Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Zeepsop schreef:Vraagje: wat is het verschil tussen aanleuning en aan de teugel? En dan is er ook nog nageeflijkheid?
Ik zie het allemaal als hetzelfde maar correct me if I'm wrong
Edit; beetje offtopic misschien, maar ik vind het best verwarrend
Tendance schreef:Zeepsop schreef:Vraagje: wat is het verschil tussen aanleuning en aan de teugel? En dan is er ook nog nageeflijkheid?
Ik zie het allemaal als hetzelfde maar correct me if I'm wrong
Edit; beetje offtopic misschien, maar ik vind het best verwarrend
Nageeflijkheid is het juiste woord voor "aan de teugel". In de richtlijnen van de dressuur zul je niet de term "aan de teugel" tegenkomen.
Nageeflijkheid is het in de juiste aanspanning en ontspanning, met een goede aanleuning, aan de loodlijn, door de hals lopen van een paard. Waarin het paard indien gevraagd de hand volgt naar beneden of juist terug naar de loodlijn. Dit alles vooral vanuit het been naar de hand gereden. Afhankelijk van de graad van africhting wordt dit steeds meer een gedragen hoofd-/ halshouding.
Aanleuning is dus een onderdeel van het "aan de teugel"/nageeflijk zijn van een paard.
Aanleuning is met een lichte "druk", zonder protest en onregelmatigheid het bit accepteren. Dit kan iets achter de loodlijn zijn, wat niet goed is, maar in de B straf ik het niet af, maar zet het er wel bij of iets voor de loodlijn, wat we als jury's liever zien in de B. De rust en ontspanning in het hoofd van het paard geeft vaak al een goed beeld over de aanleuning.
Het tegen de hand zijn, onrustig bewegen met het hoofd, vasthouden van het bit of "sterren kijken" zijn dus voorbeelden van een slechte aanleuning, maar ook direct van slecht nageeflijk.
Eigenlijk hoort hier natuurlijk nog veel meer uitleg bij, maar hoop dat het zo een beetje beknopt duidelijk is.
Lithya schreef:Wat vinden jullie van de nieuwe proeven? Voor de M2 lijken ze nog niet zo verkeerd!