Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:14

pro-rollkur strijders?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:15

Cassidy schreef:
De ophef waar? Bij mijn weten zitten wij in Nederland, zitten we op een Nederlands forum en blijft er op dit Nederlandse forum van deze methode ook geen spaan heel?

Ik bedoel gewoon in dit topic. Iedereen roept 'oh, wat een ge-wel-dige proef', maar wanneer er vervolgens foto's volgen waarop MAR Toot traint op de manier die het paard het beste kent, is hij ineens de Duivel zelve. Die ophef bedoel ik ;) Over de media had ik het nog niet eens...

maras

sallandval schreef:
Cassidy schreef:
Ergens is het te zot voor woorden: Rath krijgt Toot te rijden, bakt er niets van en krijgt heel Nederland en Duitsland over zich heen.
Hij zoekt hulp bij iemand die Toot vroeger heeft getraind, krijgt wat aanwijzingen om knoppen te vinden, leert ze te bedienen, heeft daar resultaten mee en krijgt heel Nederland en Duitsland over zich heen.
Wat hij ook doet, hij kan blijkbaar het niemand naar zijn zin maken?
Voor Toot alleen maar fijn als een ruiter bereid is zich zo in een trainingsmethode te verdiepen waar het dier gewend aan is. Toot wordt er duidelijk gelukkiger van. Dat is toch alleen maar mooi?

:j

Denken jullie nu echt dat Toot gelukkig is ???
Hmmmmm vreemd dat jullie dat werkelijk denken, ik denk dat hij en met hem vele vele andere paarden op dit niveau veel gelukkiger zouden zijn als ze lekker in de wei met paardenmaatjes mogen spelen en niet dag in dag uit getraind wordt op een manier die nog altijd discutabel is !

spicegirl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:16

Nee. Ik ken alleen het filmpje met de demonstratie en de uitleg van Anky zelf. Ik heb zelf geen boodschap aan iedereen die klakkeloos kopiert. De methode kan namelijk niet op elk paard, dus kijk naar het paard en pas de trainingsmethode daarop aan. En als iemand willens en wetens, met verstand van zaken voor deze methode kiest, laat hem dan in zijn waarde.
Ik heb een probleem met de kopieerders, niet met de methode an sich, als hij wordt toegepast van mensen die daar verstand van hebben.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-04-12 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:17

blubdevis schreef:
Wat is naief in dit verhaal, ik kan nog steeds geen foto raportage van EG vinden waar hij een van zn paarden LDR laat lopen, echter van andere ruiters, Anky, MAR etc, zijn er zat te vinden.. Mmm nja, ieder heeft hier toch zijn mening over..

Oh nee?
Kijk eens wat vaker naar het losrijden van hen.
En kijk eens naar de leerlingen van Gal of Minderhoud of Van Grunsven of van Bartels of zelfs van Cornelissen.
Pas geleden tijdens de Jonge Paarden-rubrieken in Berkel-Enschot waar Gal, Minderhoud en Jan Wolfs jureerden 2 dagen, gaf Gal een clinic met een leerling van hem, M. van Kemenade met Dreamcatcher.
Het was om te janken: aan één stuk door heeft dat paard met zijn kin op de borst gelopen.
Het moest nóg dieper, er moest nóg meer rem gegeven worden, maar direct erna nóg meer gas, voor het geval dat zwaar gestreste paard eens kon bedenken "niet meer aan de hulp" te zijn!!
LDR/Rollkur werd hier getoond!
En weet je: Gal ging er prat op! Maar gelukkig lang niet iedereen aan de bakrand. Je hoefde alleen maar te luisteren om te horen dat mensen hier toch niet zo van gecharmeerd waren, zéér zacht uitgedrukt!
En terecht, hij had zich dood moeten schamen, wat een wanvertoning.
Als er morgen een hond gevonden wordt in een bos, vastgebonden en alleen gelaten, dan staat dat in de krant. Terecht, maar dit kan en mag zomaar?! Sterker nog wordt beloond door de jury ...?!
Waar zijn wij in dit land mee bezig!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:18

Really? Hij is gewent aan ''onze'' methode??? Gewent.. Bah

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:19

maras schreef:
Hmmmmm vreemd dat jullie dat werkelijk denken, ik denk dat hij en met hem vele vele andere paarden op dit niveau veel gelukkiger zouden zijn als ze lekker in de wei met paardenmaatjes mogen spelen en niet dag in dag uit getraind wordt op een manier die nog altijd discutabel is !

