Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:38

Hoe zit dit met een bedrijf als Avifauna? Die zit ook in de 10 km zone vanaf Ter Aar (en Langeraar denk ik ook).
Mag die dan gewoon open blijven voor bezoekers?

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:40

Hoe kan je die 10 km zone bepalen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:41

beert schreef:
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014 ... rveen.html

Niet gevaarlijk voor mensen, ofja, lichte griep. Jammer van stemmingmakerij.. Hier het officiele bericht.

Ben ik nou gek? Er staat bij de beide eerdere bedrijven wel gevaarlijke variant en bij de laatste bij Zwolle in de buurt is het nog niet bekend...

Edit: of bedoel je de overdracht voor mensen op dieren?? Het is niet zo dat iedereen dood gaat, maar het kan wel degelijke dodelijk zijn voor mensen. :)

Koekeroekus

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:42

Gewone griep kan ook dodelijk zijn. Gaat er meer om in welke omstandigheden je die krijgt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:43

W_Empress schreef:
Wie weet hoe erg het nu was als er geen vervoersverboden werden ingesteld... Best krankzinnig om te stellen dat het allemaal niks helpt... :=

Woensdag zijn bij mijn vriend op het werk weer eieren gehaald. De helft van de voorraad die ze hadden staan. Vandaag zou de rest gehaald worden, een volle lading. Die komen dus niet... Zondag staat de loods vol en kunnen ze beginnen met weggooien...

Las gisteren ook nog dat tijdens het eerste vervoersverbod 3 vrachtwagens met slachtafval van kippen van Rendac van de weg zijn gehaald. Het schiet niet op, omdat iedereen de regels aan zijn laars lapt ("Het valt hier wel mee", "Mijn kippies in de tuin veroorzaken geen enkel risico" of "Ze komen toch niet controleren"), niet omdat het vervoersverbod niet zou helpen. Ik zie hier werkelijk NIEMAND zijn kippen ophokken of afschermen... :n
Lees op facebook bij het afzeggen van pluimveetentoonstellingen zó veel reacties als "Zal de kip nog wel duurder worden in de winkel." (Ik hoef voorlopig geen kip) Of letterlijk gekopieerd: "soms heb ik echt het idee dat het erger word gemaakt dan het is..."
Ja, dat zien we... _-:(

ik snap dat ook niet hoor. Het is een kleine moeite en het verziekt het voor de veehouders. Die moeten wel en door dit soort mensen word t alleen maar erger. Sorry maar als ik grof mag zijn, pas als het hun aangaat is het van belang blijkbaar.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:45

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:48

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:48

Gevaar en gevaar is twee.

Ik steun het besluit van de ggd om de veehouder uit Ter Aar uit voorzorg virus remmers te geven. (Bron: omroep west.)
Het idee er achter is, dat de wetenschappers die all around the globe fulltime bezig zijn met alle mogelijke vormen van influenza "beducht" zijn voor de mogelijkheid dat op een slechte dag een zieke kip en een zieke mens elkaar treffen en het virus in hetzij dier, hetzij mens in een nieuwe vorm verder gaat.
Als het tegen zit, is dat een nieuwe variant van influenza/ griep, waar echt alleen de sterksten of de boffers tegen bestand zijn.

Ik gebruikte het ouderwetse woord beducht zijn expres tussen aanhalingstekens; emotioneel word ik niet warm of koud van dit verhaal - rationeel gesproken moet je op dit soort momenten alle zeilen bijzetten om deze "oversprong" zo goed als maar mogelijk is te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-11-14 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:58

Voor de eigenverklaring hoef je alleen herkomstbedrijf in te vullen. Bestemmingsbedrijf hoef je alleen in te vullen als je uit de bufferzone komt of van een pluimveebedrijf komt. Dan moet je verklaren dat je naar een bedrijf zonder pluimvee gaat. Degene die dan eigenaar is van het bedrijf waar je heen gaat moet dan tekenen. Voor alleen op wedstrijd of buitenrit alleen de herkomstbedrijf eigenverklaring invullen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:12

beert schreef:
Er is een verschil tussen ophokplicht en afschermplicht. Commerciële pluimveehouders moeten ophokken, dus in een gebouw.

