PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:22

Doel van dressuur :list: :
Citaat:
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
de ontspanning
de aanleuning
de impuls
het rechtgericht zijn van het paard
de verzameling
Het paard geeft in zijn werk de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat van hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan volgens de boven van alle andere lijnen.

De stap is regelmatig, vrij en ontspannen. De draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief. De galop is regelmatig, licht en gecadanceerd. De achterhand moet in alle omstandigheden actief zijn. Op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard.

In al het werk dient het paard 'aan het bit' te gaan. Het paard is 'aan het bit' wanneer de hals, afhankelijk van de grad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard accepteert het bit met een licht en soepel contact.

Dankzij de steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten, die door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht. Het paard is volledig ontvankelijk voor de hulpen (durchlässig).

'Nuff said. Kan je hier zelfs op een dergelijk hoog niveau niet aan voldoen, moet je nog even thuis blijven om te oefenen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:24

Ik zeg nergens dat UC geen stress ervoer
En een bebloede mond goedkeuren zeg ik ook nergens. Je moet ergens een grens trekken.
Ik zeg enkel dat tong/lip bijten niet direct en altijd een teken is van stress.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:24

Dat is een conclusie die je dus niet kunt trekken. Je kunt hooguit zeggen dat stress een verhoogde kans kan geven op het bijten op lip of tong, maar je kunt niet onomstotelijk bewijzen dat stress hiermee te maken heeft....
Je redeneert naar wat je wilt bewijzen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:26

Bowen schreef:
MiniMouse schreef:
Peta...? :')
Die maakten zich toch ook druk om goudvissen in ronde kommen?

En terecht.

Nou inderdaad, als er iets verboden moet worden is het wel de vissenkom. Zo'n klein ding waar een goudvis gewoon in vergroeit, altijd alleen zit en geeneens een filter erin. In een vissenkom zit amper 15 liter water, moet je nagaan dat een goudvis minstens 250 liter water nodig heeft. Maar goed, ik zou eens zeggen, neem even een kijkje op de Facebook pagina van Peta en dan zie je dat die mensen echt wel het beste voor hebben met dieren.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:28

Heb het nooit op Peta gehad, maar nu moet ik ze helemaal niet meer. Wat een bullshit, dat ze zich hier serieus mee bezig houden. Ik denk dat ze beter eens bij maneges en op kleineschalige wedstrijden kunnen langsgaan, wat je daar soms tegenkomt is nog 10x erger dan Rath en Gal.

Edit: heb vorig jaar ook een docu over Peta gezien waarin een medewerker dat er slechte dingen in de wereld zouden blijven gebeuren zolang mensen vlees zouden blijven eten en dat vegetariërs beter geëvolueerde mensen zijn. Hun 'einddoel' is ook om de hele wereld vegetariër te maken, klinkt mij eerder als een sekte 8)7
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 21-08-15 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:29

Billy schreef:
Dat is een conclusie die je dus niet kunt trekken. Je kunt hooguit zeggen dat stress een verhoogde kans kan geven op het bijten op lip of tong, maar je kunt niet onomstotelijk bewijzen dat stress hiermee te maken heeft....

Lees je eigen zin nog eens, want je spreekt jezelf tegen.

En dit is wat ik letterlijk gezegd heb:
"Nee, dit kan zonder stress gebeuren, dat klopt. Maar wanneer er wél (best veel..) stress in het spel is, dan wordt de kans dat zoiets gebeurd wel groter. Dus stress is zeker een indirecte oorzaak."

Dus dat is wederom precies hetzelfde als wat jij zegt, maar goed :Y)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:30

MiniMouse schreef:
Ik zeg nergens dat UC geen stress ervoer
En een bebloede mond goedkeuren zeg ik ook nergens. Je moet ergens een grens trekken.
Ik zeg enkel dat tong/lip bijten niet direct en altijd een teken is van stress.

