Anky van Grunsven opgenomen in EK reiningteam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:00

Het blijft lastig uitleggen aan buitenstaanders.

Bedenk dat de NRHA de bond is in de reiningsport op aarde!
Dus hun WK en EK zijn belangrijke wedstrijden.

Nu heeft er een dressuur en springbond bedacht dat ze ook reining bij willen voegen.
Natuurlijk heel leuk bedacht maar ze hebben niks te bieden en de reiningsport vraagt zich af wat ze met die bond aanmoeten.
Geld valt er niet te halen en presttige ook niet want ze snappen zelf de ballen van de hele sport.
Ze willen alleen iedere disipline onder hun vlag en dus ook de groep reiners.

Natuurlijk heel leuk om dit te willen, ik wil ook wel eens wat :+

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:08

spatter schreef:
Het blijft lastig uitleggen aan buitenstaanders.

Bedenk dat de NRHA de bond is in de reiningsport op aarde!
Dus hun WK en EK zijn belangrijke wedstrijden.

Nu heeft er een dressuur en springbond bedacht dat ze ook reining bij willen voegen.
Natuurlijk heel leuk bedacht maar ze hebben niks te bieden en de reiningsport vraagt zich af wat ze met die bond aanmoeten.
Geld valt er niet te halen en presttige ook niet want ze snappen zelf de ballen van de hele sport.
Ze willen alleen iedere disipline onder hun vlag en dus ook de groep reiners.

Natuurlijk heel leuk om dit te willen, ik wil ook wel eens wat :+

Ik denk dat we hier het pijnpunt te pakken hebben, de KNHS wordt door de reiningruiters niet serieus genomen en daarbij het EK en WK wat door de FEI wordt georganiseerd ook niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:21

De WRAN heeft jaren aansluiting proberen te maken bij de KNHS, juist vanwege die NK en EK en uitzending naar hopelijk ooit Olympische spelen, want daar is het uiteindelijk allemaal om te doen!
Maar ook de WRAN is afgehaakt, ze konden de leden niks extra bieden, alleen maar extra kosten , regeltjes en gezeur.

Je kunt niet mee doen met de Olympische spelen als je niet aansluit bij de FEI.

Maar blijkbaar hebben de meeste reiningruiters daar geen behoefte aan of geloven ze niet dat de reiningsport ooit wordt toegevoegd.

Zonnetje81

Re: Anky van Grunsven opgenomen in EK reiningteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:59

Dus het EK waar het nu over hebben is vanuit de KNHS? En de WRAN Heeft nog zijn eigen EK/WK etc...mogelijk met andere naampjes...? Dan moet de KNHS zich hier gewoon niet mee bemoeien zou je zeggen :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:20

Ach nutteloze discussie dit met mensen die niet willen lezen, en denken dat Anky de reining sport in NL kan redden....

Laten we de resultaten maar eens afwachten op het EK :)F

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:20

Electra, je zit er echt compleet naast gewoon. Vrijwel ALLE western ruiters komen uit de engelse sport, dus dan kan nooit iemand meedoen als we het een dressuurprikker niet gunnen.

Het staat er ook helemaal los van. Niet iedereen is vriendjes en zeker niet iedereen is het met elkaar eens. Het is relatief een kleine wereld, dus je wete nogal snel wie, wat, waar en hoe traint etc.

De NRHA is niet van Nederland, dat is een bestaande, belangrijke, reining organisatie. De DRHA is de Nederlandse tak en min of meer op eigen benen opgezet. Het niveau ligt internationaal heel hoog, dus serieuze reiners meten zich liever daar. Ook worden de wedstrijden georganiseerd op lokaties met goede bodem.

De wran is een algemene western organisatie in Nederland. Het niveau ligt veel lager en veel reiners gebruiken het als instap of om een keer ervaring op te doen op vreemd terrein. Vaak is er geen goede bak om te stoppen.
Toen de Wran met regels kwam om aan te sluiten bij KNHS etc, stond dat veel mensen tegen.

