Vanavond in Nieuwsuur: "Paarden slachtoffer van kwakzalvers"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:45

Op zich is er al een jaarlijkse, aangezien enten verplicht is wanneer je op pad gaat met je paard. Dan ziet de D. A gelijk het paard. Als hij echt begaan is, kijkt hij gratis even goed.
Hier krijg je wel een gratis tandencontrole bij de enting, maar zo krijgen ze wel meer inkomsten door behandelingen. ..
niets voor niets dus ;-)

Mosh

Re: Vanavond in Nieuwsuur: "Paarden slachtoffer van kwakzalvers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:02

Mijn paarden worden genoeg geheckt op de manier die het beste bij ze past. Dat bepaal je door je ogen elke dag de kost te geven en bij twijfel te overleggen met de DA of het te laten zien.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:03

Wat was ik blij met de 'alternatieve kwakzalver' die mijn 18-jarige paard helemaal heeft opgeknapt, nadat de gewone veearts zei dat ik haar maar een spuitje moest laten geven. Het paard heeft nog 6 jaar met veel plezier voor me gewerkt en genoten van haar leven.
Waar de gewone diergeneeskunde stopt, gaat het alternatieve soms verder. Zo zie ik het. En ik vind het fijn als mijn paard wat mankeert om wat anders te proberen wat misschien wel helpt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:22

supertammy schreef:
Wat was ik blij met de 'alternatieve kwakzalver' die mijn 18-jarige paard helemaal heeft opgeknapt, nadat de gewone veearts zei dat ik haar maar een spuitje moest laten geven. Het paard heeft nog 6 jaar met veel plezier voor me gewerkt en genoten van haar leven.
Waar de gewone diergeneeskunde stopt, gaat het alternatieve soms verder. Zo zie ik het. En ik vind het fijn als mijn paard wat mankeert om wat anders te proberen wat misschien wel helpt.

_/-\o_

Helemaal mee eens. De reguliere geneeskunde gaat maar tot een bepaald punt. Ben je uitgedokterd, kun je altijd nog verder kijken. Ik heb verbluffende resultaten gezien, dingen zelf ervaren en ook verhalen gehoord van paarden die op wonderbaarlijke wijze herstelden, van dingen waar de reguliere geneeskunde niets mee kon.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:28

Een holistische dierenarts kan vaak juist meer uitkomst bieden.Maar nogmaals deze is ook dierenarts en dus ook bevoegd.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:29

Dat vind ik ook niet altijd verkeerd.. Maar ik vind niet dat je eerst naar het alternatieve moet kijken en dan het reguliere of het reguliere overslaat.. Eerst regulier, dan eventueel alternatief.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:31

Daar sluit ik me bij aan.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:35

Gewoon ff paardje nakijken bij de vaccinatie net zoals bij honden en katten en een gesprekje voeren met de eigenaar en vooral als dierenarts je ogen en oren gebruiken om naar de plaatselijke situatie te kijken en daar op inspelen. Maar helaas moet ik toegeven dat er echt dierenartsen zijn die graag hun zakkenvullen met onnodige dingen. Ik ben zelf afgestudeerd dierenarts en heb een hoop gezien en heb inmiddels afscheid genomen van de club omdat ik niet kon omgaan met de beperktheid die je als dierenarts hebt en omdat in sommige praktijken de commercie de boventoon voert. Niet mijn ding. Daarnaast is het ook mijn overtuiging dat de dierenarts niet alles weet en kan oplossen. Wat moet een dierenarts met een rijtechnisch probleem, zadelproblemen, hoefbeslag etc etc. Daar is een goede samenwerking voor nodig tussen de verschillende beroepen en de diergeneeskunde staat daar vaak niet voor open. Er zullen andere maatregelen genomen moeten worden om echte kwakzalverij tegen te gaan. En hoe wordt er mee omgegaan als een dierenarts tijden de apk keuring ergens tegenaan loopt en de eigenaar negeert het advies? Wegens kosten of andere ideeen? Het lijkt meer een dierenpolitiefunctie te zijn, kijken of paarden er wel correct bij staan maar verder zie ik er niet zo heel veel in om kwakzalverij mee te voorkomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:40

_Luziream schreef:
Een holistische dierenarts kan vaak juist meer uitkomst bieden.Maar nogmaals deze is ook dierenarts en dus ook bevoegd.