Dat is ook wat ik zeg, en wat iedereen zegt :Y)
Dus waarom dan zo'n reactie typen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:30

Snollygoster schreef:
Heb het nooit op Peta gehad, maar nu moet ik ze helemaal niet meer. Wat een bullshit, dat ze zich hier serieus mee bezig houden. Ik denk dat ze beter eens bij maneges en op kleineschalige wedstrijden kunnen langsgaan, wat je daar soms tegenkomt is nog 10x erger dan Rath en Gal.

Dus als ik mijn hond elke dag een paar keer sla, dan hoeft niemand er wat aan te doen, want er zijn tenslotte ook mensen die hun honden veel slechter behandelen dan ik?

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:31

Iedereen kan zich een keer op de tong bijten natuurlijk en een paard zal zich ongetwijfeld ook wel eens per ongeluk op de tong kunnen bijten (hoewel, ik heb het nog nooit geconstateerd buiten het rijden om), maar het gaat er om: waarom gebeurt het regelmatig dat een paard zich op de tong/lip bijt tijdens het rijden (altijd met bit(ten) in)? Dat komt wellicht toch ook door die bitten, wellicht door druk op die bitten om je paard in zo'n situatie bij je te houden en wellicht het knarsentanden met bitten in waardoor dit sneller gebeurt. Ik denk dat we daar eens kritischer op moeten zijn, is dát wel oke?

Overigens is deze discussie wat mij betreft helemaal geen aanval op EG, maar meer een discussie over de bewustwording van dit soort dingen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:32

Gewoon_Sam schreef:
Doel van dressuur :list: :
Citaat:
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
de ontspanning
de aanleuning
de impuls
het rechtgericht zijn van het paard
de verzameling
Het paard geeft in zijn werk de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat van hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan volgens de boven van alle andere lijnen.

De stap is regelmatig, vrij en ontspannen. De draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief. De galop is regelmatig, licht en gecadanceerd. De achterhand moet in alle omstandigheden actief zijn. Op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard.

In al het werk dient het paard 'aan het bit' te gaan. Het paard is 'aan het bit' wanneer de hals, afhankelijk van de grad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard accepteert het bit met een licht en soepel contact.

Dankzij de steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten, die door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht. Het paard is volledig ontvankelijk voor de hulpen (durchlässig).

'Nuff said. Kan je hier zelfs op een dergelijk hoog niveau niet aan voldoen, moet je nog even thuis blijven om te oefenen.

Erg he.. Had hier ook ergens foto's gepost van dressuur in 1970 VS in 2015.. Echt verschrikkelijk dat mensen dit allemaal gewoon goed vinden, inclusief het gebruik van de bijbehorende methodes om het paard maar zo spectaculair mogelijk te kunnen laten lopen..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:32

Lees nou eens je reactie op Billy en dan op mij. Jij spreekt jezelf ook tegen :)
Edit: vind je het nou wel of geen directe reactie op stress?
Ik dus niet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:36

[***] schreef:
Snollygoster schreef:

Dus als ik mijn hond elke dag een paar keer sla, dan hoeft niemand er wat aan te doen, want er zijn tenslotte ook mensen die hun honden veel slechter behandelen dan ik?

Neen, omdat ik de klacht hier niet terecht vind. Ze zijn met Totilas meteen naar de kliniek gegaan, en elk paard kan zich wel eens op zijn tong bijten, daarom wijst dat nog niet op mishandeling.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:36

MiniMouse schreef:
Lees nou eens je reactie op Billy en dan op mij. Jij spreekt jezelf ook tegen :)
Edit: vind je het nou wel of geen directe reactie op stress?

Ik heb toch meerdere malen gezegd dat wanneer de stress toeneemt de kans toeneemt op bijvoorbeeld op de mond bijten. Dat heet correlatie.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:38

Inderdaad Tillie20. De hedendaagse dressuur, vooral zoals we dit op tv zien, heeft vrijwel niets meer met het doel van dressuur te maken. Van mij persoonlijk mag er veel meer teruggegrepen worden de basis en mag bijvoorbeeld het achter de loodlijn lopen (om even iets simpels te noemen) bestraft worden i.p.v. punten toe te kennen wat tegenwoordig gebeurd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:38

Tillie20 schreef:
Billy schreef:

Lees je eigen zin nog eens, want je spreekt jezelf tegen.