Hobbyhouders mogen afschermen, dus een volière of ren mag ook. Je moet alleen direct contact met wilde vogels, uitwerpselen en zoogdieren voorkomen. Je kip mag dus niet los bij je paard in een stal, maar wel buiten in de ren. Afschermen kan ook met een zeil erover bijvoorbeeld.

Als je niet kan afschermen, moet je dus ophokken. Dit als reactie op de ophok- en afschermplicht.

Thanks, ik was idd op zoek naar bovenstaande info. Is dit ergens ook na te checken op een Rijksoverheid-website?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:18

En bedenk: waarschijnlijk is "het voorkomen van direct contact met mest van trekvogels" (= zeil oid er over) niet genoeg: doe ook een ontsmettingsmat, zodat je als mens niet eventueel besmette vogelpoep naar binnen loopt. Want het verhaal van in elk geval Hekendorp is dat het zo gegaan is.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:44

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:48

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:01

sjouk_L schreef:
Voor de eigenverklaring hoef je alleen herkomstbedrijf in te vullen. Bestemmingsbedrijf hoef je alleen in te vullen als je uit de bufferzone komt of van een pluimveebedrijf komt. Dan moet je verklaren dat je naar een bedrijf zonder pluimvee gaat. Degene die dan eigenaar is van het bedrijf waar je heen gaat moet dan tekenen. Voor alleen op wedstrijd of buitenrit alleen de herkomstbedrijf eigenverklaring invullen.

Oke thanks , maar waar kan ik die informatie vinden?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:16

Bah wat eng. Als die zo doorzet kunnen we binnen korte tijd een hele hoop kippen gaan ruimen en vrees ik voor het faillissement van een hoop bedrijven :(
Dit lijkt heel erg op besmetting van vogels ofzo die besmet overvliegen :\

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:19

SharonPlugge schreef:
Hoe zit dit met een bedrijf als Avifauna? Die zit ook in de 10 km zone vanaf Ter Aar (en Langeraar denk ik ook).
Mag die dan gewoon open blijven voor bezoekers?

dat konden ze ons op de buurtbewonersavond nog niet zeggen. Maar wel dat in dit soort gevallen meestal gevaccineerd wordt.

Dit virus is geloof ik nog maar een paar jaar actief. Er is tot op heden nog geen een mens mee besmet. Niet in nl maar ook niet duitsland waar deze ziekte een grote uitbraak heeft gehad (aldus de ggd die bij de bijeenkomst aanwezig was).

Mijn vraag was ook hoe worden mensen erop gewezen dat zij hun kippen moeten ophokken. Er wordt niks ondernomen. Alleen via de media. Aangezien het overal voorbij komt gaan ze er van uit dat iedereen het wel bedenkt het voor zijn eigen beesten te doen.

In de weilanden achter ons hui (naast het getroffen bedrijf) zitten altijd veel ganzen en vigeks van de vogeltrek. Aangezien hij gaas heeft aan de zijkanten vam de verblijven is het virus volgens mij makkelijk binnen. Denk ook aan muizen die vanuit de weides de stal in gaan.

Er werd benadrukt dat we gewoon onze katten buiten mogen laten lopen en over de weg mogen rijden. (Ook te paard). Als je maar niet het erf op gaat of als je van een erf komt met pluimvee.
Laatst bijgewerkt door Marg op 21-11-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:22

De informatie van welke protocollen je in moet vullen staat in hoofdstuk 11.2 van het draaiboek aviaire influenza:
http://www.nvpluimveehouders.nl/images/ ... r-2013.pdf
Pagina's 109 t/m 112.
Hierin wordt duidelijk aangegeven dat voor vervoeren buiten de bufferzone alleen het herkomstbedrijf formulier meegenomen moet worden. Vervoer van paarden uit de bufferzone mag alleen als óf het herkomstbedrijf óf het bestemmingsbedrijf geen pluimvee bedrijven zijn. Dus alleen daarvoor hoef je het bestemmingsbedrijf verhaal maar in te vullen. Zolang je buiten de bufferzone bent is de bestemmingsbedrijf verklaring niet van invloed.

