Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:18

marjan19 schreef:
purkie schreef:
Gek is wel dat deze combinatie mij niet raakt met hun Kür terwijl ik het wel erg knap gereden vind.

Ik denk dat dat ook deels komt door je eigen muziek smaak. Ik heb zelf namelijk ook niet altijd tranen in de ogen staan als ik een kur zie, terwijl diegene dan wel een super goede score neer zet.

Zelf zou ik zeggen dat het niet iets met smaak te maken heeft maar wel met intelligentie en daar heb je vele vormen van. Je gevoel zegt dat het(kern) klopt.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:48

Johanna59 schreef:
Ze, Charlotte, wordt wel aardig onder de loep genomen. Haar manier van rijden, haar paard, haar muziek. En iedereen heeft een mening. De meeste kunnen zelfs echte kritiek leveren.
Ligt het dan aan mij, dat ik het alleen maar geweldig vind, dat er zo'n amazone aan de top staat? Eentje die gewoon kan rijden! Gewoon zoals het hoort. En daarom alles wint. Gewoon omdat ze steengoed is.
Fantastische amazone, geweldig paard ( en ook nog eens KWPN!), goeie muziek. Wat willen we nog meer, zou ik zeggen.

Nee hoor je bent niet de enige. Ik vind het ook zo ontzettend goed gereden.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:29

purkie schreef:
marjan19 schreef:

Ik denk dat dat ook deels komt door je eigen muziek smaak. Ik heb zelf namelijk ook niet altijd tranen in de ogen staan als ik een kur zie, terwijl diegene dan wel een super goede score neer zet.

Zelf zou ik zeggen dat het niet iets met smaak te maken heeft maar wel met intelligentie en daar heb je vele vormen van. Je gevoel zegt dat het(kern) klopt.

Wil je mij eens uitleggen wat het feit dat een kür je raakt of niet met intelligentie te maken heeft? Die snap ik namelijk niet helemaal.. Muziek vind je toch ook mooi of niet? Daarbij een goed gereden proef die netjes op de muziek gereden wordt...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:31

karijn schreef:
Lusitana schreef:
Ik weet niet of dat respons op mij is, maar ik heb het niet over alleen naar de techniek kijken, maar over kloppen met de regels.
Anders kun je elk paard wel in spaanse draf rond laten gaan en een paar "airs" laten doen op muziek van de populairste film op dat moment en voilà, absoluut "stunning".
Als je begrijpt wat ik bedoel. Je moet wel dressuur laten zien zoals dat gevraagd wordt.

Sommigen zoeken naar wat nog net kán terwijl het maximale show element wordt ingezet en dat wordt door het publiek het meest gewaardeerd, en dan kan iemand die dat niet doet idd tegenvallen.
En dat showen hoeft ook niet het beste te zijn wat dressuur betreft (wapperende voorbenen bv).
Helemaal niet als het wordt bereikt via dubieuse trainingsmethoden.
Dan heb je het dus juist over de kunstjes waar ze zelf vaak anderen van beschuldigen.

Allemaal even los van Charlotte, maar gewoon over dressuur op wereld niveau in z´n algemeen.

Ik begrijp ook goed wat jij zegt, en dat is ook waar.

Nee, hoor, het was in het algemeen gesteld. Vervang 'je' maar door 'men'. :D

Als Wibi nu eens een kür voor Charlotte gaat schrijven? Ik denk dat ze in NL al veel verder zijn door echt een kür te componeren daar waar in veel landen nog gewerkt wordt met het knip-en-plak-werk. Persoonlijk vind ik de muziek van Charlotte ook niet wauw maar het is wel goed in elkaar gezet.

Anky is de koningin van de kur, zij heeft het zowat uitgevonden, ja nederland ligt wat dat betreft echt verder voor.

Vond totilas kur heel mooi en de 2 wibi's van sunrise en salinero.
Veel doen af als "standaard" en knipwerk, maar deze sprongen er echt uit.

Lante

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 07:55

Een kur samenstellen en rijden kunnen de Nederlanders over het algemeen erg goed inderdaad. :)
Alleen ook daar is een technisch aspect heel belangrijk. Ik vind Charlotte gewoon fijner en harmonieuzer om naar te kijken en dat gaat bij mij dan toch zwaarder wegen dan de muziek.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:15

Veel internationale ruiters en amazones rijden technisch gezien hele sterke küren, met moeilijke overgangen. Zou je de küren van de huidige top 10 ontdoen van de muziek, zijn ze simpelweg heel erg sterk. Daar kan ik van genieten maar bij mij is het wel de muziek erbij die mij een brok in de keel bezorgt.
Zo zag ik Arjen Theeuwis zijn comeback toen met Goliath maken in Den Bosch. Ik heb toen zitten janken op de tribune.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:24

marjan19 schreef:
purkie schreef:

Wil je mij eens uitleggen wat het feit dat een kür je raakt of niet met intelligentie te maken heeft? Die snap ik namelijk niet helemaal.. Muziek vind je toch ook mooi of niet? Daarbij een goed gereden proef die netjes op de muziek gereden wordt...

Een Kür (technische en artistieke deel) is een compositie op zichzelf,
muziek is hier geen achtergrond maar is een gelijkwaardig deel.
Het samenspel tussen de technische uitvoering en de muziek is een kunst op zich,
om dit te waarderen komt ook enige kennis, inzicht goed van pas.
Smaak lijkt mij 'bij de beoordeling van de Kür' in zekere zin irrelevant.

