Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:52

gohya schreef:
Gypsy schreef:
Man man man wat een gezeik hier. Opeens moet half bokt.nl z'n modderweitje goed praten omdat ze zich blijkbaar aangevallen voelen? Terecht, er zijn prima alternatieven zoals draineren, bestraten en zand storten. Daarin willen investeren is een kwestie van willen en imo verplicht je jezelf daartoe op het moment dat je zo nodig een paard moet. Ik sta op kleigrond in zeeland, met 2 paarden 24/7 buiten op 500 m2 zand. En hier komen de smoesjes. ...

_/-\o_ _/-\o_ :j

:j _/-\o_

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:55

:') ik denk ik word afgemaakt na deze post hier. Dat valt dan weer mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:56

welnee...integendeel :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:00

Ik ben blij dat he het duidelijk weet te zeggen :j Ik brn niet zo goed in internetdiscussies ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:01

Gypsy schreef:
:') ik denk ik word afgemaakt na deze post hier. Dat valt dan weer mee.

Dat zou je idd. wel verwachten ja. ;)
Om je weiland een beetje blubbervrij te maken kan je ook geultjes graven.
Doe ik al jaren zo,ik heb de mzzl dat er een sloot naast ligt,maar je kan het [bijna] overal heen laten lopen.
Een v.d. geultjes na een wolkbreuk vanvond op de wei.
Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:22

Bovengrondse drainage XD Zo zie je maar, er valt zoveel te verzinnen. En natuurlijk staan er bij mij ook wel eens plassen, maar ze kunnen gewoon altijd leuk rennen, zakken niet weg. Bewegen blijft leuk.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:43

Ik ben idd geen db fan en heb daar meerdere redenen voor. Vind ze niet adequaat en eigenlijk niks toevoegen. Ze mogen niks hebben vaak de kunde niet zijn dus vaak op pad voor jan lul. Zorg dan vior mensen bij de aid etc. Die mogen tenmiste iets ondernemen.

en verder langskomen is altijd goed. Alle beesten staan er goed bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 07:31

Ik heb ook geen smoesjes, ik mag volgens het contract gewoonweg niets storten of draineren. Goddank had ik al tegels liggen rondom de stal voordat het land werd overgenomen want zelfs dat mocht niet meer :')
Maar zoals ik al zei; niemand ziet de modder vanaf de weg dus niemand zal klagen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 07:57

Tja, als een stuk land niet jaarrond geschikt is voor paarden en je mag het ook niet geschikt maken... dan IS het niet geschikt om toch 24/7/365 je paard op te zetten. Dan is het leuk voor de zomer en zal je voor de winter een andere oplossing moeten zoeken.... of een hele andere huisvesting die wèl geschikt is :)

Ik zie vrij veel langskomen dat mensen de situatie van hun paard goedpraten door te zeggen: het is nu eenmaal niet anders op deze stal / deze wei / deze regio. Terwijl je als eigenaar toch echt zelf de locatie kiest waar je je paard neerzet en uberhaupt of je een paard aanschaft :)*

Reactie een stukje terug ook van iemand uit Hellevoetsluis... :

Citaat:
Baal daar echt van maar is in de buurt geen stalling waar ze ook 's winters gewoon lekker een half of heel dagdeel naar buiten kunnen.

Dit is echt totale onzin: er zijn hier zàt paarden en ponies in de regio Hellevoet / Rockanje enzo die in de winter gewoon lekker buiten komen :')

Zelfs op dit moment staan er nog verschillende stallingen op Marktplaats in een straal van 15 km (en veel dichterbij) die dit aanbieden :j Hoef je er nog niet eens echt naar op zoek maar als dat al te veel moeite is, om Marktplaats een beetje in de gaten te houden voor een fijnere plek voor je paard :=

Ik kan helemaal begrijpen dat mensen misschien liever kiezen voor bepaalde stallen met veel luxe of een bepaalde sfeer en dat het daarbij moeilijker is om veel buitentijd te vinden. Maar zeg dan gewoon eerlijk dat je andere luxe belangrijker vindt dan de manier waarop je paard de dag doorbrengt en ga geen krokodillentranen lopen huilen alsof je geen keus hebt -O-