Voor vervoer in het bt gebied of de bufferzone moet dan ook het vervoersmiddel formulier ingevuld worden. Dit is buiten de bufferzone ook niet nodig.

Ik ben gisteren gewapend met de eigenverklaring herkomstbedrijf op pad gegaan, maar niet gecontroleerd en ook verder niemand erover gehoord. (wel helemaal oosten van het land, dus minder risico denk ik, geen pluimvee bedrijven in de buurt dus ja.....)
Laatst bijgewerkt door sjouk_L op 21-11-14 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:23

Hè gatsie, nu een geval net buiten me woonplaats Kamperveen. Mn bijrijdpaardje staat wel helemaal aan de andere kant van Kampen op het platteland maar toch.. Lopen wel allemaal kippen rond. Even straks de handleiding van de overheid lezen..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:02

Weet iemand of de extra maatregelen/ regeling voor bezoekers van commerciele bedrijven alleen in de uitbraakgebieden gelden of door heel Nederland?

Kan het op rijksoverheid niet goed vinden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:16

Heel nederland.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:23

sjouk_L schreef:
De informatie van welke protocollen je in moet vullen staat in hoofdstuk 11.2 van het draaiboek aviaire influenza:
http://www.nvpluimveehouders.nl/images/ ... r-2013.pdf
Pagina's 109 t/m 112.
Hierin wordt duidelijk aangegeven dat voor vervoeren buiten de bufferzone alleen het herkomstbedrijf formulier meegenomen moet worden. Vervoer van paarden uit de bufferzone mag alleen als óf het herkomstbedrijf óf het bestemmingsbedrijf geen pluimvee bedrijven zijn. Dus alleen daarvoor hoef je het bestemmingsbedrijf verhaal maar in te vullen. Zolang je buiten de bufferzone bent is de bestemmingsbedrijf verklaring niet van invloed.

Voor vervoer in het bt gebied of de bufferzone moet dan ook het vervoersmiddel formulier ingevuld worden. Dit is buiten de bufferzone ook niet nodig.

Ik ben gisteren gewapend met de eigenverklaring herkomstbedrijf op pad gegaan, maar niet gecontroleerd en ook verder niemand erover gehoord. (wel helemaal oosten van het land, dus minder risico denk ik, geen pluimvee bedrijven in de buurt dus ja.....)

Knap dat je het hele document leest :D Naast mijn baan heb ik daar de tijd niet voor. Ga er ook van uit dat we hier niet gecontroleerd worden geen pluimveehouderijen in de buurt. Nu maar geen verre ritten plannen. Vervelend hopelijk komt er nu ff een flinke vorstperiode aan, dan zijn we van het gedonder af.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:31

Ik heb de eigenverklaring ook maar opgezocht en ga hem zo invullen.
De paarden staan in het 10km gebied van hekendorp en de vereniging waar we heen gaan ook, maar volgens de vereniging was het geen probleem en kunnen we zondag gewoon op pad :D Het is wel lekker onduidelijk allemaal...

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:32

Vorst heeft geen invloed op dit virus volgens mijn vriend ( die dus op een commercieel pluimvee bedrijf werkt)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:35

Citaat:
Driemaal vogelgriep in Overijssel

........................................
Ook in Overijssel is vogelgriep
uitgebroken. Vanochtend werd het virus
vastgesteld op een pluimveebedrijf in
Kamperveen, waarna omliggende bedrijven
werden onderzocht. Ook twee andere
bedrijven bleken getroffen.

De maatregelen die gisteren werden
afgekondigd toen het virus in Ter Aar
(ZH) werd vastgesteld, blijven van
kracht. Er geldt onder meer een
landelijk vervoersverbod.

Inmiddels is bekend dat het in Ter Aar,
net als eerder in Hekendorp (Utrecht),
gaat om H5N8, een zeer besmettelijke
variant van vogelgriep. Onduidelijk is
nog welke variant het in Overijssel is.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:36

W_Empress schreef:
Vorst heeft geen invloed op dit virus volgens mijn vriend ( die dus op een commercieel pluimvee bedrijf werkt)

Klopt :j
Maar zonnig weer en daarmee relatief veel UV-licht wel.