Al ben ik het met je eens dat wanneer je de muziek mooi vindt dressuur aangenamer wordt om naar te kijken. Het helpt je als toeschouwer te genieten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:40

Zo, even tussen door krijg ik op Facebook een hele negatieve reactie over de sport (hij denkt dat het bewegingen zijn die ze van nature niet doen), hij zegt niks over de muziek, ik heb hem wel gezegd dat hij ook zonder de beelden naar de muziek zou kunnen luisteren omdat een hekelpunt is dat er zogenaamd geen verhaal in zit.
Van hem had ik juist hoge verwachtingen omdat een heel goed oor, brede kennis van muziek, en niet bang zijn ongezouten mening te geven. Maar die ging nu dus over de sport.... :+

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:53

Ik zou hem toch even wat beelden van paarden in vrijheid geven. Ik merk de laatste tijd veel vaker dat niet paardenmensen dat denken. Iets wat absoluut uit de wereld geholpen moet worden!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:49

Haha schoenmaker blijf bij je leest?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:00

Tja, ik kon zo snel geen beelden vinden die het tegendeel bewezen en heb heel kort en bondig gereageerd met:
Sorry (naam), maar deze bewegingen worden wel degelijk in de natuur gedaan, ze leren niets aan dat ze niet van nature al doen. Daarbij is juist dressuur ontwikkeld voor het welzijn van het paard (hij zei nl dat het wel schadelijk moet zijn). En paarden vinden over het algemeen samenwerken met mensen best fijn, sommigen kunnen zich enorm uitsloven voor je, net als honden. Ik heb in Engeland, toen ik daar werkte in 1979, een Arabische hengst gezien die ze los lieten om zijn gangen te laten zien en die zweefde gewoon. Toen we begonnen te praten en niet meer zo op hem letten, ging hij grazen. Toen we weer onze aandacht op hem hadden, ging hij zich uitsloven.... Ik vond dat zo byzonder en heb het altijd onthouden.. Los daarvan zijn er zeker misstanden, maar dressuur op zich is niet tegennatuurlijk!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:07

Charlotte lijkt me een vlotte meid en ik denk dat de Nederlanders nu ook denken; hm, we zijn niet het enige land meer wat zo goed presteert in de paardensport.
Wat ik mooi vind aan deze kur is dat de ruiter mij helemaal niet stoort, alle aandacht is op het paard. Ik vind dat Charlotte het heel mooi en netjes heeft gedaan!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:14

Lusitana, klopt. Mijn Arabische ruin begint spontaan te piafferen als hij een ander paard ziet dat gewoon naar hem kijkt :+ Als hij dat onder het zadel nu ook zou doen... :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:34

De video is verwijderd, dus men kan ook verder niet meer reageren, kreeg nog wel een negatieve reactie, ook jammergenoeg van iemand waar ik hoge verwachtingen van had.
Citaat:
Muziek moet je buiten paarden houden. Wij mensen begrijpen al niets van muziek laat staan een paar mensen die op een rug van een dier leuk willen doen.

Ik heb gereageerd met
Citaat:
Jullie begrijpen duidelijk niets van paarden, maar het is jullie vergeven.

Ik ga daar geen discussie beginnen met leken, maar ik vind het jammer dat ik niet even een filmpje kan laten zien van een paard in het wild dat zich uitslooft met passage ofzo.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:51

Wat ontzettend uit de hoogte dat men geen muziek zou mogen gebruiken!!
Volgens mij is muziek door mensen, voor mensen om er van te genieten! Met of zonder paard .

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:22

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:26

Lusitana schreef:
De video is verwijderd, dus men kan ook verder niet meer reageren, kreeg nog wel een negatieve reactie, ook jammergenoeg van iemand waar ik hoge verwachtingen van had.
Citaat:
Muziek moet je buiten paarden houden. Wij mensen begrijpen al niets van muziek laat staan een paar mensen die op een rug van een dier leuk willen doen.

Ik heb gereageerd met
Citaat:
Jullie begrijpen duidelijk niets van paarden, maar het is jullie vergeven.

Ik ga daar geen discussie beginnen met leken, maar ik vind het jammer dat ik niet even een filmpje kan laten zien van een paard in het wild dat zich uitslooft met passage ofzo.

Wat een idioot :'). Net alsof mensen die genieten van dressuur het niet waardig zijn muziek te mogen gebruiken. Wie denkt die persoon wel dat ie is? Dat hij muziek niet begrijpt is zijn probleem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:26

_San87_ schreef:
Wat een idioot :'). Net alsof mensen die genieten van dressuur het niet waardig zijn muziek te mogen gebruiken. Wie denkt die persoon wel dat ie is? Dat hij muziek niet begrijpt is zijn probleem.

Het verbaasde me erg van hem, die uitspraak, omdat hij dus bv ook componeert, dirigent is geweest en les geeft (gaf?) in muziek... Hij is ook redelijk bekend in het TV circuit en speelde bv op het vrijgezellenfeestje van Willem Alexander en Maxima.

Wellicht een frustratie... of het is hem in de bol geslagen.

En hij heeft de video dus niet eens gezien of gehoord he, dat vind ik dus nog het ergste.

Je zal hem als leraar hebben, dan zakt de moed he toch in de schoenen nog voordat je een noot gespeeld hebt?

Ik mag hopen dat hij irl milder is.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:49

Als je helemaal niks met paarden en paardensport heb, kan ik zo'n reactie enigszins nog wel begrijpen maar vraag deze persoon eens dan een kür op de schaats te beoordelen op precies hetzelfde wat je hem nu gevraagd heb te doen bij de paardensport. Daar zitten naar mijn idee best veel overeenkomsten in.