Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 01:14

Jalenka_Kiya schreef:
2013 of 20:13 ... Het was vandaag in ieder geval geen 24 mei :Y)

Dus inderdaad 'Goed lezen' :+

Ha ha true :-)
Maar zie vaak dit soort plaatjes voorbij komen bij glock.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 01:15

Ja sorry moest er even om lachen

Maar wel een leuke ontspannen foto inderdaad!

superpony

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 01:19

Als ze dat maar regelmatig doen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:10

Oke, als dat plaatje iets moet zeggen over hoe ze hem bomproof maken, dan kunnen ze beter door het dorp stappen. :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:32

manubres schreef:
Ik vind dat hij Zonik hier heel mooi rijdt. Maar misschien moet hij die nog meer naar zijn hand zetten en wordt hij later ook kort gereden :D

https://youtu.be/CDUPhSvZRM8

Ik vind het veel gespartel en de stap is volgens mij ook niet helemaal zuiver :x

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:39

Electra63 schreef:
Waarom? Het maakt de sport spannend, het is helemaal niet leuk als iedereen 100% rijdt.
En dat wondje in de mond van Undercover doordat hij op zijn tong/lip heeft gebeten, dat is jammer, maar niet heel erg. Shetjes die hoefbevangen zijn, hebben meer pijn ;)

Seriously? Zo stijf van de spanning staan moet maar oke zijn omdat het de sport spannend maakt en er hoedbevangen shetten zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:28

Voorheen riep ik ook altijd dat ieder paard mak genoeg kan worden gemaakt om normaal de ring door te gaan. Als ik die flippende dieren in de ring zag die de ruiter niet langs juryhokjes kreeg, dan zei ik altijd dat ze niet goed opgevoed waren of gewoon veel meer de ring in moesten en aangepakt moesten worden. Inmiddels denk ik daar heel anders over nu ik er eentje heb gekend waar je echt mee zou verongelukken op vreemd terrein. Die thuis al van links naar rechts schoot, die ineens ergens iets zag (waar echt niks was) en die je niet eens meer in de buurt kreeg van waar ze iets gezien had en je alleen nog maar een volte 10 meter aan de voorkant van de bak kon rijden. Dan was je gewoon uitgereden. Je kon niet meer doordringen tot dat paard, ze sloot zich af en ging volledig haar eigen ding doen.

Soms vraag ik me inderdaad af waar we heen gaan met de huidige KWPN fokkerij. Want een beetje amateur verongelukt gewoon met zo'n dier.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:44

Ayasha schreef:
Electra63 schreef:
Waarom? Het maakt de sport spannend, het is helemaal niet leuk als iedereen 100% rijdt.
En dat wondje in de mond van Undercover doordat hij op zijn tong/lip heeft gebeten, dat is jammer, maar niet heel erg. Shetjes die hoefbevangen zijn, hebben meer pijn ;)

Seriously? Zo stijf van de spanning staan moet maar oke zijn omdat het de sport spannend maakt en er hoedbevangen shetten zijn?

Nee, maar men moet ook niet overdrijven. Hij was zeer gespannen door de ervaring 2 dagen eerder door de prijsuitreiking. Die spanning werd al afgevloeid tijdens het rijden. En dat hij op zijn tong heeft gebeten heeft niets met mishandeling of dierenleed te maken. Iedereen kan op zijn tong bijten.
Als ik lees dat sommigen de sport willen verbieden omdat er zoveel dierenleed is, dan vraag ik mij af, of ze ook iets willen doen aan het (verborgen) dierenleed thuis. En dan als voorbeeld hoefbevangenheid bij shetjes, dat vind ik dierenleed. En niet dat wondje in zijn mond.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:52

Ik vind dat er iets ontbreekt in de vertrouwensband tussen ruiter en paard. Heb zelf ook de nodige rilbillen gehad en uiteindelijk was het toch steeds dat. Kost even wat tijd investeren in andere zaken dan de dressuuroefeningen perfect uitvoeren en een open mind, maar je kunt er echt heel wat aan doen. Maar goed, de ereronde afschaffen is makkelijker natuurlijk... Het ware probleem in de basis los je er natuurlijk niet mee op maar symptoom is deels bestreden. :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:54

Johanna59 schreef:
Waarschijnlijk is Edward niet de geschikte ruiter voor dit paard.

