Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:40

Er zit inderdaad een kern van waarheid in.

Waarom mogen wij paarden wel met de zweep slaan en andere dieren niet? Ik word af en toe echt misselijk als ik om me heen kijk op wedstrijden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:00

Waratje schreef:
little_king schreef:
Maar het punt dat hij maakt dat er (een keer ) met die spoor geprikt wordt bij geen actie is natuurlijk wel waar.
Dat kunnen we niet ontkennen.

Er zijn genoeg ruiters die wel vaker met hun spoor prikken, erger nog, er zijn er genoeg die continu aan het prikken zijn. Opvallend genoeg zijn er weinig mensen die dat van zichzelf toegeven, mogelijk beseffen ze het niet eens, daarom zou het erg nuttig zijn als mensen wat vaker zorgen dat ze bij het rijden gefilmd worden en dat filmpje dan eens bespreken met hun lesgever.....

Of je gebruikt gewoon geen sporen als je het niet kan. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:14

Esmeej333, dan moet je eerst toegeven dat je het niet kan...... Iedereen is toch een topruiter? :P

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:21

Vind de column een makkelijke inkopper, een erg zwart/wit verhaal.

Mijn paarden staan 24/7 buiten met schuilstal, krijgen op tijd hun eten en drinken, komen met goed weer op de wei, en als ze ziek zijn krijgen ze alle zorg om zo snel mogelijk weer beter te worden. Daar tegenover staat dat ik af en toe op ze rij. Een paard weet niet dat het niet geschapen is om op te zitten (als dat al zo is), dus ziet alleen de uitdaging, en als werkwillig dier heeft hij er plezier aan. Dat zie ik aan zijn houding, maar ook omdat geen zweep of sporen een kolos van 600 kilo iets kan laten doen wat hij niet wil.

Zou ik hem de optie geven om hem los te laten op de Oostvaardersplassen, met een paar leeuwen om het zo natuurlijk mogelijk te laten. Oh ja, en af en toe schieten wij er ook een aantal voor ons vlees. Is door slechte weersomstandigheden geen gras meer beschikbaar, jammer dan, sterven ze de hongersdood. Droogte idem dito, en als ze ziek zijn hebben ze pech, moeten ze maar wachten tot ze dood gaan of opgevreten worden door een roofdier.

Ik denk dat de keuze voor mijn paard dan niet zo moeilijk is... ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:30

Citaat:
Een paard weet niet dat het niet geschapen is om op te zitten (als dat al zo is), dus ziet alleen de uitdaging, en als werkwillig dier heeft hij er plezier aan. Dat zie ik aan zijn houding, maar ook omdat geen zweep of sporen een kolos van 600 kilo iets kan laten doen wat hij niet wil.

Ik vind dat altijd zon geklets, iedereen die wel eens filmpjes op internet gekeken heeft, van misstanden in dressuur, bij de walking horses, op de draf/renbaan, weet dat je een paard wel degelijk onder dwang tot een hoop dingen kan brengen die het uit zichzelf echt niet zou doen. Een paard is merkwaardig vergevingsgezind en een van de redenen van het succes van dit dier in onze cultuur is waarschijnlijk zijn incasseringsvermogen.

In feite ligt onder iedere vorm van training een stukje dwang want er komt altijd een keer een moment dat je paard bedenkt dat een pol gras een wat grotere uitdaging is dan een pirouette. :Y)
Een gemene klets met een zweep is dan vaak een snelle remedie tegen dergelijk rebels gedachtengoed.

Alleen strikt positieve beloningssystemen vallen hierbuiten, omdat daar altijd de keuze van het dier bepaalt.

Verder denk ik niet dat paarden in termen van 'uitdagingen' denken. Meer in, hm, het lijkt ongevaarlijk dus geen energie in steken om het te vermijden.

