Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:04

Voor goed strekken is ook kracht nodig. Bij een talentvol jong dier word je ziek van alle 'kan meer's op je protocol terwijl het dier het alsnog een stuk beter doet dan minder getalenteerde paarden die wel die zeven krijgen want 'het arme dier heeft niet meer in huis' (natuurlijk wel, die zie je ook beter strekken als ze ouder en sterker zijn)

Tendance

Re: Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:39

@ Roodvos:
In de B hoeft paard noch pony aan de teugel te lopen, maar in de aanleuning moet wel.
Dat sommige ruiters denken dat wij dat als jury aan de teugel me bedoelen, dat ligt dan aan hun.
En dier wat sterren loopt te kijken loopt noch aan de teugel noch in de aanleuning dus dat is gewoon niet oké.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:06

Vraagje: wat is het verschil tussen aanleuning en aan de teugel? En dan is er ook nog nageeflijkheid?

Ik zie het allemaal als hetzelfde maar correct me if I'm wrong

Edit; beetje offtopic misschien, maar ik vind het best verwarrend :o

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:10

Afbeelding

2e jaar africhting is ongeveer B nivo volgens de plaatsen van de klasieke rijkunst.

Maar zelf start ik ook niet Ivm kosten en wat ze willen zien in de B (schrijf veel) toch echt het paard is wat al netjes rond loopt en als er dan een paard is met neusje er iets verder uit, goed meewerkt met de hand (dus volgt) Toch te horen krijgt moet meer aanleuning/nagefelijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:19

Zeepsop schreef:
Vraagje: wat is het verschil tussen aanleuning en aan de teugel? En dan is er ook nog nageeflijkheid?

Nageeflijkheid is het juiste woord voor "aan de teugel". In de richtlijnen van de dressuur zul je niet de term "aan de teugel" tegenkomen.

Nageeflijkheid is het in de juiste aanspanning en ontspanning, met een goede aanleuning, aan de loodlijn, door de hals lopen van een paard. Waarin het paard indien gevraagd de hand volgt naar beneden of juist terug naar de loodlijn. Dit alles vooral vanuit het been naar de hand gereden. Afhankelijk van de graad van africhting wordt dit steeds meer een gedragen hoofd-/ halshouding.

Aanleuning is dus een onderdeel van het "aan de teugel"/nageeflijk zijn van een paard.
Aanleuning is met een lichte "druk", zonder protest en onregelmatigheid het bit accepteren. Dit kan iets achter de loodlijn zijn, wat niet goed is, maar in de B straf ik het niet af, maar zet het er wel bij of iets voor de loodlijn, wat we als jury's liever zien in de B. De rust en ontspanning in het hoofd van het paard geeft vaak al een goed beeld over de aanleuning.

Het tegen de hand zijn, onrustig bewegen met het hoofd, vasthouden van het bit of "sterren kijken" zijn dus voorbeelden van een slechte aanleuning, maar ook direct van slecht nageeflijk.

Eigenlijk hoort hier natuurlijk nog veel meer uitleg bij, maar hoop dat het zo een beetje beknopt duidelijk is.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:58

Tendance schreef:
Zeepsop schreef:

Nageeflijkheid is het juiste woord voor "aan de teugel". In de richtlijnen van de dressuur zul je niet de term "aan de teugel" tegenkomen.

Nageeflijkheid is het in de juiste aanspanning en ontspanning, met een goede aanleuning, aan de loodlijn, door de hals lopen van een paard. Waarin het paard indien gevraagd de hand volgt naar beneden of juist terug naar de loodlijn. Dit alles vooral vanuit het been naar de hand gereden. Afhankelijk van de graad van africhting wordt dit steeds meer een gedragen hoofd-/ halshouding.

Aanleuning is dus een onderdeel van het "aan de teugel"/nageeflijk zijn van een paard.
Aanleuning is met een lichte "druk", zonder protest en onregelmatigheid het bit accepteren. Dit kan iets achter de loodlijn zijn, wat niet goed is, maar in de B straf ik het niet af, maar zet het er wel bij of iets voor de loodlijn, wat we als jury's liever zien in de B. De rust en ontspanning in het hoofd van het paard geeft vaak al een goed beeld over de aanleuning.

Het tegen de hand zijn, onrustig bewegen met het hoofd, vasthouden van het bit of "sterren kijken" zijn dus voorbeelden van een slechte aanleuning, maar ook direct van slecht nageeflijk.

Eigenlijk hoort hier natuurlijk nog veel meer uitleg bij, maar hoop dat het zo een beetje beknopt duidelijk is.

Dankje! +:)+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 07:08

Wat vinden jullie van de nieuwe proeven? Voor de M2 lijken ze nog niet zo verkeerd!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 07:15