Paard slaat op hol na schot van jager

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:43

8nnemiek schreef:
Dat hele 'wild eten is beter dan gefokt vlees'..
Ten eerste is veel van het wild wat je in de winkel koopt helemaal niet wild, maar opgegroeid in kooien, en erger nog, vaak uitgezet om daarna afgeschoten te worden 8)7
Maar er is nog een veel en veel betere optie dan te moeten kiezen tussen gefokt vlees en wild vlees.. Namelijk een heerlijke berg groente met aardappel/rijst/pasta, terwijl je naar buiten kijkt en die fazanten, konijnen en hazen nog ziet rondlopen..
Ik kan me echt niet voorstellen hoe iemand uit het raam kan kijken, zo'n prachtige dieren vrolijk ziet rondlopen, en dan denkt 'die heb ik liever dood op mijn bord liggen' :r

Ik heb voor kerst een prachtige gevulde pompoen met poempoenrisotto op tafel staan. Helemaal veganistisch, ziet er geweldig uit, niemand mist het vlees, en het scheelt een hoop dierenleed.

denk dat t vooral afhangt waar je woont, als ik nu naar buiten kijk zie ik een groep van +20 zwamen op geeneens 2 hectare, in de zomer meer als 2000 ganzen op 2 weilanden, en heel veel hazen, uiteraard mogen zwanen niet geschoten worden, maar als hier die paar hazen per jaar niet worden geschoten zit t hier gewoon helemaal vol, en is er neit genoeg voedsel voor al die hazen, en wat is dan zieliger, afschieten of verhongeren?
zelfde geld voor de eenden hier, zijn er vaak ook heel veel..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:48

8nnemiek schreef:
Daarom eet ik dan ook helemaal geen vlees en dierlijke producten..
Ik blijf het vreselijk vinden om een dier voor de lol te doden, maakt me niet uit hoe dat dier geleefd heeft. Ik zou het ook vreselijk vinden om een jager als buurman te hebben, hoe vriendelijk diegene ook naar mensen is..
Ik wil hier ook graag wat meer fazanten zien, maar helaas zijn ze tot op het laatste koppeltje uitgemoord..

Jij mag dan als enige van de weinigen oordelen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:49

Kimren schreef:
Over smaak valt niet te twisten maar wat is er zo leuk aan om dieren dood te schieten?? %)

Wat is er zo leuk aan vlees eten?

Dieren worden eerst gedood, dan gegeten. Ofwel bij de slachter, ofwel in het bos.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:55

LiannePuthzy schreef:
denk dat t vooral afhangt waar je woont, als ik nu naar buiten kijk zie ik een groep van +20 zwamen op geeneens 2 hectare, in de zomer meer als 2000 ganzen op 2 weilanden, en heel veel hazen, uiteraard mogen zwanen niet geschoten worden, maar als hier die paar hazen per jaar niet worden geschoten zit t hier gewoon helemaal vol, en is er neit genoeg voedsel voor al die hazen, en wat is dan zieliger, afschieten of verhongeren?
zelfde geld voor de eenden hier, zijn er vaak ook heel veel..

Nou, dat ze die hazen maar vangen en bij mij uitzetten! Ik vind ze prachtig, maar ze zijn hier helemaal uitgeroeid -O-
Voor ganzen en zwanen hebben we hier in de buurt gelukkig genoeg natuur, die worden hier voor zover ik weet niet geschoten gelukkig.
Last van teveel zwanen en ganzen hebben we ook niet.. Misschien omdat er in die gebieden ook vossen, marters, roofvogels en rivierratten leven, die ook niet geschoten of vergiftigd worden :)*
De langzame kuikens en de pechvogels worden door die roofdieren opgegeten, en dan heb je ook geen last van overpopulatie..

