Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:33

Kendra schreef:
Toch is het boeiend dat mensen beweren dat ontspanning het hoogste doel is - het lijkt me beter dat we dan de dressuur maar als topsport wegstrepen.....

Niemand kijkt graag naar een paard dat zijn rug en hoofdt wegdrkt tijdens een piaffe of passage?

In de proef van Dujardin, heb ik dacht ik 1 keer zijn hoofdt zien kantelen.
Voor de rest oogde hij super tevreden, en ontspannen tijdens al die moeilijke oefening!
Ok minder expressie, maar het is wel graag wat ik wil zien bij een paard.

Wat ik vreselijk vondt om te zien, was bij parzival de piaffe waarbij hij ronddraaide.
Vreselijk moeilijk voor zo'n paard, en qua beenwerk deed hij het perfect!

Maar hij vondt het erg moeilijk en niet leuk, hij deed het wel braaf.
Maar dat zie ik dan weer minder graag.

Moeilijk om uit te leggen, ik snap absoluut jou argument :j

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:44

Heeft mi geen donder met jaloezie te maken. Is gewoon een kwestie van smaak. Vind t dan ook erg laag van een bepaalde bokker hier om anderen af te serveren omdat ze volgens haar nog geen B proef kunnen rijden. (Kan ze door de pc heen kijken?) En de Belgen van jaloezie betichten. AC en EG worden "afgebrand" zegt ze. Nee hoor er wordt alleen geschreven wat men ziet en wat voor een gevoel men hierbij heeft. En dat is niet hetzelfde wat zij ziet. Maar of dat dat dan fout is?

Blijkbaar mogen andere ruiters zoals MAR wel "de grond in geboord worden" maar als het om AC of EG gaat dan is ieder punt van kritiek meteen "iemand afbranden". Kom op zeg doe niet zo kinderachtig en doe zeker niet of je zelf alle wijsheid in pacht hebt.

Rassen (Tinker) belachelijk maken is helemaal getuigen van totaal geen respect voor anderen en laat meteen zien op welk niveau je je bevindt.

Van mij had Anky ook een medaille verdient. Ze reed prima en t beeld was heel fijn om naar te kijken. Good old Salinero!

Quebelle

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:00

Alsof buurlanden zijn al een garantie is dat de een voor de ander zal supporteren..

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:06

Als ik Belg was zou ik na de uitspraken van de Nederlanders hier, ook niet meer voor NL supporteren..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:07

ach, hier een Nederlander die absoluut meegaat in het commentaar van de belgen...

Vond de proef van Charlotte prachtig, aan adelinde stoorde ik me continue. Jammer dat zulk stangwerk beloont wordt met de tweede plaats.
Maar jurywerk is gewoon erg lastig omdat het nooit helemaal objectief kan zijn.

Wat ik wel onwijs triets vind ik hier de toon van de voorstanders van adelinde..beetje jammer dat als iemand een mening heeft en toevallig een tinker in zijn onderschrift heeft staan hierop aangevallen wordt..ik zou me doodschamen als ik zo´n kinderachtige reactie zou geven. En over het jaloezie verhaal maar niet te spreken..kom op, laten we het respectvol houden. :)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:10

Ok, moet 't toch even kwijt...

Ik was DAAR... En moet eerlijk zeggen (ook al rijd ik niet zo'n hoog niveau dressuur);
ik snap écht niet meer waar jury's nou op jureren...
De kur van Edward Gal gaf me kippenvel over m'n hele lichaam, bij 25-30° in de volle zon...
Ook die van Steffen Peters vond ik echt prachtig...

En dan dacht ik uitgevogeld te hebben waar ze hoge punten op jureerden:
-Pirouette in piaffe; appuyementen in passage, wissels op niet-rechte stukken, ... = pluspunten
-Muziek met een knipoog, waar ergens wel een vrolijke nooit of iets dergelijks inzat (Laura's Lion King kur bv, en die duitse met haar zwart paard: 'who's afraid of the black swan, geweldig!)
-Bewegingen van paard synchroon met muziek
-Minste fout = sterk afgestraft
-Veel variatie in de muziek, een kür waar een paar keer hetzelfde stuk muziek werd gebruikt voor dezelfde oefening scoorde over 't algemeen lager

En dan klopt mijn costatering voor geen meter?
-Een duitse die een vierde van haar hele kür zeker 10 tellen voor loopt op dr muziek? BAM! Artistic 82?
-Sommige ruiters maken een kleine fout in overgang en krijgen technic id 70 (ok er zullen misschien nog wel andere dingen geweest zijn die niet goed waren...) maar Charlotte Dujardin maakt dùidelijk een fout achteraan bij A op de middellijn en dan krijgt ze gewoon nog 90? Dat wil zeggen dat ze bijna geen enkel cijfer lager dan een 8 moet hebben gekregen? Misschien 1 of 2 7's? Volgens mij zaten die jury's gewoon met hun ogen dicht op dat moment?
-Dujardin's kur was ook heel nationaal geladen en had geen enkel 'fun' moment erin zoals de huidige top 3 (voor zij gereden had) wel in hun kuren hadden...
-Dujardin gebruikt ook voor verschillende stukken dezelfde muziek, zo waren al haar pirouettes op big ben klokken-geluid...

