Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:12

Cayenne schreef:
Isegrim schreef:
Als ik de berichten op hun Facebook lees, zie ik sentimentele berichten van naïeve paardenmeisjes. Het gaat ook continu over 'paardjes' en andere schattige verkleinwoordjes etc.

Ik las vanmiddag hun gastenboek en daar stond ook iets over de manier van reageren op hun eigen website. Het komt allemaal zo kinderlijk over. Op die manier word je ook niet bepaald serieus genomen. Was het er voor een groot deel wel mee eens. Wie schrijft de berichten op de website? Lijkt wel een veertienjarige.

Ik kwam een blog tegen, die idd door de dochter is geschreven.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:14

Netje schreef:
rocymax schreef:
Het heeft een tijdje geduurd voordat ik het hele topic doorgelezen had, maar ik wil toch wel even reageren .
Ik heb begrepen dat Laura naar Spanje verhuisd is om ruitervakanties te gaan doen en toen dat niet liep, paarden is gaan redden. Op zich vind ik het een prima idee, maar zoals Jus al zei in dit topic zijn er handelaars en anderen die paarden opzettelijk mager laten of wat dan ook omdat er toch wel weer een nederlandse of engelse stichting de paarden opkoopt.

Dat is volgens mij niet van Laura, maar van haar ouders en dat loopt gewoon wél, maar staat los van de stichting. Je kunt er gewoon boeken en naar toe. Maar nogmaals heeft hier niks mee te maken

Er is hier gewoon een rendac, paarden worden gewoon opgehaald, net als in nederland.
Er zijn hier vele slachthuizen, in Spanje wordt paardenvlees nog vaak als een delikatesse gezien of simpelweg gezond door het ijzer dat in het vlees zit. Dus de vlieger dat er wachtlijsten voor het slachthuis zijn gaat niet op.

Het probleem is niet de wachtlijst, maar dat ongechipte paarden eenvoudigweg niet mógen worden geslacht, daarnaast moeten ze goed op hun eigen benen kunnen staan en kijkt een DA ze na. Zelfde regels als hier in Nederland; een ondervoed paard zónder chip is dus een lastig verhaal !

Wat mij stuurt in deze organisatie, buitenom dat ze steeds maar weer geld vragen , is dat ze niet toelaten dat een andere bv spaanse stichting mee helpt. Of dat ze Seprona bellen, die komt dan met een oplossing. Seprona is hier de dierenbescherming.
Bovendien is het geen transparente organisatie die als je dat nu vraagt kan aantonen waar al het geld naar toe gegaan is.

Kun je dit ook bewijzen of heb je dit van horen zeggen?? Heb je wel eens gegevens opgevraagd dan en heb je dat op papier?

OOk ooit gekeken hoe duur een paardje van hun was, 2000 euro met de transportkosten inclusive. Kom zeg, waarom niet een normale prijs voor een stakker die niemand wil hebben?

Ik kom die bedragen niet tegen hoor: zie hier het voorbeeld van Bailey of Lisa: http://paardinnoodspanje.weebly.com/herplaatsing.html
Kosten zijn€850 inclusief transport, veeartskosten, keuring, ineeentingen, papierwerk, etc... Let wel, dit is transport naar Nederland ! Ze kennen 2 bedragen €850 of €1500. Maar ik heb het vermoeden dat - naast de vaste transportkosten waar ze zelf ook niet onderuit komen - dit best onderhandelbaar is

Natuurlijk kun je ruitervakanties boeken bij Laura en er naar toe, dat is uiteindelijk toch ook het doel van een bedrijf? Dat zegt er niets over of het loopt of dat het niet loopt.

Citaat:
Bij gebrek aan opvang kloppen steeds meer paardenbezitters aan bij de slachthuizen maar ook daar zijn wachtlijsten, weet Hoitema. 'Een paard heeft hier geluk als hij naar de slacht mag. Dat scheelt veel hongerleed,' zegt de Almeerse met een diepe zucht.

