Negenjarig meisje overleden na val van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:05

Zolang we niet weten hoe en wat er precies is gebeurd, zou ik niet zomaar aannemen dat het niet zou zijn gebeurd met veiligheidsbeugels.

Feit is wel dat het een vreselijk ongeluk betreft, waar nog heel veel mensen en vooral de familie en betrokkenen nooit meer helemaal overheen komen. Ik heb e.e.a. gehoord en alleen dat maakte al indruk op mij.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:13

geerke schreef:
Met veiligheids beugels was dit nooit gebeurt....ik weet niet of een bodyprotector veel had uitgemaakt...maar zo een simpel plastic kapje om de beugels had in dit geval het verschil gemaakt tussen leven en dood

Nog al een gedurfde uitspraak! dit kan je namelijk nooit zeker weten.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:19

geerke schreef:
Met veiligheids beugels was dit nooit gebeurt....ik weet niet of een bodyprotector veel had uitgemaakt...maar zo een simpel plastic kapje om de beugels had in dit geval het verschil gemaakt tussen leven en dood

Behoorlijk gedurfde uitspraak. Zeker zolang er niet duidelijk is of ze met haar voeten in de beugel of in de stijgbeugelriemen zat.
Hoe vaak gebeurd het niet dat kinderen even op een pony/paard uitstappen met hun voeten in de stijgbeugelriemen. Dan gaat geen veiligheidsbeugel helpen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:26

aniek1985 schreef:
Behoorlijk gedurfde uitspraak. Zeker zolang er niet duidelijk is of ze met haar voeten in de beugel of in de stijgbeugelriemen zat.
Hoe vaak gebeurd het niet dat kinderen even op een pony/paard uitstappen met hun voeten in de stijgbeugelriemen. Dan gaat geen veiligheidsbeugel helpen.

Inderdaad, dat zie je vaak gebeuren. Misschien moet er op dat vlak eens een sensibilisering komen :/

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:28

Het heeft mij heel erg aan het denken gezet. Ik denk (dit hoort misschien in een ander topic) dat er bij de knhs een soort platform moet komen over veiligheid. Dingen die in mij opkomen zijn bv betonnen bakranden, kalkoenen in het zomerseizoen (er rijden hummels op pony's en als die vallen en ze krijgen een trap na) en zo kun je nog wel even doorgaan. Niet alles is te voorkomen maar we kunnen wel met zijn allen een slag maken om de sport zo veilig mogelijk te maken. Dit ongeluk heeft naar mijn idee de paardensport op zijn grondvesten doen schudden. De onmacht moet vreselijk geweest zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:30

Het is misschien wat ongepast om die discussie te voeren?

Hoewel ik er wel over mee wil praten, want onze manege (veiligheidscertificaat+FNRS 3*) heeft geen veiligheidsbeugels. de ruiters zijn vrij in de keuze voor een bodyprotector. De bak is afgezet met een stalen frame. Bovendien stappen mijn leerlingen vaak uit zonder beugels en met losse teugels. Welke risico's moet je nemen? Welke veiligheidsmaatregelen moet je nemen? En wat kost een paardrijles dan voor de klant?

The_Cat

Re: Negenjarig meisje overleden na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:37

Op de manege waar ik vroeger lessen volgde met de manegepaarden, hadden alle zadels veiligheidsbeugels en was een tok verplicht. Onder de 18 jaar werd een protector aangeraden, maar dat was niet verplicht. Met eigen pony deed je alles op eigen risico, behalve onder 18 verplicht tok in de bak, ongeacht eigen of manege paard.

Maar langs de ene kant, al die verplichtingen, was het zo goed? Vaak zag je ouders aankomen met body protectors die 'op de groei' gekocht waren. En ze moesten dan zo lang mogelijk mee gaan. En een protector die te groot of te klein is, ja dat is ook niet ideaal..

