Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:50

Nou, het is hier regelmatig 40 of 45 graden en mijn paard is nog niet kapot neergevallen hoor! ;)

We gaan zelfs wel eens op wedstrijd.... :oo

Mando

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:52

Dan zal jouw paard daaraan gewend zijn

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:54

Mwah we importerem ook paarden uit NL, die hebben er ook niet zo'n moeite mee. Paarden kunnen meer hebben dan je denkt :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:02

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:04

Ik ga ook niet dood van werken in 38° met genoeg water en schaduw. Maar of ik het nou echt zo leuk vind en optimaal kan presteren... mwoah

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:05

Giolli schreef:
We hebben het nu over 40 graden... Maar als ik zondag ochtend om 8 uur moet starten, dan is het misschien nog wel te doen.

vandaag is het ook erg warm geweest en moet zeggen vanmorgen om 8 uur vond ik het eigenlijk al veel te warm.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:06

MarliesV schreef:
Kan mij niet voorstellen dat een wedstrijd zo belangrijk is dat je het welzijn van je paard vergeet.

idd dat ja !

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:06

Maar vandaag was de hoogste temperatuur als ik het niet mis heb 39° en dat is zondag bijna 10 graden minder. Wel een verschil...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:07

Air schreef:
Het klimaat valt ook niet met elkaar te vergelijken.
[VN] Paarden hebben sneller last van warm weer

Daarnaast is er een verschil tussen kunnen hebben en gezond zijn.

ook weer een feit .. hier in nederland is het drukkend.. en is het van vandaag op morgen 40 graden en het kan zo weer ineens nog maar 10 graden zijn..

ik vind het gewoon onverantwoord, wat een ander er mee doet moet die zelf weten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:40

Ik moest vandaag midden op de dag post lopen, en ik moet zeggen ik heb nu nog meer met die paarden te doen haha.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:00

Ik vind het gewoon sneu voor het paard als je gewoon met dit weer een westrijd gaat rijden :n

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:28

Rondje springen vanmiddag zou mijn paard weinig moeite mee gehad hebben. Die mafkees speelt in de wei en doet net of hij een wilde woestijnkrijger is. Vorige week dinsdagavond heb ik hem nog met een dekentje op de nacht in gedaan. Toen had hij het echt koud.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:31

Luchtvochtigheid speelt ook een grote rol.

40 graden en droge lucht is misschien wel minder erg dan 27 graden en 99% luchtvochtigheid.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:45

Ik zou niet op concours gaan met die warmte, maar heb het in het verleden wel gedaan. Met 34 graden op een zwart paard met jasje aan in de volle zon. Zowel paard als ik hebben er niets aan overgehouden. Paard was al ouder (tegen de 20 geloof ik) en we hadden veel flessen met water meegenomen om haar na de proef te koelen. Zweten, maar prima.

Nu zou ik het niet meer doen, omdat ik nu gewoon veel minder goed tegen de hitte kan. Mijn paard vind het wel best geloof ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:58

Het is ook maar net wat men elkaar aanpraat. Als we straks met zn alleen gaan klagen dat 25 graden al bloedheet is en niet uit te houden is lopen we straks allemaal te klagen bij 25 graden. Het was (is) de afgelopen dagen ook zeker warm (geweest), maar zeker geen unicum. Het is wel vaker 30 tot 35 graden geweest. En toen waren er gewoon wedstrijden overdag, soms niet eens in zomertenue.

Volgens mij hadden we in 2003 zelfs een aantal weken 30 tot 35 graden. Bos- en heidebrandjes en op een gegeven moment mensen met zeer korte lontjes :=

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:06

Ruitersporth schreef:
Luchtvochtigheid speelt ook een grote rol.

40 graden en droge lucht is misschien wel minder erg dan 27 graden en 99% luchtvochtigheid.

