Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:03

zimbabwe schreef:
Citaat:
Joyce B:Ik erger me kapot aan al die paarden met gebreken die verkocht moeten worden als zijnde `geschikt voor recreatie` Als of een recreatie ruiter niet liever een gezond paard heeft.

Helemaal gelijk: ook een recreatieruiter heeft niets aan een kreupel of ziek paard! Dan maar zelf houden of wegbrengen.

Klopt deze mensen moeten eens bewust gaan kijken en nadenken wat handig is in belang van het dier. Dus id OF aanhouden en dan geen ander paard meer. Of idd wegbrengen of bijna weggeven maar ja een ander zit niet op problemen te wachten vooral als er vele staan die wel gezond zijn.

chimello

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:41

Fokkers moeten ook minderen want ze zijn al snel geneigd ze gewoon op te laden en af te danken bij de slacht als het niet verkocht wordt. Kijk, dan krijg je zo'n probleem niet opgelost. Maar ja, we kunnen niet iedere fokker vragen dier vriendelijk te zijn, helaas zijn er teveel mensen nog alleen op geld uit en niet op het welzijn van hun dieren.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:53

Fokkers die sportpaarden fokken doen het echt wel bewust en gaan een veulen echt niet naar de slacht brengen, dan kunnen ze beter niets fokken. De 'onzinnige' pony's, die worden teveel gefokt, waarom zoveel Shetten fokken? Er zijn er al genoeg. Nederlands heeft over het algemeen ook veel meer shetlanders dan in de buurlanden. Ik denk dat het niet de echte fokkers zijn die een probleem 'veroorzaken' maar de particulieren die het zo leuk vinden om een veulentje te fokken, en het dan willen verkopen omdat ze er misschien rijk van zouden worden..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:08

suikermeisje schreef:
Fokkers die sportpaarden fokken doen het echt wel bewust en gaan een veulen echt niet naar de slacht brengen, dan kunnen ze beter niets fokken. De 'onzinnige' pony's, die worden teveel gefokt, waarom zoveel Shetten fokken? Er zijn er al genoeg. Nederlands heeft over het algemeen ook veel meer shetlanders dan in de buurlanden. Ik denk dat het niet de echte fokkers zijn die een probleem 'veroorzaken' maar de particulieren die het zo leuk vinden om een veulentje te fokken, en het dan willen verkopen omdat ze er misschien rijk van zouden worden..

Euh zou maar wakker worden want het gebeurt wel. Al is het in een ander land.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:22

Ja, maar van hobby fok van een enkel veulentje voor de lol is niet de reden van overschot. Het zijn de 'brood' fokkers die 20 merries vol hebben jaar na jaar en dan later wel zien wat er van komt. Dat gaat gewoon naar Italie ofzo. En dat soort fokkers kan dat dus echt niet schelen als de veulens naar de slacht gaan, ze verdienen er toch geld op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:45

al die 'enkele' veulentjes maken met z'n allen wel een overschot......

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:47

Nee hoor, zo word ik gewoon zelfvoorzienend ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:41

Yamcha schreef:
al die 'enkele' veulentjes maken met z'n allen wel een overschot......

Idd vaak omdat het papierloze combinaties zijn met vage kruisingen die gewoon vaak niet bij de serieuze persoon terecht komt die echt zijn hele leven ervoor wil zorgen.

Vaak zijn het ook nog mensen die afhankelijk zijn van stallingen enz dus niets van hun eigen hebben. Deze mensen zijn toch vaak sneller gedwongen te verkopen voordat ze echt klaar zijn voor de handel.

Handels paarden hebben vaak meer kans omdat ze en gezamenlijke de opfok in gaan (dus niet in de weg staan). Erna keurig zadelmak gemaakt worden voor de verkoop. Mochten er paarden bij zitten die echt niet gezond of veel minder zijn voor de handel verdwijnen ze idd via de achterdeur. De natuurlijk selectie is veel harder bij handelaren als bij particulieren die maar blijven sleutelen. Klinkt hard maar is wel zo.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:37

Als ik een beetje rondkijk op Bokt, kom ik toch regelmatig 'vage kruisingen' tegen met baasjes die stapelgek zijn met hun paardjes en er heel goed voor zorgen.
Heb er zelf ook drie (thuis!), waarvan twee zelf gefokt, en die hebben een leven als een luis op een zeer hoofd :D

Een stamboekpapier is voor een paard echt geen garantie op een lang, gelukkig en gezond leven. Wat was de gemiddelde leeftijd van een KWPN'er ook alweer? Rond de 7 of 8 jaar volgens mij ;)
Laatst bijgewerkt door Sammyoo op 31-10-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:38

En je punt is?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:39

Prisca schreef:
Idd vaak omdat het papierloze combinaties zijn met vage kruisingen die gewoon vaak niet bij de serieuze persoon terecht komt die echt zijn hele leven ervoor wil zorgen.