En dit is wat ik letterlijk gezegd heb:
"Nee, dit kan zonder stress gebeuren, dat klopt. Maar wanneer er wél (best veel..) stress in het spel is, dan wordt de kans dat zoiets gebeurd wel groter. Dus stress is zeker een indirecte oorzaak."

Dus dat is wederom precies hetzelfde als wat jij zegt, maar goed :Y)

Het toverwoord is onomstotelijk.......

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:39

Snollygoster schreef:
Neen, omdat ik de klacht hier niet terecht vind. Ze zijn met Totilas meteen naar de kliniek gegaan, en elk paard kan zich wel eens op zijn tong bijten, daarom wijst dat nog niet op mishandeling.

Nadat ze gestart zijn met hem en MAT blijkbaar het gevoel had dat hij een prima proef had afgelegd terwijl Totilas de halve proef op 3 benen stond(Ok: dit is overdreven, maar hij liep zeer zeker onregelmatig).

Wat heeft dat nog met dressuur te maken? En een botontsteking is zeer pijnlijk dus het paard heeft wel degelijk door menselijk toedoen pijn geleden. Ze hebben nagelaten om hem terug te trekken(Want er was twijfel) en dat valt onder mishandeling.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:40

Gaan mensen er aan voorbij dat dier zeer behoorlijk gebleseerd was? Niet zommar een klein ding als paard nooit meer gaat worden gestart? Nou zeg zelf DAT ontgaat je niet als hij al al die tijd van alles mankeerde en zeker aan de benen.....zit een hele groep verzorgers om heen, van DA tot fysio en mag toch hopen een ruiter met fingerspitzengefuhl....

Gaat bij mij ook stemmetje op dat dit al aanwezig was bij gal..wellicht in mindere mate, maar de aanzet was er al....niet ongewoon hoir dat gewrichten worden ingespoten als er weer een lichte vorm van overbelasting is...

De bekende vulpenproblematiek...leen die na een lange tijd trouwe dienst maar eens uit aan een ander...of je oude autootje die van hand verwisseld en plots de versnellingbak breekt...

Ik vind het wel stuitend hoe met hand en tand paardensport wordt verdedigd...dat gebeuren is louter en alleen om het menselijk ego te strelen.....

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:41

Gewoon_Sam schreef:
Inderdaad Tillie20. De hedendaagse dressuur, vooral zoals we dit op tv zien, heeft vrijwel niets meer met het doel van dressuur te maken. Van mij persoonlijk mag er veel meer teruggegrepen worden de basis en mag bijvoorbeeld het achter de loodlijn lopen (om even iets simpels te noemen) bestraft worden i.p.v. punten toe te kennen wat tegenwoordig gebeurd.

Dat is idd weer een heel andere discussie.
Er zijn zat dingen die krom gejureerd worden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:41

Je geeft zelf toe:
Je kunt hooguit zeggen dat stress een verhoogde kans kan geven op het bijten op lip of tong, maar je kunt niet onomstotelijk bewijzen dat stress hiermee te maken heeft....
Verhoogde stress = verhoogde kans
Dat betekend correlatie en correlatie betekend dus wel dat het er onomstotelijk iets mee te maken heeft.
Dus je spreekt jezelf wel tegen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:42

Sja, je weet niet of het bij Gal al aanwezig was...Ze hebben na de verkoop het hele management rondom het paard veranderd, kan best zijn dat bijv een andere manier van beslaan voor de overbelasting heeft gezorgd. Maar dat blijft speculeren.
Feit is dat Totilas met de keuring al niet goed was en nooit had mogen starten...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:44

Tcm62 schreef:
Gaan mensen er aan voorbij dat dier zeer behoorlijk gebleseerd was? Niet zommar een klein ding als paard nooit meer gaat worden gestart? Nou zeg zelf DAT ontgaat je niet als hij al al die tijd van alles mankeerde en zeker aan de benen.....zit een hele groep verzorgers om heen, van DA tot fysio en mag toch hopen een ruiter met fingerspitzengefuhl....

