TROS Opgelicht behandelt oplichtingszaak in de paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:30

uit het verhaal zie ik het zo: volgens mij is het enige wat zeker is is dat haar schoonpapa het paard gekocht heeft voor haar mits zij zou afbetalen, dat is niet gebeurd dus is hij eigenaar. hij is dan ook verantwoordeijk voor alle onkosten voor dat paard (tenzij hij zou kunnen aantonen dat die judith dit zou regelen) dus de stalling bij de mevrouw met het stamboompapier.
verder heeft judith een openstaan bedrag bij de madam met het paspoort.
mja das mijn visie op de info die zo voorbij kwam. Ben gelukkig geen rechter :p

Ergens hoop ik na dit soort verhalen ook dat het kwpn eens actie gaat ondernemen. Zij zouden het eigendom in hun paieren op kunnen nemen, met een apart document ofzo. net zoals een auto.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:31

moyra schreef:
Dat kun je niet beoordelen.
Ze ging erg ontspannen om met mevr. Zieltjens want eigenlijk zijn dat in dit verhaal ook twee 'vijanden'.
We kennen de ins en outs daar niet over.

Dat kan ik wel beoordelen.

moyra

Re: TROS Opgelicht behandelt oplichtingszaak in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:33

Je hebt eerder aangegeven dat je ingrid kent maar daaruit haal ik nergens dat je dit verhaal van a tot z kent.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:34

Ken ik ook niet. Maar ik weet wel hoe hun (incl man) handelt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:35

moyra schreef:
Ze heeft past wel in dit verhaal want zij heeft immers het paspoort gekregen.
Wanneer zij niet in het verhaal betrokken was dan had hier weer gestaan dat het een onsamenhangend en half verhaal is :roll:

los van het paspoort wat niks toevoegt, zouden ze haar ook kunnen vernoemen net als het bedrijf in voer. die krijgen wat van haar net als ingrid, maar hebben verder geen eigendomsrecht op het paard.

maar de vraag was wie is de eigenaar? daarbij valt ingrid af.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:37

Maar zij heeft calisto in onderpand gekregen van judith wat de voerhandel niet heeft ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:37

StalNollie schreef:
moyra schreef:
Als je goed geluisterd hebt stalnollie gaat haar incassobureau beslag leggen op dr bezittingen ed. Dus ze is al bezig met een 'ander onderpand'te regelen.

maar dan past ze toch niet meer in dit verhaal, dat is in mijn ogen van kijk ik ben ook eigenaar.
dat is ze dus niet, en het bureau legt beslag op iets wat dezelfde waarde heeft als hetgeen waar ze recht op heeft.
het is niet zo als ik 200 euro van iemand krijg dat ik gelijk beslag kan leggen op een huis. nee dan zal bij wijze van de bank in beslag genomen kunnen worden.

ik praat nu Judith niet goed maar ik zou al 1 eigenaar wegstrepen.

ben ik het wel een beetje mee eens. die calipso moet gewoon verkocht worden en geld aan de schuldeisers verdeeld. Echter vraag ik me af of zij de eerste in rij is die dan geld mag vangen.

verder vin dik het ook gewoon dom dat je als eigenaar je paard laat rijden door iemand om te verkopen en zelf niet bij de overdracht bent om het af te handelen. Zijnbaar heeft ze alle papieren van het dier aan die judith gegeven. Ik zou best iemand in kunnen schaken voor een verkoop, maar wanneer die dan een koper gevonden heeft dan kan die dat melden. dan kom ik zelf de papieren wel brengen en regel ik alleen met de koper de overdracht.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:33

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:44

moyra schreef:
Dat kun je niet beoordelen.
Ze ging erg ontspannen om met mevr. Zieltjens want eigenlijk zijn dat in dit verhaal ook twee 'vijanden'.
We kennen de ins en outs daar niet over.

