Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:11

anneliesdj schreef:
Radar is altijd kort, duidelijk en objectief in de filmpjes die zij maken, dat merk je hier ook meteen.

Annelies dat is niet waar. Uit eigen ervaring weet ik dat ooit een totale sector neergezet is als NIET deugend. Ons bedrijf (zeer groot onderdeel uitmakend van die desbetreffende sector indertijd) deugde zeer zeker wel en met bewijs (certificaten vanuit de overheid) kon dat bewezen worden. Commentaar van RADAR: "nee dat weten we dat jullie wel deugen, maar het gaat nu om de NIET deugende bedrijven, dus we benoemen jullie niet in het programma en zetten niet op onze site welk bedrijf wel goed functioneert". "Dankjewel radar _-:( want ons bedrijf is aan die negatieve publiciteit bijna ten onrechte ten onder gegaan. Of anders gezegd, het heeft die sector (ook de goede bedrijven) heel erg veel geld gekost en ik heb toen besloten om te stoppen. Als je zo hard werkt en je wordt ten onrecht meegenomen in het geklungel van anderen waardoor je bedrijf kapot wordt gemaakt, vergaat het plezier van de noeste arbeid.
Dus als het om Radar gaat voel ik altijd een "zum kotsen" gevoel en wat jij zegt is gewoon absoluut niet waar.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:13

Kkiara schreef:
Rytir schreef:
Ik zou eigenlijk wel een lijst willen van producten (merken dus) waar vlees van deze herkomst inzit. Petitie is leuk maar het gaat om geld. Als bekend wordt welke producten van de super 'besmet' zijn kan de consument kiezen om dit niet te kopen (en dan maar hopen dat iedereen het boycot, dan moeten ze wel iets veranderen)

Mee eens. Wat mij betreft mogen ze het zelfs direct op de verpakking vermelde zodat je meteen al in de winkel het ziet. Al vraag ik me af of het voor veel mensen iets uit zal maken....als het maar goedkoop is is helaas vaak het motto.

Dat maakt het voor de consument iig een stuk duidelijker. Afweging moet je daarna zelf maken, maar zo is er wel duidelijkheid voor de mensen die het absoluut niet willen eten!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:19

LuckyLuna schreef:
Narita schreef:

Het is wél hetzelfde. Dit bedoel ik nu :roll: Denk je dat de koeien, varkens en kippen minder lijden? Zeker niet. Die lijden net zoveel. Maar omdat met paarden meer de 'aaifactor' opspeelt tonen mensen meer compassie voor ze. Je zou het bijna racisme noemen :D Als je er echt iets aan wil doen ga je andere oplossingen zoeken of eet je helemaal geen vlees meer.

Nou nee,
de koeien die in Nederland geslacht worden hebben daadwerkelijk wel een beter liever!
hier is ook meer helderheid en duidelijkheid over dan over het paarden vlees.
het paarden vlees blijk nu ook vol te zitten met medicijnen dat zit het koeien vlees niet.

De paarden die in Nederland geslacht worden hebben ook een beter leven dan de paarden uit Zuid-Amerika. Dat wij nou juist die paarden blijkbaar niet op ons bord krijgen.. Tsja.
Runders hier zullen vast ook een flinke dosis AB gehad hebben. Dus zeggen dat rundvlees niet vol met medicijnen zit, ik weet het niet.

Dat niet ieder slachtdier even netjes behandeld wordt zoals hier, dat wist ik. Maar ik wist echter niet af van het bestaan van die kill buyers. Dat moeten nare mannetjes zijn. :(
Trouwens, die gestolen paarden die opgehaald werden.. Wie zegt dat die door hun rechtmatige eigenaar zijn opgehaald? Hoeveel van die dieren zullen opgehaald zijn door een (onbekende) kill buyer die gratis dieren (en dus meer winst) ziet staan? Immers hebben de paarden valse papieren.

Ja, het is walgelijk om te zien. Maar eerlijk? Ik had ergere beelden verwacht. Die transporten zijn afschuwelijk, heb dit soort beelden ook wel eens voorbij zien komen van een rundvee-transport. In Nederland notabene (laaaaaaang geleden). De EU transporten zullen vast niet allemaal koosjer zijn. De dieren moeten in aparte boxen (de paarden iig), maar dat betekend dus ook dat zij niet kunnen liggen oid op lange ritten?

