Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AlphaDaemon schreef:De reden dat ik het gedoe vond dat het paard ineens weer kijkerig was is omdat ik het dier ken. Ik weet hoe hij is en hij is nergens bang voor (alleen tractors vind hij eng en daar heb ik hem nooit langs gemept). Ik wist dat hij dit deed omdat hij fris was, mij lange tijd niet op zijn rug had gehad en hij opnieuw wilde vaststellen: wie is er hier eigenlijk de baas.
Ik vind juist dat dat blijkt uit het feit dat toen hij 2 meppen had gekregen hij er langs liep alsof er niks aan de hand was. Alle angst als sneeuw voor de zon weg en daarna ook nooit meer terug gekomen. Bij tractors had dit totaal niet geholpen. Ja ik kon hem langs een tractor slaan, maar dan werd het issue alleen maar groter. Zijn angst voor de zweep zou groter worden dan de angst voor de tractor, dus zou hij er langs gaan. Maar hij zou nog steeds angstig zijn.
De reden dat ik vind dat mensen zo vaak snel oordelen is omdat ook hier mensen met tips komen zoals: had op je laars getikt. Trust me, ik had op dag 1 alles geprobeerd. Werkelijk alles. En ik begin altijd met zacht, omdat ik weet dat je met rust 100 keer verder komt dan met frustratie of agressie.
Of de tip: was afgestapt en had je paard er rustig langs geleid. Aller eerst ben ik waarschijnlijk minder kundig dan jij in het aan de hand leiden. Ik doe het niet super vaak (behalve van stal naar poetsplaats en in de bak aan de hand uitstappen). En ik vond dit gevaarlijk. Het was een enorm groot paard en ik achtte de kans te groot dat hij los zou breken. En beginnen met oefenen vond ik op dat moment geen slim plan.
Daarom vind ik dat mensen zich superieur lijken op te stellen als iemand een fout maakt of het simpelweg anders oplost dan hoe jij het zou oplossen. En dat mensen dat doen op basis van een flard van het verhaal. Je hebt geen kennis van dit paard, je hebt geen kennis van mijn rijkunsten. Je hoort dat ik het paard 2 meppen heb gegeven en gelijk ben ik te streng. Een oplossing voor de een: tikje op de laars is voldoende kan niet werken voor de ander. Hopelijk ooit op een dag wel, want niemand slaat z'n paard voor de lol. Maar nu in ieder geval niet.
Ook in het geval van Penelope is het voor haar nodig geweest om het paard zo heftig aan te pakken. Voor een ander paard of met een andere ruiter was een ophouding voldoende geweest.
terpentijn schreef:Als P. Leprevost het daadwerkelijk "nodig" en/of gerechtvaardigd vond om haar paard zo aan te pakken, had ze achteraf geen excuses moeten aanbieden. Ze wist gewoon zelf dat ze fout zat.
Sammie schreef:terpentijn schreef:Als P. Leprevost het daadwerkelijk "nodig" en/of gerechtvaardigd vond om haar paard zo aan te pakken, had ze achteraf geen excuses moeten aanbieden. Ze wist gewoon zelf dat ze fout zat.
Ja hoor... Dat slaat natuurlijk ook weer als een tang op een varken.. Biedt ze geen excusses aan dan is er commentaar, bied ze wel excusses dan is er ook commentaar..
Wat is daar eigenlijk zo erg aan? Je fouten toegeven...? Een mens is niet perfect hoor, die maken doorlopen fouten.. Jij, ik, iedereen!
Citaat:Ook in het geval van Penelope is het voor haar nodig geweest om het paard zo heftig aan te pakken.
pol013 schreef:Kink en Bowen ik denk dat 'get of your high horse' hier is een heel gepaste zegswijze is.......
http://idioms.thefreedictionary.com/get+off+high+horse
Nu wordt AD weer aangevallen omdat ze heel eerlijk toegeeft een mens te zijn, soms beslissingen maakt waar ze achter staat en soms tegen onvermogen aanloop.
pol013 schreef:en die vragen stellen jullie uit interesse? Of omdat je vindt dat jij het beter weet en iemand anders tot de verantwoording moet roepen?
en ja, ik ben mij er ten zeerste van bewust dat ik jullie daarmee tot de verantwoording roep. Dat is omdat ik nu even mijn best doe om wel de nuance te zien.
Sammie schreef:Pijnprikkels worden in de breedste zin van de betekenis vrijwel door elk wezen toegepast en dóór elk wezen richting eigen soort en richting ander soort. Dat is onderdeel van 'iets' willen vertellen. Een vorm van communcatie. Mensen doen dit ook naar elkaar toe. Dieren doen dit naar elkaar toe. Soorten doen dit naar elkaar toe.
Kinke schreef:In het geval van mens en dier, wij mensen zouden toch gewoon een andere manier kunnen verzinnen dan een pijnprikkel? Om iets te leren werkt beloning minstens zo goed, of het negeren van slecht gedrag. Ik denk zelf dat belonen van goed gedrag veel beter werkt.
Citaat:Bij mensen die veel stress hebben neemt het brein het over. Niet het brein dat ons hoort te vertellen hoe we de juiste hulpen moeten geven, maar het brein dat in overlevingsmodus staat. Dit brein geeft signalen af waardoor ruiters meer spierspanning hebben. De fijne motoriek, datgene wat je bij paardrijden juist nodig hebt, verdwijnt. Het lichaam reageert niet zoals het onder normale omstandigheden zou doen, met als resultaat dat het paard niet begrijpt wat je vraagt.