Dit staat in de openingspost, natuurlijk komen paarden die geen chip hebben het slachthuis niet in, net als in Nederland. Maar bijna alle paarden hebben een chip hoor, anders kan je ze niet enten etc, ze hebben een paspoort nodig, net als in nederland.
En dan nog , een paard laten inslapen kost hier 60 euro en zit bij de verzekering in. Maarja , als je je paarden opkoopt bij zigeuners of handelaren die weten dat ze hier een handeltje aan hebben en moedwillig de dieren verwaarlozen.... tja.....

Over het niet transparant zijn, ja dat kan ik bewijzen, maar dat wil ik niet. Zoek maar eens of ze echt staan ingeschreven bij liefdadige organisaties, (ong sin animo de lucro, heet dat in het spaans)
Waarom zetten ze aan het einde van het jaar niet de jaarbalans op fb bv?
Vraag maar eens de gegevens op.

De bedragen die nu op fb voorkomen zijn lager als dat ik toendertijd voor een paardje keek, toen waren ze 2000 euro. De paardjes van 850 euro zijn echt zielige stumpers die als grasmaaier door het leven kunnen gaan, en ik zou daar voor gaan, als ik zeker wist dat ze geen pijn hebben,maar ze hebben allemaal wat, veel hoefbevangenheid, straalkanker gehad, noem maar op.
De transportkosten zijn voor hun heel goedkoop, ik heb de zelfde transporteur,(overigens een geweldig bedrijf!!) en ik weet dat hij ze sponsort.

Je vermoed en "volgens mij" veel,maar geloof me ik heb me er heel erg in verdiept,en ben tot deze trieste conclusies gekomen. Maar nogmaals iedereen is vrij om te denken en te doen wat hij wil.

Oja op de post van Isegrim, idd, naief en kinderlijk, toen ik met haar pbte, was het ook , hai lieverd, ja meis. Toen dacht ik al, huh, sorry??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:16

rocymax schreef:
Natuurlijk kun je ruitervakanties boeken bij Laura en er naar toe, dat is uiteindelijk toch ook het doel van een bedrijf? Dat zegt er niets over of het loopt of dat het niet loopt.

In het filmpje wordt opgenoemd door Laura dat ook de bron van inkomsten - de ruitervakanties, na de verhuizing komt te vervallen?

upendo

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:23

Dan wordt er dus onder valse voorwendselen (65 paarden ipv meer) geld gevraagd bij donateurs.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:27

Dat wil ik niet zeggen, er zijn 65 paarden verhuisd naar de nieuwe locatie. Misschien intussen een aantal bijgekomen, wie zal het zeggen. Plek heeft ze naar eigen zeggen genoeg.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:36

Een aantal vragen kan ik beantwoorden.
- De reacties worden geschreven door een meisje van 19 in samenspraak met de dochter van Laura, haar leeftijd weet ik niet precies, rond de 14/15?
- Vorige maand stonden er 90 paarden, er stonden nog veel stallen leeg, dus er is ruimte voor meer (fysieke ruimte).
- BSS uit Zeewolde sponsort ze met het vervoer van de paarden. Mooi bedrijf!
- Ruitervakanties doen ze niet meer! Op de plek waar ze nu zitten (fantastisch mooie locatie trouwens), is dat (nog) niet mogelijk.
- Ongeveer 10 procent van de paarden die ik heb zien staan zijn voor eigen gebruik.
- Het geld wordt voornamelijk gebruikt voor transport en aankoop van nieuwe opvangpaarden. Ook moeten er veel gechipt worden, omdat paarden zonder chip uiteraard niet naar NL mogen vervoerd.
- Het geld dat ik bracht was nog dezelfde dag uitgegeven. Sterker nog; het ging om honderden euro's die direct werden afgetikt voor paarden die al onder weg waren. Uitgegeven voor het binnen was dus.
- Laura is ongelooflijk fantastisch, en ik ben er zeker van dat ÁL het geld op gaat aan paarden, en zeker niet aan haar zelf. Dit wil niet zeggen dat ik het eens ben met haar bedrijfsvoering. Die bedrijfsvoering is er namelijk niet.
- Over amicaal taalgebruik gesproken; Laura is zelf ook echt zo! Ik kwam aan en kende haar niet maar ik werd direct geknuffeld en lieverd genoemd. Maar ik houd daar dus heel erg van!
Laatst bijgewerkt door alleirbag op 18-02-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:39