Ja, we moeten kritischer naar ons eten kijken. Maar zolang er nog mensen zijn die denken dat dat stukje vlees en die krop sla in de fabriek gemaakt worden, ipv van boerenlang (zouden moeten) komen.. -O-

Verder ben ik het met Rytir eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:30

pien_2010 schreef:
anneliesdj schreef:
Radar is altijd kort, duidelijk en objectief in de filmpjes die zij maken, dat merk je hier ook meteen.

Annelies dat is niet waar. Uit eigen ervaring weet ik dat ooit een totale sector neergezet is als NIET deugend. Ons bedrijf (zeer groot onderdeel uitmakend van die desbetreffende sector indertijd) deugde zeer zeker wel en met bewijs (certificaten vanuit de overheid) kon dat bewezen worden. Commentaar van RADAR: "nee dat weten we dat jullie wel deugen, maar het gaat nu om de NIET deugende bedrijven, dus we benoemen jullie niet in het programma en zetten niet op onze site welk bedrijf wel goed functioneert". "Dankjewel radar _-:( want ons bedrijf is aan die negatieve publiciteit bijna ten onrechte ten onder gegaan. Of anders gezegd, het heeft die sector (ook de goede bedrijven) heel erg veel geld gekost en ik heb toen besloten om te stoppen. Als je zo hard werkt en je wordt ten onrecht meegenomen in het geklungel van anderen waardoor je bedrijf kapot wordt gemaakt, vergaat het plezier van de noeste arbeid.
Dus als het om Radar gaat voel ik altijd een "zum kotsen" gevoel en wat jij zegt is gewoon absoluut niet waar.

Helaas gebeurt dit maar al te vaak.
Kassa van de Vara is geen haar beter. Op de een of andere manier hebben ze een scenario in het hoofd wat ze met alle geweld willen laten zien.
Dat ze geen alternatieven laten zien is standaard.
Ben ook gestopt om er naar te kijken
Het enig wat nog wel eens leuk is is de website van beiden. Daar kom je de ander kant tegen(en niet zo zuinig ook)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:42

pien_2010 schreef:
anneliesdj schreef:

Ach er gaat overal weleens wat mis, dat jullie de dupe zijn geworden is rot voor je.
Maar ik vind het opvallend hoe snel Radar altijd is met rectificatie's ed, of met vermelden wie niet meedoen aan dergelijke praktijken, dus waarom ze dat bij jouw geval niet hebben gedaan snap ik dan niet. Maar dat is hier de discussie ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:48

Magrathea schreef:
Weten we niet dat er paardenvlees in zit? Maar het staat toch gewoon op de verpakking? En als je een kroket bij de Febo haalt, denk je dan echt "hier zit vast allemaal eerlijk goed vlees in"? Zo niet, dan zou je niet zo geschokt moeten zijn hierdoor.

Citaat:
BREAKING: JUMBO komt met nieuwe verklaring.
"TROS Radar heeft in haar uitzending aandacht besteed aan de manier waarop paarden worden behandeld voor en op het moment dat zij worden geslacht. Wij zijn geschokt door deze reportage. Onze leveranciers hebben aan ons bevestigd keurig naar alle geldende regels te handelen. Wij hebben nooit redenen gehad om daaraan te twijfelen, maar zullen de zaak direct onderzoeken. Als we onjuistheden tegenkomen of als onze leveranciers dit niet voor 100% kunnen uitsluiten, zullen wij de samenwerking direct beëindigen. Jumbo wil beslist géén paardenvlees verkopen waarvoor dieren onnodig hebben geleden."

.... Yeah, sure.

Als ze dat statement nou ook eens maken voor kippen, varkens en runderen dan ga ik ze pas serieus nemen. Moeten ze het ook wel serieus doen natuurlijk :Y)

Magrathea

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:51

Hahah, ja precies. Op Facebook is een halve rel ontstaan :P

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:51

Jennyj01 schreef:
Ach we hebben het allemaal jaren gegeten zonder het te weten en we zijn niet met bosjes neer gevallen.