Je beseft dat Totilas in het begin ook zo'n hittepit was in die omstandigheden?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:06

Ergens is het toch een mooie tegenstrijdigheid; aan de ene kant moieten we maar blijven benadrukken dat het levende wezens zijn met een eigen karakter, maar aan de andere kant mag Undercover niet gewoon een keertje, als levend wezen, compleet van de kaart zijn.

Het wordt mi wel groter gemaakt dan het is nu hoor. Kom op, hij is niet al 26x de ring uitgezet vanwege een wondje en hij heeft ook vaak genoeg, steeds meer juist, ontspannen proeven laten zien met Undercover. Poep gebeurt en ze zijn met het team aan het kijken hoe ze de stress bij Undercover (meer) kunnen wegnemen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:08

Dat het paard op zijn tong (of wang) heeft gebeten, heeft misschien te maken met een strakke, opgevulde neusriem?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:16

Wat een topic wordt dit, echt serieus wat een betweters.
Iemand al contact opgenomen met Edward of Nicole om al deze briljante tips door te geven? Of misschien kan er iemand langs gaan om even met undercover te oefenen. Experts genoeg hierzo.......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:19

kyrkelover schreef:
Ikeje schreef:

Weet niet of je de rensport bedoelt, want dan vind ik deze vergelijking niet opgaan.
Als ik retegestresst kan ik mijzelf ook beter ontladen met een rondje hardlopen dan met een balletles.

En die paarden hoeven natuurlijk ook niet eerst in de paddock te lopen en in stap door het publiek richting baan. En wat dacht je van de westernsport waarbij het juist aangemoedigd wordt dat iedereen lekker mee joelt en doet.

Alleen is wat je daar doet heel anders als een dressuurwedstrijd. Als renpaarden in de paddock lopen en naar de baan gaan staan ze ook niet op 3 benen te suffen. Alleen maakt het niet uit, als ze maar net genoeg onder controle zijn om ze in de startbox te krijgen is er geen probleem. Het wordt wel anders als de startbox open gaat en de ruiter wil draf ipv rengalop, dat gaat dus nooit niet lukken.
Ik denk dat je gewoon zelf die ervaring moet hebben voordat je daarover kunt oordelen. Het heeft niets te maken met ril zijn en overal bang voor zijn (die paarden heb je ook) maar alles met welkwilligheid en concentratie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:28

bruintje123 schreef:
De entourage is anders, heel het publiek is anders.
En luisteren moeten ze nog steeds. Anders landen ze ergens in het midden van de oxer.
Dat geeft dan geen lage score maar een nare val.
Dus daar is heet geen probleem. Want je kunt wel zeggen het vloeit af, maar dan ben je ook al diverse sprongen verder voordat het zover is.

Zou de training dan toch een grotere rol hebben dan het hete karakter?

Undercover zou zo'n paard zijn wat alert binnenkomt, heen en weer draait tijdens het stilstaan, bij het zien van de eerste hindernis het hoofd omhoog gooit en tussen de hindernissen de neus in de lucht gooit en trekt en stuitert.
Zulke paarden zijn er genoeg, ook bij het springen gaan ze niet allemaal kalmpjes rond zonder ergens op te reageren. Alleen levert een springpaard bij elke sprong een krachtexplosie en kan daarmee de spanning kwijt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:34

Ik vind ook dat het allemaal behoorlijk overtrokken wordt, dat het paard op zijn tong bijt is gewoon domme pech en het is niet de eerste keer dat dat gebeurt tijdens GP. (ik bedoel in het algemeen) En een paard wat dribbelt en stuitert bij het horen van het publiek... :O
Ze moeten gewoon samen nog een klein beetje meer ervaring opdoen.