Er worden in nederland trouwens veel meer ganzen geschoten dan dat er gegeten worden, dus 'alles wordt gebruikt' gaat ook niet altijd op bij de jacht..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-12-15 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:01

8nnemiek schreef:
Dat hele 'wild eten is beter dan gefokt vlees'..
Ten eerste is veel van het wild wat je in de winkel koopt helemaal niet wild, maar opgegroeid in kooien, en erger nog, vaak uitgezet om daarna afgeschoten te worden 8)7
Maar er is nog een veel en veel betere optie dan te moeten kiezen tussen gefokt vlees en wild vlees.. Namelijk een heerlijke berg groente met aardappel/rijst/pasta, terwijl je naar buiten kijkt en die fazanten, konijnen en hazen nog ziet rondlopen..
Ik kan me echt niet voorstellen hoe iemand uit het raam kan kijken, zo'n prachtige dieren vrolijk ziet rondlopen, en dan denkt 'die heb ik liever dood op mijn bord liggen' :r

Ik heb voor kerst een prachtige gevulde pompoen met poempoenrisotto op tafel staan. Helemaal veganistisch, ziet er geweldig uit, niemand mist het vlees, en het scheelt een hoop dierenleed.

Mwoaahh als ik naar buiten kijk zie ik vooral mijn vier scharrelkipjes rondscharrelen, en o gut, ik eet toch nog kip. Biologisch, dat dan weer wel.

Ik denk bij het zien van een fazant echt niet "oh lekker"! maar heb wel met veel plezier gesmult van het wild-buffet een paar weken terug, inc. de hertenbiefstuk.

Het is allemaal een kwestie van nuances. Of ben ik nu een Slecht Mens?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:04

Geen slecht mens, maar een kuddedier :D
We zijn niet anders gewend. Iedereen eet het, dan eet ik het ook. Zo zijn we allemaal opgevoed.
Als we in China waren geboren dan aten we waarschijnlijk allemaal hondenvlees zonder dat vreemd te vinden.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:24

xMercury schreef:
Ik ken het paard en ben geschrokken van de verwondingen. Arm dier moet zich kapot geschrokken hebben... Stel je voor dat dit gebeurt met je favoriete dier! Ik zou in alle staten zijn. Daarnaast snap ik niet dat mensen jagen kunnen goedpraten. Dieren worden koelbloedig afgeschoten. Walgelijk.

Ik kan dat ook niet snappen, als ik een gewond dier zie liggen doe ik alles om het te redden,
en zij doen alles om een dier te doden, onbegrijpelijk.

Maartje1990

Re: Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:31

8nnemiek; ik ben geen vegatarier rn zal dat ook nooit worden. Het wild dat ik eet komt van de jagers die het bij ons in de buurt afschieten.

En jij hebt wel erg vreemde gedachtes over mensen die wild eten. Want natuurlijk wordt niet gedacht "die heb ik liever dood op mn bord liggen" wat een rare opmerking...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:45

Hier in de buurt helaas wel, Maartje. Hier op het veld wordt alles geschoten wat beweegt. Er worden hier geen tellingen gedaan, geen 'populatiebeheer', en niks geen controle. Vlak voor kerst komen ze hier gewoon elk jaar zo veel mogelijk wild schieten. En er is al jaren niets meer over.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:48

Nou, als ik een kuiken help met groot worden doe ik dat met veel liefde en plezier maar als dat kuiken uitgroeid tot een agressieve rot haan , gaat hij lekker op mijn bord en daar heb ik totaal geen moeite mee.

Hier leven de kippen als god in Frankrijk.
Lopen over het hele erf ,inclusief een bosperceel van 30 are en mesthoop van de paarden, leggen ergens hun eitjes en broeden die uit tot kuikentjes en lopen daar ook weer vrij mee rond.
Natuurlijk sneuvelen er wel kuikens door ziekte , ellende of kat maar dat is de natuur.
De natuur is ook dat er net zoveel hanen als hennen geboren worden en die hanen op den duur gaan ruzie maken, tja, dan moet er ingegrepen worden anders gaan ze van frustratie ook de kippen lastig vallen.
Heel soms grijpt de kalkoenhaan in ~~}> dan loopt er een haantje een beetje bloot rond :))
Er moeten ieder jaar wat haantjes afgevoerd worden en aangezien hier geen vos jaagt, moet ik dat dan maar doen.

Ik heb vroeger hertjes gehad maar die bleven zo wild, echt hopeloos.
Uiteindelijk een jager gevraagd om ze te schieten en de thuisslager heeft ze verwerkt en wij aten bijna een jaar reerug enz.
Erg lekker maar zelfs dat komt je een keer de neus uit.