Persoonlijk denk ik dat Dave en Rieky wel wat zien in samenwerking met de KNHS. Zo hebben zij een instructeurs opleiding en hopen daarmee meer instructie te krijgen op maneges, zodat de sport groeit. Zonder de KNHS is het heel moeilijk om zonder erkende papieren op een manege les te gaan geven.
En dan heb je het hele cap verhaal bijvoorbeeld nog.

KNHS staat nog erg ver van de western sport af en heeft dus maar enkele ruiters waar ze op af gaan. Voor andere ruiters heeft de KNHS geen toevoeging op hun sport. KNHS wil vooral betuttelen, waar mensen al jaren op eigen krachten keihard werken om ergens te komen in de western. Enkele mensen die flink investeren in goede paarden en deze door goede trainers laten rijden en showen. Amper een grote sponsor die ook flink geld schiet zodat het haalbaar is om alle kosten te dekken.

Iedereen kan wel zeggen dat de engelse sport ook duur is. Maar er is een heel groot verschil of een dressuur ruiter zich compleet kan richten op het trainen van eigen paarden en de wedstrijden. Of dat een western ruiter nog een baan ernaast moet hebben, of vele paarden moet trainen, uren les moet geven, clinics geven en zelf de stallen staat te mesten of de handel moet regelen.

Engelse sport is vele malen groter. Wordt je daar echt een grote ruiter, steek je echt al overal bovenuit. Dat zegt nog niet alles, maar je hebt al veel ruiters achter je gelaten.
In de western kun je 1 jaar met een goed paard bij de top horen en het jaar erop onbekend zijn. Dan krijg je ook niet snel weer een goed paard onder je kont. Het loopt allemaal niet door omdat je bijv al jaren 72+ scoort.
Edward Gal zal voorlopig altijd wel een paard van niveau hebben bijvoorbeeld.

Dat mensen hier maar blijven denken dat het afgunst is of jaloezie, zegt misschien meer over hun eigen gedachte gang, dan van de western ruiters die het hier alleen maar proberen uit te leggen. De sport zelf is prima. En ook nog een keer; dit gaat alleen om de reining. Dat is de grootste tak en heeft dus een eigen vereniging de DRHA. Rij je pleasure, trail, horsemanship, hunter etc etc etc dan kom je uit bij een rassen vereniging of de Wran.
Regelmatig worden die shows afgelast wegens te weinig inschrijvingen of is het niveau echt laag. Voor pleasure zouden we niet eens een top team van 4 ruiters kunnen sturen, ben ik bang.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:43

Superpony.... er zijn geen Nederlandse dressuurruiters die zich alleen maar kunnen richten op het trainen van eigen paarden en wedstrijden. Zelfs Anky geeft hele dagen les in binnen- en buitenland. Geeft clinics en heeft haar kledinglijn omdat er geld op de plank moet komen.
Adelinde geeft ook clinics en lessen en rijdt voor anderen. Daarbij liggen ook dressuurpaarden van het hoogste niveau niet voor het oprapen. Enz. Enz.......
Dit soort excuses heeft dus geen zin.

Het is een kleine sport in Nedeland en je zal je moeten verenigen en verder moeten ontwikkelen. Anky is niet de redder van de westernsport, maar deels door haar is dressuur in Nederland zo groot geworden. Dus de extra aandacht in de media en haar topsportervaring op het hoogste niveau, kan je ook op een positieve manier gebruiken ipv negatief zoals haar niveau B-waardig te noemen of geselecteerd door vriendjespolitiek.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:45

Het is dus een vicieuze cirkel, men zet zich hard af tegen de KNHS/FEI vanwege alle regeltjes, maar snijdt tegelijkertijd zichzelf daarmee enorm in de vingers omdat die uiteindelijk wel kunnen zorgen voor meer naamsbekendheid, meer geld, meer sponsoren en evt een olympische tak van sport..
Verder ben ik het helemaal met de laatste post van Electra eens.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:19

