Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Waratje schreef:little_king schreef:Maar het punt dat hij maakt dat er (een keer ) met die spoor geprikt wordt bij geen actie is natuurlijk wel waar.
Dat kunnen we niet ontkennen.
Er zijn genoeg ruiters die wel vaker met hun spoor prikken, erger nog, er zijn er genoeg die continu aan het prikken zijn. Opvallend genoeg zijn er weinig mensen die dat van zichzelf toegeven, mogelijk beseffen ze het niet eens, daarom zou het erg nuttig zijn als mensen wat vaker zorgen dat ze bij het rijden gefilmd worden en dat filmpje dan eens bespreken met hun lesgever.....
Citaat:Een paard weet niet dat het niet geschapen is om op te zitten (als dat al zo is), dus ziet alleen de uitdaging, en als werkwillig dier heeft hij er plezier aan. Dat zie ik aan zijn houding, maar ook omdat geen zweep of sporen een kolos van 600 kilo iets kan laten doen wat hij niet wil.
'k bel de ziekenwagen wel alvast.
xxCYNNxx schreef:petraaken schreef:honden zijn ook niet gemaakt om een mens te verdedigen, mensen of drugs of weet ik veel wat op te sporen. Ook niet om opgeleid te worden als hulphond. Beetje erg kort door de bocht van die columnist.
Dit is precies wat ik ook al dacht. Meneer is neem ik aan ook veganist, want koeien, varkens en paarden hebben zich ook niet vrijwillig opgegeven om tot biefstuk/karbonaadje/schoen/jas of tas te worden verwerkt.
Met andere woorden; wel heel erg kort door de bocht dit stuk. Tuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar dan moet je ook consequent zijn in je betoog en voor alle dieren in gevangenschap opkomen. Dus ook katten, honden etc..
Esmeralda schreef:Laten we niet vergeten, dat ooit heel lang geleden Maagd Maria op een ezel zat, toen ze hoog zwanger was van onze "Heer". Dus God had zeker de bedoeling om dieren "nuttig" te laten zijn voor ons mensen. En waren het niet de ossen die hem warm hielden met hun adem.
Kort gezegd, dieren horen bij ons leven. Ze hebben zelf geen "eigen" leven i.v.m. dat er geen natuur of wat dan ook voor ze. Er zijn diersoorten die nooit in de natuur hebben geleefd.
Kortom, komkommertijd voor meneer de schrijven!!
randalinpony schreef:De meeste paarden kan je wel breken hoor. Niet dat ik dat als hobbymatige activiteit aan wil moedigen.
Ik wil ook liever niemand aanmoedigen om daadwerkelijk een poging te wagen met mijn dame want daarvoor zie ik haar veel te graag.. Maar ik ben wel vrij zeker dat ze die niet breken eigenlijk.. 
Tulandro schreef:Er zit inderdaad een kern van waarheid in.
Waarom mogen wij paarden wel met de zweep slaan en andere dieren niet? Ik word af en toe echt misselijk als ik om me heen kijk op wedstrijden.
prulletje schreef:Wat grappig dat veel mensen hier zo'n aanstoot aan nemen. Voor mij zegt dit stukje precies wat ik me vaak afvraag. Ik vind het heerlijk om met paarden bezig te zijn, maar zijn zij niet beter af in het wild, waar ze hun eigen leven kunnen bepalen? Dit vind ik trouwens voor dressuur net zo goed gelden als voor nh, recreatief rijden etc. Alles is een door mensen opgelegde omgang met paarden. Hoe vaak zeggen jullie allemaal wel niet dat eens paard niet mag blijven staan grazen maar mee moet lopen? Bepalen jullie de richting waarin gereden wordt of het paard? Een machtig en sterk dier dat een halster om krijgt en aan zijn hoofd meegetrokken wordt, is er iets vernederender dan dat? Dat er op gezeten wordt, vaak nog met bit ook, en als het paard niet wil stoppen wordt het in zijn mond getrokken en gestraft. Zoals ik al zei, ik rij ook paard en ik probeer mijn geweten te sussen met de gedachte dat deze doorgefokte paarden het toch niet meer zouden redden in het wild, en door zo natuurlijk en vrij mogelijk met paarden om te gaans. Maar het blijft achter in mijn hoofd zingen en ik moet dus best grinniken om deze column. Fijn dat iemand eens de 'andere waarheid' zegt.
randalinpony schreef:Citaat:Een paard weet niet dat het niet geschapen is om op te zitten (als dat al zo is), dus ziet alleen de uitdaging, en als werkwillig dier heeft hij er plezier aan. Dat zie ik aan zijn houding, maar ook omdat geen zweep of sporen een kolos van 600 kilo iets kan laten doen wat hij niet wil.
