Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:23

Wranglerbutt schreef:
Ook als je geen angst te paard hebt, kan je je toch bewust zijn van de risico's?
Ik vertrouw mijn paard en heb me op haar rug (door haar gedrag) nog nooit angstig gevoeld, maar er gebeuren nou eenmaal ook wel eens dingen waar de dappere ruiter en het brave paard niets aan kunnen doen.

Ik rij ruim 100 uur per jaar buiten en draag daarbij altijd een rijhelm. Kwestie van risicoinschatting. Tot nu toe is het altijd goed gegaan, maar we hebben wel een aantal close shaves gehad, variërend van geen voorrang krijgen van een auto, ( te) dicht passerende vrachtwagens, over-enthousiaste en niet naar hun baasjes luisterende honden, overstekende hertjes en zelfs een keer een jager die ons niet had gezien en op +/- 10 meter afstand een schot loste......

Helemaal mee eens! +:)+

Ik erger me enorm aan de steeds weer terugkerende stelling dat iemand die een cap opzet, bang of onzeker zou zijn!

In de wijde wereld heb je dingen niet allemaal zelf in de hand, he! Aan het rijtje hierboven kan ik nog wel 10 gevaarlijke situaties toevoegen die je paard flink kunnen laten schrikken, waardoor hij ineens achterstevoren staat en jij als ruiter net niet!

Dus (en dat geldt ongetwijfeld voor veel capdragende ruiters, zowel engels als western):
IK BEN VOLSTREKT NIET BANG OP MIJN PAARD, VERTROUW EN KEN MIJN PAARD EN HEB CONTROLE OVER MIJN PAARD .... EN RIJD MET CAP! ;)

(Omdat ik, als ik onverhoopt zou komen te vallen, liever geen schedelbasisfractuur wil oplopen)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:32

net als Christopher Reeve . maar die droeg een helm. een goede, voor de military..
de kans is kleiner,maar niet uit te sluiten .

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:49

EeCee schreef:
Yep, en wat 'verzekeren' ze nou eigenlijk ;)

Wel grappig om te lezen dat de meerderheid hier zich conform alle maatschappelijke regeltjes willen houden. Opgelegd of niet. Brave burgertjes. Kijk maar uit, het leven zit vol gevaar... Je kan er aan dood gaan...

Yep ,je zal maar met je hoofd tegen een molecuul aan lopen. Standaard een helm op zeg ik *\o/* *\o/*

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 00:50

CherokeeChum schreef:
EeCee schreef:
Yep, en wat 'verzekeren' ze nou eigenlijk ;)

Wel grappig om te lezen dat de meerderheid hier zich conform alle maatschappelijke regeltjes willen houden. Opgelegd of niet. Brave burgertjes. Kijk maar uit, het leven zit vol gevaar... Je kan er aan dood gaan...

Yep ,je zal maar met je hoofd tegen een molecuul aan lopen. Standaard een helm op zeg ik *\o/* *\o/*

Zijn jullie geen brave burgertjes? :+

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 07:58

Nope :+ Ik voldoe niet aan verwachtingen die de maatschappij/overheid (dom melkkoetje zijn) van mij heeft.
Ik geloof wel in universele wetten.

De persoon zegt alles heel onomwonden maar heeft dus dat ijzersterke punt! "All the stupid people" :P

quarterH

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 08:50

Tigra, je moet niet opmerkingen van verschillende mensen gaan combineren en daar een conclusie aan hangen!
De opmerking ' leven en laten leven' komt van mij. En van mij mag iedereen een cap op als ze willen, al gaan ze er mee slapen.

De opmerkingen over 'bang zijn door cap' komen van andere mensen.

Dus aub niet die 2 dingen combineren als zijnde van dezelfde persoon (of personen).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:08

Weet je, ik lees dit topic met stijgende verbazing.
Ik was altijd van de overtuiging dat westernruiters zoveel vredelievender, rustiger waren, minder nijdig naar elkaar waren maar wat ik hier in dit topic lees, als dat representatief is, dan zijn dressuurruiters verdorie lammetjes vergeleken met westernruiters... :x

Niet veroordeeld willen worden op het niet dragen van een cap, niet verplicht worden tot, ,maar in hetzelfde bericht wel iemand met een BP of cap af zeiken dat die de sport niet serieus neemt (say what?) of zijn of haar paard niet vertrouwd (want daar heeft je hoofd beschermen echt veel mee te maken) ...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:13

Ja, laten we blijven generaliseren :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:14

vergeet ook vooral "als dat representatief is" niet te lezen. Ik hoop van harte dat de rotte appels hier wat overheersen. :x

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:15

Wat denk je zelf? :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:19

Eerlijk? Ik denk dat er hier ten koste van de sport hun gelijk aan het proberen te halen zijn en een beduidend grotere mond hebben dan ze IRL zou den hebben. En dat is erg jammer. :)
En neen, het interesseert me echt niet of iemand een cap op doet of niet (ik vind het verstandiger, maar doe je het niet, even goede vrienden.) maar als ik dan lees dat BP en cap als wantrouwen in je paard gezien worden...
Sorry dat ik het zeg, maar dan heb je gewoon nog heel veel te leren. :) Of je nu westernruiter bent of endurence ruiter of dressuurruiter...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:27

Volgens mij zijn er maar een paar die dat zeggen hoor.... en zeker niet alle westernruiters.