Electra63 schreef:
Superpony.... er zijn geen Nederlandse dressuurruiters die zich alleen maar kunnen richten op het trainen van eigen paarden en wedstrijden. Zelfs Anky geeft hele dagen les in binnen- en buitenland. Geeft clinics en heeft haar kledinglijn omdat er geld op de plank moet komen.
Adelinde geeft ook clinics en lessen en rijdt voor anderen. Daarbij liggen ook dressuurpaarden van het hoogste niveau niet voor het oprapen. Enz. Enz.......

Het is een kleine sport in Nedeland en je zal je moeten verenigen en verder moeten ontwikkelen. Anky is niet de redder van de westernsport, maar deels door haar is dressuur in Nederland zo groot geworden. Dus de extra aandacht in de media en haar topsportervaring op het hoogste niveau, kan je ook op een positieve manier gebruiken ipv negatief zoals haar niveau B-waardig te noemen of geselecteerd door vriendjespolitiek.

Goh ik ben het een keer (gedeeltelijk) met je eens. (ben ook 16 jaar dressuurprikker geweest :D) Behalve dan het laatste stukje. Vriendjespolitiek is helaas wel waar. En ik heb geen idee wie gezegd heeft B-waardig want dat kan ik nergens terug vinden. Er is wel gezegd Z-waardig in vergelijking met Grand Prix. En nogmaals, het gaat niet om Anky persoonlijk! Het gaat erom dat de bondscoach nu iemand gekozen heeft die in vergelijking met de rest van het team ver beneden het niveau zit. En toevallig is dat Anky. We hadden net zo hard geroepen als het een onbekend persoon was geweest. Ik moet wel toegeven dat de verschillende verenigingen in de westernsport (ook in de andere disciplines) de neuzen niet dezelfde kant op hebben staan. En dat is heel erg jammer. De westernsport zou veel groter kunnen worden als dit wel zo was.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:54

Het blijft grappig :D

Het is de engelse sport niet duidelijk te maken dat de reiners geen boodschap hebben aan de KNHS, de FEI of de Olympische spelen.

De reiningsport is een enorme bedrijfstak waar grote bedragen in rond gaan , wat moeten die met een organisatie die totaal geen, echt helemaal geen verstand hebben van de westernsport en dan met name reining.
De FEI wil niet voor niets die tak toegevoegd zien , de reiningsport is in de wereld vele malen groter als de dressuursport.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:57

Maar voor de bondscoach hebben de KNHS, de FEI en de Olympische Spelen wel een boodschap.

En hij heeft mensen nodig voor zijn team, hij wil iets in gang zetten en de sport stimuleren. Dan kan ik de keuze voor Anky (gewoon puur voor de aandacht) heel goed begrijpen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:59

spatter schreef:

Het is de engelse sport niet duidelijk te maken dat de reiners geen boodschap hebben aan de KNHS, de FEI of de Olympische spelen.

De reiningsport is een enorme bedrijfstak waar grote bedragen in rond gaan , wat moeten die met een organisatie die totaal geen, echt helemaal geen verstand hebben van de westernsport en dan met name reining.
De FEI wil niet voor niets die tak toegevoegd zien , de reiningsport is in de wereld vele malen groter als de dressuursport.

Ik begrijp volkomen dat jullie de knhs niet nodig hebben. Of de FEI.

Het gaat mij er meer om dat er blijkbaar toch een gedeelte is, welke wel onder de KNHS wilden werken. En dat die geen volwaardig team kunnen neerzetten en dat blijkbaar er nogal verbolgen wordt gereageerd als een mindere toegevoegd wordt aan het team.