Zo heb ik ook kalkoenen die het bosperceel hebben als terrein en toen ze hier pas waren zaten ze doodleuk 10m hoog in de boom op stok.
Inmiddels zijn ze daar te dik en tam voor, maar ieder jaar leggen ze ergens hun nest en broeden ze kuikens uit, dat zijn ook redelijk natuurgefokte kuikens/kalkoenen.
Ik kortwiek de kalkoenen ook niet dus die vliegen vrolijk over een tussen omheining van 2.5 m heen.
Het erf zijn ze nog nooit afgegaan, zelfs niet de maisplak op, dus ze zijn erg honkvast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:59

8nnemiek schreef:
Hier in de buurt helaas wel, Maartje. Hier op het veld wordt alles geschoten wat beweegt. Er worden hier geen tellingen gedaan, geen 'populatiebeheer', en niks geen controle. Vlak voor kerst komen ze hier gewoon elk jaar zo veel mogelijk wild schieten. En er is al jaren niets meer over.

Hier gebeuren wel tellingen... Met een paar biertjes op...kijk daar loopt een groepje van 3 reetjes ... +3, loopt hetzelfde groepje iets verderop...+3, loopt hetzelfde groepje weer terug...+3
En zo komen ze ieder jaar wel op een mooi hoog aantal :+

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:04

Haha repelsteel, dit is een van de weinige opmerkingen waar ik toch stiekem om moet gniffelen omdat ik het ook echt voor me zie...
Troost je, de tellingen beginnen al rond 5u in de ochtend en dat is zelfs voor de doorgewinterde jager te vroeg voor een jagermeister.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:40

Ik ben nu echt klaar met dat asociale tuig. Ben ik.net met mijn paard in de bak aan het instappen en ineens een keihard schot heel dichtbij. Was dat tuig (sorry maar ik heb echt geen andere naam voor dat soort figuren) op een solitair veldje pal naast de paarden van de buren hazen aan schieten. Paarden helemaal over de zeik en die van mij schrok zich rot. En volgens mij waren ze nog illegaal aan het jagen ook want ik kon ze niet en het was een solitair landje. Nederland is echt te dichtbevolkt voor deze middeleeuwse hobby. Er is al zo vaak aangetoond dat dit soort wildbeheer niet werkt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:50

8nnemiek schreef:

Zo gaat het niet overal, gelukkig! Ii weet dat dat bij ons anders gaat

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:55

Tja helaas.
In de weilanden achter waar mijn paard staat wordt ook gejaagd. Gelukkig is die van mij niet zo'n paniekhaas, ik schrik er meestal erger van dat hij doet, maar er komt dan toch altijd onrust in de groep. Ook een keer een kuddegenootje in halve paniek bijna in mijn nek gehad (gelukkig kan ik dan heel snel 10 maten groeien en bedacht ie toen toch maar om mij heen te gaan).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:57

8nnemiek schreef:
We zijn niet anders gewend. Iedereen eet het, dan eet ik het ook. Zo zijn we allemaal opgevoed.
Als we in China waren geboren dan aten we waarschijnlijk allemaal hondenvlees zonder dat vreemd te vinden.

Euh... nee.

Ik eet iets omdat ik dat lekker vindt.

Ik ben ook opgevoed met zuurkoolstamp en andijviestamp maar dat eet ik niet, want dat vind ik niet lekker.

Hertenbiefstuk (en paardenbiefstuk trouwens ook, for that matter) vind ik lekker dus dat eet ik. Niet 'omdat iedereen dat doet'.

Wat een vreemde gevolgtrekking.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:58

Ik vind hier veel hypocrieten bezig in het forum. Wijzen naar een ander zonder enige vorm van introspectie.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:10

Desiree schreef:
Ik vind hier veel hypocrieten bezig in het forum. Wijzen naar een ander zonder enige vorm van introspectie.