Inderdaad, dinsdag was de luchtvochtigheid nog niet zo hoog. Ik heb toen evengoed gewoon kunnen rijden zonder een zeiknat paard. Vandaag zit de luchtvochtigheid hier al rond de 80% en het is al niet prettig om zelf iets actief te ondernemen.

Heel veel mensen vergeten ook dat je er nog heen (en terug) moet rijden met de trailer. Die van mij hebben zaterdag lekker vrij.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 03-07-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:06

Ik had vandaag wedstrijd maar ik heb me paar dagen geleden al afgemeld.
Te warm voor 2 Z1 proeven met binnen losrijden.
Mijn paard staat nu al te zweten in de wei en in de stal zonder dat ze al iets heeft gedaan qua training. Ik ben normaal heel fanatiek met alle weersomstandigheden maar ik heb ze sinds gisteren rust gegeven.
Er komen nog wedstrijden genoeg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:13

Idd de luchtvochtigheid is nu behoorlijk hoog maakt dat het minder prettig aanvoelt als gisteren. Ik heb vanmorgen even kort gereden, dat was al flink zweten en we hebben alleen met een los teugeltje beetje gestapt en gedraafd en korte stukjes galop meegepakt.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 00:43

tamaramt schreef:
Ik had vandaag wedstrijd maar ik heb me paar dagen geleden al afgemeld.
Te warm voor 2 Z1 proeven met binnen losrijden.
Mijn paard staat nu al te zweten in de wei en in de stal zonder dat ze al iets heeft gedaan qua training. Ik ben normaal heel fanatiek met alle weersomstandigheden maar ik heb ze sinds gisteren rust gegeven.
Er komen nog wedstrijden genoeg.

respect!!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:08

Hier ook een manege die woensdag tm zaterdag (en zondag zijn er geen lessen) alle lessen heeft afgezegd. Kaart is zelfs een week langer geldig zodat je niet perse hoeft in te halen. Ik kan zelf al heel slecht tegen hitte en heb niet de expertise om mijn paard met dit soort weersomstandigheden naar behoren te kunnen trainen dus die van mij heeft lekker vrij :).

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:36

Ik had morgen concours staan in Zutphen, maar die heb ik net afgemeld. Vanmorgen om 6 uur zat ik op het eerste paard en die was helemaal niet fit. Daarna mijn andere paard gereden, die deed wel zijn best, maar kon voelen dat hij het zwaar had. En daarbij, ikzelf kreeg stampende hoofdpijn met die cap op...... Als je dan de startlijst kijkt is het ook wel sneu, geen ruiter doet meer mee en de wedstrijd blijft stug doorgaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:43

Ik heb gisteren bij 38 graden prix st george gekeken.
Ik moet zeggen dat daar duidelijk de professionaliteit te zien was. Er waren overigens wel veel afmeldingen. Maar van wat er liep heb Ik maar 1 paard gezien dat het moeilijk had. De rest liep fier en monter en ze waren zo handig losgereden dat ze amper zweetten, niets geen druipende met wit schuim bedekte en ook geen pompende paarden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:45

Het is hier nu nog prima te doen. Tot 30 graden rij ik gewoon. En met dressuur reed ik dan zelfs met jasje, omdat ik zomertenue niet mooi vind staan (met springen uiteraard wel in zomertenue). 35-40 graden wordt hier ook niet gehaald vandaag, dus ik kan het dan ook wel voorstellen als organisatie dat je het laat doorgaan. Bij 35-40 graden vind ik niet door laten gaan logisch.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:01

Ik respecteer ieder zijn/haar keuze. Als de mensen die 30 plus graden geen probleem vinden dit nu ook eens doen.

Ik krijg soms echt het idee, dat de warmweer rijders, de 30 min graden rijders maar mietjes vinden.

(De 30 graden heb ik gekozen, maar die mag je zelf invullen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:02

De Derby, het hoogtepunt van de Almelose ruiterdagen is ook afgelast.