Ayasha
Blogger

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:33

Ik denk, als je dat denkt, dat je gewoon nog niet genoeg paarden tegen gekomen bent. :)
Ik heb er eentje op weide staan, die mogen ze komen dwingen. :) 'k bel de ziekenwagen wel alvast. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:37

De meeste paarden kan je wel breken hoor. Niet dat ik dat als hobbymatige activiteit aan wil moedigen. ;)

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:46

xxCYNNxx schreef:
petraaken schreef:
honden zijn ook niet gemaakt om een mens te verdedigen, mensen of drugs of weet ik veel wat op te sporen. Ook niet om opgeleid te worden als hulphond. Beetje erg kort door de bocht van die columnist.

Dit is precies wat ik ook al dacht. Meneer is neem ik aan ook veganist, want koeien, varkens en paarden hebben zich ook niet vrijwillig opgegeven om tot biefstuk/karbonaadje/schoen/jas of tas te worden verwerkt.
Met andere woorden; wel heel erg kort door de bocht dit stuk. Tuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar dan moet je ook consequent zijn in je betoog en voor alle dieren in gevangenschap opkomen. Dus ook katten, honden etc..

Waarom zou deze man veganist moeten zijn? Bij geschiedenis is mij geleerd dat leer en vlees eten al vanaf de pre-historie voorkomt.. Dat wij mensen dieren eten, en vervolgens hun huis gebruiken, is hetzelfde dat een leeuw een zebra vangt en op eet..
Dat honden niet gemaakt zijn voor opsporingswerk of als hulphond, ben ik het mee eens. Al moet ik er wel bij zeggen dat die honden volgens mij vele malen beter behandeld worden dan de gemiddelde 'huishond'.

Esmeralda schreef:
Laten we niet vergeten, dat ooit heel lang geleden Maagd Maria op een ezel zat, toen ze hoog zwanger was van onze "Heer". Dus God had zeker de bedoeling om dieren "nuttig" te laten zijn voor ons mensen. En waren het niet de ossen die hem warm hielden met hun adem.
Kort gezegd, dieren horen bij ons leven. Ze hebben zelf geen "eigen" leven i.v.m. dat er geen natuur of wat dan ook voor ze. Er zijn diersoorten die nooit in de natuur hebben geleefd.
Kortom, komkommertijd voor meneer de schrijven!!

Los van het al dan niet geloven in het bijbelverhaal.
Er is een verschil tussen nuttig en de manier waarop paarden gebruikt worden in de sport.
Spinnen zijn ook nuttig voor veel mensen, waarom? Omdat in hun web ook veel muggen gevangen worden. Olifanten zijn waarschijnlijk ook maar wat blij met de vogels die de unsectjes van hun huid af eten.

Ik vind dat hij best een punt heeft met zijn verhaal. Ik heb zelf ook een paard, hij krijgt zijn beweging, maar ik heb er wegens tijdgebrek al heel lang niet meer op gereden. Hij staat dagelijks op de wei en wordt zo af en toe gelongeerd. Ik heb totaal niet het idee dat hij iets mist. Hij oogt nu gelukkiger dan toen hij een flink aantal jaren geleden 4-5 keer per week gereden werd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:48

randalinpony schreef:
De meeste paarden kan je wel breken hoor. Niet dat ik dat als hobbymatige activiteit aan wil moedigen. ;)

_O- Ik wil ook liever niemand aanmoedigen om daadwerkelijk een poging te wagen met mijn dame want daarvoor zie ik haar veel te graag.. Maar ik ben wel vrij zeker dat ze die niet breken eigenlijk.. :)
Nu, zolang niemand het probeert kan ik dat niet met 100% zekerheid zeggen en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om het te proberen (ben nog niet levensmoe en ik vind haar leuk zo)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:01

Tulandro schreef:
Er zit inderdaad een kern van waarheid in.

Waarom mogen wij paarden wel met de zweep slaan en andere dieren niet? Ik word af en toe echt misselijk als ik om me heen kijk op wedstrijden.

