Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tinkerteun schreef:Lekker 4x per week naar je paard gaan. Als hij/zij daar lang naar buiten kan en jij vindt het geen probleem dat je 4x keer gaat, was mijn keuze snel gemaakt. Ik vind 1 à 2 uur naar buiten en de rest op stal, wel heel weinig voor een paard.
Ik ga nog minder naar mijn paardje. Maar hij doet het supergoed (vind ik) Natuurlijk als ik vaker ga, zou het nog beter gaan maar daar is nu even de tijd niet naar.
.
.knetterhard schreef:Ik ben ook bezig met een andere stalling te zoeken, waar ze overdag buiten komen.
Nu heb ik er een gezien, een stuk verder dan de bedoeling! Waar ze iedere daget soortgenoten buiten komen, maar dat houd dan wel in dat ik 4 keer per week kan komen. De een vind dat je minimaal iedere dag naar je paard moet gaan, maar bij deze mensen komen ze er maar 1 a 2 uur naar buiten en dat wil ik dus niet.
Wat vinden jullie van zo'n situatie als deze?
Nens77 schreef:knetterhard schreef:Ik ben ook bezig met een andere stalling te zoeken, waar ze overdag buiten komen.
Nu heb ik er een gezien, een stuk verder dan de bedoeling! Waar ze iedere daget soortgenoten buiten komen, maar dat houd dan wel in dat ik 4 keer per week kan komen. De een vind dat je minimaal iedere dag naar je paard moet gaan, maar bij deze mensen komen ze er maar 1 a 2 uur naar buiten en dat wil ik dus niet.
Lastig.....
Als je niet dagelijks je paard zelf kunt checken/verzorgen moet je een zeer betrouwbare stalhouder treffen die dat voor jou doet.
En dat is vaak het lastigste, het uit handen geven van de dagelijkse verzorging van je paard. Het liefste heb je ervaringen uit eerste hand, zodat je weet wat je aan je stalhouder hebt maar dan moet je dus een bekende hebben die daar al staat.
Aan de andere kant zegt dat ook niet alles want als de stalhouder geen klik heeft met je paard gaat die er misschien ook anders mee om dan met het paard van een ander....
Als je paard gewoon gezond is valt het allemaal nog wel mee maar wanneer ze iets mankeren wordt het wel een stuk lastiger (denk aan medicijnen toedienen, stalrust,afspuiten en drie keer per dag stappen op het harde), is je stalhouder dan ook bereid dit allemaal te doen ?

Nens77 schreef:knetterhard schreef:Ik ben ook bezig met een andere stalling te zoeken, waar ze overdag buiten komen.
Lastig.....
Als je niet dagelijks je paard zelf kunt checken/verzorgen moet je een zeer betrouwbare stalhouder treffen die dat voor jou doet.
En dat is vaak het lastigste, het uit handen geven van de dagelijkse verzorging van je paard. Het liefste heb je ervaringen uit eerste hand, zodat je weet wat je aan je stalhouder hebt maar dan moet je dus een bekende hebben die daar al staat.
Aan de andere kant zegt dat ook niet alles want als de stalhouder geen klik heeft met je paard gaat die er misschien ook anders mee om dan met het paard van een ander....
Als je paard gewoon gezond is valt het allemaal nog wel mee maar wanneer ze iets mankeren wordt het wel een stuk lastiger (denk aan medicijnen toedienen, stalrust,afspuiten en drie keer per dag stappen op het harde), is je stalhouder dan ook bereid dit allemaal te doen ?
[/quote]
. knetterhard schreef:Ja ik heb er wel echt vertrouwen in en heb ook wat stalgenoten gesproken. Deze stal is precies waar ik altijd van droomde en nu heb ik er een gevonden op een behoorlijke afstand.

