Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:06

geerke schreef:
daar bedoelde ik mijzelf ook mee,maar dat had je al door natuurlijk :')

Natuurlijk bedoelde jij daar jezelf mee, wie anders? ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:27

Tabaluga12 schreef:
Is dat nivo wel te bereiken op een paardwaardige manier vraag ik me dan af?

kijk naar charlotte dujardin

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:30

Babootje schreef:
Tabaluga12 schreef:

kijk naar charlotte dujardin

dat weet je niet...wat er achter gesloten deuren gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:33

Charlotte komt aardig in de richting maar ook die ontkomt er niet aan om zo nu en dan wat dwang toe te passen. Op dit nivo kom je niet met lieve woordjes en suikerklontjes.
Maar Charlotte is vast één van de eerlijkste amazones die op dit nivo rondrijdt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:52

Anoniem schreef:
Charlotte komt aardig in de richting maar ook die ontkomt er niet aan om zo nu en dan wat dwang toe te passen. Op dit nivo kom je niet met lieve woordjes en suikerklontjes.
Maar Charlotte is vast één van de eerlijkste amazones die op dit nivo rondrijdt.

Nee zeker niet. in sommige situaties zul je altijd een bepaalde mate van dwang moeten toepassen (al is het alleen maar om je eigen vege lijf te redden :D :D . ik denk zelfs dat iedere recreatieruiter dat ook wel es moet (behalve nombrado natuurlijk :) )
maar charlotte komt aardig in de richting. heb haar laatste rit gezien en was hij in het verleden nog wat braaf gereden. nu was er echt expressie. Verder ben ik wel gecharmeerd van hoe ze de paarden houden. ook valegro gaat dagelijks een paar uurtjes op de wei

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:55

Anoniem schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=MJPLyIu3uOQ

Tja hier word ik ook niet blij van :o ....ook die ruiters moeten sjorren en prikken om zaken gedaan te krijgen,
hoe meer talent je paard des te minder natuurlijk, maar ergens moeten de grenzen opgezocht overschreden worden.
Topsport is gewoonweg niet heilig!

Ik heb respect voor de ruiters wat ze voor elkaar krijgen in de ring, maar de manier waarop hoeft niet voor mij.

Helgstrand is niet de enige, maar ruiters (van alle nivo's en disciplines) mogen wel eens
kritisch naar zichzelf kijken als ze over happy Athlete praten....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:55

Volgens mij is het wel een beetje achterhaald dat toppaarden nooit buiten komen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:03

anneliesdj schreef:
Volgens mij is het wel een beetje achterhaald dat toppaarden nooit buiten komen.

Dat is zeker achterhaald!
Ik zag vandaag op mijn FB weer een succesvolle GGK KWPN hengst voorbij komen, lekker los in de grote groene wei :D

En zo ken ik er persoonlijk wel meer ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:36

Anoniem schreef:

Thuis wordt Valegro op een simpel trensje gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:55

KootMiraDrum schreef:
Anoniem schreef:

Thuis wordt Valegro op een simpel trensje gereden.

Oh, chill, ga jij daar iedere dag aan het kijken? :D

Ik vind overigens die Charlotte helemaal niet fijn op der paard zitten. Wat een houten klaas. Maar ansich ziet het er altijd wel vriendelijk uit :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:57

Soort bit zegt niets over het gebruik, een bit is zo hard als de hand van de ruiter ;) maar dat terzijde....

Ik mag btw hopen dat een paard met trens net zo loopt als met s&t, anders schort er wat in de basisafrichting :P
Al kun je met s&t wel meer verfijning toepassen, maar de meeste paarden worden thuis afwisselend met trens en s&t gereden hoor.
Bij paarden op nivo hangt er echt niet 7 dagen per week s&t in :+
(ik heb zelf op internationale stallen gewerkt, dus ik weet echt wel hoe het er aan toe gaat)

Maar laten we niet alles gaan romantiseren, goed en slecht bestaat altijd, maar er is ook een groot grijs gebied!