Ruitervakanties worden naar mijn weten nog steeds gedaan.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:40

rocymax schreef:

Even mijn vorige bericht lezen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:42

Stap 1: stoppen met aankoop van paarden.
Stap 2: 10% voor eigen gebruik is veel, de ruitervakanties, zijn die stilgelegd? 10% van 90 paarden is 9 paarden voor hunzelf. Vallen daar de niet adoptables onder?
Stap 3: iemand van buitenaf eens kritisch naar de bedrijfsvoering laten kijken. En ook al heb je genoeg stallen, niet alles hoeft vol, niet als er geen pensiongasten zijn die voor stalling betalen. Niet alles kan namelijk van verkoop en donateurs komen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:43

TamaradB schreef:
rocymax schreef:

Even mijn vorige bericht lezen!

Net gebeld. Bovendien had ik idd je bericht nog niet gelezen, mijn pc doet af en toe raar. Maar hoef je nog niet meteen zo boos te doen. :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:45

rocymax schreef:
Net gebeld.

Bedoelde het niet boos, hoor :-).
Dat is niet op hun locatie, en niet met hun paarden!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:48

Cassidy schreef:
Stap 1: stoppen met aankoop van paarden.
Stap 2: 10% voor eigen gebruik is veel, de ruitervakanties, zijn die stilgelegd? 10% van 90 paarden is 9 paarden voor hunzelf. Vallen daar de niet adoptables onder?
Stap 3: iemand van buitenaf eens kritisch naar de bedrijfsvoering laten kijken. En ook al heb je genoeg stallen, niet alles hoeft vol, niet als er geen pensiongasten zijn die voor stalling betalen. Niet alles kan namelijk van verkoop en donateurs komen.

Als ik alle dieren meetel die "die gaan echt noooooit meer weg" zijn, hebben we het over alleen al 3 ezels, 2 Shetlanders, de twee eigen paarden van Laura en haar dochter, een onhandelbaar paard wat alleen buiten staat en waar niks mee gedaan kan worden. De Fries waar hier eerder over gesproken is, de hengst met vergroeide achterbenen en dat zijn alleen nog maar degenen die ik me kan herinneren dus in ieder geval meer dan 9.
Let wel; mijn info is een maand oud.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:58

Paard zonder chip neemt de rendac niet mee en zonder chip kunnen ze ook niet geslacht worden daarom is het ook makkelijker als handelaar of eigenaar naar een stichting te doen lekker makkelijk krijgen meer geld dan slachtwaarde en geen gedoe met chips , vervoer en overheid.

Ze moesten toen naar andere locatie want de eerste locatie was niet legaal om zoveel paarden te houden

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:03

Als er 9 paarden 'niet-commercieel' voor eigen gebruik is is dat volgens eigen zeggen 9 * 150 = 1350 euro per maand wat ze aan prive hebben staan daar.

Door wie worden die betaald?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:05

Ik vermoed door donateurs. Dus financiering van hun eigen hobby? Of toch niet?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:12

TamaradB schreef:
rocymax schreef:
Net gebeld.

Bedoelde het niet boos, hoor :-).
Dat is niet op hun locatie, en niet met hun paarden!

Hoe vaak moet hier nog worden neergezet dat dat niet van haar is, maar van haar familie en dat dat gewoon nog bestaat, maar helemaal losstaat van de stichting en inderdaad op een andere locatie. Volgens mij zet ik dat hier al voor de zoveelste keer neer :z

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:13

Dat zei ik toch ook ;-)
Edit; ik snap het al :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:14

Cassidy schreef:
daffie1986 schreef:
Ze zijn er zelf heen gegaan met het idee om hier naar te kijken en de dieren op te knappen, blijf er dan ver vandaan.

Dat is niet helemaal waar, ze zijn naar Spanje gegaan om daar een nieuw leven op te bouwen, wilden ruitervakanties organiseren. En kwamen vervolgens veel leed tegen. Het kwam op hun pad en daar zijn ze voor gegaan. Het is echt niet zo geweest dat ze naar Spanje zijn gekomen om alles daar recht te zetten wat er scheef gaat op paardengebied.

mijn excuses in dat geval, dat is wat iemand mij vertelde die er voor een stage heen zou gaan. Was voordat haar stage begon, dus misschien had ze het verkeerd begrepen.
russel schreef:
Blinde dieren, dieren met vergroeide voeten e.d. houden ze zelf, dieren die bereden kunnen worden, worden herplaatst.