Vaak zijn het ook nog mensen die afhankelijk zijn van stallingen enz dus niets van hun eigen hebben. Deze mensen zijn toch vaak sneller gedwongen te verkopen voordat ze echt klaar zijn voor de handel.

Handels paarden hebben vaak meer kans omdat ze en gezamenlijke de opfok in gaan (dus niet in de weg staan). Erna keurig zadelmak gemaakt worden voor de verkoop. Mochten er paarden bij zitten die echt niet gezond of veel minder zijn voor de handel verdwijnen ze idd via de achterdeur. De natuurlijk selectie is veel harder bij handelaren als bij particulieren die maar blijven sleutelen. Klinkt hard maar is wel zo.

Dat deze redenatie niet op gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:42

Dus we moeten maar gewoon raak fokken, en allerlei rassen op elkaar zetten?

Dat zal wel helpen denk ik ja :+ denk wel dat je vééél eerder een Fjord x Fries verkocht krijgt zonder papieren dan een raspaardje met een goede stamboom :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:51

Kijk eens in mijn profiel naar mijn kruisingen!!!

Nummer 1 heeft een een periode Deurne gedaan, is M dressuur, M aangespannen en kan een behoorlijk sprong maken (terwijl hij eigenlijk vooral recreatief gebruikt is).

Nummer 2 is nu een half jaar onder het zadel en doet het op alle fronten fantastisch. Zelf gefokt en nog gezond ook. Hij is echt mijn grote vriend.

Nummer 3 is nu bijna 4 maanden, en ook daar heb ik goede verwachtingen bij.

Dat jij zelf liever een paard met vol papier hebt, betekent niet dat dat voor een ander ook zo is.
Overigens hebben al mijn kruisingen papieren, en daarmee bedoel ik niet het paspoort. En ze zijn zeker niet voor de verkoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:43

Ik vind je kruisingen super, en ik heb het eigenlijk neit over bezit van paarden die je aanhoudt. Ik denk dat jij je paarden ook hebt gefokt voor eigen gebruik. Ik heb idd liever een raspaardje, maar dat hoeft idd voor een ander niet zo te zijn.

Maar stel nou dat ik zou willen fokken, en niet zeker wist of ik het veulen aan zou kunnen houden, dan fokte ik met papier, om de kans op goed verkopen groter te maken...... omdat ik denk dat een raspaard beter verkocht wordt. Maar je hebt een punt, sommige mensen kopen bewust een kruising, bij paarden, bij honden ook.

Zit er nog eens over na te denken, denk dat ik maar helemaal niet fok :D mij te ingewikkeld :D

Maar ik snap je punt :j

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:14

:)
Ik denk dat 'bewust fokken' een beter uitgangspunt is! Of het nu om kruisingen of paarden met papieren gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:21

:j denk het ook :j

een gezond paard op de wereld willen zetten, dat goed uit de voeten kan met z'n lijf :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:17

Yamcha schreef:
:j denk het ook :j

een gezond paard op de wereld willen zetten, dat goed uit de voeten kan met z'n lijf :)

En dat is precies het punt , er word te veel gefokt met moeder en vader dieren die niet passen . En dan niet alleen kruisingen .
Maar zeker ook met ras paarden merrie,s die maar net stamboek worden als ze al nar de opname geweest zijn en dan vader dieren die niet bij de gemiddelde NL ruiter thuishoren . Gevolg een paard wat niet bij de grootste hoop ruiters past die NL rijk is .
En nagenoeg elke merrie eigenaar vindt zijn merrie toch de mooiste en knapste van de wereld ....

Als er idd eens bewuster gefokt wordt hebben we veel minder overschot en krijgen de paarden weer een waarde . Ipv slacht .
Ben niet tegen slachten maar vindt het zonde om een gezond paard zomaar te laten slachten omdat er geen koopman is .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:19

Vind dat er wel meer paarden geslacht mogen worden, alles zonder waarde, hop weg ermee, die 5 vervallen manegeponys naar de slacht en vervangen door door slecht papier goedkope ponys...

Zijn genoeg paarden hier in nederland, ik zie het probleem niet, vele paarden zijn zo alleen maar van hun ellendige leven af. :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:25

Dat vindt ik dan kort door de bocht , wat in jou ogen geen waarde meer heeft . Kan een ander nog ziels gelukkig van worden ....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:29

Ja maar als ik moet kiezen tussen een gezond jong paard dumpen op de slacht of een oud paard naar de slacht brengen, van dat jong gezond paard kan ook iemand ziels gelukkig worden.