Daar gaan we weer, discutabel voor wie?
Paard vaart er wel bij, heeft dit duidelijk nodig.
En zet uit je hoofd dat een paard gelukkig wordt als hij het weiland op wordt geschopt, niet ieder paard is daar blij mee.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:19

maras schreef:

En ik denk dat jouw paard een stuk gelukkiger zou zijn als hij de rest van z'n leven in de vrije natuur mocht hollen, zonder begrenzing om z'n loopgebied. Zo kan je natuurlijk altijd doorgaan.
Ik heb als ik Toot zo zie, het idee dat hij een stuk beter in z'n vel zit dan een paar maanden terug.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:20

ben benieuwd wat we verder gaan horen van deze combi.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 28-04-12 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:20

maras schreef:

Nou: ik vind het feit dat het paard eerst duidelijk in verzet ging en nu niet meer op zich geen slechte reclame voor de methode. Wat niet wil zeggen dat ik het zelf zou doen.

Bovendien; een paard op dit niveau zou geen paard op dit niveau zijn als hij de hele dag in de wei zou lopen...en bij mensen is het aangetoond dat sport gelukkig maakt.

Als Totilas een grasmaaier was dan zou hij ook niet zo vaak op een fantoom mogen, en dat lijkt me nou juist iets waar een paard wel gelukkig van wordt :D

Als het een mens was dan denk ik dat hij best een uur per dag zou hyperflexen als hij dan vaker van bil mocht ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:30

ZusJacobs schreef:
Really? Hij is gewent aan ''onze'' methode??? Gewent.. Bah

Als een paard volgens een bepaalde methode is opgeleid, men probeert hem "om te scholen" maar dat duidelijk niet werkt, men terug gaat naar de vorige methode en het daar wel werkt, wat voor formulering zou je daar aan willen hangen dan? In mijn ogen is het paard met deze methode bekend en is hij daaraan gewend. En iets anders wil niet, werkt niet, en hoeft dan ook niet.

Als variatie op "never change a winning team": never change a winning method.
Kijk en luister naar je paard, en niet naar wat de media zeggen....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:38

maras schreef:
sallandval schreef:

:j

Ik denk, dat ALLE paarden veel gelukkiger zijn in de wei, ook manegepaarden, hobby-paarden, politiepaarden, recreatiepaarden, bosslofpaarden enz. :D

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:41

Ik heb net even het filmpje zitten kijken, het ziet er wel degelijk fijner uit! Matthias durft nu echt te rijden i.p.v. meeliften.
Met nog een paar maanden extra tijd, denk ik dat ze een flinke concurrent zijn in Londen! :)

De foto's van het losrijden zijn daarentegen wel akelig om naar te kijken zeg.. :\
Ik ga overigens liever uit van het positieve. Dus: het zijn momentopnames waar Matthias even meer doorvraagt.
LDR is namelijk nog steeds discutabel. Er zijn voorbeelden van LDR-getrainde paarden die ook op hoge leeftijd nog fit zijn.
Maar er zijn veel tegenstanders, en buiten dat is het ook wel een beetje een hype geworden als ik het zo mag noemen..
Ik denk dus dat mensen eerder geneigd zijn om de 'slechte' foto's op internet te zetten :)

Echter zet ik absoluut ook mijn vraagtekens bij het apart losrijden. Dat is toch op zijn minst bijzonder te noemen..
Ik vat dat toch op als een poging om - bepaalde - kritieken te vermijden zegmaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:52

RoWi schreef:
Echter zet ik absoluut ook mijn vraagtekens bij het apart losrijden. Dat is toch op zijn minst bijzonder te noemen..
Ik vat dat toch op als een poging om - bepaalde - kritieken te vermijden zegmaar.

Ik zie dat anders. Ik zie het als manier om je compleet met een voor de ruiter nieuwe methode op de methode en op het paard te kunnen concentreren, ipv je naast je paard en de methode ook nog bezig te moeten houden waar iedere andere ruiter in de ring zich op dat moment bevindt....

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:02

Interessant topic zo. Heb het filmpje van Rath en Totilas bekeken en vond het er erg fijn uitzijn. Toch kwam ik later in dit topic dan een trainingsfilmpje van Gal en Totilas tegen en daar vond ik toch wel veel verschil in zitten, meer bergopwaarts, losser en tactmatiger. Vind Gal dan ook een fijne ruiter. ( filmpje van 7jarige Totilas voor het eerst op groot concour, zegt veel van de ruiter vind ik http://www.youtube.com/watch?v=ZZkAqyniCgE ) Hiermee wil ik dus absoluut niet mee zeggen dat het jammer is dat Rath Totilas nu rijdt, zo gaat dat nu eenmaal met sportpaarden en ik vind dat hij het zeker goed doet, zeker met al die druk.
Ik schrok eigenlijk ook wel van die foto's van het inrijden. Niet omdat ik het verkeerd vind een paard rond en diep te rijden, helemaal niet. Ben van mening dat het nu eenmaal nodig is om een paard optimaal aan het lopen te krijgen. Wel vind ik de terugwerkende hand steeds erg jammer. In mijn mening zou dit elasticeren door een lage en brede hand ook te bereiken zijn, en dit vind ik zelf meegaander dan zo terug werken.
Verder blijf ik het jammer vinden dat mensen zo stug naar de verschillende methodes van rijden blijven kijken. Naar mijn mening heeft elk hetzelfde doel en zijn er bij allen overeenkomsten. Jammer dat sommige mensen hier zo zwart wit naar kijken.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:31

Mindfields schreef:
Ik zie toch duidelijk beter achterbeengebruik hier, dus het is voor het paard beter op deze manier.