Maar waarom zulke paarden houden? Blind of met vergroeide voeten bedoel ik dan? Een blind paard kan blij zijn, maar een paard met vergroeide voeten kan ik me toch niet voorstellen dat ie dagelijks zo blij is met vergroeide voeten. Waarom niet iets selectiefer en strenger zijn op de paarden die niet geholpen kunnen worden of teveel geld gaan kosten gewoon een spuitje geven dan? En ja ik heb daar inderdaad makkelijk praten in, niet omdat ik het niet zie, maar omdat ik vindt dat je als stichting/redder die verplichting hebt naar het paard toe.

Verder vraag ik me af, hoeveel toeristen je werkelijk trekt met het aanzicht van verwaarloosde paarden op je terrein. Is er iemand die dat weet, komen er veel mensen voor een paardrijvakantie? Zelf zou ik er namelijk echt niet aan moeten denken om daarmee geconfronteerd te worden als je kinderen hebt.
jus schreef:
De goede fokkers en handelstallen verkopen nog gewoon , niet voor prijzen zoals voor de crisis maar er Word nog steeds veel geexporteerd naar andere europese landen en ook naar Zuid en Noord Amerika en naar nieuwe markten zoals Rusland of China en de Arabische landen. Het schorum die paarden verwaarlozen moet harder aangepakt worden maar helaas word daar weinig aan gedaan dus alles gaat gewoon door .

Zitten hier ook meerdere stichtingen Spaanse , Engelse en deze Nederlandse stichting die op zich goed werk doen daar ben ik ook niet tegen maar probleem word er niet mee opgelost , ze kopen een paard en met het geld wat ze er aan verdienen kopen ze weer 2 terug om ook weer in de handel te gooien.

En dat is dus inderdaad wat ik bedoelde met mijn eerdere reactie. Je bent als stichting toch voor een groot deel de ongewenste "rommel" van een ander aan het opruimen. En i.m.o. is het niet het resultaat dat je moet aanpakken, maar het probleem. Dat dat heel lastig is, dat snap ik maar het is wel de enige manier om van het probleem af te komen.
Jadeleigh263 schreef:
Ik snap niet waarom we paarden redden terwijl er elke secomde baby's en kinderen sterven
Sommige zeggen dat ze liever de dieren redden dan de mensen, omdat de mens egoistisch is, maar ik zie het anders. Ik stop liever mn geld in donaties voor kinderen uit afrika etc dan voor paarden in spanje. Die kinderen in afrika zij juist degene die niet egoistisch zijn.. En er zijn genoeg zielige paarden in nl. Ik help liever de zielige paarden in nl. Maar dat is mijn mening. :)

En ook daar geld dat je met de juiste middelen en geld, de juiste projecten kunt opzetten om daar op in te spelen en dus het probleem aan te pakken i.p.v. het resultaat. Mijn tante heeft ook zo'n stichting opgezet, met het geld geven ze daar weer geld aan lokale projecten. Maar met geld smijten lost nog steeds het probleem niet op.
Netje schreef:
Eén is bijvoorbeeld PFK die de pyramide paarden opvangen in Caïro. En ja, ook zij kopen paarden. Waarom: omdat deze anders binnen no time weer voor de toeristen worden ingezet maar lichamelijk niet meer in staat zijn om het zware werk te doen. Moeten wij veroordelen dat ze ze kopen?

Nee, die stomme toeristen moeten eens stoppen om met hun vaak te dikke hol op zo'n mager paard te gaan zitten. Ik snap werkelijk waar niet dat paarden "mensen/liefhebbers" in egypte en welk land dan ook op van die lopende lijken kunnen gaan zitten.

Kom op zeg, hoelang duurt het voor we eens inzien dat we het op deze manier gewoon verkeerd aanpakken en in stand houden?
RedPassion schreef:
Cassidy schreef:
Op het moment dat je een dier opvangt met een probleem dat adoptie onmogelijk maakt, maar hem toch in leven houdt, wordt het een dier van jezelf, je eigen bezit.