Haal dan alles weg bij de KNHS. Of ga er vol voor. Zoals al eerder gezegd, Anky scoort misschien niet de scores die jullie willen, ze kan wel de westernsport actief promoten. Voor Anky was de dressuursport ook zo goed als dood.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:01

De sport stimuleren _O- _O- _O-

Lees je nu wel wat er geschreven wordt?
De sport draait in NL prima en er zijn er genoeg die hoog scoren in het buitenland bij een veel grotere organisatie als de reining FEI.

Die hele stimulatie is niet nodig, niet voor de reiningruiters, alleen maar voor de KNHS en de FEI die mee willen bemoeien in deze tak van sport.
Amerika, heeft al gelijk bedankt voor de eer :evaw:

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:02

spatter schreef:

Onder de vlag van de FEI dan, wist niet dat alles zo voorgekauwd moest worden hier. _O- _O- _O-

R12312 schreef:
Haal dan alles weg bij de KNHS. Of ga er vol voor. Zoals al eerder gezegd, Anky scoort misschien niet de scores die jullie willen, ze kan wel de westernsport actief promoten. Voor Anky was de dressuursport ook zo goed als dood.

Dit dus, :evaw:

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:05

Nee, een ruiter die uitgezonden wordt die maar matig presteert is geen promotie voor de sport!

Anky is een goede dressuurruiter maar haar naam zegt de hele reiningwereld bar weinig en als ze niet verder komt als een 68 met een enorm goed paard en les bij een topruiter , dan is zij absoluut geen promotie.
Hooguit voor de penny meisjes uit Nederland.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:06

nog even een laatste reactie op de opmerkingen 'de beste stuurlui staan aan wal of zitten op bokt'.

meestal ben ik dat helemaal met je eens :-)

maar, in dit geval reageren in dit topic 2 personen die op mijn lijstje van 'beter geschikte personen qua scores om deel te nemen dan anky' staan.

en zeker 4 personen die hebben deelgenomen aan het NRHA EK (en ook structureel hogere scores rijden dan anky).
hier praten dus niet alleen 'bakrandhangers' mee maar ook mensen die daadwerkelijk presteren en weet hoe de vork in de steel zit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:09

Narobi, lees eens de uitgebreide post van Reisereise na.
daarin stelt hij/zij dat de wedstrijdjes waar Anky af en toe aan meedoet, vergelijkbaar zijn met B-dressuur-wedstrijden :D klinkt behoorlijk denigrerend.
En dat ruiters liever NRHA- wedstrijden rijden ivm grote prijzengelden.
Ik ga het niet helemaal herhalen :D

Daarbij zegt de ene bokker dat er niet genoeg ruiters zijn wegens geldgebrek en anderen zeggen dat er zoveel geld te verdienen is in de sport :? Dit is een oneindige discussie.

Spatter, in Nederland is de westernsport een kleine sport.

Maar goed, ik heb geen hekel aan westernruiters, ik hoop dat ze t goed doen en in de toekomst mee kunnen doen met de OS. Voorlopig moet er nog een hoop verbeteren binnen het selecteren vanuit de organisatie/verenigingenen vanuit de sporters zelf, al vinden sommigen dat toch niet nodig.

Ik ga mezelf herhalen, dus ik ga dit topic ontstippen,veel plezier allemaal met en op t EK. Dankzij Anky komt het misschien nu wat meer onder de aandacht van het gewone publiek, dus dat is sowieso winst. :D :D ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:12

Electra63 schreef:

De stallen van Anky, Adelinde, Edward etc en hun werkzaamheden, personeel, management kun je niet vergelijken met de westernstallen nu. Dat kun je ook niet weten als je niet op westernstallen waar grotere namen trainen komt. Er zijn echt al hele mooie stallen en goede ruiters kunnen goede paarden trainen op een goede lokatie. Maar het verschil is verder nog enorm groot.

En Anky heeft de dressuursport misschien bekender gemaakt, maar ik ben ongeveer die leeftijd en ik was al dressuur prikkertje en springertje toen zij net zo klein en beginnend was als ik. Mijn held was een Annemarie Sanders Keizer ( kan spelfout in zitten, is lang geleden ) En verschillende springruiters waar je nu vaak kinderen van ziet rijden.