Ik hecht meer waarde aan bewezen resultaten dan aan papiertjes.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:45

@ ikke
Ikzelf ook maar je kan hierin wel een keuze maken.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:57

Uit ervaring weet ik dat er daadwerkelijk kwakzalvers rondlopen, echt doodzonde van je geld en soms zelfs sneu voor je dier.
Er zijn echter ook echt goede osteopaten en fysiotherapeuten, welke daadwerkelijk goede dingen voor je paard kunnen doen.
voorbeeldje mijn merrie is door andere voorbereid op de keuring toen ze 3 was. Resultaat was een vastzittende/geblokkeerde schoft, dit wisten wij niet. maar op een gegeven moment kwam ik niet verder en zij groeide ook niet verder in de bespiering. Uiteindelijk toch laten behandelen door een goede osteo. Resultaat in een half jaar werd de schoft en schouderpartij een keer zo breed :+

Verder checkt mijn dierenarts de paarden altijd even kort bij de enting, net als de honden.
Hart, longen, ogen, gebit, benen enz. loopt gewoon alles even na.

Ik vind dan ook goed plan om paarden verplicht bij de enting (net als bij honden) na te kijken op een aantal basispunten, en verder moeten mensen gewoon overleggen met de DA als hun paard ergens last van heeft. Alternatieve geneeswijzen zijn niet bij voorkeur verkeerd maar moeten wel met verstand toegepast worden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:16

Als mijn DA mijn pony's een kleine check geeft voor het enten zie ik dat vervolgens terug op de dikke vette rekening ^) Of ik er om vraag of niet. De punten waar hij/zij naar kijkt hou ik zelf al dagelijks/wekelijks in de peiling. Hoeft een DA niet ook nog eens te doen. Ik heb het beste voor met mijn dieren, maar ook met mijn portemonnee. Ik steek dat geld liever in het ongevallen potje van mijn dieren voor als het echt nodig is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:20

als je trouwens je dieren ziek wil krijgen moet je ze ieder jaar enten....doen we dat met kinderen en volwassenen ook?En waarom met honden en katten en paarden dan wel?
(even de pup/veulenprik niet meegerekent)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:34

Helaas, zonder die jaarlijkse (overbodige, kan 1 x per 5 jaar) prik kom je niet op wedstrijd of keuring.................

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:26

Geerke, met honden en katten zit er zelfs soms nog een jaar of 2 tussen afhankelijk van de enting. Maar wat ik al eerder schreef, er zit een kapitale farmaceutische industrie achter en de rest..... (Kittenpakket dierenarts: verzekering x merk, dierenvoer x merk, etc. en ook daar: jaarlijks weer kittens doodziek want entreacties omdat ze te jong moeten worden geent (9 en 12 weken ipv 12 en 15 weken). Breek me de bek niet open. Konijnen entte ik zelf, met entstof via Belgie (mocht niet), flesjes entstof kostten ongeveer 4 euro, kon ik 10 konijnen mee enten. Enting konijn bij de dierenarts (ook bij dr. Woof) 25 euro!!! Dat dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:44

Er is meer tussen hemel en aarde en er zit ook nog een laag tussen da's en kwakzalvers. Iedere dierenbezitter die zijn gezonde verstand gebruikt en goed nadenkt waar hij/zij mee bezig is zal niet zo snel een kwakzalver geloven. Ik ken er wel een paar, eentje is schathemeltje rijk geworden omdat hij blijkbaar veel voelt en ziet maar ook hij zit er regelmatig naast net als een da er naast kan zitten. Persoon behandelt alles waar een hart in zit en ik ken mensen die zonder hem geen enkele grote beslissing nemen maar ook mensen die hij compleet de vernieling in heeft geholpen. Heb hem één keer ontmoet en hij zal mijn wantrouwen wel gevoelt hebben want ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zo zijn best deed om mij te overtuigen van zijn goede daden.
Ga je in op maar één optie dus da of alternatief dan doe je jezelf en je dier soms te kort.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:53

hetismij schreef:
Waar komt de 100 euro vandaan? Nergens in de uitzending heeft iemand gesproken over 100 euro per check up.

Wat ik alleen niet begrijp, waarom wel elk half jaar je paard laten checken door een osteopaat, maar niet door een dierenarts. Dat is namelijk waar deze uitzending en alle commotie precíes over gaat. Ik zeg niet dat alle osteopaten slecht zijn, en ik zeg ook niet dat alle dierenartsen goed zijn, er zitten in beide 'vakgebieden' mensen die de plank volledig misslaan. Ik snap gewoon alleen de gedachtegang niet waarom er wel elk half jaar een osteopaat over de vloer komt, maar de dierenarts elk half jaar laten komen echt uit den boze is. Je gaat mij niet vertellen dat die osteopaat per paard nou zoveel goedkoper is dan de dierenarts (zo niet zelfs duurder).