Betekend toch niet dat je het dan nog moet eten omdat je er niet ziek van bent geworden.?
Investeer liever in duurzaam vlees!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:53

Wendybrian schreef:
Jennyj01 schreef:
Ach we hebben het allemaal jaren gegeten zonder het te weten en we zijn niet met bosjes neer gevallen.

Betekend toch niet dat je het dan nog moet eten omdat je er niet ziek van bent geworden.?

Dat is de hedendaagse mentaliteit ;) "Ik persoonlijk ben er niet op achteruit gegaan dus het zal als geheel wel goed zijn"

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:02

Walgelijk is het, ik schaam me soms om mens te zijn!
Wat wij dieren toch aandoen is te gek voor woorden!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:10

Wendybrian schreef:
Walgelijk is het, ik schaam me soms om mens te zijn!
Wat wij dieren toch aandoen is te gek voor woorden!

Niet alleen dieren doen wij veel aan hoor. Elkaar ook vaak op gruwelijke wijze worden mensen gemarteld, vermoord enz. Dus niets nieuws onder de zon helaas. Zeker niet als het om economische belangen gaat (dus veel geld verdienen) kan de mens erg naar zijn helaas.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:12

Jup, helaas wel.
En inderdaad,eigenlijk kunnen we stellen dat wij alles uitroeien en pijn doen voor geld!

Bah..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:36

Wendybrian schreef:
Jup, helaas wel.
En inderdaad,eigenlijk kunnen we stellen dat wij alles uitroeien en pijn doen voor geld!

Bah..

Slachten doen we omdat iedereen iedere dag een stuk vlees wil eten....iets wat compleet overbodig is.
Slachten op zich is niet erg maar dan netjes en zonder leed.
Ik begrijp dat dat filmpje dat niet echt weergaf.
Nee,ik heb het niet gezien en ga het ook niet zien.Ik eet zo min mogelijk vlees.Misschien 1x in de twee weken.En dan kijk ik goed waar het vandaan komt.
En dat is in mijn geval hier uit de buurt.De limousin of blonde aquitaine koeien.Lekker op het land gelopen.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:40

Inderdaad, ik heb niets tegen slachtten, wij eten een in de week vlees.
En halen dat dan bij de natuur boer in de buurt, koetjes lopen minimaal 250 dagen buiten en hebben stro stallen.

Prima, dat noem ik ook geen dierenleed.
Maar wat diengekke amerikanen hebben bedacht: je mag geen paarden slachtten. Dus iedereen die het niet meer kan betalen moet ze dus wel op transport naar mexico zetten want de dierenartsen euthaniseren geen goed paard.

Daarom heb je bij animal cops houston( bijvoorbeeld) vaak verhongerde paarden, eigenaar wilt ze niet naar mexico op transport zetten maar heeft ook geen geld meer.. .. Vreemde regel dus

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:40

N je kan je dus afvragen, wat is dier vriendelijker?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:55

LuckyLuna schreef:
Narita schreef:

Het is wél hetzelfde. Dit bedoel ik nu :roll: Denk je dat de koeien, varkens en kippen minder lijden? Zeker niet. Die lijden net zoveel. Maar omdat met paarden meer de 'aaifactor' opspeelt tonen mensen meer compassie voor ze. Je zou het bijna racisme noemen :D Als je er echt iets aan wil doen ga je andere oplossingen zoeken of eet je helemaal geen vlees meer.

Nou nee,
de koeien die in Nederland geslacht worden hebben daadwerkelijk wel een beter liever!
hier is ook meer helderheid en duidelijkheid over dan over het paarden vlees.
het paarden vlees blijk nu ook vol te zitten met medicijnen dat zit het koeien vlees niet.

Natuurlijk hebben de koeien die in Nederland geslacht worden een beter leven! Maar de paarden die in Nederland geslacht worden hebben dat ook.
We hebben het nu over dieren in omgeving Mexico, Argentinië etc., en de dieren daar hebben allemaal geen fijn bestaan. En om dan te gaan zeggen dat je geen paard meer eet, maar wel vrolijk rundvlees in de supermarkt koopt is ronduit oneerlijk :n Ik snap dat je misschien meer affiniteit hebt met paarden en dan de rest je niet zoveel uitmaakt, maar je kan mij niet vertellen dat het eerlijk is. Ze lijden allemaal evenveel in dat soort landen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:55

En dit is één van de redenen dat 90% van ons vlees van dit bedrijf komt: http://www.jos-havermans.nl/
Jos en Roy Havermans is een toonaangevende slachterij in Wagenberg, aan de rand van Made. Door alles in eigen beheer te houden kunnen wij de beste kwaliteit vlees leveren.

