Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:23

Maar de KNHS kan wel zeggen dat ze steeds meer ruiters in de hogere klasses hebben.

Jaren terug ging ik veel mee als groom op wedstrijden.

De B en L zaten helemaal vol en duurden zowat de hele dag.

Dan had je misschien 6 M combinaties en als er dan 3 Z ruiters waren, was het een dolle dag.

Niet zelden dat het er eentje was die na de proef in de bak bleef stappen, paard weer oppakte en aan de 2e proef begon.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:26

Springen ook niet hoor.
Van de 52 combinaties zijn het er bij de paarden tegenwoordig niet meer dan een kwart, die nog stil staan en groeten.
De rest doet hooguit vanaf halverwege het veld een knikje in stap naar de jury en dat zelfs niet altijd.
Zelfs bij de pony's begint dit al helemaal een trend te worden, dussssss.....

En persoonlijk heb ik toch echt wel het idee, dat ik een goede opleiding heb gehad hoor.
Zowel bij de dressuurjuryopleiding als de springjuryopleiding.
Helaas wordt het gedrag van een groepje juryleden gelijk ook op alle juryleden geprojecteerd en dat vind ik erg jammer.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:30

LBLGypsyCobs schreef:
Maar de KNHS kan wel zeggen dat ze steeds meer ruiters in de hogere klasses hebben.

Dan had je misschien 6 M combinaties en als er dan 3 Z ruiters waren, was het een dolle dag.

Niet zelden dat het er eentje was die na de proef in de bak bleef stappen, paard weer oppakte en aan de 2e proef begon.

Dit zegt de KNHS helemaal niet hoor.
En dat kan ook niet, want tijden veranderen.
Paarden veranderen, ruiters veranderen, de economie en handel is veranderd.
Maar de KNHS roept nergens: "Kijk we hebben veel meer mensen in het Z, dan vroeger."

Vroeger werd bijvoorbeeld het paard vaak veel allrounder ingezet. Dat is nu niet meer zo. Dan kun je toch direct al geen verdere vergelijking meer maken?

Het zou goed zijn om ons hier wel bij de feiten te houden en niets of niemand woorden in de mond te leggen, die nergens uitgesproken worden.

Anoniem

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:35

Wat ik me zojuist bedacht is dat de juryleden in het juryplatform hele andere dingen hebben aangedragen om aan te passen dan wat het dressuurplatform heeft gedaan.

Ben eigenlijk heel benieuwd naar de besprekingen tussen deze 2.

Zaten best hele goede dingen bij.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:42

Tendance schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Dit zegt de KNHS helemaal niet hoor.
En dat kan ook niet, want tijden veranderen.
Paarden veranderen, ruiters veranderen, de economie en handel is veranderd.
Maar de KNHS roept nergens: "Kijk we hebben veel meer mensen in het Z, dan vroeger."

Vroeger werd bijvoorbeeld het paard vaak veel allrounder ingezet. Dat is nu niet meer zo. Dan kun je toch direct al geen verdere vergelijking meer maken?

Het zou goed zijn om ons hier wel bij de feiten te houden en niets of niemand woorden in de mond te leggen, die nergens uitgesproken worden.

Ik leg ze geen woorden in de mond, ik zeg er zelfs bij dat ze het kunnen zeggen, niet dat ze het zeggen.

En het was een jaar of 10 terug hier echt wel zo, dat de B en L overliepen van de deelnemers en de M en Z amper starts hadden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:42

vonneke schreef:
Wat ik me zojuist bedacht is dat de juryleden in het juryplatform hele andere dingen hebben aangedragen om aan te passen dan wat het dressuurplatform heeft gedaan.

Het dressuurforum past niets aan. Het dressuurforum geeft enkel advies aan de KNHS.
Het dressuurforum heeft input gehad van het juryplatform, maar ook van juryleden persoonlijk.
Het juryplatform heeft ideeën waar ongeveer 50% van de juryleden achterstaat en de andere 50% niet, dat blijkt wel uit discussies, die er momenteel gaande zijn.