Ik bedoel dit niet verkeerd, ik ben puur geïnteresseerd in de gedachtegang erachter... In de diergeneeskunde sector is ook altijd ruimte voor verbetering namelijk ;)

Precies, daar gaat het denk ik mis. Ze halen wel een osteophaat 1 x per half jaar komen. Terwijl als je arts komt ( Overigens komt bij mij 2 keer per jaar een arts preventief ter controle) om bijv. te enten, kan hij dat simpel even meenemen, volgens mij doen de meeste artsen dat al. Tenminste de mijne wel. Gewoon een check up.

En zoals ik al eerder opmerkte, heeft Piet Raijmakers er vorig jaar een artikel over geschreven, dat bij de topstallen de artsen iedere maand komen, en dat hij best begreep dat het financieel niet haalbaar voor de particulier is, maar dat het heel verstandig zou zijn als iedereen dat regelmatig laat controleren om blessures tegen te gaan.

En helaas voor iedereen die roept in dit topic dat ze genoeg verstand er van hebben, juist die doelgroep zou wat vaker gecontroleerd mogen worden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:54

KPet schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel de uitzending gezien. Wat mij vooral opviel was de niet zo objectieve testgroep. Ze hebben getest op maneges en fokkerijen. Daaruit concluderen ze dat 20% van ALLE paarden kreupel is en 30% van alle paarden rugproblemen heeft. Ze trekken dus algemene conclusies uit een selectieve steekproef. Ik geloof best dat die arme stumpers op maneges kreupel lopen en dat de da voor een manege-eigenaar vaak te duur is. Maar ze controleren dus die stumpers en trekken vervolgens ook conclusies over particuliere paarden. Als de beschrijving van het onderzoeksveld in nieuwsuur klopt, gelden de resultaten dus niet voor alle particulieren met paarden, zoals die hier op Bokt zitten.

Manege is gewoon een groepsnaam voor een stal met paarden, zou evengoed de pensionstal kunnen zijn, en de meeste maneges hebben ook pension.
Manege is makkelijker te begrijpen voor de doelgroep van Nieuwsuur, anders moeten ze eerst uitleggen wat de verschillen zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:02

geerke schreef:
als je trouwens je dieren ziek wil krijgen moet je ze ieder jaar enten....doen we dat met kinderen en volwassenen ook?En waarom met honden en katten en paarden dan wel?

Dan zou een hele grote groep in Nederland ziek moeten zijn want die zijn verplicht om te enten ivm wedstrijden. Dat zijn ze niet, dus jou beredenering klopt sowieso niet.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:24

Die dierenartsen zijn gewoon geldkloppers. Ze zien hun inkomens dalen en daarom nu dit. Ik heb echt geen hoge pet op van die lui

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:31

R12312 schreef:
geerke schreef:

Dan zou een hele grote groep in Nederland ziek moeten zijn want die zijn verplicht om te enten ivm wedstrijden. Dat zijn ze niet, dus jou beredenering klopt sowieso niet.

tegenwoordig hebben heel veel paarden endocriene problemen...en ze zijn echt niet allemaal te dik.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:52

R12312 schreef:
En helaas voor iedereen die roept in dit topic dat ze genoeg verstand er van hebben, juist die doelgroep zou wat vaker gecontroleerd mogen worden.

Je paard goed in de gaten houden en je ogen de kost geven wil nog niet zeggen dat je oppert er genoeg verstand van te hebben. Maar ik snap je punt wel. Mensen die zeggen dat ze geen DA nodig hebben omdat ze alles zelf denken te weten vormen een risico.

Ik weet er wel iets vanaf, ik weet hoe mijn paarden zijn, dus ik merk het snel als er iets mis is. Maarr voor de echte diagnose vertrouw ik de dierenarts toch meer :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:57

Paarden zijn slachtoffers van slechte eigenaren en oplichters.
Vind het erg jammer hoe populistisch dit gebracht is en hoe alles over 1 kam geschoren wordt.

Ik ben voor een open dialoog en meer samenwerking tussen de groepen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:58

Mosh schreef:
R12312 schreef:

Je paard goed in de gaten houden en je ogen de kost geven wil nog niet zeggen dat je oppert er genoeg verstand van te hebben. Maar ik snap je punt wel. Mensen die zeggen dat ze geen DA nodig hebben omdat ze alles zelf denken te weten vormen een risico.

Ik weet er wel iets vanaf, ik weet hoe mijn paarden zijn, dus ik merk het snel als er iets mis is. Maarr voor de echte diagnose vertrouw ik de dierenarts toch meer :D

Piet Raijmakers weet er ook genoeg van af, toch laat die ook iedere maand zijn paarden even checken :D

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:50

Ik kan me niet voorstellen dat je naar een andere partij dan de dierenarts gaat als je paard ziek is.

Tuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
Maar een dierenarts is voor een ziek dier en niet een iriscopist.