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:05

Ik denk dat het wel mee valt hoe streng de dieren politie zou zijn.
Veel paarden mensen weten niet eens dat deze wet bestaat.
En zeg nou zelf er zijn nog zat paarden die worden mishandeld terwijl dat ook niet mag.
Ik denk ook dat we er ons niet zoveel druk om moeten maken.
Laatst bijgewerkt door tessaroos op 07-07-14 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:05

pmarena schreef:
Tja, als een stuk land niet jaarrond geschikt is voor paarden en je mag het ook niet geschikt maken... dan IS het niet geschikt om toch 24/7/365 je paard op te zetten. Dan is het leuk voor de zomer en zal je voor de winter een andere oplossing moeten zoeken.... of een hele andere huisvesting die wèl geschikt is :)

Ik zie vrij veel langskomen dat mensen de situatie van hun paard goedpraten door te zeggen: het is nu eenmaal niet anders op deze stal / deze wei / deze regio. Terwijl je als eigenaar toch echt zelf de locatie kiest waar je je paard neerzet en uberhaupt of je een paard aanschaft :)*

Reactie een stukje terug ook van iemand uit Hellevoetsluis... :

Citaat:
Baal daar echt van maar is in de buurt geen stalling waar ze ook 's winters gewoon lekker een half of heel dagdeel naar buiten kunnen.

Dit is echt totale onzin: er zijn hier zàt paarden en ponies in de regio Hellevoet / Rockanje enzo die in de winter gewoon lekker buiten komen :')

Zelfs op dit moment staan er nog verschillende stallingen op Marktplaats in een straal van 15 km (en veel dichterbij) die dit aanbieden :j Hoef je er nog niet eens echt naar op zoek maar als dat al te veel moeite is, om Marktplaats een beetje in de gaten te houden voor een fijnere plek voor je paard :=

Ik kan helemaal begrijpen dat mensen misschien liever kiezen voor bepaalde stallen met veel luxe of een bepaalde sfeer en dat het daarbij moeilijker is om veel buitentijd te vinden. Maar zeg dan gewoon eerlijk dat je andere luxe belangrijker vindt dan de manier waarop je paard de dag doorbrengt en ga geen krokodillentranen lopen huilen alsof je geen keus hebt -O-

Helemaal mee eens, andere mensen komen dan weer langs in een topic over hoe duur is het om een paard te houden en lopen te vertellen dat ze voor €175 per maand een paard kunnen houden. Ja maar dat dat arme dier 6-8 maanden per jaar in de blubber staat dat vinden ze geen probleem. Als het maar lekker dichtbij is en goedkoop.
Laatst bijgewerkt door cam op 07-07-14 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:06

Als niemand de modder vanaf de weg ziet neem ik aan dat het overgrote deel van het weiland fatsoenlijk is?

verder eens met pmarena!! :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:08

vuurneon schreef:
Ik heb ook geen smoesjes, ik mag volgens het contract gewoonweg niets storten of draineren. Goddank had ik al tegels liggen rondom de stal voordat het land werd overgenomen want zelfs dat mocht niet meer :')
Maar zoals ik al zei; niemand ziet de modder vanaf de weg dus niemand zal klagen :D

Je mag toch wel geultjes graven?
Ik mag hier op het weiland ook helemaal nix,maar ik doe het gewoon tóch.
Hoor vanzelf wel als het écht niet mag.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:10

vuurneon schreef:

Je hebt ook kunststof roosters http://www.bosrubber.nl/producten/veete ... erharding/ daar groeit gras tussendoor en in een natte periode kunnen ze de grond niet zo stuk trappen. Is ook niet zichtbaar, dus makkelijker te gebruiken als er wat beperkingen zijn ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:12

Zo heb ik ook een plekje aangeboden bij ons, stukje weiland dat we zelf voorzien hebben van stal, paddock, paden, stukken verharding enzo. Om dat netjes te houden moet er af en toe nieuw zand op, wei en afrastering moet verzorgd worden, je wilt goed hooi hebben, enz.