aslo schreef:
Edward Gal weet een super sensibel paard wat door een samenloop van omstandigheden (de prijsuitreiking en het applaus/gejuig van t publiek voor zijn twee voorgangers in de Special) op exploderen staat toch nog zodanig te managen dat ze als een van de weinigen de moeilijkste oefening (verzamelde stap-piaffe) goed laten zien. Dit getuigt voor mij van vakmanschap. MAR rijdt gewoon door met een onzuiver lopend paard die tijdens afgroeten op drie benen staat en er "op" uit ziet plus een blauwe tong heeft, en is dan super blij met zijn proef. Tja, wie is de betere ruiter? Voor mij een heel duidelijk verhaal.

Dat dus.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:57

Electra63 schreef:
M_D_H schreef:
Ik heb het grondwerk duidelijk gemist :+.

Ben toch benieuwd, lijkt mij dat Gal en zijn team alles al hebben geprobeerd... Het zijn immers niet de minste...

Undercover lijkt best wel op die zwarte hengst die mishandeld is en gered en getemd moet worden :D :+

:)).
Misschien moeten ze hem groentesoep geven :)* :') _O-

In ieder geval.
Ik vind persoonlijk dat het nog best wel mee valt... je hebt reacties met tips voor het paard, al dan niet goed overnagedacht, je hebt reacties die aangeven dat de sport moet veranderen, je hebt reacties die aangeven dat de fokkerij moet veranderen en dan heb je nog de reacties van mensen die vraagtekens zetten bij het wel of niet starten van een paard met (te) veel stress.

Ja en dan heb je nog de mensen die de sport willen afschaffen, die met (lullige ) opmerkingen komen over Totilas en MAR (wat hebben de hier nou weer mee te maken).

Het was natuurlijk maar een wondje waardoor Undercover uitgebeld werd...
Maar dat wondje komt weer door de stress, de stress komt weer door de entourage en zo zijn we dan uiteindelijk bij het punt aanbeland waar we nu zitten.

Vraag mij af of er dan echt overtrokken gereageerd wordt, of dat het gewoon een relatief zinnige discussie is over de sport.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:36

speurneusc schreef:
Homiafortuna schreef:
Zou een aanpassing in het voerschema niet voor wat minder spanning kunnen zorgen. Over het algemeen staan deze toppaarden behoorlijk hoog in het krachtvoer. Dat maakt vooral bloedpaarden nog heter en gestresster.

valt me nog mee dat er niet gezegt wordt castereren, das net als met honden (reuen) die problemen geven... helaas dat soort dingen zitten niet in de ballen of in het hoeveelheid voer, maar in de genen/karakter

Nou ja, de manier van houden kan wel meespelen. Gelukkig zie je het steeds meer bij de de sportpaarden, maar ook die horen wat mij betreft minimaal 4 uur buiten de ruimte te hebben en (direct!) contact met soortgenoten. En daarmee doel ik dus niet op andere paarden kunnen zien.
Het hengst houden van paarden veroorzaakt te vaak een eenzaam bestaan voor een paard, dat werkt probleemgedrag in de hand.

Electra63 schreef:
Eigenlijk komt het erop neer, dat alles aan opvoeding ligt. Met name komt dit niet voor bij Western paarden, dit wordt niet getolereerd en deze worden goed opgevoed en westernruiters zijn niet zo truttig :D :D .

Dit topic wordt steeds leuker. Het is nu wachten op de 1e penny die bitloos aanbeveelt (na het grondwerk en magnesium) ;)

Want grondwerk is dan ook echt penny :')
Voeding lijkt me sterk dat dat een punt is, dat wordt over het algemeen genomen juist ontzetten in de gaten gehouden in die tak, maar grondwerk wordt amper tot niet gedaan en dat kan wel degelijk soms een sleutel zijn. Goed toegepast grondwerk complimenteert het rijden. Net zoals goed toegepast freestyle (losse teugel) rijden het rijden met contact complimenteert en andersom.