Best opvallend ook dat kinderen van.........verder komen door goede paarden, goede stal om te trainen etc.

Mijn ouders werkten hard voor 1 pony waar ik mee bij de NPC reed. Het ging super, maar mijn ouders konden mij never zoveel kansen geven als de kinderen die toen als met vrachtwagens vol top sportpony's kwamen. Niet omdat ze beter waren, of meer geld hadden, maar wel meer mogelijkheden. Bij een vriendinnetje van me was het geen probleem als er eentje ziek, zwak of kreupel was. Haar vader had een stal en kon tijd vrijmaken om haar overal naartoe te rijden. Mijn ouders hadden een ''gewone'' baan.
Ik heb de tijd van mn leven gehad, dus jaloers?? nee. Ik zag het zelf niet eens, dat besef kwam later pas.
Ik heb zelfs een tijd geen dressuur gestart omdat mijn vriendin altijd onder me zat, terwijl zij 100% zeker beter reed. Alleen mijn pony was mooier en ik was nog niet zoveel te groot als zij. ( dus plaatje...)

Zo moet je de western ook meer zien. Western moet echt op eigen krachten gedaan worden. Enkelen hebben wel mazzel dat ze (schoon ) ouders hebben met een stal of wat hebben kunnen beginnen. Maar zelfs dan is overleven in de western nog zwaar.
Er zijn ook al stallen over de kop die het niet hebben gered om iets te beginnen, hoe goed bedoeld ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:17

Axh Superpony, ik heb zelf gelest bij Annemarie, maar niet te vergelijken met de prestaties die Anky voor de dressuur heeft betekend.

En jij zegt dus totaal andere dingen als Spatter,zeker wat populariteit en geld betreft.

nuben ik echt weg :wave:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:27

Nee, we zeggen hetzelfde, je leest echt niet goed. De toppers die er zijn, kiezen voor wedstrijden die belangrijker zijn als reiner. Ze kunnen en willen niet beiden doen. De redenen zijn al vaak genoemd.

En wat betreft Anky en bekendheid, dat is niet te zeggen. Ze heeft inderdaad grote prestaties geleverd, maar wie zegt dat er anders niet ook meer bekendheid was gekomen?

Wij reden toen ook en wilden ook dressuurmutsje zijn met jasje, plastron etc etc. Kende ik hele Anky niet.

Mijn hart lag meer bij springen, maar ik lees een tijdje terug een mooi stuk van meneer Swaab waar ik misschien nog meer respect voor had.
Mensen tillen Anky naar een verdiend!! voetstuk, maar destijds deden meerdere springruiters het ook heel goed op Internationaal niveau en daar keken wij dan weer meer naar.

KNHS uitsluiten gaat niet meer lukken. Dave en Rieky willen ook erkende opleidingen voor instructie op maneges, dus je moet ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:34

spatter schreef:

Lees je nu wel wat er geschreven wordt?
De sport draait in NL prima en er zijn er genoeg die hoog scoren in het buitenland bij een veel grotere organisatie als de reining FEI.

Die hele stimulatie is niet nodig, niet voor de reiningruiters, alleen maar voor de KNHS en de FEI die mee willen bemoeien in deze tak van sport.
Amerika, heeft al gelijk bedankt voor de eer :evaw:

Wat is dat het probleem? Waarom maken jullie je dan in vredesnaam druk om welke ruiters de bondscoach meeneemt naar een EK wat jullie toch zien als een bond van niks en geen behoefte aan hebben? So be it, de mensen die wel willen kunnen als ze mee mogen gaan en de rest die het niks vind nou dan ga je toch niet?