Ik vind niet dat ze 'vijanden' zijn van elkaar. Ze zijn allebei slachtoffer. Een paardenpaspoort is geen bewijs van eigendom. Is een stamboekpapier dat wel? Zou het eigenlijk niet weten.
StalNollie schreef:
moyra schreef:
Als je goed geluisterd hebt stalnollie gaat haar incassobureau beslag leggen op dr bezittingen ed. Dus ze is al bezig met een 'ander onderpand'te regelen.

maar dan past ze toch niet meer in dit verhaal, dat is in mijn ogen van kijk ik ben ook eigenaar.
dat is ze dus niet, en het bureau legt beslag op iets wat dezelfde waarde heeft als hetgeen waar ze recht op heeft.
het is niet zo als ik 200 euro van iemand krijg dat ik gelijk beslag kan leggen op een huis. nee dan zal bij wijze van de bank in beslag genomen kunnen worden.

ik praat nu Judith niet goed maar ik zou al 1 eigenaar wegstrepen.

De enige die we kunnen schrappen als eigenaar is Judith B.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:55

In theorie maakt het natuurlijk geen bal uit wie het paard krijgt: Stal zieltjens of die ingrid. Beide willen gewoon geld krijgen en of je dat geld nou krijgt doordat haar huis verkocht wordt en je daar opbrengsten uit krijgt of dat je dat krijgt door dat paard te verkopen maakt natuurlijk geen bal uit. Als stal zieltjens het paard krijgt moet die ingrid beslag leggen (en aangezien ze daar al mee bezig is lijk dat me de meest praktische oplossing). Andersom als ingrid het paard krijgt moet stal zieltjens dat nog doen.
Ik zou ingrid en stal zieltjens en alle anderen mensen die nog geld krijgen zeggen de handen in elkaar te slaan, samen een rechtzaak aan te gaan om hun geld te krijgen. De waarde van calipso kun je dan gewoon aftrekken van dat totaalbedrag. Als 1 van alle uiteindelijk dat paard wil houden zal hij de rest af kunnen kopen.

De enige kink in de kabel is als calisto van geen van alle is, maar van die linda. Dan zou ik niet weten hoe je dit oplost. Ik zou het vreemd vinden als dat vodje inderdaad het eigendomsbewijs overdraagt, waarom is die Linda dan nog nooit langs geweest?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:58

Maar HOE kun je dan waarmaken dat je eigenaar bent? Een overboeking per bank? Inderdaad een bonnetje met handtekening?

Want inderdaad, stamboekpapier en paspoort is dat niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:58

Een fatsoenlijk koopcontract, eventueel icm een overboeking van de bank is het meest waterdicht.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:09

ik geloof nooit dat linda de eigenaar das gewoon een vriendin van die bok.. die spelen samen onder 1 hoedje en proberen dat paard mee te nemen en gewoon weer door te verkopen.. dat denk ik dan..

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:19

secricible schreef:
Een fatsoenlijk koopcontract, eventueel icm een overboeking van de bank is het meest waterdicht.

Er is toch zeker niemand die een koopcontract opstelt bij de aankoop van een paard?

In al die jaren dat wij paarden hebben (gekocht) heeft 1 verkoper een contract opgesteld en dat
was omdat wij het dier een maand op proef kregen.

Wie heeft hier ooit een paard ge- of verkocht met contract? (is wel off topic)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:24

Ik heb een van mijn paarden MET koopkontract verkocht, omdat ik geen zin had in gezeik... Dus ja, dat heb ik wel gedaan, en ik ben gewoon een particulier.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:25

Wij verkopen ook nooit paarden onder contract... Waarom?
Als paspoort compleet is, betaling voldaan is het paard verkocht als hij hier het erf af gaat. Voorheen mogen ze alle mogelijke onderzoeken doen maar als hij het erf af is is hij verkocht. Punt. Wij geld, zij paard en alle bijbehorende papieren.
Meer duidelijkheid kun je toch niet hebben?
Pas als je met proef, blessures, papieren die niet binnen zijn, geld dat nog betaald moet worden enz enz gaat hobzakken krijg je problemen... (wat men met contract tegen probeert te gaan).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:31

Tjah, er werd bij mij heel speciviek gevraagd om een proeftijd die ik niet kan (en wil) geven. Dat was de hoofdreden om het vast te leggen..

