoor en het was oke. De volgende dag dacht hij: "hee, mandje... daar was iets mee". Ja, in eerste instantie dacht ik: nu flikt hij het me niet weer dat we hier een half uur tevergeefs staan, dus mepte ik. Ik overreageerde hier misschien, ik had de frustratie van de dag ervoor nog in me. En zowaar: ineens is hij niet meer bang en liep er langs alsof ik niks had gedaan. Hij schoot ook niet als een randebiel naar voren. Dit was voor mij duidelijk dat hij dacht: hmm, zou ik er mee weg komen om hier weer te gaan zeuren en kan ik daarna lekker makkelijk achter een vriendje aan hobbelen. Ik gaf heel erg duidelijk aan: NEE! En hij accepteerde dat en liep braaf door. Zonder angst, zonder er vandoor te schieten. Zonder zelfs maar te kijken naar het mandje.

Ik denk (uit persoonlijke ervaringen) dat sommige paarden slim genoeg zijn om te merken dat ze iets niet hoeven te doen als ze weigeren / een bok geven. Dit paard was zo slim en gebruikte dat vaak genoeg. Niet elk paard doet dit, er zijn er genoeg die oprecht werkwillig zijn en je niet in de maling nemen (kan ook door goede training zijn). Misschien zal jouw paard dit nooit doen en dat is echt top!
Als na die 2 meppen het paard vooruit was geschoten en bij het mandje blies / weg sprong whatever, had ik geweten dat hij nog angst had. Dan waren de tikken niet goed geweest en was ik de volgende keer opnieuw rustig gaan kijken etc. Dan had ik me ook schuldig gevoeld over de tikken. Maar ik voelde dat dit uitproberen was en ik gaf (wellicht te hard) aan dat ik daar niet van gediend was.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:51

Overigens Kinke, als je een nieuw paard hebt, en die stormt wel door je heen de stal uit. Hoe corrigeer je die dan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:52

Nu wordt het een leuke discussie :D
Mooi om jouw duidelijke uitleg te lezen AlphaDaemon

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:56

Als hij/zij door me heen wil denderen dan kan ik echt heel belachelijk doen, springen, armen zwaaien alsof ik ben gestoken door een hele zwerm wespen, dit eventueel vergezeld van een flinke brul :D
Dit is ook heel effectief om een paard te leren achter je te blijven lopen. Zelfs mijn destijds megalompe ikdendermetmijn650kilooverjeheen Fries, wist na 2x oefenen wat de bedoeling was, dat ik toch echt heel graag mijn persoonlijke ruimte om me heen heb. De clou is natuurlijk in alle gevallen om direct de druk (dus mijn overdreven lichaamstaal/stem) weg te nemen op de seconde dat je gewenst gedrag ziet. Wat in het begin heel moeilijk is overigens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:58

Kinke schreef:
In het geval van mens en dier, wij mensen zouden toch gewoon een andere manier kunnen verzinnen dan een pijnprikkel? Om iets te leren werkt beloning minstens zo goed, of het negeren van slecht gedrag. Ik denk zelf dat belonen van goed gedrag veel beter werkt.

Ja, zeer zeker zouden wij daar toe in staat moeten zijn. Sterker nog naar communicatie onderling zijn honderden boeken geschreven. En over communicatie naar andere dieren evenzo. Maar ook mensen hebben een instinct en een reflex en die survivalmodus is in acuut gevaar vele malen sneller en actief dan ons 'gezonde' verstand. Daarom kun je m.i. ook nooit voor 100% zeker weten hoe je daadwerkelijk zult reageren in bepaalde situaties waar instinct, adreline en reflexen het over gaan nemen.

Iemand die bijv. angst heeft voor paardrijden an sich kan op de grond nog zo goed vertellen hoe hij of zij straks in het zadel gaat zitten. Relaxed, rustig, ontspannen en kalm blijven. Toch kan dat als sneeuw voor de zon verdwijnen of nóg sneller op het moment dat die persoon daadwerkelijk in het zadel zit. Dan heeft hij/zij bijv. een derde nodig om hier aan te herinneren omdat het eigen brein acuut in de survivalmodus gaat.

