Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:58

Ik wil dat geen trainingen noemen Ninx, meer de 'top' nadoen zonder na te denken en je paard kapot rijden.
Want het paard neemt een krulletje aan, loopt veel te diep door de manier waarop.... maar dat is ook wat je in de top ziet, dus wat is er fout aan? ;)

Ik gok zomaar dat dat de denkwijze van velen is.
Waarom je het anders zoveel voorbij ziet komen weet ik niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:00

listiglistje schreef:
unihorses schreef:
en gymnastiseren begint al op b niveau, dus lijkt me toch dat iedere ruiter daar over mee kan praten... muv de manege hobbelers

ja over b nivo t/m > basissport nivo kun je idd meepraten...maar daarna? ;)

Weet je wel hoe idioot dit klinkt? Als je het zelf niet hebt meegemaakt mag je er niet over meepraten.
Trek het eens naar een compleet ander gebied en je zal zelf merken hoe gek het klinkt. Ik heb nog nooit een beer getraind, dus ik mag geen mening hebben over de dansende beren?
Dus alles wat topruiters doen moet maar op een ja en amen onthaald worden, want he, zij rijden op dat niveau en wij niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:01

Heleennn schreef:
Nou Ninx je kan ook het slechte blijven zien in de paardensport/handel.

Ik vrees dat ik niet zo pessimistisch ben hoor.... ik schets wel een reëel beeld...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:04

Je mag er van mij gerust een mening over hebben, maar of deze mening gegrond is weet jij niet en ik ook niet...dus persoonlijk oordeel ik er niet over :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:07

Air schreef:
Ik wil dat geen trainingen noemen Ninx, meer de 'top' nadoen zonder na te denken en je paard kapot rijden.
Want het paard neemt een krulletje aan, loopt veel te diep door de manier waarop.... maar dat is ook wat je in de top ziet, dus wat is er fout aan? ;)

Vroeger werd het scholen van een paard toch gezien als bijna 'heilige' taak.
Je wierp je daar vol overgave op, en nam de tijd die het paard nodig had.
Een paard was natuurlijk ook kostbaar, waar het nu een wegwerp-artikel lijkt.

In de absolute top kun je het je niet veroorloven om een paard in de prak te rijden... dat is kapitaalvernietiging.
Toch zie je daar ook veel zaken die niet prettig zijn voor het oog, of: de gevoelige ziel.

Ik kan van de huidige dressuur niet erg genieten.... waar ik juist op archiefbeelden van de olympische spelen dingen terug zie die mij een fijner gevoel geven.
Het is allemaal 'extremer' geworden, en daarmee minder fraai en vriendelijk voor mijn gevoel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:07

Een mening is eigenlijk min of meer een oordeel. Ik vind de foto's absoluut niet prettig en zeer pijnlijk. Als ik ooit zo op een paard gekiekt word, dan stap ik af en ga ik schaken.

Dat is mijn mening en tegelijkertijd zit daar ook een oordeel in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:08

Gini schreef:
Een mening is eigenlijk min of meer een oordeel. Ik vind de foto's absoluut niet prettig en zeer pijnlijk. Als ik ooit zo op een paard gekiekt word, dan stap ik af en ga ik schaken.

Dat is mijn mening en tegelijkertijd zit daar ook een oordeel in.

Uiteindelijk is dat waar dit topic om draait, en dus weer terug bij het begin: ja, ik vind dit ook monsterlijk.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:09

Ninx schreef:
Air schreef:

In de absolute top kun je het je niet veroorloven om een paard in de prak te rijden... dat is kapitaalvernietiging.
Toch zie je daar ook veel zaken die niet prettig zijn voor het oog, of: de gevoelige ziel.

Ik kan van de huidige dressuur niet erg genieten.... waar ik juist op archiefbeelden van de olympische spelen dingen terug zie die mij een fijner gevoel geven.
Het is allemaal 'extremer' geworden, en daarmee minder fraai en vriendelijk voor mijn gevoel.

te duur... maar toch gebeurt het wel hoor... de paarden worden zo weer ingewisseld voor een ander. en wat gebeurt er nu met de oude topper van van gal? (die ook rollkur getraint wordt ...) dat is ook nogal kapitaal vernietiging...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:10

Ninx schreef:
Heleennn schreef:
Nou Ninx je kan ook het slechte blijven zien in de paardensport/handel.

Ik vrees dat ik niet zo pessimistisch ben hoor.... ik schets wel een reëel beeld...

Wel gek dat ik op (internationale) professionele stallen heb gewoon/gewerkt en daar nooit geen sprake was van "kapotte" paarden
en hier op Bokt lees ik niets anders als zadelleed, osteopathen, fysio's, tandartsen ed die de boel op moeten lappen :o

Dan vraag ik mij af, waar is het meeste leed? (dit nav mijn eigen constateringen, dus geen oordeel, maar gewoon een vraag)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:11

unihorses schreef:
Ninx schreef:
Air schreef:

te duur... maar toch gebeurt het wel hoor... de paarden worden zo weer ingewisseld voor een ander. en wat gebeurt er nu met de oude topper van van gal? (die ook rollkur getraint wordt ...) dat is ook nogal kapitaal vernietiging...