Kritisch blijven inzake paardenwelzijn moet je altijd, op ieder nivo en elke discipline!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:19

Tabaluga12 schreef:

Denk dat daar best wel eens onderzoek naar mag worden gedaan, Ik denk idd dat het niet kan; al is er nog verschil in hoever je daarin gaat.

De persoon die het paard echt opleidt in alle rust en op eerlijke wijze zal toch minder schade toebrengen dan de mensen die snel de top willen bereiken (en misschien met een paard dat net niet dat ultieme talent heeft)
Maar zonder dwang kun je niet meedraaien in de top, denk ik, omdat de lat gewoon te hoog ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:26

geerke schreef:
dat weet je niet...wat er achter gesloten deuren gebeurt.

Nee hoor, een oud stalmaatje dat en plein publiek, redelijk vriendelijk rijdt, rijdt in de 2 e bak met paps met deur dicht...daar wordt paard bijgebracht hoger zijn achterbenen op te tillen....mag niemand zien met paps met zweepje er bij, overigens een paard dat schopt naar de wielsporen, paps helpt te voorkomen dat ze gelanceerd wordt.
Er zijn zat rottruukjes met helpers erbij, want alleen man je dat niet altijd, daar weten wij niet zo veel van, heb er wel een paar gezien, en dan wordt je depri..........

liljebo

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:40

Denk dat je een goede nieuwe discussie kunt starten of paarden wel in de sport thuishoren. Het stellen van hoge eisen neemt dit soort praktijken nu eenmaal met zich mee, omdat dergelijke inspanningen niet vanuit intrinsieke motivatie doet. Dat gaat namelijk tegen zijn natuurlijke gedrag in.
Paarden die de meeste overlevingskansen in de natuur hebben, zijn immers de paarden die energie niet onnodig verspillen, maar het sparen voor het moment dat ze een explosie aan kracht nodig hebben bv om aan een roofdier te ontkomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:29

Anoniem schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=MJPLyIu3uOQ
listiglistje schreef:
Tja hier word ik ook niet blij van :o ....ook die ruiters moeten sjorren en prikken om zaken gedaan te krijgen,
hoe meer talent je paard des te minder natuurlijk, maar ergens moeten de grenzen opgezocht overschreden worden.
Topsport is gewoonweg niet heilig!

Ik heb respect voor de ruiters wat ze voor elkaar krijgen in de ring, maar de manier waarop hoeft niet voor mij.

Helgstrand is niet de enige, maar ruiters (van alle nivo's en disciplines) mogen wel eens
kritisch naar zichzelf kijken als ze over happy Athlete praten....

Ik vindt dat eigenlijk typisch zo'n voorbeeld van "nog niet klaar voor de ring op dat niveau". Het een beetje met "hangen en wurgen" de ring door. Upido heeft spanning (mest). Charlotte is wel handig genoeg om aardig rond te komen. Wel jammer idd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:52

Wordt het dan niet tijd voor andere beoordelingspunten in de proeven? als ik dit zo allemaal lees..dan nodigen de huidige sporteisen dus uit om paardonvriendelijk te worden omdat er anders niet/nauwelijks aan voldaan kan worden?

Wellicht wordt het tijd voor een andere kijk op de sport...meer gepunt op het gereden zijn, de paardvriendelijkheid en wat laatst al eens aangehaald werdt ergens. De proeven op trens laten rijden? { zonder aansnoerneusriem}

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:10

Ach je moet ook een keer beginnen op niveau, dus wat spanning en een keer wat meer op de rem gereden ontkom je niet aan en dat lijkt me ook geen probleem. Als het maar niet structureel gebeurd en de ruiter rekening blijft houden met het paard. (dus er niet in zo'n situatie ook nog een perfekte proef uit wil persen)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:41

Het probleem, tenminste dat vind ik, is dat alles in de ring afgestraft wordt. Als je paard een keer zijn mond open doet, wat gewoon lukt als je de neusriem niet strak hebt zitten, krijg je gelijk een punt aftrek en de opmerking; mond open. Beneden aan je lijstje krijg je nog een keer aftrek.
Wat gaan dan ruiters doen, de neus maar aansnoeren zodat het paard zijn mond niet open doet.