Het dressuurforum heeft alle ideeën bij elkaar gelegd van zowel het juryplatform als de ingekomen informatie van juryleden en heeft daaruit een voorstel gedaan naar de KNHS.
Uiteindelijk worden de besluiten binnen de vergadering bij de KNHS genomen en zijn het noch het dressuurforum noch het juryplatform, die bepalen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 27-09-15 07:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:43

Maar LBLGypsyCobs ze zeggen het niet en gaan dat ook niet zeggen, dus heeft de uitspraak weinig zin.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:44

Ben wel benieuwd wat het juryplatform heeft aangedragen? Ik heb als ruiter wel voorstellen ingediend, dat zijn niet deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:48

Tendance schreef:
[naam] schreef:

Het dressuurplatform past niets aan. Het dressuurplatform geeft enkel advies aan de KNHS.
Het dressuurplatform heeft input gehad van het juryplatform, maar ook van juryleden persoonlijk.
Het juryplatform heeft ideeën waar ongeveer 50% van de juryleden achterstaat en de andere 50% niet, dat blijkt wel uit discussies, die er momenteel gaande zijn.

Het dressuurplatform heeft alle ideeën bij elkaar gelegd van zowel het juryplatform als de ingekomen informatie van juryleden en heeft daaruit een voorstel gedaan naar de KNHS.
Uiteindelijk worden de besluiten binnen de vergadering bij de KNHS genomen en zijn het noch het dressuurforum noch het juryplatform, die bepalen.

Zoals ik het begreep van een lid van het dressuurplatform neemt knhs het bijna helemaal over wat zij adviseren.
Het juryplatform heeft volgens mij geen directe verbinding met de knhs?

Ik kan me sowieso niet zo vinden in het adviesorgaan dressuurplatform daar er grotendeels (sub)top ruiters in plaats hebben genomen en geen mensen met veel ervaring in de basissport.

Vandaar dat ik vind dat juryleden in de basissport misschien zelfs beter kunnen adviseren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:57

We moeten denk ik 3 organen goed van elkaar onderscheiden.

Juryplatform:
Die er voor en door juryleden is en kan discussiëren over punten waar we tegenaan lopen.
Ze kunnen ook adviezen aandragen, maar maken geen beleid en bepalen ook niets!
Hun adviezen zijn niet meer of minder waard dan die van een deelnemer of jurylid alleen, omdat vaak een advies (dat blijkt uit verschillende discussies) maar door de helft van de mensen gesteund wordt. Het juryplatform gaat dus niet in gesprek met de KNHS, maar kan net als iedereen natuurlijk wel een vraag aan de KNHS stellen.
Adviezen leggen ook zij bij het forum neer.

Dressuurforum:
Dit zijn mensen, die binnen een bepaalde regio gekozen zijn om namens de regio adviezen uit te brengen naar de KNHS en zich ook te buigen over de vraagstukken en wijzigingen, die eraan zitten te komen.
Zij ontvangen informatie van juryleden, deelnemers en het juryplatform en halen hier zaken uit, die naar hun idee van belang zijn om te bespreken of mee aan de slag te gaan. Dit zijn absoluut mensen met kennis van zaken.

KNHS:
De overkoepelende organisatie waar uiteindelijk in gesprek gegaan wordt met het forum en waar besluiten worden genomen.
Het dressuurforum geeft dus adviezen, die deels 1 op 1 overgenomen worden en deels nog voor de toekomst blijven staan.

Het juryplatform bepaalt dus eigenlijk net zo weinig als een ruiter/amazone in zijn eentje. Misschien is dat laatste iets te hard gezegd, maar extra rechten hebben ze niet.
Het dressuurforum heeft meer rechten en mogelijkheden, maar uiteindelijk wordt het besluit door KNHS genomen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 27-09-15 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:59

Tendance schreef:
Maar LBLGypsyCobs ze zeggen het niet en gaan dat ook niet zeggen, dus heeft de uitspraak weinig zin.