Sws wat je niet kent bestaat niet, je kunt bij alles wel gaan denken 'stel hij was lief, stel stel stel'...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:44

Dat is waar , maar we hoeven niet te kiezen toch ?
Ik weet wel dat mijn paardjes mogen blijven tot ze oud zijn of ze krijgen iets wat het leven niet leuk meer maakt ....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:57

Zinzi_jewel schreef:
Dat vindt ik dan kort door de bocht , wat in jou ogen geen waarde meer heeft . Kan een ander nog ziels gelukkig van worden ....

Maar de vraag is er nu niet... dus een beetje opruiming houden is niet verkeerd.
Kinderen zullen nog wel vallen voor een kruising die kijken naar een hoofd en zijn verliefd. Maar de oudere mensen zullen nu voor hetzelfde geld een paard kunnen kopen met wat leuker papier en kwaliteit ipv die fries x fjord kruising met zijn nadelen. Deze zullen op een gegeven moment voor bijna dezelfde prijs te koop staan.

Gelukkig ivm de stijgende kosten gaan mensen ook meer nadenken of ze wel flink gaan doctoreren aan een paard ja of nee. Ook een veulen waar een twijfel toekomst aan zit moet de beste optie gekozen worden want als het dier met 3/4 nog niet bruikbaar is is het gewoon lastig. Mensen zullen ind e toekomst weinig tot geen ruimte meer hebben de "kneusjes" aan te houden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:11

Klopt , is ook niet verkeerd . Maar vindt wel dat de mensen deze situatie veroorzaakt hebben en nu worden er paarden de dupe ! Als een paard gewoon gezond is kruising of ras is het beter eerst een nadere oplossing te bedenken alvorens het maar even naar de slager te brengen .
Ben niet tegen slachten . Zou het zelf ook doen als de tijd daar is .
Maar tot die tijd blijf ik zorgen voor mijn 3 af dankers , 1 zelfgefokte kruising en mijn merrie met oa artrose.
Een paard is zoveel meer als enkel een gebruiks voorwerp en het raakt mij hoe makkelijk mensen denken over hun paard .
We leven in een wegwerp maatschappij . Maar een dier heeft ook gevoel en ook recht op een leven .
Mits het natuurlijk een leven is , een ziek paard of andere kwaal die niet happy in de wei kan lopen heeft geen leven , maar ook met dit soort paarden moet je dan niet meer willen fokken .

Laatst nog verhaal gelezen , ras paard , geheel gekeurd en prok gekeurd , keur predikaat . En toch wa deze merrie kreupel . Nieuwe foto,s en was iets aan de gewrichten oorzaak niet duidelijk . Maar door de predikaten werd deze merrie toch gedekt . En het gaat hier dan om een jonge merrie .
Niet mee fokken tot oorzaak duidelijk is zou ik zeggen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:38

@ Zinzi_jewel zo'n paard kan ook teugelkreupel zijn...

********************************************************************************
*zucht*
Kijk eens naar de hoeveelheid mensen die hun baan zijn kwijt geraakt!

Een paard kost geld! Iemand die geen inkomen heeft kan geen paard onderhouden...zelf zit ik in de ww sinds een half jaar...ik heb het geluk dat ik thuis ben gaan wonen want als ik op mezelf zou wonen kan ik gewoon geen paard onderhouden, dan is mijn eigen onderhoud al een uitdaging an sich!

Iemand brengt zijn paard niet uit gemak naar de slager, er is al een weg aan vooraf gegaan...wat een kortzichtigheid hier zeg...

Fokkers die sportpaarden fokken, fokken inderdaad met beleid.....het leeuwedeel in de particuliere sector fokt een veulen omdat het zo schattig is...wij fokken ook, voor de recreatieve ruiter! Op kleine schaal en dat betekend om de twee of vier jaar een veulen..
Momenteel wordt er niet meer gefokt bij ons.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:46

@Narnia , dat paard was stuk op de gewrichten . Nog niet eens zademak . Oorzaak van het stuk zijn niet bekend .

Veel mensen zijn hun baan kwijtgeraakt , ik ben ook niet zeker van contractverlenging .
Dan heb ik ook een probleem .
Maar mijn gezonde paarden gaan dan niet naar de slager .

Ik bedoel gewoon dat het tegenwoordig zo makkelijk gedaan wordt een dieren leven laten beëindigen !
Je hebt in betere tijden voor een paard gekozen , dan dien je dat af te maken en niet zo hoppa naar de slacht .
Wel die hele ladingen chronisch zieke paarden , kreupele paarden daar moet je een ander niet mee willen opzadelen als je hem zelf niet meer kan verzorgen . Maar dan zelf je verantwoording nemen . Dus ook niet aan een handelaar meegeven voor dood . Maar zelf wegbrengen en kun je dat niet aan dan vraag je het aan iemand die je vertrouwd