Ik denk niet dat iemand hier het hard slaan van een paard met een zweep goedkeurt. Soms kan een zweepje echter nuttig zijn om een tikje te geven om de aandacht er even bij te houden... Een hond geef ik ook een (lichte) por in de zij als ie teveel gaat focussen op bijv een andere hond. Mijn vriend geef ik een tik tegen zijn achterhoofd als hij in trance naar Diablo 3 zit te staren en mij niet hoort :')
Het hoeft allemaal niet zo erg, en elk hulpmiddel kan misbruikt worden.... Wil niet zeggen dat het per definitie slecht is.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:16

Tja, er zit wel een kern van waarheid in inderdaad, zoals meerdere mensen hier al zeiden. Zo'n zin als: 'hij kan terugkijken op een glansrijke carrière', ja, dat is nogal vanuit de mens gezien... Een paard kijkt niet terug op zijn carrière... Een paard is gewoon paard en is 'blij' als hij eten en vriendjes heeft, dat hij ook wat moet rondhobbelen met iemand op zijn rug hoeft niet vervelend te zijn en een band opbouwen met een paard kan ook prima, maar het blijft een dier. Wij mensen bedenken dat we graag willen paardrijden. Een paard heeft daar niet voor gekozen, dus is het belangrijk dat wij als mens onze uiterste best doen om het dier een goed leven te bezorgen.

Voor iedereen kan 'goed' natuurlijk weer wat anders betekenen, weer iets waar je eindeloos over kan discussiëren. :P

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:17

prulletje schreef:
Wat grappig dat veel mensen hier zo'n aanstoot aan nemen. Voor mij zegt dit stukje precies wat ik me vaak afvraag. Ik vind het heerlijk om met paarden bezig te zijn, maar zijn zij niet beter af in het wild, waar ze hun eigen leven kunnen bepalen? Dit vind ik trouwens voor dressuur net zo goed gelden als voor nh, recreatief rijden etc. Alles is een door mensen opgelegde omgang met paarden. Hoe vaak zeggen jullie allemaal wel niet dat eens paard niet mag blijven staan grazen maar mee moet lopen? Bepalen jullie de richting waarin gereden wordt of het paard? Een machtig en sterk dier dat een halster om krijgt en aan zijn hoofd meegetrokken wordt, is er iets vernederender dan dat? Dat er op gezeten wordt, vaak nog met bit ook, en als het paard niet wil stoppen wordt het in zijn mond getrokken en gestraft. Zoals ik al zei, ik rij ook paard en ik probeer mijn geweten te sussen met de gedachte dat deze doorgefokte paarden het toch niet meer zouden redden in het wild, en door zo natuurlijk en vrij mogelijk met paarden om te gaans. Maar het blijft achter in mijn hoofd zingen en ik moet dus best grinniken om deze column. Fijn dat iemand eens de 'andere waarheid' zegt.

Hier ben ik het ook wel mee eens hoor; tuurlijk is het dubbel. Ik vind alleen het moment waarop hij het doet gewoon ongepast en de aanleiding; omdat hij de inleiding begint met de dood van Bonfire en vloeiend over gaat in dat gedeelte. Komt op mij een beetje over alsof hij een sneer richting Anky wilgeven, zo van; joh stel je niet aan mens, doe nu niet net alsof je zo'n grote paardenliefhebster bent, want 'en dan de rest van het stuk'.
Had dan dit stuk geschreven direct na de olympische spelen bv (of een ander groot toernooi waar we succesvol waren) dan blijft het ook veel algemener en in mijn ogen ook oprechter.

Door het stuk met Bonfire te beginnen ben je gewoon respectloos ten overstaande van het verdriet van de eigenaar. Want geloof me; die heeft echt wel verdriet dat dr paard gestorven is. Zouden wij allemaal hier zijn. Zou iemand van ons het dan waarderen dat iemand zo'n stukje schrijft en met de dood van je paard begint?

Paardenmensen mogen dan anders zijn dan niet paardenmensen en vaak hard overkomen; ook zij hebben verdriet als een paard die zij jaren en jaren hebben gehad komt te overlijden. Dat het dan om een dier gaat en niet een mens doet niets aan dat verdriet af.

En dat is dan ook eigenlijk het enige waar ik over val; de aanleiding die de schrijver heeft gekozen om dit stuk te schrijven.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:21

randalinpony schreef:
Citaat:
Een paard weet niet dat het niet geschapen is om op te zitten (als dat al zo is), dus ziet alleen de uitdaging, en als werkwillig dier heeft hij er plezier aan. Dat zie ik aan zijn houding, maar ook omdat geen zweep of sporen een kolos van 600 kilo iets kan laten doen wat hij niet wil.