Ook werd er pas bij de overdracht betaald. Dus paard stond op zijn nieuwe stal op de trailer. Ik heb haar eerst laten betalen en daarna pas het paard afgeladen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:32

Ashley5760 schreef:
Wij verkopen ook nooit paarden onder contract... Waarom?
Als paspoort compleet is, betaling voldaan is het paard verkocht als hij hier het erf af gaat. Voorheen mogen ze alle mogelijke onderzoeken doen maar als hij het erf af is is hij verkocht. Punt. Wij geld, zij paard en alle bijbehorende papieren.
Meer duidelijkheid kun je toch niet hebben?
Pas als je met proef, blessures, papieren die niet binnen zijn, geld dat nog betaald moet worden enz enz gaat hobzakken krijg je problemen... (wat men met contract tegen probeert te gaan).

Helemaal mee eens.

In het geval van Judith Bok, doet zij er gewoon ALLES aan om GEEN bezittingen te hebben. Kan men ook niets van haar afnemen. Van een kale kip, kan je immers niet plukken...... Heel simpel.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:33

Ik denk dat dit een gevalletje word van een kale kip kun je niet plukken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:40

Orrie_VBW schreef:
Ik denk dat dit een gevalletje word van een kale kip kun je niet plukken
[***] schreef:
Van een kale kip, kan je immers niet plukken...... Heel simpel.

Hi, hi, 2 zielen, 1 gedachte?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:46

Persevero schreef:
uit het verhaal zie ik het zo: volgens mij is het enige wat zeker is is dat haar schoonpapa het paard gekocht heeft voor haar mits zij zou afbetalen, dat is niet gebeurd dus is hij eigenaar. hij is dan ook verantwoordeijk voor alle onkosten voor dat paard (tenzij hij zou kunnen aantonen dat die judith dit zou regelen) dus de stalling bij de mevrouw met het stamboompapier.
verder heeft judith een openstaan bedrag bij de madam met het paspoort.
mja das mijn visie op de info die zo voorbij kwam. Ben gelukkig geen rechter :p

Ergens hoop ik na dit soort verhalen ook dat het kwpn eens actie gaat ondernemen. Zij zouden het eigendom in hun paieren op kunnen nemen, met een apart document ofzo. net zoals een auto.

De schoonpapa heeft geen overeenkomst met de stalhouder gesloten om het paard daar te stallen, hij is daarom ook niet verantwoordelijk voor de stallingskosten ook al is hij de eigenaar (als dat inderdaad zo is). Hij zou wel als hij kan bewijzen eigenaar te zijn (lastig) het paard opeisen en meenemen. Stalhouder kan daar niks aan doen, want het dier is dan niet het eigendom van de gene waar zij nog geld van tegoed heeft. Het retentierecht is dan ongeldig, daarom ook dat dit hele gebeuren bij de rechter ligt. Beslag leggen kan immers alleen op eigendommen van degene waar je een vordering op hebt.

Er is buiten een koopcontract eigenlijk geen eigendomsbewijs voor een paard. Of papiertje wat getoond is rechtsgeldig is is de vraag. Kan hieruit nl met zekerheid gezegd worden dat het om dit specifieke paard gaat?

Ik weet niet hoelang dit hele verhaal al speelt, maar nu met de controles op paardenpaspoorten zou ik als stalhouder van een volpensionstal niks aannemen aan paarden waarvan ik het paspoort niet heb/op het terrein aanwezig is. Bij volpension is de stalhouder nl ook degene die het paspoort moet kunnen overleggen bij controle.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:50

Nicky1963 schreef:
secricible schreef:

Er is toch zeker niemand die een koopcontract opstelt bij de aankoop van een paard?

In al die jaren dat wij paarden hebben (gekocht) heeft 1 verkoper een contract opgesteld en dat
was omdat wij het dier een maand op proef kregen.

Ik gekocht.
Het gebeurt niet vaak, maar is wel het enige echte bewijs...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:00

Nicky1963 schreef:

Sinds 5 jaar doe ik alles met contract. In en verkoop!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:07

In februari heb ik een paard naar België verkocht, toen vroegen de kopers wel om een simpel opgesteld contract.
Ik heb toen mijn adresgegevens, de naam van het paard, het ras en het levensnummer/chipnummer, het aankoopbedrag en de datum in het contract gezet.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:11

Ik! Aan een bokker. Paard werd met enige aanmaningen netjes afbetaald en verdween daarna alsnog ineens van de radar. Was met terugkoopverklaring zeg maar.