Iedereen mag t lekker zelf weten. Zou ik het in de show doen? Nee. Waarom? Omdat het 'plaatje' nu eenmaal soms onderdeel is van de jurering. Zo is het (nu iig) eenmaal.

Maar iedereen mag het van mij doen hoor.

En als ik zeg dat ik het niet doe omdat ik het risico neem en de situatie/mijn paard vertrouw zeg ik daarmee NIET dat per definitie ' cap op doen = je paard niet vertrouwen'.
Ik snap prima waarom iemand een keuze maakt een cap op te zetten en dat mogen ze van mij helemaal zelf weten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:31

Heb jou dat inderdaad niet zien zeggen en jouw reactie vind ik ook gewoon een hele realistische. :)
Ik hoopte alleen een beetje dat de "westernruiters" die minder netjes reageren zich misschien aangesproken zouden voelen en zouden beseffen welk beeld ze neerzetten op die manier. :o
Want ik kijk heel graag naar de foto's en ik lees over het algemeen graag mee op het westerngedeelte en ik vind het jammer dat zo'n mooie tak van de paardensport misschien "gemist" zal worden door anderen omdat een paar mensen niet verder kunnen nadenken dan hoe ze zo stoer mogelijk kunnen reageren. :)

Begrijpelijk dat een verplichting als deze weerstand op roept hoor, absoluut... Maar dan nog kan je proberen om netjes er mee om te gaan (zoals Cer en jij bv en heb er nog wel een paar gezien maar zo goed ben ik niet met namen. :o )
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-03-14 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:31

Wat doen de western SHOW-ruiters -die op wedstrijd géén helm dragen- op als ze op buitenrit gaan ?? (als ze dat al doen)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:34

Ok Ayasha :)

DD er zullen vast genoeg showruiters zijn op show geen cap dragen maar thuis wel hoor.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:41

DubbelDun schreef:
Wat doen de western SHOW-ruiters -die op wedstrijd géén helm dragen- op als ze op buitenrit gaan ?? (als ze dat al doen)

Zie mijn eerdere bericht(en) ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:00

Ik vind het ook erg jammer dat een aantal western ruiters hier het telkens heeft over 'de western sport' en dat binnen die tak van sport de mening zou zijn dat cap (en al helemaal een BP) tekenen van angst, onvermogen en gebrek aan vertrouwen in je paard betekenen.

Wil ook benadrukken dat dat standpunt absoluut niet door alle westen ruiters gedeeld wordt, ongeacht of dat wedstrijd ruiters of recreatie ruiters zijn.

De discussie ging oorspronkelijk over het wel of niet moeten/willen dragen van een cap, maar is nu uitgelopen op het negatief oordelen door een aantal mensen over ruiters die een cap dragen! Erg jammer ...

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:14

EeCee schreef:
Nope :+ Ik voldoe niet aan verwachtingen die de maatschappij/overheid (dom melkkoetje zijn) van mij heeft.
Ik geloof wel in universele wetten.

De persoon zegt alles heel onomwonden maar heeft dus dat ijzersterke punt! "All the stupid people" :P

[ Video ]

Sorry maar ik snap even niet meer wat brave burgers, domme melkkoetjes en een cap dragen met elkaar te maken heeft :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:12

DD ik rij op wedstrijd liefst met hoed, train in de bak zonder iets en rij buiten met cap.
Dat buitenrijden met cap om 2 redenen, ten eerste omdat mijn dochter het ook moet en ten tweede omdat de takken hier echt laag hangen omdat er hier wel gewandeld wordt maar erg weinig door ruiters gereden wordt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:44

quarterH schreef:
Tigra, je moet niet opmerkingen van verschillende mensen gaan combineren en daar een conclusie aan hangen!
De opmerking ' leven en laten leven' komt van mij. En van mij mag iedereen een cap op als ze willen, al gaan ze er mee slapen.

De opmerkingen over 'bang zijn door cap' komen van andere mensen.

Dus aub niet die 2 dingen combineren als zijnde van dezelfde persoon (of personen).

Je bent niet de enige die dat gezegd heeft hoor of die het daar mee eens is. Zijn meerdere die het krom bekijken dus......

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:15

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:26

Cowgirl schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=tb3wos8rCek

ik vind zo'n cap echt geen gek idee, ze gaan zo langzaam dat ze bijna omvallen...levensgevaarlijk.

_O- Oh, echt erg dit, he ..... :j (ik voel een andere discussie opkomen .... :roll: )

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:38

Cowgirl schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=tb3wos8rCek

ik vind zo'n cap echt geen gek idee, ze gaan zo langzaam dat ze bijna omvallen...levensgevaarlijk.

Echt superdom dat ze geen bodyprotector dragen, kunnen wel van paard vallen :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:53

Echt stom, je ziet toch zo dat die paarden elk moment omvallen :+

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:15

spatter schreef:
Echt stom, je ziet toch zo dat die paarden elk moment omvallen :+

Ze lopen in elk geval al behoorlijk kreupel in de galop ... _O-

Maar we raken off topic! ;)
Hoewel ik eigenlijk al klaar was met die hele on topic discussie hier .... :o