Ik had zin om het te zeggen en volgens mij mag dat ook gewoon :D

Maar ik begrijp dat er een onafhankelijk dressuurforum en juryforum is die zaken aandragen bij de KNHS.

Is de KNHS verplicht zich daar wat van aan te trekken of mogen ze in theorie ook zeggen 'leuk bedacht, maar gaan we niet doen'.

Moet de KNHS verantwoording over beslissingen afleggen naar het dressuurforum en juryforum?

En belangrijker, hoe gaat het in de praktijk?

Edit: ik was te vroeg met m'n vragen zie ik.

Maar zijn er voorbeelden van beslissingen die genomen zijn op advies van de fora?

Komt de KNHS ook met voorstellen naar de fora en wat doen die er mee?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:01

Urielle schreef:
Ben wel benieuwd wat het juryplatform heeft aangedragen? Ik heb als ruiter wel voorstellen ingediend, dat zijn niet deze.

Ben dan heel benieuwd naar welke voorstellen jij hebt ingediend? :o

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:04

Ja, bijvoorbeeld het mogen starten vanuit de ring in het Z. Dat is 1 van de laatste wijzigingen, die uit de fora zijn voortgekomen.

En ja, afketsen of uitstellen kan ook.
Bijvoorbeeld het springforum Drenthe maakte zich vorig najaar al heel hard voor een verplicht BB voor de B, maar dit staat momenteel nog in de ijskast. Of het er nog uit gaat komen, dat weet ik niet.

Bij het springen is bijvoorbeeld de nieuwe vorm van het B springen met de huidige punten een voorstel wat aangenomen is vanuit het springforum.

Uit bovenstaande blijkt dus wel, dat het niet zo is, dat alles 1 op 1 wordt overgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:05

Ik begrijp heel goed hoe het in elkaar steekt.
Maar zoals in ieder bestuur spelen ook ervaring en persoonlijke voorkeur een rol. Ik ben er van overtuigd dat het beter zou werken met meer mensen uit het veld welke je aan wilt passen dan dat je met mensen werkt die dit al jaren ontgroeid zijn.

De knhs kan ook niet 1 op 1 overnemen, dan zouden ze een mensen hun functie ontnemen.

Bij de vraag wie de nieuwe proeven zou gaan testen kreeg ik als antwoord dat het iemand van het dressuurforum zou zijn die al jaren niet meer op dit niveau rijd.
Die kan toch geen goed advies geven of het goede proeven zijn voor de laagste klassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:09

Neemt niet weg dat ik het geen goed alternatief vind dat dressuurforum, maar het had in mijn ogen beter gekunt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:12

FriesWytske schreef:
Urielle schreef:

Ben dan heel benieuwd naar welke voorstellen jij hebt ingediend? :o

De vraag is niet aan mij gesteld, maar ik heb via de mail ingediend:
- Het binnenkomen weer over de AC lijn. Het groeten heb ik niet genoemd.
- Het halsstrekken tot in de hogere klassen.

Verder had ik ook nog wat dingen over bepaalde proeven ingediend,maar zal eerst de proeven moeten zien om te kijken of dat ook veranderd is.

Bijvoorbeeld over een punt: halve volte, dan volte halsstrekken, dan teugels opnemen, allemaal als 1 punt, terwijl een stukje stap over de hoefslag ook 1 punt is. Ik vind, dat dat eerste onderdeel dan wel in onderdelen opgesplitst mag worden.

En op een gegeven moment ook een stukje tussen F en A in stap voor 1 punt in de hoek, terwijl die ook wel na het afwenden bij A had gekund, zodat je het onderdeel halsstrekken en van hand veranderen niet als 1 onderdeel hoeft te doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:15

vonneke schreef:
Neemt niet weg dat ik het geen goed alternatief vind dat dressuurforum, maar het had in mijn ogen beter gekunt.