Ons geselecteerde vee is opgegroeid in eigen mesterij en fokkerij. En dat proef je!

De koeien lopen buiten of los in de stal in het stro.
Wij mesten en slachten enkel vrouwelijke runderen, deze hebben een rijkere smaak en zijn malser.
Onze dieren worden goed verzorgd en zorgvuldig geslacht.

Dat gesleep met dieren van fok-mest-slacht heb ik helemaal niets mee.
heb dan liever een Nederlands stukje vlees wat op een nette manier door het hele proces is gegaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:13

Dit soort dingen gebeuren helaas al heel lang, kijk maar op You Tube, daar zie je meer dingen en echt nog veel erger dan wat er gisteravond op de TV werd getoond.

Het is verschrikkelijk dat er zo met de dieren omgegaan worden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:14

Nou ik zal eens een oogje open houden wat jumbo hiermee gaat doen.
Ik sta in de slagerij toevallig een krijg dat vlees dus in mijn handen.
Lijkt me sterk dat ze Dingen gaan stop zetten.
Maar als ik het niet meer kan bestellen weet ik waar het aan ligt!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:17

Wendybrian schreef:
Jennyj01 schreef:

Dat zeg ik toch ook helemaal niet. Dat was toen en met de kennis van nu doen we dat liever niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:21

Ik heb het programma (bewust) niet gekeken en aan de reacties in dit
topic te lezen ben ik daar erg blij mee. Ik kan dagen slecht slapen van zulke
nare beelden. Ik eet zelf heel weinig vlees, en als ik het eet biologisch.
Frikandellen eet ik al jaren niet meer, een kalfskroket heel af en toe (misschien 6 per jaar)
maar daar ga ik ook mee ophouden. Bah..

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:30

Ik heb het filmpje net gezien. Wat ben ik hier van geschrokken.. Dat mensen zo met paarden om kunnen gaan. Nu denk ik ook wel dat er met andere dieren ook zo aan toe gaat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:39

Sanne96 schreef:
Ik heb het filmpje net gezien. Wat ben ik hier van geschrokken.. Dat mensen zo met paarden om kunnen gaan. Nu denk ik ook wel dat er met andere dieren ook zo aan toe gaat.

Helaas ook met alle andere soorten dieren die voor het vlees bestemd zijn, zeker in het buitenland.
Bijv. met de schapen en de koeien uit Australie naar de moslimlanden.

En het filmpje wat je net gezien had is erg maar ze laten niet echt alles zien, het gaat er veel harder en erger aan toe.

Zelfs tot en met aan gebroken bovenbeen aan toe en dan nog dwingen op te staan en in de vrachtwagen te springen en noem maar op. Het is walgelijk van hoe men met de dieren omgaat.

Dat is niet nodig en het kan echt wel meer diervriendelijker.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:42

Volgens mij was dit allang bekend.
Maar dit is wel echt het ergste wat ik ooit gezien heb! :(:)

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:47

Ik zit het nu terug te kijken en het is om te kotsen! Wat zal ik die kerel met die prikstokken toch een flinke hoekslag willen geven! Ik vind het schandalig dat we zo beduveld worden. En dan zeggen de vleesleveranciers hier dat het gaat om slachterijen in Zuid en Midden Amerika die handelen volgens de EU-richtlijnen. Yeh right....ik kots op supermarkten die geen gedegen onderzoek doen naar de herkomst van hun vlees. De consument is vaak onwetend en daar wordt gebruik van gemaakt.

Ik heb altijd al geroepen dat ik geen paardenvlees eet, omdat het mijn hobby was en omdat ik weet hoe het er in andere landen aan toe gaat met deze dieren. Slachten vind ik niet erg, maar doe het dan in iedergeval op een diervriendelijke stressvrije manier. Als we nu allemaal eens tot inkeer komen en niet kilo's vlees per week eten...dan werken wij dit soort dingen ook veel minder in de hand..