Leven en laten leven.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:37

superpony schreef:
De stallen van Anky, Adelinde, Edward etc en hun werkzaamheden, personeel, management kun je niet vergelijken met de westernstallen nu. Dat kun je ook niet weten als je niet op westernstallen waar grotere namen trainen komt. Er zijn echt al hele mooie stallen en goede ruiters kunnen goede paarden trainen op een goede lokatie. Maar het verschil is verder nog enorm groot.

En Anky heeft de dressuursport misschien bekender gemaakt, maar ik ben ongeveer die leeftijd en ik was al dressuur prikkertje en springertje toen zij net zo klein en beginnend was als ik. Mijn held was een Annemarie Sanders Keizer ( kan spelfout in zitten, is lang geleden ) En verschillende springruiters waar je nu vaak kinderen van ziet rijden.

Best opvallend ook dat kinderen van.........verder komen door goede paarden, goede stal om te trainen etc.

Mijn ouders werkten hard voor 1 pony waar ik mee bij de NPC reed. Het ging super, maar mijn ouders konden mij never zoveel kansen geven als de kinderen die toen als met vrachtwagens vol top sportpony's kwamen. Niet omdat ze beter waren, of meer geld hadden, maar wel meer mogelijkheden. Bij een vriendinnetje van me was het geen probleem als er eentje ziek, zwak of kreupel was. Haar vader had een stal en kon tijd vrijmaken om haar overal naartoe te rijden. Mijn ouders hadden een ''gewone'' baan.
Ik heb de tijd van mn leven gehad, dus jaloers?? nee. Ik zag het zelf niet eens, dat besef kwam later pas.
Ik heb zelfs een tijd geen dressuur gestart omdat mijn vriendin altijd onder me zat, terwijl zij 100% zeker beter reed. Alleen mijn pony was mooier en ik was nog niet zoveel te groot als zij. ( dus plaatje...)

Zo moet je de western ook meer zien. Western moet echt op eigen krachten gedaan worden. Enkelen hebben wel mazzel dat ze (schoon ) ouders hebben met een stal of wat hebben kunnen beginnen. Maar zelfs dan is overleven in de western nog zwaar.
Er zijn ook al stallen over de kop die het niet hebben gered om iets te beginnen, hoe goed bedoeld ook.

Grappig dat je Adelinde en Edward noemt, die hebben namelijk alles op eigen kracht zonder geld moeten doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 00:36

Ik zei over hun wat ze nu hebben. Niet alles door elkaar halen of lezen zoals het je beter uitkomt. Enne achterbakse pb's van mensen doe ik echt niet aan.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 02:07

Elektra, daarmee werd de wedstrijd zelf bedoeld, niet het niveau van Anky. De WRAN wedstrijden zijn laagdrempelig en van laag beginners niveau, oftewel B van beginners niveau. De WRAN heeft ook elk jaar een NK en daar is Anky kampioen geworden, van de 'beginners' dus.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:29

spatter schreef:

Tja, als ik de posts van QuarterH lees, dan lees ik toch echt dat op topniveau alleen de kosten een beetje gedrukt worden. En volgens mij hebben we het dan toch over iemand die weet waar ze over praat. Daarbij zeg je zelf dat er aansluiting is gezocht met de KNHS vanwege hopelijk ooit de olympische spelen.

Ik begrijp heel goed dat de NRHA dé bond is voor reining en ik denk dat heel veel mensen best een beetje jaloers zijn op het hebben van een keuze wat bond betreft. Maar in NL is het altijd nog zo dat de KNHS heel veel kan betekenen op het gebied van talentenplannen, organisatie van trainingen, pr, gecertificeerd lesgeven enz.

Verder, even reagerend op superpony, is het opzetten en draaiend houden van een trainingsstal altijd zwaar. Ook in andere takken van sport dan de western. Een mooi bijvoorbeeld is de eventing. Dat stelde in NL toch helemaal niks voor, maar hoe daar de laatste jaren aan de weg is getimmerd, die bronzen plak op het EK vorig jaar is het ultieme bewijs.