Paard zonder eten of zonder schone stal zetten is een ander verhaal. Nens77 schreef:Er is ook diverse keren gezegd dat het erg aan de regio ligt.
De stallen die je allemaal opnoemt zitten niet in de Randstad.
Als je daar nu zo een mooi lijstje van had (en dan zonder wachtlijsten).....
Welzijn schreef:Nens77 schreef:Er is ook diverse keren gezegd dat het erg aan de regio ligt.
De stallen die je allemaal opnoemt zitten niet in de Randstad.
Als je daar nu zo een mooi lijstje van had (en dan zonder wachtlijsten).....
Nens77, zoals je in mijn bericht heb kunnen lezen heb ik die site opgenoemd om mensen die nog niet op de hoogte waren van andere vormen van huisvestingen dan alleen de traditionele individuele stallen te laten zien hoe het ook anders kan en dat veel buiten niet persee meteen is tot hun Knieën in de bagger.
Dat de stallen die ik noem niet bij jou in de buurt zijn, is erg jammer voor jou. Maar zoals ook aangegeven is dit een willekeurige lijst en zijn er zeker nog meer stallen. Ook bestaan er redelijk wat mogelijkheden om je paard veel buiten te zetten, deze zijn wel moeilijk te vinden (geen site, misschien gewoon een boer die het erbij doet) maar helaas moet je dan vaak wel minder nemen met de faciliteiten die ze voor de ruiter aanbieden. Het is soms een keuze die je maakt.
Ik vind het ook jammer dat er niet meer stallen zijn waar en het paard lekker veel buiten staat en de ruiter goede faciliteiten heeft.
Verder is ook al eerder aangegeven dat als je in een bepaalde regio woont je misschien verder zal moeten reizen om je paard om een stalling aan te bieden waar die meer ruimte heeft, dus meer buiten kan komen. Niet geheel onlogisch aangezien in de Randstad helaas erg weinig land/ruimte is en tja een paard heeft nou eenmaal ruimte nodig en dat vind je veel sneller in het buitengebied.
Ook is het vaak een kwestie van geld. Stalling in de Randstad is vaak al een stuk duurder (minder grond voor meer geld). Dus als een pensioneigenaar in de Randstad de paarden meer ruimte zou willen geven, stel dat hij de helft van de paarden die hij nu heeft zou doen en elk paard krijgt 2x zoveel ruimte, dan is het logisch dat de stalling ook minstens 2x zo duur wordt en tja ik denk dat niet veel dat gaan betalen...
Helaas als je in de Randstad woont is het lastiger om je paard veel buiten te hebben, maar zeker niet onmogelijk, het is maar wat je ervoor over hebt.

little_king schreef:Ik heb het geld niet voor een zwembad achter het huis en zwem heel graag. Dus helaas is dat zwembad er niet.
Ik heb niet het geld voor een gave sportwagen, daarom staat er een simpel werk verkeer auto'tje op de oprit.
Ik heb geen geld voor een nieuwe garderobe, dus koop ik iets simpels in de aanbieding.
Ik heb geen geld voor een paard te geven wat hij nodig heeft, maar koop er toch een maar zet hem maar ergens wat mijn budget wel past.
Dat is raar, een heleboel luxe goederen doen we niet, maar gaat het om een dier zetten we hem neer wat ons uitkomt.
Nens77 schreef:little_king schreef:Ik heb het geld niet voor een zwembad achter het huis en zwem heel graag. Dus helaas is dat zwembad er niet.
Ik heb niet het geld voor een gave sportwagen, daarom staat er een simpel werk verkeer auto'tje op de oprit.
Ik heb geen geld voor een nieuwe garderobe, dus koop ik iets simpels in de aanbieding.
Ik heb geen geld voor een paard te geven wat hij nodig heeft, maar koop er toch een maar zet hem maar ergens wat mijn budget wel past.
Dat is raar, een heleboel luxe goederen doen we niet, maar gaat het om een dier zetten we hem neer wat ons uitkomt.
Ik vind dieren niet te vergelijken met luxe goederen.
En volgens de meesten heeft een paard een weide met schuilstal genoeg, dat kost geen drol dus dat het budget niet zou passen is onzin (voor mij persoonlijk niet in ieder geval, dat is ook de reden waarom mijn paard niet verzekerd is).
Als ik een weide voor handen had kon ik er makkelijk twee houden ipv de ene die ik nu heb....
Je kunt het budget wel hebben maar als iets niet te huur/te koop is houdt het toch op....
En ja, ik dien ook rekening te houden met de veiligheid van mijn dochter. Als je kinderen hebt, begrijp je dat en zoek je dus naar een middenweg voor allemaal (inclusief paard).