Gaat bij mij ook stemmetje op dat dit al aanwezig was bij gal..wellicht in mindere mate, maar de aanzet was er al....niet ongewoon hoir dat gewrichten worden ingespoten als er weer een lichte vorm van overbelasting is...

De bekende vulpenproblematiek...leen die na een lange tijd trouwe dienst maar eens uit aan een ander...of je oude autootje die van hand verwisseld en plots de versnellingbak breekt...

Ik vind het wel stuitend hoe met hand en tand paardensport wordt verdedigd...dat gebeuren is louter en alleen om het menselijk ego te strelen.....

Volgens mij gaat niemand hier voorbij aan het feit dat er een paard in de ring werd getoont met een zichtbare blessure.
Niemand hier en verder die dat goed keurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:45

Peta is een internationale organisatie, dus manege's afgaan heeft niet veel zin. Immers met dit bereik je heel veel mensen, omdat het over de topsport gaat bereikt het wel veel mensen, en dat is hun doel, zoveel mogelijk mensen bereiken. Ik denk dat Peta vooral wil dat men meer kritisch naar de dressuursport gaat kijken, en d.m.v. deze aanklachten willen ze dat daar aandacht voor komt. Want dit word blijkbaar door veel als 'normaal' gezien. Ja, stress is niet fijn voor het paard maar het hoort bij de dressuursport, het inrijden van Gal is gewoon oke, want Bonfire, Paunted Black, Salinero ect. zijn ook zo getraind en hebben ook tot hoge leeftijd in de dressuur. Totilas heeft alleen maar een Grand prix proef met een botontsteking gelopen, daarna is hij meteen naar de kliniek gegaan dus dat valt wel mee. Is dit nou allemaal echt normaal en eerlijk tegenover de paarden? Ik denk dat het juist goed is dat Peta dit onder de aandacht brengt, daardoor is er ook een groter kans dat de FEI hier iets mee gaat doen.

Billy

Tillie20 schreef:
Je geeft zelf toe:
Je kunt hooguit zeggen dat stress een verhoogde kans kan geven op het bijten op lip of tong, maar je kunt niet onomstotelijk bewijzen dat stress hiermee te maken heeft....
Verhoogde stress = verhoogde kans
Dat betekend correlatie en correlatie betekend dus wel dat het er onomstotelijk iets mee te maken heeft.
Dus je spreekt jezelf wel tegen.

Ik zeg je kunt het niet onomstotelijk bewijzen. Maw, je weet het niet 100% zeker, het is geen wetenschappelijk bewezen feit dat op de lip of tong bijten alleen gebeurt als een paard gestressed is. Dat probeer jij er wel van te maken.
misschien toch eens een cursus begrijpend lezen volgen, of afleren om alles zo te willen lezen als het jou uitkomt....

MiniMouse

Billy schreef:
Je redeneert naar wat je wilt bewijzen...
.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:50

[***] schreef:
Peta is een internationale organisatie, dus manege's afgaan heeft niet veel zin. Immers met dit bereik je heel veel mensen, omdat het over de topsport gaat bereikt het wel veel mensen, en dat is hun doel, zoveel mogelijk mensen bereiken. Ik denk dat Peta vooral wil dat men meer kritisch naar de dressuursport gaat kijken, en d.m.v. deze aanklachten willen ze dat daar aandacht voor komt. Want dit word blijkbaar door veel als 'normaal' gezien. Ja, stress is niet fijn voor het paard maar het hoort bij de dressuursport, het inrijden van Gal is gewoon oke, want Bonfire, Paunted Black, Salinero ect. zijn ook zo getraind en hebben ook tot hoge leeftijd in de dressuur. Totilas heeft alleen maar een Grand prix proef met een botontsteking gelopen, daarna is hij meteen naar de kliniek gegaan dus dat valt wel mee. Is dit nou allemaal echt normaal en eerlijk tegenover de paarden? Ik denk dat het juist goed is dat Peta dit onder de aandacht brengt, daardoor is er ook een groter kans dat de FEI hier iets mee gaat doen.

Precies. Ik hoop ook echt dat de FEI een onderzoek gaat doen anders moeten ze zich echt diep diep schamen.