Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
beert schreef:http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014 ... rveen.html
Niet gevaarlijk voor mensen, ofja, lichte griep. Jammer van stemmingmakerij.. Hier het officiele bericht.
W_Empress schreef:Wie weet hoe erg het nu was als er geen vervoersverboden werden ingesteld... Best krankzinnig om te stellen dat het allemaal niks helpt...
Woensdag zijn bij mijn vriend op het werk weer eieren gehaald. De helft van de voorraad die ze hadden staan. Vandaag zou de rest gehaald worden, een volle lading. Die komen dus niet... Zondag staat de loods vol en kunnen ze beginnen met weggooien...
Las gisteren ook nog dat tijdens het eerste vervoersverbod 3 vrachtwagens met slachtafval van kippen van Rendac van de weg zijn gehaald. Het schiet niet op, omdat iedereen de regels aan zijn laars lapt ("Het valt hier wel mee", "Mijn kippies in de tuin veroorzaken geen enkel risico" of "Ze komen toch niet controleren"), niet omdat het vervoersverbod niet zou helpen. Ik zie hier werkelijk NIEMAND zijn kippen ophokken of afschermen...
Lees op facebook bij het afzeggen van pluimveetentoonstellingen zó veel reacties als "Zal de kip nog wel duurder worden in de winkel." (Ik hoef voorlopig geen kip) Of letterlijk gekopieerd: "soms heb ik echt het idee dat het erger word gemaakt dan het is..."
Ja, dat zien we...
Riaa_ schreef:Voor de mensen die precies de 10 km willen weten;
http://www.kilometerafstanden.nl/cirkel-rondom-plaats-trekken.htm
beert schreef:Er is een verschil tussen ophokplicht en afschermplicht. Commerciële pluimveehouders moeten ophokken, dus in een gebouw.
Hobbyhouders mogen afschermen, dus een volière of ren mag ook. Je moet alleen direct contact met wilde vogels, uitwerpselen en zoogdieren voorkomen. Je kip mag dus niet los bij je paard in een stal, maar wel buiten in de ren. Afschermen kan ook met een zeil erover bijvoorbeeld.
Als je niet kan afschermen, moet je dus ophokken. Dit als reactie op de ophok- en afschermplicht.
sjouk_L schreef:Voor de eigenverklaring hoef je alleen herkomstbedrijf in te vullen. Bestemmingsbedrijf hoef je alleen in te vullen als je uit de bufferzone komt of van een pluimveebedrijf komt. Dan moet je verklaren dat je naar een bedrijf zonder pluimvee gaat. Degene die dan eigenaar is van het bedrijf waar je heen gaat moet dan tekenen. Voor alleen op wedstrijd of buitenrit alleen de herkomstbedrijf eigenverklaring invullen.
SharonPlugge schreef:Hoe zit dit met een bedrijf als Avifauna? Die zit ook in de 10 km zone vanaf Ter Aar (en Langeraar denk ik ook).
Mag die dan gewoon open blijven voor bezoekers?
sjouk_L schreef:De informatie van welke protocollen je in moet vullen staat in hoofdstuk 11.2 van het draaiboek aviaire influenza:
http://www.nvpluimveehouders.nl/images/ ... r-2013.pdf
Pagina's 109 t/m 112.
Hierin wordt duidelijk aangegeven dat voor vervoeren buiten de bufferzone alleen het herkomstbedrijf formulier meegenomen moet worden. Vervoer van paarden uit de bufferzone mag alleen als óf het herkomstbedrijf óf het bestemmingsbedrijf geen pluimvee bedrijven zijn. Dus alleen daarvoor hoef je het bestemmingsbedrijf verhaal maar in te vullen. Zolang je buiten de bufferzone bent is de bestemmingsbedrijf verklaring niet van invloed.
Voor vervoer in het bt gebied of de bufferzone moet dan ook het vervoersmiddel formulier ingevuld worden. Dit is buiten de bufferzone ook niet nodig.
Ik ben gisteren gewapend met de eigenverklaring herkomstbedrijf op pad gegaan, maar niet gecontroleerd en ook verder niemand erover gehoord. (wel helemaal oosten van het land, dus minder risico denk ik, geen pluimvee bedrijven in de buurt dus ja.....)
Naast mijn baan heb ik daar de tijd niet voor. Ga er ook van uit dat we hier niet gecontroleerd worden geen pluimveehouderijen in de buurt. Nu maar geen verre ritten plannen. Vervelend hopelijk komt er nu ff een flinke vorstperiode aan, dan zijn we van het gedonder af. Citaat:Driemaal vogelgriep in Overijssel
........................................
Ook in Overijssel is vogelgriep
uitgebroken. Vanochtend werd het virus
vastgesteld op een pluimveebedrijf in
Kamperveen, waarna omliggende bedrijven
werden onderzocht. Ook twee andere
bedrijven bleken getroffen.
De maatregelen die gisteren werden
afgekondigd toen het virus in Ter Aar
(ZH) werd vastgesteld, blijven van
kracht. Er geldt onder meer een
landelijk vervoersverbod.
Inmiddels is bekend dat het in Ter Aar,