Ik vind dat altijd zon geklets, iedereen die wel eens filmpjes op internet gekeken heeft, van misstanden in dressuur, bij de walking horses, op de draf/renbaan, weet dat je een paard wel degelijk onder dwang tot een hoop dingen kan brengen die het uit zichzelf echt niet zou doen. Een paard is merkwaardig vergevingsgezind en een van de redenen van het succes van dit dier in onze cultuur is waarschijnlijk zijn incasseringsvermogen.
Gelukkig gaan de meeste mensen (hoop ik dan toch echt) op een vriendelijkere manier met hun paarden/dieren om, maar soms zie ik idd filmpjes langskomen waar ik echt van walg. 
Waratje schreef:little_king schreef:Maar het punt dat hij maakt dat er (een keer ) met die spoor geprikt wordt bij geen actie is natuurlijk wel waar.
Dat kunnen we niet ontkennen.
Er zijn genoeg ruiters die wel vaker met hun spoor prikken, erger nog, er zijn er genoeg die continu aan het prikken zijn. Opvallend genoeg zijn er weinig mensen die dat van zichzelf toegeven, mogelijk beseffen ze het niet eens, daarom zou het erg nuttig zijn als mensen wat vaker zorgen dat ze bij het rijden gefilmd worden en dat filmpje dan eens bespreken met hun lesgever.....
. Nee, meneer dat vergeet ik nooit meer, schoppen is uw beroep.
Magrathea schreef:Soms kan een zweepje echter nuttig zijn om een tikje te geven om de aandacht er even bij te houden... Een hond geef ik ook een (lichte) por in de zij als ie teveel gaat focussen op bijv een andere hond. Mijn vriend geef ik een tik tegen zijn achterhoofd als hij in trance naar Diablo 3 zit te staren en mij niet hoort![]()
Het hoeft allemaal niet zo erg, en elk hulpmiddel kan misbruikt worden.... Wil niet zeggen dat het per definitie slecht is.
randalinpony schreef:Citaat:Een paard weet niet dat het niet geschapen is om op te zitten (als dat al zo is), dus ziet alleen de uitdaging, en als werkwillig dier heeft hij er plezier aan. Dat zie ik aan zijn houding, maar ook omdat geen zweep of sporen een kolos van 600 kilo iets kan laten doen wat hij niet wil.
Ik vind dat altijd zon geklets, iedereen die wel eens filmpjes op internet gekeken heeft, van misstanden in dressuur, bij de walking horses, op de draf/renbaan, weet dat je een paard wel degelijk onder dwang tot een hoop dingen kan brengen die het uit zichzelf echt niet zou doen. Een paard is merkwaardig vergevingsgezind en een van de redenen van het succes van dit dier in onze cultuur is waarschijnlijk zijn incasseringsvermogen.
In feite ligt onder iedere vorm van training een stukje dwang want er komt altijd een keer een moment dat je paard bedenkt dat een pol gras een wat grotere uitdaging is dan een pirouette.![]()
Een gemene klets met een zweep is dan vaak een snelle remedie tegen dergelijk rebels gedachtengoed.
Alleen strikt positieve beloningssystemen vallen hierbuiten, omdat daar altijd de keuze van het dier bepaalt.
Verder denk ik niet dat paarden in termen van 'uitdagingen' denken. Meer in, hm, het lijkt ongevaarlijk dus geen energie in steken om het te vermijden.
petraaken schreef:honden zijn ook niet gemaakt om een mens te verdedigen, mensen of drugs of weet ik veel wat op te sporen. Ook niet om opgeleid te worden als hulphond. Beetje erg kort door de bocht van die columnist.