Even als aanvulling achteraf, ik heb geen idee wat er met dit paard wel of niet wordt gedaan, dit is meer algemeen bedoeld.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 19-08-15 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:42

Electra63 schreef:
Nee, maar men moet ook niet overdrijven. Hij was zeer gespannen door de ervaring 2 dagen eerder door de prijsuitreiking. Die spanning werd al afgevloeid tijdens het rijden. En dat hij op zijn tong heeft gebeten heeft niets met mishandeling of dierenleed te maken. Iedereen kan op zijn tong bijten.
Als ik lees dat sommigen de sport willen verbieden omdat er zoveel dierenleed is, dan vraag ik mij af, of ze ook iets willen doen aan het (verborgen) dierenleed thuis. En dan als voorbeeld hoefbevangenheid bij shetjes, dat vind ik dierenleed. En niet dat wondje in zijn mond.

Alsof dat wondje mij kan schelen, dat dat beest altijd zo strak staat is waar het mij om gaat en ben toch precies niet de enige die dat ziet als de chef d'equipe ook al letterlijk zegt dat ze oplossingen moeten zoeken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:07

Dan is de vraag eigenlijk of het wel een sportpaard is.....dat dus niet het vermogen tot een topper belangrijker is...het koppie ook mee moet doen....en dan ja....dan kun je je afvragen of het dan wel diervriendelijk is...dat het dier gekozen wordt voor zijn beweging, meewerkend karakter en kennelijk het geestelijk vermogen niet wordt meegeteld...

Dier is al tot de top getraind, de stress wordt dan nu pas aangepakt? M.i te laat, alles is veel te snel gegaan omdat prestatie kennelijk blind heeft gemaakt...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:34

Tcm62 schreef:
Dier is al tot de top getraind, de stress wordt dan nu pas aangepakt? M.i te laat, alles is veel te snel gegaan omdat prestatie kennelijk blind heeft gemaakt...

:roll: Paard is al 14 en voorheen in alle rust opgeleid door een andere goede ruiter, wat nu te snel?? :?

Normaal loopt hij zijn rondjes meer dan prima, mag er dan 1 x iets misgaan.....
Het stadion in Aken met alle toeters en bellen is niet niks, ik wil wel eens bokkers
daar rond zien rijden in een grote verlaten arena, vol applaus en harde muziek :o

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:55

Maar Undercover staat echt niet altijd zo strak hoor! Als we dat nu gaan roepen, dan raakt het hek van de spreekwoordelijke dam.
En daar moet je mee omgaan is ook een rare uitspraak, want hij ging er toch mee om en bleef toch zelf heel rustig! Hij presteerde het zelfs om zeer moeilijk oefeningen alsnog te kunnen rijden.
Dat hij door het bloed gedwongen is om te stoppen, dat wil dus niet zeggen, dat hij het opgaf om met dit hete om te gaan. Met bloed mag je gewoon niet verder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:58

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat elk paard onder Gal zo strak staat als maar kan maar goed, dat zal dan een verschil van mening zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:00

Ja, dat verschillen we dan inderdaad van mening, maar welke ruiter heeft dit volgens jou niet op topniveau dan, want ik hoor het je bij heel veel ruiters noemen de afgelopen "jaren".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:05

ohja? Bij mijn weten zeg ik dat alleen van Gal. :)
Parzival is ook vaak strak maar goed, daar over is men het vrij collectief "eens" dat dat zo is.
Charlotte Dujardin zie ik tot nog toe het liefste rijden. :) Ja, ook die heeft net als elke ruiter wel eens foutjes en gespannen momenten maar het grootste deel van haar rijderij en trainingen en clinics zien er gewoon fijn uit. :) Ik heb een paar clinics van Gal gezien IRL en ook dan kan ik het niet mooi ontspannen of los vinden. :) Ik zie hem gewoon niet graag rijden vermoed ik. Daar doe je niks aan he. :) Allemaal zo eng in dat halsje..