Ik was echt ontgoocheld, ik zat echt zo hard te hopen dat Adelinde 't ging halen, ik was al voor der aant supporteren van toen ik wist dat ze naar de OS ging... Had nooit gedacht dat ze zo ver ging komen en het was zó dicht... Ben 's avonds laat nog steeds lichtelijk geïrriteerd in m'n bed gekropen. :+

Alle Britten, spanjaarden, Denen rond me zeiden het: die fout gaat haar de medaille kosten. Ik hoor de Briste dames achter me nog zeggen: 'I'm hoping for a Silver medail anyway.'
En zo dacht ik ook, Charlotte's kur was zo, ja... zwaar beladen. Adelinde en Laura reden met hun vosjes echt met 200% plezier. En had Charlotte gewonnen, dat had het volgens mij heel nipt geweest, 88,4-88,8% gokte ik. Die 90% vond ik er gewoon echt compleet over... De volle 2%, nee dat was die kür echt niet waard...

Dus, even de frustratie van een rasechte Belg (die in Greenwich voor jullie Nederlands ploeg luid heeft staan mee roepen en applaudiseren) eruit gooien. Stomme Britten. :+ Vind het er net wel een béétje over...
Individueel Goud & Landen Goud in Dressuur, Landen Goud in Springen en Landen zilver in eventing...
Ze hebben genoeg gekregen voor de komende 2-3 olympische spelen als je 't mij vraagt. :+

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:13

Famke160301 schreef:
Van mij had Anky ook een medaille verdient. Ze reed prima en t beeld was heel fijn om naar te kijken. Good old Salinero!

True, maar ik vond haar kür 4 jaar geleden nét iets beter neergezet. :j
plus ook het feit dat ze met dit paard de voorbije 3 OS al goud heeft behaald, dus dat het niet echt meer een 'doel' is volgens mij...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:16

Ik supporter nog altijd voor Nederland! ;) Laat me niet afschrikken door een paar gefrustreerden.

Astrid, ook al deel ik jouw mening niet, dat vind ik een nette post. Jij zag de wedstrijd anders en dat mag, maar als puntje bij paaltje komt moeten die mensen die daar beneden in die hokjes zitten bepalen hoe en wat. Hoeveel mensen zaten daar in het stadion? Als je aan allemaal de top tien zou vragen, dan denk ik dat je duizenden verschillende toptiens krijgt. De één vindt dat leuk, de ander vond dat slecht etc etc. Uiteindelijk is het de jury die de beslissing neemt. En dan kan je dat jammer vinden, ontevreden over zijn of zelfs niet begrijpen. Maar om met k*tjury's te gaan slingeren, te spreken over voortrekkerij, het Charlotte niet te gunnen, nee, dat gaat mij te ver.
Laatst bijgewerkt door Gini op 11-08-12 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:17

Leuk stukje en daarom is dressuur zo discutabel, omdat het mensen werk is en met smaak te maken heeft.

Ik kan niet echt naar het paard van Laura kijken omdat haar manier van rijden me zo irriteert, dat is mijn fout en mijn mening, die mag ik gewoon hebben

O en over bovenstaande post van Famke, ik citeer een opmerking van iemand anders, die stond hier al 2 dagen, op het moment dat ik hem in mijn post zet valt iedereen er opeens over, ook dat heeft te maken met persoonlijke voorkeur of tegenzin.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:26

Staat niet duidelijk in jouw post wat je citeert en van wie. Heb dus aangenomen dat t je eigen mening was. Of is dat niet zo? En dat je geen fan bent van een bepaald ras, wil niet zeggen dat je dat ras kunt gebruiken om iemands kennisniveau te bepalen.
Wel mooi dat je meteen wist dat t om jou ging.

Edit: Tuurlijk is dat jouw mening en dat mag zeker. Maar laat ons dan ook onze mening hebben voor wat betreft AC en EG. En niet meteen roepen dat ze afgebrandt worden.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:29

Jury voorzitter Stephen Clarke gaf tijdens de persconferentie na de uitslag uitleg over de top drie. Adelinde liet veel kracht en expressie zien, maar voor ons moest er meer lichtheid en gedragenheid zijn.

