KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:55

Hier in mijn omgeving ook geen ruiterpaden. Ook geen bos dat toegankelijk is voor paarden.
Wel voor wandelaars en die betalen dan weer niets.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:28

Bij mij in de omgeving wel ruiterpaden, maar je bent niet verplicht om die te nemen :-) je mag overal komen met je paard..... Dat vind ik een betere regeling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:31

yarrah schreef:
Bij mij in de omgeving wel ruiterpaden, maar je bent niet verplicht om die te nemen :-) je mag overal komen met je paard..... Dat vind ik een betere regeling.

Dat is een geweldige regeling... ben ik stiekum een beetje jaloers op :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:32

Ik stap met mijn oudje alleen op de weg omdat de ruiterpaden te ver zijn. Dit betekend wel -> mesten is terugrijden om op te ruimen, of in de berm/ grasstrook leggen, dus niet op de fietspaden. Probeer hem ook altijd in het gras te krijgen als hij moet mesten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:32

Kelly_ann schreef:
De SRR heeft zich inderdaat verbonden aan de KNHS.

Misschien wel interessant om een het jaarverslag en de plannen voor komend jaar erbij te pakken van de KNHS.

Heel interessant om zaken te lezen inderdaad, die totaal niet de verdienste zijn van de KNHS.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:38

Hier zijn ruiterpaden genoeg, maar wij zijn al verplicht jaarlijks een bijdrage te leveren aan staatsbosbeheer. Helaas merk je er weinig van want de ruiterpaden worden totaal niet onderhouden. Echter, aankomende zomer komt er een hele kudde scoutings kids voor 1 of ander kamp uit heel NL. Nu zijn ze heel mooi paden voor hun aan het verharden, bomen aan het kappen en wij mogen daar niet meer komen. Beetje zonde dat daar m'n geld dan in gaat zitten. Als de paden nou echt goed worden onderhouden en ze sluiten niet 9 van de 10 ingang/uitgangen af van het bos, vind ik het prima daar een bijdrage voor te leveren maar op deze manier.. :n

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:42

Wendy schreef:
Heel interessant om zaken te lezen inderdaad, die totaal niet de verdienste zijn van de KNHS.

Oh echt? Vertel!

Of heb je alleen die indruk?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:32

Hier trouwens ook erg veel natuurgebied in beheer van Noord-Hollands landschap, volledig afgesloten voor ruiters... Heel jammer en volgens mij zijn dit ook behoorlijk gesubsidieerde ondernemingen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:46

knollentuin schreef:
Hier trouwens ook erg veel natuurgebied in beheer van Noord-Hollands landschap, volledig afgesloten voor ruiters... Heel jammer en volgens mij zijn dit ook behoorlijk gesubsidieerde ondernemingen

Volgens mij is er tegenwoordig niet veel cultuur of recreatie nog 'behoorlijk' gesubsidiëerd :Y)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:50

wittepit schreef:
Dan zou het toch mooi zijn als er een soort gelijkstelling zou zijn (was die er al niet met de FNRS-proeven?) dat als je B+1 dressuur bent niet alleen een springparcours mag starten maar ook in het bos mag rijden?
Het hoort m.i. dan ook gewoon bij de KNHS, alles op de grote hoop.

Je reinste onzin...
Kunnen sturen en controle houden heeft niets te maken met figuren en overgangen rijden in een dressuur wedstrijdhouding. Zoveel recreatieruiters die met hun recreatiepony of paard niet winstpuntwaardig een dressuurbaan rond kunnen komen maar best veel andere dingen met hun paard kunnen...

Dat hele ruiterbewijs is geldklopperij met achterhaalde theorie en te weinig rekening houdend met de praktijk. Waarom moet een normaal paard 60cm verplicht springen, een westernpaard maar 40cm (passen de omgevallen bomen zich aan aan je soort zadel?)terwijl je in de praktijk zelden een veilige situatie rond een omgevallen boomstam aantreft als die over een pad ligt? Denk aan uitstekende zijtakken en gevaarlijke bodem vanwege boomwortels met grond die omgetrokken/meegekomen is.
De enige veilige boomstammetjes zijn die van de afsluitingsbomen die een pad blokkeren.... maar als die te hoog zijn en je er niet om heen kunt zal het zeker niet de bedoeling zijn dat je er overheen springt...

