Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:00

[***] schreef:
Geweldig om te zien dat het over een veiligheidssysteem gaat en dat de dame in het 2e filmpje zonder cap rijdt _O- _O- !

Ik denk dat dat juist een van de gevaarlijke dingen is aan dit systeem. Oh.. ik kan er toch niet afvallen, laat ik de cap dan maar lekker thuis...

Shadow0

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:04

Nou ja, als het ook echt meer hoofdletsel voorkomt dan caps, dan is dat toch prima? Dat kunnen alleen de cijfers uitwijzen :)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:09

interessant paardje1983, ik ben ook wel erg nieuwsgierig waar je het hebt kunnen uitproberen? Toevallig geen filmpjes gemaakt zeker?
En het is dus idd niet mogelijk met dat ding om aan de zijkant te hangen? Ik dacht al dat het systeem dat zou voorkomen (tenzij het zadel meezakt natuurlijk).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:12

Sofy, het schijnt met gyroscopen te werken, dus ook als het zadel scheefhangt zou het dat moeten kunnen detecteren. Maar hoe het precies werkt is me wel onduidelijk.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:05

nee,ook voor mij geen reden tot koop mocht hij hier heen komen,net zoals voor gaande bokker,soms is het juist veiliger om vanje paard te springen.

laurastam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:32

als je paard gaat rollen en jij zit er op wat dan? dan rol je mee!
levensgevaarlijk, zonder gordel kan je er afspringen maar wat als je een gordel om hebt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:37

Shadow0 schreef:
Nou ja, als het ook echt meer hoofdletsel voorkomt dan caps, dan is dat toch prima? Dat kunnen alleen de cijfers uitwijzen :)

Een cap beschermt je niet alleen tegen hoofdletsel door vallen.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:58

paardje1983 schreef:
heb het net uitgetest op 5 verschillende paarden van bokken tot wegrennen, en ben er wel van onder indruk. ook eentje die omhoog komt en bij een bepaalde graden van te steil omhoog komen schiet ie gewoon open. alleen de prijs houdt me tegen. dus ben ik op zoek naar een sponsor die het voor mij wil kopen.

Ik denk dat het mogelijk best een goed systeem is in de bak. Voor beginnende ruiters met een groot valrisico. Om paarden te corrigeren die "het" uitgevonden hebben.
Maar ik zou er niet mee naar buiten durven bijvoorbeeld. Teveel onvoorziene omstandigheden.

FloorLovePBG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:58

Ik vind het echt nergens op slaan.. :/
Het hoort er toch gewoon bij als je valt? Je moet toch gewoon een val techniek hebben..?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:50

@Paardje1983, net uitgetest op 5 paarden en dat waren allemaal bokkers, steigeraars en paarden die je eraf zouden gooien? Waar vind je 5 *\%/* van die paarden?

Goede cap en bodyprotector en vooral goed leren paardrijden en paarden (plus de mens die ermee omgaat) goed opvoeden is 90% van veiligheid in mijn ogen. Die 10% weet je nooit, al helemaal niet als je op wedstrijd gaat of buiten rijdt.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:29

Sofy schreef:
interessant paardje1983, ik ben ook wel erg nieuwsgierig waar je het hebt kunnen uitproberen? Toevallig geen filmpjes gemaakt zeker?
En het is dus idd niet mogelijk met dat ding om aan de zijkant te hangen? Ik dacht al dat het systeem dat zou voorkomen (tenzij het zadel meezakt natuurlijk).

hij komt bij je thuis langs.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:57

Dus een soort autogordel voor paardenzadels? UITVINDING VAN DE EEUW! :D

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:32

Dat lijkt me niet heel handig, want als je paard steigert of bokt val ik liever denk ik dan dat ik een hele rodeo meemaak...en als je paard valt kan je zelf niet eerst vallen dus je paard valt dan op je, dat lijkt me gevaarlijker.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:15

Ik zou het persoonlijk ook niet dragen, mede ook door het prijskaartje dat waarschijnlijk ook serieus zal zijn. Wat gebeurt er dan ook als je paard je helemaal plet tegen de omheining? Ik zou allesinds niet de reflex hebben om op die release-knop te duwen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:46

