Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:44

R12312 schreef:
Tendance schreef:
En dat is natuurlijk eigenlijk ook HET juiste gedrag van een leider.
De paarden in een kudde doen dit ook.
De baas in de kudde is overtuigd van wat hij wil, is duidelijk tegen de kudde. Zodra het paard doet wat er van hem verwacht wordt, is de beloning het vertrouwen van de hengst en rust.

Zo gaat dat bij Gert ook. Hij is vol zelfvertrouwen over wat hij doet. Stapt op en blijft zitten. Het paard zal, net als bij de hengst, proberen eerst door de angst/onzekerheid o.i.d. onder het gezag uit te komen. Als het in de gaten heeft, dat dit niet het gewenste resultaat heeft en de angst is iets weggezakt, dan zal het dier doen wat er van hem gevraagd wordt. Dit levert een beloning op, waardoor een paard begrijpt, dat dit het gewenste gedrag is. DUIDELIJKHEID, dat geeft Gert de paarden.

De baas van de kudde is altijd een merrie :D

Nou, daar heb je niet helemaal gelijk in.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:52

R12312 schreef:
Tendance schreef:
En dat is natuurlijk eigenlijk ook HET juiste gedrag van een leider.
De paarden in een kudde doen dit ook.
De baas in de kudde is overtuigd van wat hij wil, is duidelijk tegen de kudde. Zodra het paard doet wat er van hem verwacht wordt, is de beloning het vertrouwen van de hengst en rust.

Zo gaat dat bij Gert ook. Hij is vol zelfvertrouwen over wat hij doet. Stapt op en blijft zitten. Het paard zal, net als bij de hengst, proberen eerst door de angst/onzekerheid o.i.d. onder het gezag uit te komen. Als het in de gaten heeft, dat dit niet het gewenste resultaat heeft en de angst is iets weggezakt, dan zal het dier doen wat er van hem gevraagd wordt. Dit levert een beloning op, waardoor een paard begrijpt, dat dit het gewenste gedrag is. DUIDELIJKHEID, dat geeft Gert de paarden.

De baas van de kudde is altijd een merrie :D

SSSSSSSST dat moet je mannen nooit vertellen.

Ook ik heb vroeger heel wat jonge (en idiote) paarden gereden, ging altijd goed. Ik klom overal op zonder angst, en dus ook relaxed. Er gebeurde eigenlijk nooit wat, gebeurde er wel wat dan was het kortdurend en snel klaar.

Inmiddels ben ik ouder, moeder en wijzer ;-) En klim ik echt niet meer overal op. En wat gebeurd er? Het meest brave paard zal bij mij nog wel eens schrikken. Puur omdat ik niet meer zo zeker, duidelijk en relaxed ben als 10 jaar geleden. Dan moet je dus geen paarden meer zadelmak willen maken of jonge paarden doorrijden. Ik denk dat een onzekere ruiter veel meer stress oplevert dan dat Gert doet.

En het showelement is ook niet echt mijn ding, maar goed, heel eerlijk denk ik dat het net zo stressvol is als een bezoekje aan een keuring, dierenkliniek of verhuizing.

En het zo naïef zijn om te denk dat hij in 15 minuten de klus geklaard heeft, dan zo hij heel snel rijk worden. Stuk of 15 paarden per dag, geen stal of voerkosten.

En over 'zijn methode' die door anderen gehanteerd worden, beetje dom denk ik. Als je een motorrijder ziet stunten ga je dat morgen toch ook niet thuis proberen?

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:12

Soms is het jammer dat we niet aan de paarden zelf kunnen vragen wat ze het fijnst vinden... Ik denk dat duidelijkheid heel belangrijk is...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:15

heleen06 schreef:
Soms is het jammer dat we niet aan de paarden zelf kunnen vragen wat ze het fijnst vinden... Ik denk dat duidelijkheid heel belangrijk is...

Duidelijkheid, maar ook redelijkheid... paarden hebben gevoel voor wat redelijk is...
In Mongolië krijgen ze paarden ook zadelmak, maar je wil niet weten hoe dat gaat.