Nee, kennis van de verkeersregels, gezond verstand, goed beoordelingsvermogen en weten wat voor paard je onder je hebt en wat je beter wel en niet kunt doen met dat paard en je houden aan de gedragsregels zijn veel belangrijker dan een examen wat een momentopname is met 1 geselecteerd paard...En dat je niet met elk paard een buitenrit moet moeten en willen maken is ook alleen maar verstandig.

Overigens heb je echt niets aan de KNHS als het gaat om ondersteuning bij realisatie en verbetering ruiterpaden. Die regioconsulenten zijn een wassen neus. Reageren niet op mail, komen afspraken niet na over ondersteuning en begeleiding bij projecten en een financiële bijdrage vanuit de KNHS hoef je al helemaal niet op te rekenen. Dat is mij persoonlijk verteld en zijn mijn persoonlijke ervaringen en die van degemeenteambtenaar en bosbeheerder waar ik mee samenwerk in het kader van aanleg/realisatie van ruiter en menroutes in onze omgeving.

KNHS: Grote woorden maar geen daden!

En over Staatsbosbeheer:
Heb contact gehad met boswachter maar subsidiekranen zijn echt heel erg dichtgedraaid en ze hebben financiële problemen alles draaiende te houden. Niet voor niets worden alternatieve inkomstenbronnen gezocht en worden stukjes natuurgrond verkocht bij opbod/inschrijving...

Ik ben best bereid 2 penningen aan te schaffen om met beide paarden het bos in te mogen. Mits de prijs redelijk blijft en landelijk geldig is in veel gebieden zodat ik niet overal apart voor hoef te betalen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:34

Overigens meen ik me van vroeger ( lees jaren '70-'80) te herinneren dat als je L met een winstpunt was ( weet niet of dat L1 of L2 was), dat je dan alleen theorieexamen hoefde te doen voor het ruiterbewijs.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:04

Dankje Jet, ik bedoelde met mijn opmerking die joyce nu ook weer aanhaalt dat mensen die wedstrijden starten niet ook nog eens hun ruiterbewijs hoeven te halen. Niet andersom! Van mij hoeft geen recreatieruiter een startkaart aan te vragen en een winstpunt in het B te halen als ze hun ruiterbewijs hebben/willen halen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:06

Is het niet net zoals met de wegenwacht? JIJ hebt wegenwacht, dus het maakt niet uit met wat voor auto je rijdt, je wordt gewoon geholpen.

Lijkt me ook logisch met zo'n bospas. Je kunt tenslotte maar op één paard tegelijk rijden :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:12

een hoofdstel of zadelhanger lijkt mij fijner. Ik heb meerdere paarden en meerdere mensen waaarmee ik met mijn paarden het bos in zou willen. met 2 penningen kan ik altijd samen met iemand op pad... Als het persoonsgebonden of paardgebonden zou zijn zou ik meer kwijt zijn terwijl ik nooit met meer dan 2 met de trailer ergens heen kan...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:12

Jinte schreef:
Hier zijn ruiterpaden genoeg, maar wij zijn al verplicht jaarlijks een bijdrage te leveren aan staatsbosbeheer. Helaas merk je er weinig van want de ruiterpaden worden totaal niet onderhouden. Echter, aankomende zomer komt er een hele kudde scoutings kids voor 1 of ander kamp uit heel NL. Nu zijn ze heel mooi paden voor hun aan het verharden, bomen aan het kappen en wij mogen daar niet meer komen. Beetje zonde dat daar m'n geld dan in gaat zitten. Als de paden nou echt goed worden onderhouden en ze sluiten niet 9 van de 10 ingang/uitgangen af van het bos, vind ik het prima daar een bijdrage voor te leveren maar op deze manier.. :n