Ik snap eigenlijk het nut niet als dat ding opengaat op penibele momenten. Je wilt juist dat dat ding ervoor zorgt dat je blijft zitten. Dan moet ie niet losgaan. Ik snap dat dit uit veiligheid is maar dan mis je juist hetgeen waar het voor bedoeld is. Lijkt me handig als je een vreselijke bokker hebt maar dan moet ie niet losgaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:28

Suzanne F.: het moet opengaan op het moment dat het paard valt en je anders onder het paard komt. En ook als je zadel schuift en je onder het paard komt te hangen.

romylovegino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:15

vallen en opstaan hoort bij paardrijden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:19

Er wordt in het filmpje duidelijk gezegd dat je niet aan de zijkant van je paard kan blijven hangen met dat systeem, of eronder terecht kunt komen bij steigeren... dus eigenlijk is het alleen nog maar de vraag of je, als je paard ineens de A28 wil overrennen, op tijd de noodknop kunt vinden en indrukken om eraf te kunnen springen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:23

Toch ben ik wel benieuwd waarom je bij die bewegingen Zoolgangster die je noemt de gordel wel loslaat en anders niet. Ik vertrouw dat niet helemaal, ook vind ik dat wanneer je paard valt elke seconde telt voor jou om er op tijd af te komen, geeft de gordel je die dan wel? Het klinkt allemaal erg vaag en ik zie nog steeds erg veel gevaar. Stel je voor dat het ding per ongeluk vast blijft zitten. Wat voor impact heeft het op je bekken/rug wanneer je paard een flinke boksessie geeft en dat ding je op je plek moet houden. Wanneer je met je auto crashed, kan het ook voorkomen dat je last hebt van waar de gordel heeft gezeten. Natuurlijk blij dat je dan een gordel om had, maar op een paard lijkt mij de gordel een erg vreemd iets. Ik krijg er een beetje het gevoel van een kermisattractie bij, vast en gaan met die banaan.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:48

Wat een eng ding zeg. Ik zou nooit op een paard durven zitten met zo'n ding, doodeng lijkt me dat.
Leren ruiters tegenwoordig niet meer zitten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:36

Vilar schreef:
Wat een eng ding zeg. Ik zou nooit op een paard durven zitten met zo'n ding, doodeng lijkt me dat.
Leren ruiters tegenwoordig niet meer zitten?

Ik zie niet in waarom je niet zou kunnen leren zitten met zo'n gordel.
Waarom vallen als het niet nodig is? Zeker in het begin als je gaat rijden is er een groot "valrisico" dat minder wordt als mensen langer rijden, meer ervaring krijgen en beter de bewegingen van het paard leren volgen. Je kunt in die beginperiode met zo'n gordel een hoop letsel voorkomen denk ik. Dat lijkt me op zich niet verkeerd. Verder vind ik dat zo'n gordel alleen daarvoor en alleen onder begeleiding zou moeten worden gebruikt want ik zie ook nog wel wat haken en ogen.
Voor buiten rijden vind ik de gordel gevaarlijk wegens de onvoorziene omstandigheden. Maar je moet ook niet buiten rijden voordat je kunt rijden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:54

Schiet die gordel ook los als je met je paard in het water [kanaal] valt? ik ben bang dat je door de paniek,dat knopje niet kan vinden.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:34

Waar staat er in dat filmpje dat je ook los komt als je paard steigert of als je ernaast hangt? Het is een oprechte vraag hoor, want ik herinner me niet dat dat er ergens in staat. Enkel als je met paard en al valt schiet hij los.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 02:19

gohya schreef:
Schiet die gordel ook los als je met je paard in het water [kanaal] valt? ik ben bang dat je door de paniek,dat knopje niet kan vinden.

Ohw jeej, straks maakt hij kortsluiting en doet hij niets. Moet je ook nog een veiligheidshamer met zo'n mes eraan meenemen, net als in de auto. Of alleen een mes, je hoeft geen raampje in te tikken natuurlijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:29

Hopke89 schreef:
gohya schreef:

Ohw jeej, straks maakt hij kortsluiting en doet hij niets. Moet je ook nog een veiligheidshamer met zo'n mes eraan meenemen, net als in de auto. Of alleen een mes, je hoeft geen raampje in te tikken natuurlijk.

Als je veel water in de buurt hebt kan je beter investeren in zo'n luchtvest, als je paard dan in het kanaal vast schiet je vast wel ver genoeg uit het zadel om hem te activeren en heb je meteen een zwemvest :j .