Misschien is het ook wel zo dat wat voor de één goed is, voor de andere een ellende is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:21

heleen06 schreef:

Wat een menselijke gedachte :o als we ze het vragen staan ze liever hele dagen te vreten
in de wei en willen ze helemaal niet dat we op hun rug kruipen ;)

Dat we erop kruipen is sowieso puur in het belang van de mens, dus of je het nu achter
de schermen doet of an publiek zoals Gert, uiteindelijk is het nooit in het belang van het paard :7

Gert weet precies wat hij doet en waar hij mee bezig is, een vakman pursang!
En voor de toeschouwers geldt: Don't try this at home :+
Ik ken veel paarden die zadelmak gemaakt zijn door Gert of soortgelijke,
nog nooit een paard met trauma tegenkomen, waren allemaal normaal te rijden daarna!
Dat ze daarna niet te rijden zijn, kan ook aan de volgende chauffeur liggen :7
want laten we eerlijk zijn, er zijn veel slechte chauffeurs en heel veel broekepoeperds als het gaat om het doorrijden/africhten van een jong paard.

Wat ik van het artikel vind:
Ik vind dat men niet zo moet miepen, als het je niet bevalt wat je ziet, moet je er niet naar kijken.
Zo'n wedstrijd is nu eenmaal show, of het nu om de topsport gaat of het showblokje van Gert.
Blijf dan gewoon weg als het je niet bevalt.....

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:26

Ik ken helaas wel getraumatiseerde paarden... Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.

Ik vind het zadelmak maken van jonge, veelal angstige paarden geen showblok. Een goed paardenman zou een paard niet dwingen in die ambiance.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:34

Tazzey schreef:
Ik ken helaas wel getraumatiseerde paarden... Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.

Uitzonderingen daargelaten, maar 99% van de gevallen ligt dat aan de persoon die het paard na Gert in handen krijgt.

Hoeveel onkunde is er niet bij het aan/doorrijden en africhten van jonge paarden?
Vaak is het, groen en groen = blauw......
en dan heeft het paard een trauma of wordt het bestempeld als levensgevaarlijk of onhandelbaar, terwijl het gewoon meestal aan de eigenaar/ruiter zelf ligt!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:38

Ik ben het op het gebied van Gert helaas niet met je eens. Ik heb teveel gezien van de andere zijde van de medaille.

Er is heel veel onkunde bij het beleren van jonge paarden. Het is een vak apart. Ik heb het zelf jaren gedaan en zeer veel begeleiding gehad van een grote bekende. Het is geen kwestie van een zadel erop en blijven zitten. Zo werkt het niet.
Vaak zijn de problemen resultaat van de ruiter, dat heb je inderdaad mooi gezegd, en dat sluit heel mooi aan bij mijn eerste zin in deze reactie.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:14

Zonder Gert hadden er al een hoop in de worst gezeten. Waarschijnlijk inclusief de mijne, die ook al eens een soortgelijk reltopic teweeg heeft gebracht :Y)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:18

Als we nou elkaar zouden respecteren en realiseren dat iedereen een andere manier prefereert.

Wat in jou straatje past hoeft niet per definitie de manier te zijn net zoals wat niet in jouw straatje past niet de manier zou zijn.

Dat gezever altijd en altijd beter willen weten, vingertje wijzen etc. Typisch Nederlands.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:26

Ik ben ook heel blij dat we niet allemaal dezelfde mening hebben. Maar vaak gaat het in discussies er vaak over om je gelijk te halen. Ik gebruik discussies om eventueel mijn mening bij te schaven.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:31

Heike schreef:
Ik gebruik discussies om eventueel mijn mening bij te schaven.

Precies daarom is het ook interessant om hier de voors en tegens te lezen.........

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:34

listiglistje schreef:
Tazzey schreef:

Uitzonderingen daargelaten, maar 99% van de gevallen ligt dat aan de persoon die het paard na Gert in handen krijgt.

Hoeveel onkunde is er niet bij het aan/doorrijden en africhten van jonge paarden?
Vaak is het, groen en groen = blauw......
en dan heeft het paard een trauma of wordt het bestempeld als levensgevaarlijk of onhandelbaar, terwijl het gewoon meestal aan de eigenaar/ruiter zelf ligt!

Dit dus. Wij hebben er momenteel ook zo een, werd aan ons verkocht zijnde "gevaarlijk".
Hebben er nu een paar keer op gereden (ook los) en beest is hartstikke braaf. Echter zeker op de grond aan de hand totaal geen respect voor je dus die moet even flink terug op zijn plaats gezet worden.

Er zijn gewoon nog veel te veel mensen die denken zelf wel "even" hun paard zadelmak te kunnen maken en veelal zijn het dat soort paarden die bij bijv gert terecht komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:40

Tazzey schreef:
Van dat filmpje lopen bij mij de rillingen over de rug. Ik zou die man nooit op mijn paard willen zien. :n

Ik heb in de jaren best wat jonge paarden beleerd maar wel altijd op een eerlijke manier. Ik heb nog nooit een slecht paard afgeleverd. Ik heb ook nooit naar van die barbaarse methoden hoeven grijpen en ik heb er echt moeilijke gevallen bij gehad. Als ik bij 1 alleen al met het zadel in de buurt kwam trapte hij de boel kort en klein, dat was het resultaat van de methode van Gert. Dus nee dank je, ik ga liever paardvriendelijk te werk.