Ik vind dat altijd zon geklets, iedereen die wel eens filmpjes op internet gekeken heeft, van misstanden in dressuur, bij de walking horses, op de draf/renbaan, weet dat je een paard wel degelijk onder dwang tot een hoop dingen kan brengen die het uit zichzelf echt niet zou doen. Een paard is merkwaardig vergevingsgezind en een van de redenen van het succes van dit dier in onze cultuur is waarschijnlijk zijn incasseringsvermogen.

Helemaal mee eens, en de zogenaamde "niet te breken" paarden eindigen meestal gewoon bij de slacht als zijnde "gevaarlijk". ;( Gelukkig gaan de meeste mensen (hoop ik dan toch echt) op een vriendelijkere manier met hun paarden/dieren om, maar soms zie ik idd filmpjes langskomen waar ik echt van walg.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:22

Waratje schreef:
little_king schreef:
Maar het punt dat hij maakt dat er (een keer ) met die spoor geprikt wordt bij geen actie is natuurlijk wel waar.
Dat kunnen we niet ontkennen.

Er zijn genoeg ruiters die wel vaker met hun spoor prikken, erger nog, er zijn er genoeg die continu aan het prikken zijn. Opvallend genoeg zijn er weinig mensen die dat van zichzelf toegeven, mogelijk beseffen ze het niet eens, daarom zou het erg nuttig zijn als mensen wat vaker zorgen dat ze bij het rijden gefilmd worden en dat filmpje dan eens bespreken met hun lesgever.....

Eens, maar ik dacht laat ik het al zo voorzichtig mogelijk brengen, dan past zeker weten iedereen al in het plaatje. :+

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:30

O jeetje, de fantastische columnist van het artikeltje Tim Ribberink, moet even schoppen. :r . Nee, meneer dat vergeet ik nooit meer, schoppen is uw beroep.
Na vijf jaar paard rijden en eraf gevallen of zo?

In ieder geval heeft hij er wel voor gezorgd dat hier 11 pagina's lang het hele paardrijdende bokt publiek de gordijnen in is geklommen en zich teruggetrokken heeft in de defensieve. :D

OK. Ik ga mijn arme paard, dat veel te vroeg van het land is gehaald eens verschrikkelijk pesten en hem "dwingen" toe te laten een halster te accepteren. Meneer krijgt nu een uitgebreide poetsbeurt om de modder er af te borstelen omdat zo de osteopaat komt voor een check up.
Dat moet hij ook gedwongen over zich heen laten gaan.

Overigens staat hij gewoon los, zonder halster en vastgeknoopt touw :P

Veel plezier nog met dit topic.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:31

Magrathea schreef:
Soms kan een zweepje echter nuttig zijn om een tikje te geven om de aandacht er even bij te houden... Een hond geef ik ook een (lichte) por in de zij als ie teveel gaat focussen op bijv een andere hond. Mijn vriend geef ik een tik tegen zijn achterhoofd als hij in trance naar Diablo 3 zit te staren en mij niet hoort :')
Het hoeft allemaal niet zo erg, en elk hulpmiddel kan misbruikt worden.... Wil niet zeggen dat het per definitie slecht is.

Imo is dit ook de bedoeling van een zweepje of sporen, even een klein tikje om de aandacht er bij te houden als stemhulpen niet genoeg zijn. Nou reed ik zelf nooit met sporen, omdat ik vond dat mijn benen niet stil genoeg lagen, maar reed wel altijd met een dressuurzweepje. Slaan doe ik er niet mee, tenzij misschien in noodsituaties waarbij je geen andere opties meer hebt en je echt tot je pony moet doordringen voor zijn/haar veiligheid of de veiligheid van anderen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:43

randalinpony schreef:
Citaat:

In feite ligt onder iedere vorm van training een stukje dwang want er komt altijd een keer een moment dat je paard bedenkt dat een pol gras een wat grotere uitdaging is dan een pirouette. :Y)
Een gemene klets met een zweep is dan vaak een snelle remedie tegen dergelijk rebels gedachtengoed.