Wie bepaalt dat? Het verschil tussen eigen en niet-herplaatsbaar bestaat dan in sommige gevallen alleen op papier, maar ik vind het onzin dat er met geld afkomstig van donateurs niet betaald zou mogen worden voor het onderhoud van de niet-herplaatsbare dieren. Juist die dieren zijn een kostenpost namelijk,

en juist daarom zou je dus die dieren af moeten maken als stichting. Je laat andere mensen betalen om een dier dat veel geld kost te onderhouden. Zou het wezen dat je geld nodig hebt voor een dure ingreep en zou het beestje daarna gewoon kunnen leven vindt ik het een ander verhaal.
Cassidy schreef:
upendo schreef:
Dus niet de over de 100 plekken zoals ze zeggen?

http://www.yourepeat.com/watch/?v=LSxpeYdpqD8

Zo, dat ziet er toch wel duurder uit dan 20.000 euro.

Het grote probleem blijkt dus het chippen, waarom dan niet het geld gebruiken om de paarden gratis te chippen. Op die manier wort dus verwaarlozing voorkomen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:15

upendo schreef:
Als er 9 paarden 'niet-commercieel' voor eigen gebruik is is dat volgens eigen zeggen 9 * 150 = 1350 euro per maand wat ze aan prive hebben staan daar.

Het is toch niet zo dat ze die als privé hebben? Dit zijn paarden die niet herplaatsbaar zijn en die daar hun oude dag (vergelijk het met Soest) mogen slijten en néé dat hoeft geen reden te zijn ze dan maar af te maken. Dat vind ik heel iets ander dan dat je 9 goede eigen rijpaarden bekostigt uit donaties die voor de verwaarloosde paarden worden gegeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:18

daffie1986 schreef:
Cassidy schreef:

Kan me niet voorstellen dat ze het hebben gekocht voor 20.000 Euro? De verhuizing zou 20.000 Euro kosten. En er moest op de nieuwe locatie ook heel veel gedaan worden. Het lijkt me toch echt een paardenlocatie, wat moest er dan nog aangepast worden?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:19

Niet juist, daar staan zeker prive paarden tussen, goede paarden waar ze zelf op rijden. Geen paarden die niet te herplaatsen zijn!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:26

Cassidy schreef:
daffie1986 schreef:

Kan me niet voorstellen dat ze het hebben gekocht voor 20.000 Euro? De verhuizing zou 20.000 Euro kosten. En er moest op de nieuwe locatie ook heel veel gedaan worden. Het lijkt me toch echt een paardenlocatie, wat moest er dan nog aangepast worden?

Nou dat dacht ik dus ook. Waar is dan het geld voor dat spul zelf vandaan gekomen als dus die 20.000 euro alleen nodig is om de paarden te verhuizen (die er dus blijkbaar al staan)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:29

Netje schreef:
upendo schreef:

Het is toch niet zo dat ze die als privé hebben? Dit zijn paarden die niet herplaatsbaar zijn en die daar hun oude dag (vergelijk het met Soest) mogen slijten en néé dat hoeft geen reden te zijn ze dan maar af te maken. Dat vind ik heel iets ander dan dat je 9 goede eigen rijpaarden bekostigt uit donaties die voor de verwaarloosde paarden worden gegeven.

Als ik het goed begrijp is dat dus wel het geval.......
Want die oude zieke zielige paarden zijn al "geadopteerd" door de mensen hier in Nederland, die linkjes die ze plaatsten.

Ik neem aan dat ze niet widespread hun "privépaarden" laten adopteren. Krijg je geneuzel van, namelijk. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:30

Er staat een filmpje op youtube van de verhuizing. Met 65 paarden zul je met een vrachtwagen een aantal keer heen en weer moeten. Je zou voor het vervoer voor 20.000 Euro toch echt aan een vrachtwagen denken met luchtveren en airconditioning. Waar uiteindelijk mee is verhuisd staan hier:

http://www.youtube.com/watch?v=LBaleiwQ6-8

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:41

bedoel meer waar komt het geld voor het nieuwe spul vandaan.