Eveneens het achterbeengebruik. Je komt best een proef rond met een wat minder goed achterbeen. Op je protocol staat dan steevast, paard moet meer op het achterbeen. Tja, en dan komt er vaak een trukendoos, zoals hierboven beschreven staat. Aantikken, met meer druk rijden zodat dat achterbeen maar van de grond komt. Vaak wordt een paard dan sterk en komt in de hand, scherper bit erin, nog strakker aansnoeren.

Niet dat de jury ongelijk heeft, dat zeg ik niet. Maar in de praktijk is het allemaal niet zo eenvoudig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:45

Is dat dan niet ook de basis van het hele probleem-- de manier waarop beoordeeld wordt en de prioriteiten die worden gesteld?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:59

Ik denk dat de prioriteiten het probleem zijn, niet de manier waarop gejureerd wordt! Een paard met een open mond in de proef is niet goed, als hij meer achterbeen moet geven, moet je dat niet door de vingers zien, omdat er anders misschien op een wrede manier wat aan gedaan wordt.
Het ligt totaal bij de ruiters en hun teams in dit gevakl. Hun prioriteit is winnen/geld, niet het welzijn van het paard in dit geval en daar moet verandering in komen :)
Achterbenen kan je namelijk ook op een diervriendelijke manier trainen, maar dat kost misschien iets meer tijd... En tijd is geld, en daar heb je het probleem.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:00

liljebo schreef:
Is dat dan niet ook de basis van het hele probleem-- de manier waarop beoordeeld wordt en de prioriteiten die worden gesteld?

Ja, dat denk ik wel. Dressuursport is een jurysport, daar kan je niet omheen. Je probeert te voldoen aan wat de jury wil zien, wat er verwacht wordt. Er zijn natuurlijk regels voor.
Maar door de hoge eisen van tegenwoordig (hoe het echt vroeger was weet ik niet), kom je er niet met een braaf proefje, hoe vriendelijk gereden ook.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:03

Molfre schreef:
Ik denk dat de prioriteiten het probleem zijn, niet de manier waarop gejureerd wordt!

Tuurlijk, als je besluit geen wedstrijden te rijden, wordt je ook niet beoordeeld door een jury.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:30

Molfre schreef:
Ik denk dat de prioriteiten het probleem zijn, niet de manier waarop gejureerd wordt! Een paard met een open mond in de proef is niet goed, als hij meer achterbeen moet geven, moet je dat niet door de vingers zien, omdat er anders misschien op een wrede manier wat aan gedaan wordt.
Het ligt totaal bij de ruiters en hun teams in dit gevakl. Hun prioriteit is winnen/geld, niet het welzijn van het paard in dit geval en daar moet verandering in komen :)
Achterbenen kan je namelijk ook op een diervriendelijke manier trainen, maar dat kost misschien iets meer tijd... En tijd is geld, en daar heb je het probleem.

Natuurlijk willen de ruiters winnen. Dat is de essentie van een wedstrijdsport. En het feit dat de eisen dan dusdanig hoog liggen en de prioriteit van de jury bij uiterlijk vertoon, werkt de dwang om dat te bereiken in de hand.

Het is simpel gezegd: de verantwoordelijkheid ligt bij de ruiters. Maar dat betekent dus dat wedstrijdsport op hoger niveau niet mogelijk is zonder dwang. En niet iedereen is bereid om te zeggen dat ze dan alleen nog in de achtertuin trainen. Al helemaal niet als er sprake is van grote investeringen e.d.

Persoonlijk denk ik dat herziening van jurering en de prioriteiten die ze stellen meer effect heeft. Op het moment dat zichtbaar goede samenwerking boven het uiterlijk plaatje van spectakel staat, krijg je een andere insteek. Stel bv dat het minimum aan tuigage punten verdient; een paard zonder neusriem en toch gesloten mond hoog scoort, het gebrek aan staartgezwieper punten oplevert en een paard met ontspannen en positieve uitstraling complimenten oplevert etc dan krijg je een ander streven.
Denk dus echt dat dat het punt is dat herzien moet worden, als je naar een andere vorm van dressuursport wilt; een vorm die niet afhankelijk is van dwang maar wel van geduld, opleiding, kundigheid en feeling.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:38

Elisa2 schreef:
Wellicht wordt het tijd voor een andere kijk op de sport...meer gepunt op het gereden zijn, de paardvriendelijkheid en wat laatst al eens aangehaald werdt ergens. De proeven op trens laten rijden?