Misschien kan je wat referenties plaatsen ? Iedereen kan nl. wel van alles beweren :D
Over Gert is genoeg te vinden ;)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:43

mistid schreef:
Zonder Gert hadden er al een hoop in de worst gezeten. Waarschijnlijk inclusief de mijne, die ook al eens een soortgelijk reltopic teweeg heeft gebracht :Y)

Zelfde geldt voor de mijne :j . En ik herinner me nog zoooo vreselijk goed dat hij (met dat mooie accent :D ) zei: 'De goeie stukjes, die moet je belonen! Ook al zijn ze nog zo kort.'

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:17

Nou, vooruit ik meng mij er bij in.

Ik heb menig filmpje van Gert gezien & ik krijg er gewoon rillingen van.
Hebben jullie trouwens ook gezien wat Gert aanheeft als hij erop kruipt? Een bepaald soort lederen broek. Dat schuift niet zo & dan is het vrij logisch als je blijft plakken. Dat is zo stroef spul...

https://www.youtube.com/watch?v=c2kvP2_QPHo
Even dit filmpje genomen. Paard is nog geen 3 jaar. Behoorlijk druk.
Paard wil niet terug naar stap, Gert geeft 3 behoorlijke rukken aan het touw, dat komt op zijn neus in. Maar dat halster zit te laag op de neus, dus doet zeer.
Paard mest ondertussen, wat ook spuitpoep is, maar mesten is ook een teken van spanning.
Paard is ontzettend nerveus, hoofd hoog, oren naar voren en wil wegvluchten. Wat doet Gert? Juist een correctie met touw en een HO...
Paard gaat in protest aan het touw, een snelle beweging om het paard in de cirkel te laten lopen.
Staart hoog, nek erop... Spanning

Stuk met zadel
Paard laat duidelijk veel spanning zien. Hoofd nog steeds hoor, wil weglopen etc...
In korte tijd heeft paard 3/4x gemest. Weer spanning
Geeft paard tik tegen zn hoofd aan, omdat het protesteert.
Paard bokt, steigert en Gert zegt dat hij stout is. Gert geeft het paard meerdere commando's voor hetzelfde punt...
Paard heeft nog steeds veel spanning en wordt weer aangesingelt
Zwaait continu met het touw. Hij werkt totaal niet met lichaamshouding. Wordt gesproken van een brutaal paard...
Hij jaagt hem vooruit & geeft direct correctie...
Paard moet terug, hoe doet hij dat? 100x terug zeggen en beetje duwen... Hij is niet duidelijk naar het paard...
Uiteindelijk heeft hij iets meer ontspannen stukjes, voor zover je het ontspannen kan noemen.

En wat gebeurd er na het opstappen? Draaien draaien draaien, spanning opbouwen, nog meer spanning & dan flipt ie. Als je goed kijkt zie je Gert op de lepel terecht komen...
Er blijft ontzettend veel spanning en je ziet vluchtgedrag. Dat meneer Gert kan blijven zitten, dikke prima.
Er blijft spanning in. Verbaasd me ook dat eigenaresse zelf ook al heeft geprobeerd, terwijl beestje nog geen 3 jaar...
Ook niet gek dat als je als paard zijnde continu druk voelt op het gevoeligste punt in je neus, dat je dan je hoofd laag houdt om de druk/pijn te proberen ontwijken...
Ook leuk dat er wordt aangehaald dat de oortjes naar voren gaan & het dus goed gaat...
Oren naar voren betekend alert en/of gespannen...

Aan het eind lijkt het gedaan te zijn & geeft Gert meer ruimte. Als je goed naar het paard blijft kijken, zie je dat het paard nog steeds spanning heeft. Ondanks dat het paard stapt, stapt ie niet echt ontspannen...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:18

Blacky94 schreef:
<snip>

Er zijn gewoon nog veel te veel mensen die denken zelf wel "even" hun paard zadelmak te kunnen maken en veelal zijn het dat soort paarden die bij bijv gert terecht komen.

_/-\o_

Ik zit nu 10 jaar 'by proxy' tussen de paarden en als ik iets heb geleerd dan is het dat de onkunde van hele volksstammen hemeltergend is.