Ben het helemaal eens met deze jury,echter de fout ligt al bij de jury's in Nederland die in de basissport altijd zitten te hameren op kracht en expressie,dat ze inderdaad maar weer eens met beide benen op de grond gaan staan en zelf terug naar de basis gaan,waar de sport eigenlijk om draait en dat is ontspanning en technisch je paard goed voor elkaar hebben,niet dat overdreven onnatuurlijke wat men nu de ruiters opdringt!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:31

Oja, misschien nog even een leuk detail:
Valegro, Mistral & Uthopia zijn deze morgen verkocht voor meer dan 25 miljoen euro. ;)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:32

__Astrid schreef:
Valegro, Mistral & Uthopia zijn deze morgen verkocht voor meer dan 25 miljoen euro. ;)

WHOOAA tell me more!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:33

Aan Duitsland zeker?! :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:33

Astrid, leuk stukje!
En ik ben het niet in alles met je eens, maar wel met het begin van je verhaal, en dat is het niet eenduidig jureren.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:39

Naar 't schijnt aan 'the royal family'...
Blijf maar zoeken op internet, maar kan niks vinden...
Straks misschien toch maar eens kijken naar BBC.

Neonlight: Wat ik 'mooi' vind is uiteraard niet wat die jury's mooi vinden. Het is logisch dat ik al die kleine verschillen in souplesse, expressie, balans, ... niet zie als je gewoon bent met alledaagse paarden te werken, niet waar? :+
Voor mij is bijna elk Grand Prix paard perfect. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:43

Er zit altijd een portie persoonlijke smaak in. :j
Zo zijn er die de kur van Charlotte geweldig vinden, en zo zijn er (en daar ben ik er eentje van) die de kur van Charlotte saai vinden. En dan heb ik het niet over de uitvoering maar puur over de choreografie en de muziek. :)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:47

Daar vind ik me ook helemaal in! :j
Persoonlijk vond ik de küren met klassieke muziek erin verwerkt, maar met een vrolijke achtergrond of met leuke herkenbare liedjes (Lion King, Eurosongliedjes, alleen Black Eyed Peas vond ik iets minder) de leukste. :j
Toppers waren voor mij toch Anky (hoewel ze 4 jaar geleden mooier was uitgevoerd), Laura, Edward Gal, Steffen Peters, die Duitse met haar zwart paard en Adelinde offcourse :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:48

Famke160301 schreef:
Staat niet duidelijk in jouw post wat je citeert en van wie. Heb dus aangenomen dat t je eigen mening was. Of is dat niet zo? En dat je geen fan bent van een bepaald ras, wil niet zeggen dat je dat ras kunt gebruiken om iemands kennisniveau te bepalen.

Edit: Tuurlijk is dat jouw mening en dat mag zeker. Maar laat ons dan ook onze mening hebben voor wat betreft AC en EG. En niet meteen roepen dat ze afgebrandt worden.

Er staat wel duidelijk dat ik een uitspraak van iemand anders uit een ander topic jat
En als iemand met een leeg profiel maar in haar onderschrift Tinkers zegt dat ze beter zit dan Adelinde dan vind ik dat humor, dat lijkt me niet Tinkers aanvallen of vindt jij dat Tinkers gefokt zijn om dressuur te lopen op de OS????

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:51

sarabande schreef:
Famke160301 schreef:

Er staat wel duidelijk dat ik een uitspraak van iemand anders uit een ander topic jat
En als iemand met een leeg profiel maar in haar onderschrift Tinkers zegt dat ze beter zit dan Adelinde dan vind ik dat humor, dat lijkt me niet Tinkers aanvallen of vindt jij dat Tinkers gefokt zijn om dressuur te lopen op de OS????

je hebt het maar over beter lezen, maar dat kun je zelf niet eens.. :)*

Degene van die tinker heeft het niet over dat ze beter zit als Adelinde, maar dat ze nooit zo zal willen rijden (meest waarschijnlijk doelend op stang gebruik) en die mening deel ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:18

DeMolenhoek schreef:
De dag dat ik rij zoals Adelinde mogen ze mij van mijn paard sleuren en verbieden er ooit nog op te kruipen. Want ik wil in harmonie met mijn paard SAMEN WERKEN ;)

Hier pretendeert ze toch echt dat ze beter rijdt/zit dan Adelinde

En dat is ook het probleem he met welke blik lees je iets. Als je er iets niet in wilt zien staat het er ook niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:24

Om eens een andere draai te geven aan het topic: ik blijf het vreemd vinden dat het artistieke deel vrijwel altijd óók omhoog gaat bij de beste combinaties; het zou toch mogelijk moeten zijn dat bv. de nr. 5 vanwege een uitmuntende artistieke presentatie in de top 3 eindigt? In de praktijk gebeurt dit nooit en ik vind dat toch wel fascinerend...Niet dat ik het prettig zou vinden, het loterijgehalte zou alleen maar enorm toenemen.
Maar wellicht heb ik te weinig inzicht in de beoordelingscriteria voor het artistieke deel?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:27

Walgelijk dat zulk paardonvriendelijk rijden toch nog beloond werd met zilver :r

Terecht dat harmonie, rust en samenwerking met goud werden beloond!

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:32

__Astrid schreef:

Broodje aap verhaal......

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:16

Waarom? Het was al langer bekent dat het 'gouden trio' verkocht zou worden.
Jammer is het, maar geen verrassing :j