superpony schreef:De stallen van Anky, Adelinde, Edward etc en hun werkzaamheden, personeel, management kun je niet vergelijken met de westernstallen nu. Dat kun je ook niet weten als je niet op westernstallen waar grotere namen trainen komt. Er zijn echt al hele mooie stallen en goede ruiters kunnen goede paarden trainen op een goede lokatie. Maar het verschil is verder nog enorm groot.
En Anky heeft de dressuursport misschien bekender gemaakt, maar ik ben ongeveer die leeftijd en ik was al dressuur prikkertje en springertje toen zij net zo klein en beginnend was als ik. Mijn held was een Annemarie Sanders Keizer ( kan spelfout in zitten, is lang geleden ) En verschillende springruiters waar je nu vaak kinderen van ziet rijden.
Best opvallend ook dat kinderen van.........verder komen door goede paarden, goede stal om te trainen etc.
Mijn ouders werkten hard voor 1 pony waar ik mee bij de NPC reed. Het ging super, maar mijn ouders konden mij never zoveel kansen geven als de kinderen die toen als met vrachtwagens vol top sportpony's kwamen. Niet omdat ze beter waren, of meer geld hadden, maar wel meer mogelijkheden. Bij een vriendinnetje van me was het geen probleem als er eentje ziek, zwak of kreupel was. Haar vader had een stal en kon tijd vrijmaken om haar overal naartoe te rijden. Mijn ouders hadden een ''gewone'' baan.
Ik heb de tijd van mn leven gehad, dus jaloers?? nee. Ik zag het zelf niet eens, dat besef kwam later pas.
Ik heb zelfs een tijd geen dressuur gestart omdat mijn vriendin altijd onder me zat, terwijl zij 100% zeker beter reed. Alleen mijn pony was mooier en ik was nog niet zoveel te groot als zij. ( dus plaatje...)
Zo moet je de western ook meer zien. Western moet echt op eigen krachten gedaan worden. Enkelen hebben wel mazzel dat ze (schoon ) ouders hebben met een stal of wat hebben kunnen beginnen. Maar zelfs dan is overleven in de western nog zwaar.
Er zijn ook al stallen over de kop die het niet hebben gered om iets te beginnen, hoe goed bedoeld ook.
Grappig dat je Adelinde en Edward noemt, die hebben namelijk alles op eigen kracht zonder geld moeten doen.