We staan hier met 2 D-ponies en allebei leggen we 150 euro per maand in de 'spaarpot' van de ponies, waar we alles uit betalen. Voor een derde pony van iemand die ook wil meegenieten van dit plekje, zouden we in eerste instantie hetzelfde vragen. Voor een kleinere pony natuurlijk wat minder, en mocht blijken dat we zachtjes aan wel met de inleg omlaag kunnen, dan doen we dat of we gaan bvb. ook het bekappen / tandarts enzo uit de spaarpot bekostigen :)

Doordat het geld van de ponies is, weet je zeker dat je niks teveel betaalt maar dat dat geld echt in de (leefomgeving van) de ponies gestopt wordt.

Maar van de 10 reacties waren er toch al snel 8 van mensen die meteen al begonnen op een toon van: 'ik zoek een plek maar ga er niet meer dan 100 euro per maand voor betalen.' :roll:

Alsof je iemand die zich zo voorstelt uberhaupt bij je op het erf wilt hebben lopen :P

En ongetwijfeld staat een aantal van die dieren nu op een stal en zegt men met een pruillipje lekker warm in de kantine dat ze het zo erg vinden dat er niks te vinden is waarbij de paarden vaker buiten komen :P

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:48

Ik ben het ook met je eens hoor Gypsy: als je niet kunt of wilt investeren in een goede plek voor je paard dan moet je geen paard houden. Paarden houden kost nu eenmaal veel geld. Zoals ik al eerder schreef: het is geen 'recht' om een paard te mogen houden maar wel je plicht en verantwoording om het een zo paardwaardig leven te geven. Heb je daar geen geld en ruimte voor dan dus geen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:56

Dat is ook helemaal zo Gypsy :)

Ik heb nog al eens te horen gehad ja maar jíj hebt je paarden thuis staan dus dat kan je niet vergelijken jij kan ze dan altijd buiten zetten. Tja klinkt leuk in theorie maar praktijk is toch wel eens anders. Mijn paard heeft in de winter een maand of 3 op een manege gestaan zodat ik hem overdag de hele dag buiten kon zetten wat geen optie was in onze eigen weide door het weer. Hebben die maanden kunnen gebruiken om de wei weer netjes om te ploegen en in te zaaien en hebben nu weer een mooi stukje gras.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:59

gr_roos schreef:
vuurneon schreef:

Je hebt ook kunststof roosters http://www.bosrubber.nl/producten/veete ... erharding/ daar groeit gras tussendoor en in een natte periode kunnen ze de grond niet zo stuk trappen. Is ook niet zichtbaar, dus makkelijker te gebruiken als er wat beperkingen zijn ;)

Kijk dit zijn goeie tips. Misschien moeten we een topic openen waarin je dit soort dingen kunt delen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:04

Mijn pony's hebben een ruim zandpaddock en een betegeld stuk plus stal en daarnaast een wei waar wel eens water staat, aangezien de aangrenzende velden en de straat afwateren richting de wei, nu hebben wij gaten gemaakt in het gras (vrij diep) en deze met kiezel gevult, hierdoor loopt het water nu redelijk snel weer weg, anders moets ik in de winter met lieslaarzen door de poort, om dan op een droge wei te komen. Misschien is dat nog een handige tip voor andere mensen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:09

sonjim schreef:
Mijn pony's hebben een ruim zandpaddock en een betegeld stuk plus stal en daarnaast een wei waar wel eens water staat, aangezien de aangrenzende velden en de straat afwateren richting de wei, nu hebben wij gaten gemaakt in het gras (vrij diep) en deze met kiezel gevult, hierdoor loopt het water nu redelijk snel weer weg, anders moets ik in de winter met lieslaarzen door de poort, om dan op een droge wei te komen. Misschien is dat nog een handige tip voor andere mensen.