Alleen strikt positieve beloningssystemen vallen hierbuiten, omdat daar altijd de keuze van het dier bepaalt.

Verder denk ik niet dat paarden in termen van 'uitdagingen' denken. Meer in, hm, het lijkt ongevaarlijk dus geen energie in steken om het te vermijden.

Tja, daar noem je me ook nogal wat op. Ik ga uit van het omgaan met paarden op een paardvriendelijke manier, niet allerlei excessen van het internet want dan heeft de columnist gelijk, dat heeft weinig met dierenliefde te maken.
Mijn jonge paard is niet zadelmak gemaakt met zweep of sporen, alleen met veel geduld en inderdaad de positieve beloning. En ja, ik denk dat hij ook met plezier rijdt, zeker niet met tegenzin.

Kun je over discussieren, maar ja, mijn hond blijft ook kwispelen als ik 30 keer een balletje weg gooi. Hij blijft het leuk vinden om het terug te halen, terwijl het toch ook geconditioneerd gedrag is. Maar het is hem op een positieve manier aangeleerd, dus hij vindt het geweldig om hem terug te halen.
Denk dat het met een paard ook zo werkt. Je leert hem iets op een positieve manier, dus hij zal ook op die manier ermee omgaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:44

En die man ligt weer in een deuk...want daar maakt hij zijn columns voor.Om te provoceren.
En dat lukt hem aardig :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:02

Pinto ik haakte specifiek in op jouw bewering dat je een paard van 600 kg niet met geweld kan laten doen wat je wil.
De hele geschiedenis van omgaan met het paard bewijst echter dat dat prima kan, en heel lang (en in bepaalde kringen nu nog) zelfs de norm is.

Dat het niet jouw norm is daar ben ik blij om, zelf probeer ik het ook leuk te houden.

De realiteit in een heel deel van de paardenwereld is alleen wel dat mensen, vaak ook nog gedachteloos, dieren dwingen, ter meerdere glorie van zichzelf of om de poen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:08

petraaken schreef:
honden zijn ook niet gemaakt om een mens te verdedigen, mensen of drugs of weet ik veel wat op te sporen. Ook niet om opgeleid te worden als hulphond. Beetje erg kort door de bocht van die columnist.

Helemaal mee eens!

Natuurlijk zit er een kern van waarheid in maar ik geloof niet dat mijn paard enkel blij is om mij te zien omdat ze in 'gevangenschap' staat. Wat ik met haar heb aan een band heb ik nog met geen enkel ander paard gehad. Ze wilt altijd voor me werken en is altijd blij om me te zien. 1 keer dat ze ziek was (slokdarm verstopt) mocht ik absoluut niet bij haar stal weg. Ik moest voor haar staldeur zitten en bij haar blijven, deed ik dit niet werd ze onrustig en stond ze me te zoeken. Het is absoluut niet leuk om mee te maken maar laat je wel inzien hoeveel je van elkaar houd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:17

geerke schreef:
En die man ligt weer in een deuk...want daar maakt hij zijn columns voor.Om te provoceren.
En dat lukt hem aardig :+

Als ie graag dom en respectloos genoemd wordt zegt dat ook wel weer wat natuurlijk. :+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:21

Hij heeft deels wel gelijk. Paarden zijn er niet op gebouwd om bereden te worden. Een gedresseerde tijger in een circus voert kunstjes uit, maar paardrijden zie ik als een vriendschap. Sporen en zweep worden (bij goed gebruik) niet gebruikt om een paard klein te krijgen, maar voor de finesse.
En ik kijk ook niet graag naar GP dressuurwedstrijden om eerlijk te zijn. Het ijzerwerk wat daarin voorbij komt vind ik niet om over naar huis te schrijven.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:32

Het verbaast mij wel hoeveel bokkers rijden eigenlijk zielig vinden...

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:34

Ik snap de gedachte op zich wel hoor, maar de manier waarop hij redeneert is ronduit idioot.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:57

Hij heeft grotendeels gelijk (niet met alles) al hoor je werkhonden dan toch ook te noemen bijvoorbeeld.