Aan paarden hangt maar 1 genetische fout: ze zouden het geheugen en de wraakzuchtigheid van olifanten moeten hebben. Dan zou paardrijden levensgevaarlijk zijn voor al die sukkelaars die maar wat aan lopen te klooien. Zou voor de 'diersoort paard' een heel gunstige zaak zijn :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:21

@Karmawitch amen! Dacht al dat ik de enige was die het op deze manier zag :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:24

@Karmawitch _/-\o_ Jij hebt een fijne kijk erop!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:25

Tazzey schreef:
@Karmawitch _/-\o_ Jij hebt een fijne kijk erop!

Wauw bedankt...
JudArthos schreef:
@Karmawitch amen! Dacht al dat ik de enige was die het op deze manier zag :)

Heb op een bepaalde manier naar het paard leren kijken. Daarbij heb ik het boek paardsignalen.
Ik kijk naar het houding van paard, niet hoe diegene rijdt. Die kan wel super hoog rijden, maar paard super veel spanning

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:26

Als ik zijn dingen op internet zo een beetje bekijk, met alle respect, is het wat mij betreft meer een commercieel 'Kijk eens hoe goed ik kan zitten' spelletje dan dat er aan het paard gedacht wordt. Althans, als dit daadwerkelijk de eerste keren zijn dat het paard een ruiter op zijn rug krijgt.
Zoals ik al zei, met alle respect want ik doe het hem niet na, maar de manier waarop..Nee, vreselijk.

Urlaub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:30

Een aloude discussie. Ik heb er 2 paarden heen gebracht om te beleren. De een stormde op je af als je er af viel, en de ander kwam je niet eens op. Beide situaties werden levensgevaarlijk en meerdere stallen zeiden na een tijdje, kom maar halen, word niks.
Gert heeft deze paarden beide 3 weken bij zich gehad. Ik heb nog nooit zulke fijne en makkelijke paarden gehad. Het zal niet mijn eerste keus zijn, als ik het zelf kan doen doe ik dat ook. Maar in sommige gevallen is het heel fijn dat er iemand zoals Gert is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:32

KarmaWitch
Als je niet eens weet dat die leren broek chaps heten kan ik eigenlijk de rest al niet meer serieus nemen.
En ik weet zeker dat jij (en ik) door die wonder broek niet blijven zitten zoals hij doet.

Ik ben verder geen voorstander dit op concours te laten zien. Mede doordat de helper niet achter het paard kan blijven in deze grote bak.

Ik ben het wel eens met de andere dat er te veel gerommeld wordt door mensen die denken er verstand van te hebben.
Dat zijn de mensen die de dagelijkse boterham voor Gert creëren. Maar zijn meestal ook diegene die nu roepen dat Gert een " dierenbeul" is.

Urlaub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:34

bruintje123 schreef:
KarmaWitch
Als je niet eens weet dat die leren broek chaps heten kan ik eigenlijk de rest al niet meer serieus nemen.
En ik weet zeker dat jij (en ik) door die wonder broek niet blijven zitten zoals hij doet.

Ik ben verder geen voorstander dit op concours te laten zien. Mede doordat de helper niet achter het paard kan blijven in deze grote bak.

Ik ben het wel eens met de andere dat er te veel gerommeld wordt door mensen die denken er verstand van te hebben.
Dat zijn de mensen die de dagelijkse boterham voor Gert creëren. Maar zijn meestal ook diegene die nu roepen dat Gert een " dierenbeul" is.

Precies wat ik met mijn paarden beleefd heb. _/-\o_

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:35

Wat ie doet, tjah... Niet mijn voorkeur zeg ik heel eerlijk, persoonlijk vind ik het ronduit lomp.

Ben het met Karmawitch eens, geen ontspanning en sommige dingen zijn een logisch gevolg van. Wat als stout wordt ervaren zal elk paard doen als je op die manier op het zadel terecht komt. En dat wordt dan gezien als "stout" terwijl dat een logisch gevolg is van wat er gebeurd. Vooral bij een paard wat niets kent! (Doet iemand dat bij mijn pony, stuitert ie ook :'))

Sowieso, het gaat vooral om de entertainment. Welke fatsoenlijke eigenaar haalt het in zijn hoofd om zijn jonge moeilijke paard hieraan mee te laten doen? Zo'n evenement zorgt in mijn ogen voor alleen maar meer stress en dan ook nog eens iemand die het op zo'n manier brengt dat het alleen show is... En goed voor het paard... tjah... Vraag het me af...