Zoiets met gaten willen wij deze winter ook proberen. Maar als de grond verzadigd is en het grondwater te hoog staat, helpt er gewoon niets tegen helaas.
Bovengrondse geulen hebben wij standaard :)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:16

Supergoed idee Pmarena, om een "spaarpotje" van de paarden aan te leggen.. Op die manier voelt het toch anders om ineen keer een grote som geld uit te geven. 150euro per maand voelt toch heel anders dan ineens 500euro. Ik vind het een goed idee, denk dat ik er ook eens mee ga beginnen.
Wat een gezeur, mensen die niet eens 150euro over hebben voor een netjes en goed onderhouden plek, zou er nog wel meer voor over hebben.

even een vraagje aan iedereen, zou het helpen om een vrachtwagen zand te storten op de natste plek van de weide? Bij mij loopt de wei af naar 1 punt, waar ook de schuilstal staat en daar kan het in de winter nogal drap worden. Ik hoor daar hele tegenstrijdige dingen over.

Ik was al van plan dit probleem aan te pakken voor einde van de zomer, dus staat los van de nieuwe wetgeving, maar nu er hier toch ideeën uitgewisseld worden.. ;)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:22

Mimo schreef:
Ik ben het ook met je eens hoor Gypsy: als je niet kunt of wilt investeren in een goede plek voor je paard dan moet je geen paard houden. Paarden houden kost nu eenmaal veel geld. Zoals ik al eerder schreef: het is geen 'recht' om een paard te mogen houden maar wel je plicht en verantwoording om het een zo paardwaardig leven te geven. Heb je daar geen geld en ruimte voor dan dus geen paard.

Zooooooooo ontzettend mee eens!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:25

avalon, wij hebben zand op het weiland gestort echt ruim een halve meter, ongeveer 30 cm is eerst uitgegraven de overige 20 cm ligt het paddock hoger als het gras, met bielzen of bestrating afscheiden van de wei en dan loopt het te veel aan water ook weg anders heb je een nat paddock. Daarnaast graven de pony's hier kuilen in het zand en dan is een flink diepe laag zand ook erg fijn, ivm het anders weer mengen met de grond eronder.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:07

Citaat:
Man man man wat een gezeik hier. Opeens moet half bokt.nl z'n modderweitje goed praten omdat ze zich blijkbaar aangevallen voelen? Terecht, er zijn prima alternatieven zoals draineren, bestraten en zand storten. Daarin willen investeren is een kwestie van willen en imo verplicht je jezelf daartoe op het moment dat je zo nodig een paard moet. Ik sta op kleigrond in zeeland, met 2 paarden 24/7 buiten op 500 m2 zand. En hier komen de smoesjes. ...

Inderdaad! Wij hebben jaren geleden al een groot gedeelte van het weiland bestraat. Toen we er een keer de hele nacht waren omdat een van de paarden koliek had, zagen we dat de paarden graag wilden liggen, meteen de week daarna hebben we ook nog een stuk uitgegraven en zand gestort. Met slecht weer staan onze paarden dus op een verharde paddock met toegang tot een kleinere zandpaddock om te rollen en liggen + schuilstallen. Ik vind het niet meer dan normaal, en ik zou me ook behoorlijk onprettig voelen als mijn paard de hele dag in de modder stond.

(het is ook geen geldkwestie, want je vindt op marktplaats genoeg gratis stenen. Eén weekend hard werken en je hebt een paddock voor je paard! :) )

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:26

Er is inderdaad geen excuus mogelijk om ze 24 uur in de bagger te zetten.
Waar we nu wonen (paarden staan thuis) hebben we droog land, ze staan dan ook de hele winter overdag in de wei, als het donker wordt nog een paar uur in de bak, en 's nachts op stal.
Gebeurt maar heel weinig, dat het land echt te nat is, of 's winters een enkele keer te glad omdat er ijs ligt.
Maar we hebben een grote bak, en als het echt veel te nat of glad is, staan ze daar met droge voeten.
In ons vorige huis was de grond minder goed, en daar werd het wel blubber.
Dus hebben we een gedeelte zwarte grond afgegraven en daar drainagezand in gestort.
Dat bleef wel droog 's winters.
Kost je een weekend en een paar honderd euro, maar daar heb je dan ook jaren plezier van.
En vooral de paarden.