En alle pedagogische boeken ten spijt soms wil een pijnpressiemiddel (in het algemeen, niet specifiek op gebeurtenis P.L.) eens beter en sneller helpen dan andere vorm van beloningen. Soms uit zelfbehoud, soms om hele andere redenen.

In het geval P.L. kan ik haar uitleg gewoon heel goed volgen. Ze schrok van de situatie en heeft (instinctief) zo en zo gehandeld. Achteraf kun je dan idd met je 'gezonde verstand' zeggen nee dat had ik anders moeten doen, maar achteraf kijk je wel een koe in z'n reet. Dan kun je alleen zeggen sh*t, sorry en hopen dat je het de volgende keer echt daadwerkelijk anders doet. Mensen maken fouten, maar mensen zijn ook in staat om te leren. Instinctief kan dit trouwens ook wel, maar wel met zeer vertragend effect. Daarom kan het dus bijv. ook weken tot maanden tot zelfs jaren duren eer een bang iemand eindelijk ontspannen durft te rijden.

Ik zit nog even naar een artikel te zoeken, maar kan het zo snel niet vinden. Hier staat een klein stukje in over die overlevingsmodus : http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... e-val.html (onder 't kopje - open deur- Overlevingsmodus :+ ) Nu gaat dit dan specifiek over een val, maar je kan dit eigenlijk toepassen op allerlei 'angstige' situaties.

Citaat:
Bij mensen die veel stress hebben neemt het brein het over. Niet het brein dat ons hoort te vertellen hoe we de juiste hulpen moeten geven, maar het brein dat in overlevingsmodus staat. Dit brein geeft signalen af waardoor ruiters meer spierspanning hebben. De fijne motoriek, datgene wat je bij paardrijden juist nodig hebt, verdwijnt. Het lichaam reageert niet zoals het onder normale omstandigheden zou doen, met als resultaat dat het paard niet begrijpt wat je vraagt.

Maar er moet nog een artikeltje zijn waar er wat meer ingegaan wordt op die overlevingsmodus van het brein. Deze -> http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... chuld.html

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:07

Ik kan het nog snappen dat ze schrok en in eerste instantie zo'n reflex had. Alhoewel ik van een springruiter toch wel wat meer verwacht :)
Maar naderhand dat paard nog weer afstraffen, dat rijmt in mijn ogen absoluut niet met die eerste schrikreactie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:09

Er valt zo veel te zeggen over dit onderwerp. Maar ik vindt het gewoon gek dat mensen zo weinig nuance lijken te kennen in hun veroordeling van een ander.

Ik vloek ook op iemand die mij bijna aanrijdt maar bedenk mij ook dat ik ook fouten kan maken. Of althans dat probeer ik.

Daarbij is wat AD probeert duidelijk te maken dat iets wel eens heel anders kan over komen dan het is. Waarbij niemand zegt dat dat in het geval van deze amazone het geval is. Maar wél dat je daar af en toe eens bij stil kunt staan.

En ja ik pas 'pijnprikkels' toe bij mijn paarden. Geen moeite mee om dat toe te geven. Dat hoort in meer of mindere mate gewoon bij de omgang met elkaar.
Sterker nog, ik heb momenteel een mooie bont en blauwe pijnprikkel die het ene paardvriendje het ander toe wilde dienen maar per ongeluk bij mij terecht kwam. Heb hem trouwens zijn excuses nog niet aan horen bieden. Ga ik toch vanavond maar eens vragen......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:17

Dat snap ik niet, jouw blauwe pijnprikkel, doet er toch helemaal niet toe? Was zoals jij zegt niet voor jou bedoeld maar kwam per ongeluk bij je terecht.
Waarom hoort voor jou dan het toepassen van pijnprikkels gewoon bij de omgang met jouw paarden pol013?