Ik vind het altijd zo'n dooddoener "ik eet geen vlees, en daarom mag ik er wel wat van zeggen'. Dan maar niet met zijn allen tegen stierenvechten, of gewoon zelf ons paard een bijl door het hoofd knallen right? En omdat ik een keer mijn hond sloeg, gewoon uit frustratie mag ik nooit meer wat zeggen over zware mishandelingen, of honden gevechten. Zo verschrikkelijk zwart/wit allemaal.... ik vraag me dan af hoe diep iemand die zo denkt die veren in zijn eigen kont duwt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:13

Het is allang bekend dat die "tellingen" nerens op slaan, hahaha.
Hier in Drenthe is een paar jaar geleden al aangetoond dat een boswachter(!) en jachtopziener de tellingen hebben vervalst athans waar het de ree-populatie betreft. Heeft in Dagblad van het Noorden en op vele sites gestaan ook.
Die zijn ook op het matje geroepen. Juridische vervolging stelde NIKs voor.
Is die vervalserij van de aantallen (natuurlijk deed men alsof er veel méér waren dan er in werkelijkhid nog over zijn) in het belang van "wildbeheer"? Laat me niet lachen, dat deed men absoluut niet in het belang van de wildstand, maar in het belang van de jagers zodat er meer zouden mogen afgeschoten.

Er is eerder gezegd dat ik wel érg fel overkom.
Dat is zo, maar daar hebben mijn ervaringen en die van anderen in de omgeving en elders in de afgelopen 13 jaren dan ook wel aan bijgedragen.
Zo "anti" was ik 13 jaar geleden ook helemaal niet.
Dát hebben die lieden echt zelf veroorzaakt.
Prachtige wervende propagandaverhalen voor de jacht, maar merkwaardig dat ik dan zelf alleen maar in 13 jaar tijd het tegenovergestelde zie gebeuren.
Is toch geen wonder dat je dan denkt: ja 't zal wel? Mooie praat, maar de realiteit is anders.
Zó veel rotte appels ertussen, door het hele land, dan is er structureel iets mis met de sector, en die sector alleen zal er iets aan kunnen/moeten doen, anders hebben ze zelf boter op de op of zijn ze zelf bang voor die wildschieters (hetgeen ik overigens wel vermoed).

Dat gejammer van "verkeerde reputatie" en "de leek weet niks" is wel lekker makkelijk gezegd, de realiteit is dat de sector er zélf niet adequaat tegen optreedt. En ok niet open genoeg is, naar die veronderstelde "leken". Die begrijpen we het allemaal niet? Nee, haalt je de koekoek, er wordt nérgens openheid over gegeven, ook niet in dit topic als er gericht vragen worden gesteld.

Ik zie wat ik zie, ik spreek uit eigen ervaring, en vraag me af wáár precies dan dat "overschot aan wild" rondloopt, in elk geval niet in deze contreien.
Want daar was pakweg 10 jaar geleden meer te zien dan nu.
Wat dat betreft wil ik ook niet alles op conto van de wildknallers gooien... ook boeren nemen het vaak niet al te nauw, en verderop is er recent nog na 20 jaar een paar hectare (productie?) bos gekapt waar ook veel reespul, vossen, buizerds en allerlei ander wildlife in zat... dus ook zulke zaken veroorzaken dat je er minder ziet.

Echter: aan de communicatie met het schietgilde blijkt (ook volgens getuigenissen in dit topic) nogal het een en ander te schorten. Dan valt te verwachten dat men verontwaardigd reageert.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-12-15 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:14

Benfan schreef:
Desiree schreef:

Ik vind het altijd zo'n dooddoener "ik eet geen vlees, en daarom mag ik er wel wat van zeggen'. Dan maar niet met zijn allen tegen stierenvechten, of gewoon zelf ons paard een bijl door het hoofd knallen right? En omdat ik een keer mijn hond sloeg, gewoon uit frustratie mag ik nooit meer wat zeggen over zware mishandelingen, of honden gevechten. Zo verschrikkelijk zwart/wit allemaal.... ik vraag me dan af hoe diep iemand die zo denkt die veren in zijn eigen kont duwt.

Zolang mensen zelf vlees eten van dieren die mishandelt worden, vind ik niet dat het aan hen is om de jacht te veroordelen. Want zelf zijn ze veel erger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:14

Amaris schreef:
8nnemiek schreef:

Euh... nee.

Ik eet iets omdat ik dat lekker vindt.

Ik ben ook opgevoed met zuurkoolstamp en andijviestamp maar dat eet ik niet, want dat vind ik niet lekker.

Hertenbiefstuk (en paardenbiefstuk trouwens ook, for that matter) vind ik lekker dus dat eet ik. Niet 'omdat iedereen dat doet'.

Wat een vreemde gevolgtrekking.

