Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bethje31 schreef:De paarden reageren niet erg wild...ok ze staan inderdaad achter een flink hek. Als dat niet zo was geweest waren ze ervandoor gegaan.
Stel je hebt een groep met beginners, op buitenrit of in de bak. Die kunnen hun paarden dan echt niet houden als er zo'n ding overvliegt met alle mogelijke ongelukken van dien.
Persoonlijk begrijp ik niet het nut van het oefenen met zo'n ding waarom nou precies daar....ga lekker oefenen op de maasvlakte, of in de biesbosch, boven zee...niet in al te dicht bewoonde gebieden. Gebieden met veel mensen en vee, daar kunnen ze best wat hoger overheen vliegen.
Paarden kunnen aan veel wennen, ik rijd zelf in de stad dus ik weet dat dat waar is, maar sommige dingen blijven na honderd keer nog steeds moeilijk....zoals kitesurfers...zoals luchtbalonnen zoals iemand hier zei...zoals laagvliegende helikopters.....Zeker als een helikopter niet elk uur langskomt....maar eens in de zoveel tijd..
Ook nog iets...er is geen sprake van een noodsituatie zoals bijvoorbeeld met een traumahelikopter...begrijp niet dat ze bewust het risico nemen als er niet persé nodig is...de piloten van de helikopters..
19marjo90 schreef:Een traumaheli is toch ook een heli? Denk niet dat ze daarom minder geluid maken...
Zoals hierboven ook gezegd: de gemeente heeft dit goedgekeurd, dus dit gebied is gekozen.
Zorgstal of niet, heli of niet, paarden kunnen overal van schrikken. Stel dat er een keer iets omvalt en een paard schrikt en loopt hierbij een zorgmedewerker omver... Kan ook gebeuren. Paarden schrikken nu eenmaal wel eens.
Caira schreef:joh als ze 2x overgevlogen zijn dan zijn de paarden er ook wel klaar mee
[ Afbeelding ] We konden zwaaien naar de piloot en die zwaaide geregeld terug. Ze gingen RECHT over het weiland met grote waterzakken eronder.
anneliesdj schreef:19marjo90 schreef:Een traumaheli is toch ook een heli? Denk niet dat ze daarom minder geluid maken...
Zoals hierboven ook gezegd: de gemeente heeft dit goedgekeurd, dus dit gebied is gekozen.
Zorgstal of niet, heli of niet, paarden kunnen overal van schrikken. Stel dat er een keer iets omvalt en een paard schrikt en loopt hierbij een zorgmedewerker omver... Kan ook gebeuren. Paarden schrikken nu eenmaal wel eens.
True.
Traumaheli vind ik geen vergelijking omdat dat een kwestie van leven of dood is, sneu als mijn paard dan in de sloot springt en zijn been breekt maar op dat moment vind ik de buurman wel belangrijker
Caira; volgens mij vliegen ze op het filmpje een stuk lager dan op jouw foto.
Babootje schreef:miesie schreef:Hihi, ik denk dat de meeste opwinding plaats vindt in dit topic...
Niet alle paarden reageren erop idd.. Die van mij staat zelfs stil (staat links achterin op het filmpje, met een blauwe deken).
Het gaat hier overigens niet om een manege, maar een zorgstal waar elke dag mensen werken met een beperking. De vrouw die gewond is geraakt is ook iemand die vanuit de zorgstal werkt.
Voor hen is het soms net iets lastiger om op zulke situaties te reageren.
Ik vond de reactie van de paarden ook niet echt schokkend. Maar met dit verhaal erbij (waarbij de werknemers een beperking hebben) vind ik toch dat er rekening mee gehouden moet worden.
19marjo90 schreef:Een traumaheli is toch ook een heli? Denk niet dat ze daarom minder geluid maken...
anneliesdj schreef:Is het van tevoren bekend gemaakt wanneer en waar ze gaan vliegen? Dus met data erbij?
Dan moeten ze idd niet piepen, vind ik een heel ander verhaal.
Maar ik had begrepen dat in het hele gebied gewoon gevlogen mag worden en dan weet je dus nooit wanneer er wat over komt denderen, kan maarzo 3 maanden niets zijn en ineens 4 op een dag.
magda_90 schreef:Voila, het was ruim op tijd gemeld: http://www.defensie.nl/actueel/vliegbewegingen. Hier in het noorden wordt het zelfs nog in de Huis aan Huis gezet (volgens mij doet iedere gemeente dat trouwens). Je weet dat je in een oefengebied woont, dus een beetje up to date blijven is geen slechte zaak.
[edit] Regelrechte link: http://www.defensie.nl/_system/handlers ... 202687.pdf.
MirK schreef:19marjo90 schreef:Een traumaheli is toch ook een heli? Denk niet dat ze daarom minder geluid maken...
De gemeente maakt juist allerlei bezwaar tegen deze acties, dus dat klopt niet helemaal.
Daarbij maakt een trauma-heli wel degelijk een heel ander geluid dan een Apache....
De stal ligt aan een dijk waar volgens mij wel 4 stallingen aan gelegen zijn, ik mag hopen dat de mensen in een helikopter ook enige kennis van zaken hebben (na alle klachten uit het verleden door het hele land) en proberen dit soort situaties te vermijden.
Alles wordt volgebouwd en leven en laten leven, maar op het moment dat jouw paard in de draad beland door zulke situaties en jij de DA rekening gepresenteerd krijgt sta je ook niet te juichen voor het landsbelang.
Gelukkig valt de schade en oproer hier mee, maar ik denk dat het zeker geen kwaad kan als de discussie levend blijft, en dan niet zozeer op bokt, maar bij de mensen om wie het hier daadwerkelijk gaat.
Sababber schreef:@Gini, wie zegt dat de manege er niet eerder was dan dat het laagvlieggebied was. Of mag niemand in zo'n gebied mogelijkheid hebben om te leren paardrijden in dat gebied omdat de kans bestaat dat er een vliegtuig over komt?
Barcelano schreef:MirK schreef:
De gemeente maakt juist allerlei bezwaar tegen deze acties, dus dat klopt niet helemaal.
Daarbij maakt een trauma-heli wel degelijk een heel ander geluid dan een Apache....
De stal ligt aan een dijk waar volgens mij wel 4 stallingen aan gelegen zijn, ik mag hopen dat de mensen in een helikopter ook enige kennis van zaken hebben (na alle klachten uit het verleden door het hele land) en proberen dit soort situaties te vermijden.
Alles wordt volgebouwd en leven en laten leven, maar op het moment dat jouw paard in de draad beland door zulke situaties en jij de DA rekening gepresenteerd krijgt sta je ook niet te juichen voor het landsbelang.
Gelukkig valt de schade en oproer hier mee, maar ik denk dat het zeker geen kwaad kan als de discussie levend blijft, en dan niet zozeer op bokt, maar bij de mensen om wie het hier daadwerkelijk gaat.
En toch deelt iemand uit die gemeente vergunningen uit.....
Want het is een feit dat die een vergunning moeten geven![]()
En nu zijn het apache's maar de chinooks maken meer herrie
anneliesdj schreef:19marjo90 schreef:Een traumaheli is toch ook een heli? Denk niet dat ze daarom minder geluid maken...
True.
Traumaheli vind ik geen vergelijking omdat dat een kwestie van leven of dood is, sneu als mijn paard dan in de sloot springt en zijn been breekt maar op dat moment vind ik de buurman wel belangrijker
Caira; volgens mij vliegen ze op het filmpje een stuk lager dan op jouw foto.