Toch zitten er hier in de buurt echt wel mensen uit het veld in het dressuurforum.
Misschien niet allemaal meer zelf actief in de sport, maar wel met leerlingen op alle niveaus.
En er zijn ooit sollicitatieprocedures geweest, daar had iedereen op kunnen reageren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:18

Op zich wel mooi die fora, zij kunnen inventariseren wat nu echt struikelpunten zijn voor veel ruiters en jury's.
Ik begrijp dat het echt relatief kleine praktijkdingetjes zijn, maar ik kan me voorstellen dat als het voor meerdere ruiters of juryleden een terugkerende storende factor is, het goed is dat de KNHS op de hoogte wordt gesteld.

De KNHS is een grote organisatie met veel taken ook op gebied van beleid en ik kan me voorstellen dat het voor hen onmogelijk is om dat soort relatief kleine punten te inventariseren.

Dan zijn die fora enorm waardevol en maakt het voor de KNHS eenvoudiger om op de hoogte te zijn van wat er 'in het veld' speelt en daar ook naar te kunnen handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:18

Tendance schreef:
[naam] schreef:

Toch zitten er hier in de buurt echt wel mensen uit het veld in het dressuurforum.
Misschien niet allemaal meer zelf actief in de sport, maar wel met leerlingen op alle niveaus.
En er zijn ooit sollicitatieprocedures geweest, daar had iedereen op kunnen reageren.

Er zit per provincie toch 1 persoon in het forum?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:20

IK ben ook niet echt te spreken over de voorstellen.
Niveauverlagend vind ik het zelfs.
Hoewel ik van het halsstrekken wel weer fan ben, maar het vergemakkelijken van de proeven vind ik klinklare onzin.

ik heb ook geen van deze aanpassingen genoemd in mijn enquete.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:20

LBLGypsyCobs schreef:
Op zich wel mooi die fora, zij kunnen inventariseren wat nu echt struikelpunten zijn voor veel ruiters en jury's.
Ik begrijp dat het echt relatief kleine praktijkdingetjes zijn, maar ik kan me voorstellen dat als het voor meerdere ruiters of juryleden een terugkerende storende factor is, het goed is dat de KNHS op de hoogte wordt gesteld.

De KNHS is een grote organisatie met veel taken ook op gebied van beleid en ik kan me voorstellen dat het voor hen onmogelijk is om dat soort relatief kleine punten te inventariseren.

Dan zijn die fora enorm waardevol en maakt het voor de KNHS eenvoudiger om op de hoogte te zijn van wat er 'in het veld' speelt en daar ook naar te kunnen handelen.

Dat is exact waarvoor het opgericht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:21

Voor de proeven van 2011 was ook een speerpunt om niet meer verschillende onderdelen in 1 cijfer te verwerken. Daar faalden ze toen direct in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:24

Maar ik ben benieuwd. Ik hoorde gister dat iemand de proeven geoefend had een tijd geleden maar zich niet meer zo goed kon herinneren wat er veranderd was.

Ben in iig blij dat het laten vervallen van de verplichte eerste proef geen doorgang heeft gevonden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:26

vonneke schreef:
Er zit per provincie toch 1 persoon in het forum?

Per regio/provincie heb je mensen, die in vergadering gaan over de ingebrachte onderwerpen een soort provincieforum (je hebt bijvoorbeeld het springforum drenthe) zeg maar en daarvan is er 1 persoon per provincie woordvoerder, die de uitkomsten van de gesprekken binnen het officiële forum, dat met de KNHS communiceert, ventileert/inbrengt.
Dat zijn dan de voorzitters van de provincies.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 27-09-15 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:28

Het eerste waar ik aan denk is: is het niveau zo diep treurig dat deze aanpassingen nodig zijn... Het wordt zo wel heel laagdrempelig.