unihorses, kun je drie voorbeelden noemen van deze kapitaalvernietiging en paarden die worden ingewisseld? En kom met iets beters af dan Totilas. Ben benieuwd.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:15

chevax schreef:
unihorses, kun je drie voorbeelden noemen van deze kapitaalvernietiging en paarden die worden ingewisseld? En kom met iets beters af dan Totilas. Ben benieuwd.

jahoor, zal vanavond even zoeken :) kijken of ik van deze ruiters op de foto 3 voorbeelden kan vinden. van 1 ruiter heb ik al 1 ....

chevax

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:17

Ik vraag niet om foto's die je opzoekt, ik vraag om een onderbouwing van jouw stellige mening dat paarden worden ingewisseld. Je zet je stelling hier neer, dus neem ik aan dat je ook meteen de namen en voorbeelden kunt noemen zonder dit vanavond te moeten opzoeken?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:19

chevax schreef:
Ik vraag niet om foto's die je opzoekt, ik vraag om een onderbouwing van jouw stellige mening dat paarden worden ingewisseld. Je zet je stelling hier neer, dus neem ik aan dat je ook meteen de namen en voorbeelden kunt noemen zonder dit vanavond te moeten opzoeken?

ik ken niet iedere ruiter en ieder naam van het paard uit me duimpje... maar ja, ik heb deze namen al gelezen. heb alleen geen fotogravisch geheugen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:21

chevax schreef:

Als je het al uit moet gaan zoeken :')

Topruiters zijn echt zuinig op hun paarden hoor :j GP paarden presteren niet voor niets allemaal op hogere leeftijd! Die zijn echt niet stuk gereden....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:26

Diegenen die het niet aankunnen zijn onderweg via via wel aan de basissportruiter verkocht.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:27

Neem jij jezelf serieus met deze uitspraak listiglistje? Dan wissel je uberhaupt wel snel van mening. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:27

listiglistje schreef:
Dan vraag ik mij af, waar is het meeste leed? (dit nav mijn eigen constateringen, dus geen oordeel, maar gewoon een vraag)

Daar lopen ten eerste betere ruiters rond.... 'dat is het positieve deel'.

Aan werkweigering wordt niet gedaan op dergelijke plekken. De zaken die een particuliere eigenaar wellicht wel oppikt, worden er op dergelijke stallen met hardere hand uit gereden.
Veelal is alles voor de verkoop, dus god knows hoe het een dergelijk paard zal vergaan.

Dat je hier zoveel leest over zadelleed, osteo's, etc... ligt deels in het 'niet willen besparen op goede zorg', deels in 'niet kundige ruiters', deels in 'slecht gefokte paarden met een moeilijk exterieur die zich lastiger lenen voor werk onder het zadel', en tot slot 'overbezorgdheid'.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:29

Niet ieder paard heeft het talent en de mentaliteit voor topsport, lijkt mij niet meer dan logisch dat daar een andere bestemming voor wordt gezocht....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:31

unihorses schreef:

Nou dat weet ik dan toevallig weer..... Die gaat "stuk" aan de dekdienst. Heeft niks met de rollkur training te maken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:39

Air schreef:
Neem jij jezelf serieus met deze uitspraak listiglistje? Dan wissel je uberhaupt wel snel van mening. :+

Welke uitspraak? Alles wat ik hier neerzet sta ik achter en is mijn eigen mening/ervaring :)

Ik vind gewoon dat er vaak ten onrechte met modder gegooid wordt richting de topruiters, alles is fout en slecht daar....

Maar ja hoge bomen vangen veel wind...

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:43

Even over dat bitloos is niet professioneel...
Ik wil niet veel zeggen maar als je een topruiter op een paard zet zonder bit kan het zijn dat ze het niet voor elkaar krijgen om het paard goed te laten lopen. Met bit is het veel makkelijker, kan je je paard meer pijn doen lekker even trekken aan die mond.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:44

Fry schreef:
Ik wil niet veel zeggen maar als je een topruiter op een paard zet zonder bit, dat ze het niet voor elkaar krijgen om het paard goed te laten lopen. Met bit is het veel makkelijker, kan je je paard meer pijn doen lekker even trekken aan die mond.

_O- :') spreekt de sieliguhhh penny...

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:46

listiglistje schreef:
Fry schreef:
Ik wil niet veel zeggen maar als je een topruiter op een paard zet zonder bit, dat ze het niet voor elkaar krijgen om het paard goed te laten lopen. Met bit is het veel makkelijker, kan je je paard meer pijn doen lekker even trekken aan die mond.

_O- :') spreekt de sieliguhhh penny...

Wat?!
Ik zeg niet dat ik bitloos rij?
Al heb ik het wel geprobeerd, en uit ervaring kan ik zeggen dat dat moeilijker is.
Echt triest dat dit weer met penny word betiteld.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:49

Fry schreef:
Ik wil niet veel zeggen maar als je een topruiter op een paard zet zonder bit kan het zijn dat ze het niet voor elkaar krijgen om het paard goed te laten lopen. Met bit is het veel makkelijker, kan je je paard meer pijn doen lekker even trekken aan die mond.

HA HA HA. Je weet toch dat er bitloze optomingen zijn waarmee je het neusbeen van je paard kan breken? :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:49

Bitloos is voor de topruiters niet moeilijk hoor :D