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:39

Ik stel een veiligheidstopic voor op bokt. Dan kan iedereen daar ideeën opperen. Ik denk echt iedere dag nog aan dit ongeluk terwijl ik het meisje helemaal niet ken. Ik heb het echt te doen met alle betrokkenen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:41

Sorry. Moet even lachen. Tok is in Nederland een kruis beschermer.

In mijn tijd was er niets verplicht.
Soms slaat het nu ook door.
Ja er gebeuren verschrikkelijke dingen.
Maar helaas is niet alles te voorkomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:17

geerke schreef:

aniek1985 schreef:

Hoe gepast of ongepast het is om het daar hier over in het topic te hebben kan ik niet over oordelen. Het is denk ik niet de bedoeling om naar iemand de beschuldigende vinger uit te steken, maar een stukje bewustwording kan geen kwaad. Natuurlijk is het voor de ouders en betrokkenen echt een vreselijke gebeurtenis waar je niet overheen zal komen, zeker niet als je achteraf beseft dat het mogelijk voorkomen had kunnen worden.
Die bewustwording is alleen maar goed. Dit ongeval heeft er bij ons op stal toe geleid dat alle beugels zowel bij de paarden als bij de pony's zijn vervangen door dit soort beugels

Afbeelding

Bij ons (FNRS manege) is bodyprotector tot 18 verplicht, veiligheidscap uiteraard en wordt er altijd op goed schoeisel gelet. Als er een kindje op een paard wordt gezet met de voetjes in de beugelriemen wordt er wat over gezegd. Onze stal is niet idioot groot, dus dat overzicht is er.
Er is veel voorlichting op stal hoe met de paarden moet worden omgegaan; kinderen en hun ouders moeten zelf zadelen; eerst onder begeleiding waarbij goed wordt uitgelegd waar ze op moeten letten, zodat de ouders zich ook goed bewust zijn van de risico's. Dan kom je al een heel eind. Onze stal is grotendeels gericht op kinder/puber lessen; kinderen kunnen nog niet zo goed de risico's op hun merites inschatten, maar ook ouders (als ze niet in de paarden zitten) vaak niet. Daarom al die aandacht.

Cabalo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:23

Heel verschrikkelijk natuurlijk dat dit gebeurd is !
Ondanks cap toch ernstige hoofdwonden.
Maar zelf ben ik geboren en getogen tussen de paarden en wij reden vroeger gewoon zonder zadel en cap de dijk op en af.
Ben er heel wat keren afgelazerd, en wel het een en ander gebroken , wat ik overgens net zo goed met fietsen had kunnen krijgen want zo kneuzig ben ik dan wel weer:)
Mijn dochter is op haar 4e begonnen met paardrijden en heeft sinds die tijd haar eigen pony.
En ook zij valt er wel eens af.
Ze draagt een cap en body protector(want als moeder kijk je er ineens wel anders op) en de pony blijft een braverd, maar het blijft een dier.
Een ongelukje zit in een klein hoekje, met paardrijden of met fietsen .
Je kunt je kind niet tegen alles beschermen , en hoe erg het ook is voor die ouders , gelukkig komt het niet vaak voor,
Wel ben ik eerlijk, ik leer mijn dochter haar voet voor op de beugel te zetten en heb flexibele beugels genomen.
En wij zijn bewust niet op een manege gaan rijden maar hebben een prive instructrice.
Maar dat zal van vroeger uit zijn, :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:05

en de ouders hebben dit gezien |( ....wat vreselijk.Ze zat dus vast in de stijgbeugelriem.Tja,dan had een veiligheidsbeugel inderdaad niet geholpen.Wat een ontzettende pech dit,als ze niet vast was blijven zitten was het niet zo dramatisch afgelopen |(

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:06

Flew schreef:
http://www.dichtbij.nl /http://www.rtvnh.nl

"Dit wil je niet meemaken", reageert Cees Pronk van de manege. "Alle veiligheidsmaatregelen waren getroffen. Dit soort dingen gaat honderdduizend keer goed en dit keer helaas niet."