Haha hilarisch!! Nog in de overtuiging dat MAR op de klassieke manier rijdt en dat een beter achterbeen veroorzaakt. Toch jammer dat dat dan niet zo blijkt te zijn :P

Marjo

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:34

Dubbel dubbel. Dat losrijden kan gewoon echt niet, paard zn kin op zn borst trekken, sorry maar dat is gewoon not done.

En ik zou het ook echt NIET leuk vinden als Rath met Toti een gouden medaille weet te behalen op de OS, omdat ik toch vind dat ze het niet verdienen. Ik ben nog steeds van mening dat Gal en Toti bij elkaar horen. Als zij een gouden medaille krijgen, is de medaille niet verdient maar gekocht.
Helaas gaat het nou eenmaal zo in de paardensport.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:59

Ok, misschien ga ik nu een rare complottheorie "verzinnen", maarreh in het nieuwstopic [VN] Duitse media ontsteld over losrijmethode van Rath lees ik het volgende:

Citaat:
Na afloop van de door Rath gewonnen Grand Prix erkende vader en trainer Klaus Martin Rath dat zijn zoon elementen van de Nederlandse africhtingsschool in de training van Totilas had geïntroduceerd.

Zouden ze nou werkelijk op die manier dan trainen of proberen ze de Nederlandse ruiters in een slecht daglicht te zetten?

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:10

Niobe schreef:
Ok, misschien ga ik nu een rare complottheorie "verzinnen", maarreh in het nieuwstopic [VN] Duitse media ontsteld over losrijmethode van Rath lees ik het volgende:

Citaat:
Na afloop van de door Rath gewonnen Grand Prix erkende vader en trainer Klaus Martin Rath dat zijn zoon elementen van de Nederlandse africhtingsschool in de training van Totilas had geïntroduceerd.

Zouden ze nou werkelijk op die manier dan trainen of proberen ze de Nederlandse ruiters in een slecht daglicht te zetten?

Ik denk en dat is ook aan de foto's te zien een paar pagina's terug dat ze werkelijk zo rijden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:11

Die arme Rath, jongen kan het ook nooit van z'n leven meer goed doen :n

Alle media aast op negatief nieuws over hem.
NATUURLIJK staan ze bij de losrijring om ieder foutje vast te leggen!!
Van iedere ruiter kan je wel zo'n rapportage maken met negatieve foto's.
Er zullen vast en zeker genoeg momenten zijn geweest dat Toot gewoon wél netjes met lucht gereden wordt, maar nee, natuurlijk plaatsen ze die foto's juist niet want dat is niet de sensatie die de Duitsers (en Bokt) wil :x :roll:

Wat wordt er toch weer lekker op de man gespeeld... een medaille op de OS Rath niet gunnen vind ik erg kortzichtig...hij is absoluut niet de enige die zijn paard zo rijdt.

Nogmaals, van Anky, EG, Adelinde etc zijn óók dit soort rapportages te maken ;) :roll:

Voor de duidelijkheid, ik keur het niet goed, maar vind het ontzettend kortzichtig om zó persoonsgericht Rath hiervoor wéér door het slijk te halen...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:13

MAR is eindelijk verstandig geworden :D

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:13

MariekeS_ schreef:
Die arme Rath, jongen kan het ook nooit van z'n leven meer goed doen :n

Alle media aast op negatief nieuws over hem.
NATUURLIJK staan ze bij de losrijring om ieder foutje vast te leggen!!
Van iedere ruiter kan je wel zo'n rapportage maken met negatieve foto's.
Er zullen vast en zeker genoeg momenten zijn geweest dat Toot gewoon wél netjes met lucht gereden wordt, maar nee, natuurlijk plaatsen ze die foto's juist niet want dat is niet de sensatie die de Duitsers (en Bokt) wil :x :roll:

Wat wordt er toch weer lekker op de man gespeeld... een medaille op de OS Rath niet gunnen vind ik erg kortzichtig...hij is absoluut niet de enige die zijn paard zo rijdt.

Nogmaals, van Anky, EG, Adelinde etc zijn óók dit soort rapportages te maken ;) :roll:

Voor de duidelijkheid, ik keur het niet goed, maar vind het ontzettend kortzichtig om zó persoonsgericht Rath hiervoor wéér door het slijk te halen...

Er zijn in dezelfde rapportage ook foto's te zien dat hij anders wordt gereden, misschien de rapportage even bekijken?

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:15

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:16

VinandoW schreef:
Er zijn in dezelfde rapportage ook foto's te zien dat hij anders wordt gereden, misschien de rapportage even bekijken?

:z die héb ik bekeken ;)