Dit onderschrijf ik volledig. Op de Hoornboegse hei, bij Hilversum heb je een ruiterbewijs nodig en een boskaart dus een flinke investering maar vervolgens groeien de paden gewoon dicht. Ik snap wel dat ze inkomsten nodig hebben maar mijn vraag is waarvoor dan, want kennelijk wordt dit niet in de ruiterpaden gestoken. Als het voor het onderhouden is van de fietspaden snap ik niet waarom ruiters daarvoor moeten betalen en andersom. Bovendien hoeven wandelaars en fietsers niet te betalen dus dat voelt ook niet helemaal eerlijk aan. Ik stel voor de er regels komen voor het aanwenden van het geld dat wordt opgehaald met de buitenrijpas en dat er een eerlijk systeem komt waarbij alle gebruikers van de gebieden bijdragen en niet alleen de ruiters.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:06

joyce B schreef:
een hoofdstel of zadelhanger lijkt mij fijner. Ik heb meerdere paarden en meerdere mensen waaarmee ik met mijn paarden het bos in zou willen. met 2 penningen kan ik altijd samen met iemand op pad... Als het persoonsgebonden of paardgebonden zou zijn zou ik meer kwijt zijn terwijl ik nooit met meer dan 2 met de trailer ergens heen kan...

Ook met het oog op de controle... Je hoeft niet te worden aangehouden om te kunnen zien dat je je penning hebt betaald. Beter dan een streepjescode op je zadel zoals hier ook wel is voorgesteld. Niet alleen is dat duur om te controleren (moet iedere boswachter weer zo'n bliep-ding) maar maar ook erg omslachtig. De penningen die op de Hoge Veluwe gebruikt worden zijn ieder jaar een ander kleurtje en zo ben je dus ook van een afstandje herkenbaar als betalende bezoeker. Ideaal!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:02

maar dan wel graag makkelijk te bevestigen. Ik heb niet iedere keer het zelfde zadel (of hoofdstel) op mijn paard liggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:07

Idd wij ook niet, daarom regelmatig de penning vergeten afgelopen zomer :+ uiteindelijk toch maar steeds het springzadel gepakt maar voor langere ritjes is dat niet ideaal.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:23

Als dat is zoals bij een honden penning kun je er zelf wel een makkelijk clipje aanzetten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:36

Ik heb van de gele labels, net oormerken voor koeien, misschien nog wel groter. Officieel horen die aan het hoofdstel maar daar waag ik mijn paard haar hoofd niet aan, bovendien beschadigd het hoofdstel zo.
Ik heb ze nu aan het zadel hangen met een rvs clip. Goed zichtbaar en geen schades.
We hebben er 2 dus 4 labels. Van allebei de nummers hebben we 1 aan het zadel.

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:57

Vandaag weer een stuk van op de limburgse nieuwssite :

Actie voor behoud ruiter-mountainbikepaden

Voor mountainbikers en ruiters is er binnenkort misschien geen plaats meer om hun sport te beoefenen.
Door bezuinigingen loopt onderhoud van de speciale paden gevaar. En Limburg is juist een populaire provincie voor zowel de paardensportliefhebber als de mountainbiker.

Petitie
Paardensportbond KNHS en wielersportbond NTFU starten daarom een gezamenlijke petitie.

Onder het motto 'Red de buitenrit' roepen de sportbonden staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken de paden in stand te houden.

Bart Brentjens
Dressuurkampioene Anky van Grunsven en mountainbikekampioen Bart Brentjens uit Haelen overhandigen de petitie over 3 weken in Den Haag.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:49

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:04

Heb 'm maar wel getekend, al ben ik het eigenlijk niet helemaal eens met de strekking, vind 'm nogal SP/PvdA-ig zeg maar. Het mag van mij best iets kosten, maar dan wel voor iedereen, en niet alleen de ruiters.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:21

(mis de 'vind ik leuk' knop)
Ben het helemaal met je eens wittepit!
Betalen is niet erg, mits het geld inderdaad ten goede komt aan datgene waarvoor gezegd wordt waarvoor we betalen. Daarnaast als enige betalen vind ik ook maf. Laat wandelaars ook betalen, dan evt minder als er bewezen kan worden dat zij ook daadwerkelijk minder schade aanbrengen en er daarom minder geld voor onderhoud nodig is.
Vind het trouwens wel mooi dat de KNHS en NTFU samenwerken!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:20

hmmm, dat van wanderlaars evt minder kan ik me ook niet in vinden, daar zijn wel super veel meer km paden voor aangelegd dus dan moeten ze eerst maar hard maken dat ze daar minder aan kwijt zijn.

Maar verder ben ik het met jullie eens dat ik er best voor wil betalen maar dan ook echt alle gebruikers en niet 1 (of 2) gebruikers groepen.