Ik vind het an sich best terecht dat die discussie wordt gevoerd hoor. Maar ik vind het soms wel een beetje scheef dat de focus alleen op de dressuur lijkt te liggen, en veel minder op het springen bijvoorbeeld.

Als je zien hoe in parcoursen af en toe wordt rondgescheurd.... En wat te denken van paarden die in worden gezet in de polosport; daar wordt helemaal niet zachtzinnig gereden. Bij reining/western gebeuren ook vreselijke praktijken. Verder vind ik ook dat de recreatie ruiter er in deze discussies wat gemakkelijk vanaf komt. Daar wordt onder het mom van welzijn ook maar wat aan gerotzooid met bitloze en dus zogenaamd vriendelijke optomingen die ook werken op een aansnoer of hefboomwerking. Met soms fietskettingen over de neus etc. In de dressuur spreek iedereen er schande van als een paard even flink op de rem wordt gezet. Maar is het dan wel oke als een recreatieruiter zijn paard bij een oversteekplaats hardhandig op de rem moet scheuren omdat hij het dier niet onder controle heeft? Dat gebeurd ook, maar is veel minder zichtbaar. Of wat te denken van manege paarden die met te zware bonkende volwassenen rondjes moeten sukkelen. In de AR rijden ze met schaarbitten waar je U tegen zegt, vaak in combinatie met een kaptoom waar ijzer in de neusriem zit verwerkt. Als je op de site van Epona TV kijkt dan staat daar ook een filmpje van circa 8 minuten van iemand die onder het mom van Natural Horsemanship een paard de trailer in probeert te krijgen en wat het imo echt 8 minuten lang aan het treiteren is met een zweepje.

Ik begrijp wel waarom dat is; in de dressuur ligt de harmonie tussen ruiter en paard nu eenmaal onder een vergrootglas. Op een dressuurwedstrijd zie je veel ruiters bij elkaar en dus zit er altijd wel een rotte appel tussen. Je zal niet snel 100 recreatieruiters bij elkaar treffen die wat enge obstakels moeten overwinnen. De vraag is of het er dan wel paardvriendelijker aan toe gaat? Blijven die paarden dan wel stil en ontspannen in de aanleuning, met gesloten mond en op de loodlijn? Je kunt het prestatie-element aandragen en bediscussiëren, maar dat element is er ook in de endurance, springen, western etc. En die disciplines liggen veel minder onder vuur. Volgens mij is het prestatie element an sich niet de boosdoener. Het zit hem meer in hoeverre een ruiter emotioneel in balans is en daar mee om kan gaan. Voor een paard maakt het volgens mij niet zoveel uit of hij op een wedstrijd loopt of thuis in de bak. Een buitenrit kan een paard ook stress geven als hij langs iets engs moet. Dan moet een ruiter soms ook dwang toepassen (als dat de enige weg naar huis is en je er toch echt langs moet, of omdat er verkeer aankomt). Er worden ook vaak paarden ingezet voor shows; daar zit ook een prestatie element in. Dan moet het ook op dat moment gebeuren, dan moet ook het beste beetje voorgezet worden. Maar dat lijkt men toch vaak langs een andere maatlat te leggen.

Nogmaals; in vind het terecht dat er een discussie wordt gevoerd over welzijn. Van mij mag ook de verplichting met stang en trens te rijden worden afgeschaft. En van de foto's van Andreas wordt ik ook misselijk, en dat is voor mij absoluut niet hoe (wedstrijd)dressuur bedoeld is. Maar ik ben ook erg van gelijke monniken gelijke kappen. En ik vind dat de focus onevenredig scherp op de dressuur ligt, en te weinig op andere disciplines/stromingen. Dat vind ik wel een vertekend beeld geven.