Ik bedoel het niet persoonlijk, Amaris.
Ik bedoel dus dat 'wij Nederlanders' dit soort vlees eten omdat we dat gewend zijn.
Wij Nederlanders eten paard. Omdat we het lekker vinden, maar ook omdat we zo zijn opgevoed.
Ga je naar Amerika, dan word je voor dierenmishandelaar uitgemaakt als je paard eet. Niet omdat ze het niet lekker vinden, maar omdat ze opgegroeid zijn met het idee dat een paard een trouw en slim 'huisdier' is zoals een hond. Dat heeft niks met smaak te maken maar met cultuur.
Als wij allemaal opgevoed zouden zijn zonder vlees dan zouden wij Nederlanders het allemaal not done vinden om een konijn dood te schieten en op te eten..

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:06

Overschot aan wild nodig? Ik reageer even snel hoor, en de discussie vegetariër en biologisch of veganist lijkt me weer een hele andere discussie, ik vind dat iedereen zijn of haar leefwijze moet respecteren. Ik die wild eet heb ook respect voor een veganist of vegetariër. Leven en laten leven is ook belangrijk.

Er lopen hier 3000 damherten rond, dat is veel te veel. Er zijn nu geen reeën meer, kleinwild is er amper vanwege de hoge vossen aantallen hier. Die komen hun kroketten en frikandellen bij de snackbar halen, en mensen vinden het zo schattig, voeren ze graag. Maar die beesten moeten wat, aangezien ze de konijnen al op hebben (en nee dit is niet door jagers gedaan, aangezien er hier niet gejaagd wordt in dat gebied)

Vannacht heeft mijn vader een damhert uit zijn lijden mogen verlossen. Het was weer een feest. En vorige week stond er nog zo vrolijk in de krant dat de hekken verstevigd waren en op sommige plekken verhoogd. Soms wordt je er verdrietig van.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:17

Heel erg verdrietig word ik er van, maar ook enigszins kwaad (zoals reeds was opgemerkt).

Zo'n overschot aan damherten, de "wildgroei" in de Waterleidingduinen of de waanzin die elk jaar in de Oostvaardersplassen plaatsvindt, reken ik geen enkele jáger aan, ik héb ook niks tegen jagers op zich, zolang zij zich daadwerkelijk gedragen als wildbeheerders en niet als wildbegeerders.
In zo'n klein land is een verantwoord afschotbeleid nódig, dat snap ik ook nog wel, zo lang we al die dieren achter hekken zetten, op een veel te klein stuk grond.

Eet jij verder wel gewoon vlees, ingeb0rg, behalve het geschoten wild?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:18

Niet aanvallend of beledigend bedoeld, maar ik vind het echt zo ongelofelijk knap dat ze 3000 herten uit elkaar kunnen houden. Hier halen ze mijn twee herders al steeds door elkaar.
Hoe houd je 3000 herten uit elkaar dan? Hoe weet je dat je niet een aantal keren dezelfde heeft getteld? Ze komen toch niet samen in een hertenparty dat je ze in één keer kunt tellen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:33

Het gebied wordt in kwadranten verdeeld. De opzichters en verantwoordelijke van de waterleidingduinen en de provincie verrichten de tellingen. Dat doet niet een persoon of twee, maar tientallen personen tegelijkertijd :)

Nee het is niet zo dat Bambi, stampertje en bloempje een naam hebben :D als je snapt wat ik bedoel.

Als wij geen wild eten, eet ik uit principe geen kiloknallers, ik eet ook graag vleesvervangers, en ik hoef absoluut niet elke dag vlees. Ik vind het persoonlijk hypocriet, als ik actief ben in de jachtwereld en dus aan het mooiste stuk vlees kan komen wat er is, en het niet een keertje beschikbaar is, ik naar de supermarkt ren voor mijn kogelbiefstuk.

Biologisch vlees zou eventueel kunnen maar prefereert absoluut niet mijn voorkeur, als ik eens bij mijn ouders eet, eten we soms biologische kip. Maar eigenlijk krijg ik daar ook een wrange smaak van in mijn mond.

Er zit hier in Haarlem wel iemand daar kan je een koe bestellen, het klinkt wat lomp, maar die koe wordt niet eerder geslacht als dat hij helemaal verkocht is. Is ook heel biologisch.