Niet dus... Hier op de manege mag je echt niet met je voeten in de riemen, dan maar zonder beugels uitstappen.
Ongeluk zit in een klein hoekje, en zo blijkt wel weer dat zelf de braafste pony's en paarden raar uit de hoek kunnen komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:13

De maneges eigenaar kan ook niet overal bij staan. Zeker niet bij de privé paard.
Veiligheids maatregelen kunnen wel genomen zijn. ZE moeten ook nageleefd worden.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:22

Tuurlijk kunnen ze dit ook niet altijd doen. Maar met je voeten in de riemen?! Dat is vragen om problemen. Helaas is en blijft het gewoon een naar ongeluk en ik wens iedereen veel sterkte. Vooral alle familie en getuigen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:54

Wie Kent het niet. Uitstappen met de voet in de riem.
Manege houder, lesgeefster de schuld geven gaat te ver.
We hebben bijna allemaal wel eens gedaan.
Helaas ging het nu dramatisch fout.
Maar over steken gaat soms ook fout. Fietsen ook .
De wereld is helaas niet ongeval vrij en gaat het ook nooit worden.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:55

bruintje123 dat heb je goed en mooi gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 01:05

De manege zelf heeft inderdaad wel degelijk alle mogelijke veiligheidsmaatregelen genomen, maar als een meisje op het privépaard van haar nichtje stapt kunnen ze natuurlijk niet heel veel meer doen dan hopen dat de eigenaren zich ook houden aan de veiligheidsvoorschriften die op de manege zelf gelden.

Edit: daarbuiten is er nergens bevestigd dat het meisje met haar voeten in de riemen zat ipv in de beugels. Dat is een aanname die voor zover ik kan lezen hier in het topic is gedaan omdat iemand aangaf dat het onduidelijk was waar haar voeten zaten. Dan kan je een hele leuke discussie voeren over veiligheidsbeugels maar dat blijft iets waar een eigenaar zelf over moet beslissen, en waar de manege geen inspraak over heeft.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 01:09

Misschien moet het nog even duidelijk gemaakt worden want er wordt langzaam weer naar de manege getrokken; de pony was een eigen pony, geen manegepony, geen manegeles.
Dit had op iedere willekeurige pensionstal kunnen zijn, dan was niet iedereen over manege,manege eigenaar en instructie begonnen.
Voor een stal, die toevallig manege is, is dit zwaar genoeg. Laten we daarom onze goed bedoelde adviezen het stukje manege weglaten. Die konden namelijk niets meer doen dan ze gedaan hebben. En voor de nabestaanden zal waarschijnlijk altijd het gevoel van wat als bestaan, dus is het niet nodig hier nog even zout op te gooien.
De discussie is interessant, maar open hiervoor een ander topic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:22

Ik had van onze pensionhouder begrepen dat het kindje inderdaad met de voeten in de stijgbeugelriemen zat.
Maar ook dat de manege (Beukers) als heel zorgvuldig bekend staat als het gaat om veiligheid.
Zul je net zien dat dan zoiets op zo'n stal gebeurt en dat stallen waar men het met veiligheid niet zo nauw neemt er altijd maar weer met geluk doorheen rollen. Valt dus gewoon niks over te zeggen. Meer dan je best kun je als stal niet doen. De rest is aan de mensen zelf.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:54

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:40

Waar komt die beugelriem informatie vandaan? Dat kan ik namelijk nergens terug vinden..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:42

Shanna schreef:
Waar komt die beugelriem informatie vandaan? Dat kan ik namelijk nergens terug vinden..

hier vlak boven nog...post van Babootje

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:04

Ik heb ook van de riemen gehoord, maar ik ben toch gaan nadenken over veiligheid in het algemeen, dit had overal kunnen gebeuren.