Matthias Alexander Rath traint bij Sjef Janssen ***UPDATE***

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:11

Regallie schreef:
Ik vind het een hele slimme zet van zowel MAR als Sjef.
De discussie waarom sjef Mar niet mag trainen snap ik eigenlijk ook niet zo.

Wat ik wel raar vind is dat de duiters, met hun aanvallen van de nederlandse manier van trainen, nu toch naar ons toekomen.
Eerst hard van de daken schreeuwen dat deze methode zo slecht is, diermishandeling, bla die bla... om vervolgens toch te komen trainen, hmm beetje raar..

Dat is niet zo raar, want de duitsers komen hier niet naartoe, er is slechts één ruiter die hier naartoe komt en dat is iets waar hij ook nog eens veel moed voor moet hebben. Eerst heeft hij ook in Duitsland de nodige sh*t over zich heen gekregen omdat hij op Totilas ging rijden, daarna nog meer sh*t omdat ze niet de zekere gouden combinatie zijn en nu zal hij nog meer over zich heen krijgen omdat hij bij Sjef wil gaan lessen, want het klopt wel dat Sjef voor veel duitsers en zeker duitsers die in de paardensportmedia belangrijk zijn, de verpersoonlijking van de duivel is. Als je dat ervoor over hebt om jezelf serieus verder te ontwikkelen, dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:11

EN hoe zit het dan met de verkoop van kaderpaarden naar directe concurrenten?

Ik noem een Verdi die verkocht is naar Lamaze, of Simon, die van Dubbeldam naar Beezie Madden ging.

Maar goed, er zal wel een concurrentie afspraak in het contract staan ofzo. Kennelijk geldt dat alleen voor Duitse concurrenten en niet voor Zweedse, Oekraïense of Marrokaanse...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:25

manic schreef:
Maar goed, er zal wel een concurrentie afspraak in het contract staan ofzo. Kennelijk geldt dat alleen voor Duitse concurrenten en niet voor Zweedse, Oekraïense of Marrokaanse...

een Marokkaans dressuur team is idd geen concurrentie :D
Ed en Toot waren natuurlijk al de ongekroonde gouden combi voor 2012. PS heeft met de koop van Toot een gouden medaille voor Dui willen kopen, dat was de opzet! En heel even leek het er op dat dat zou gaan lukken. Zo iets is niet erg sympathiek.

Voor MAR vind ik het triest en ik heb wel een beetje met hem te doen. Die is eerst op een ongekend voetstuk gezet. Is er gaandeweg achtergekomen dat dat voetstuk behoorlijk aan het weibelen was, heeft ruzie gemaakt met zijn vader en moeder. Tot overmaat van ramp raakte Toot steeds geblesseerd [ik denk als gevolg van de manier van trainen] en daarom hebben ze al in geen tijden meer een wedstrijd kunnen rijden.
En nu heeft hij dan eindelijk de knop omgezet en is bereid zich te laten BeSjeffen ;) [nadat hij al tevergeefse toenadering heeft gezocht tot Ed en de zijnen]. En nu weer is het hek van de dam. De KNHS fluit Sjef terug, en MAR krijgt vanuit zijn eigen hoek natuurlijk bakken met mest over zich uitgegoten waarbij hij zal worden afgeschilderd als de Duitse Patty Hearst.

manic

Re: Matthias Alexander Rath traint bij Sjef Janssen ***UPDATE***

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:27

Ik snap dat debiele nationalistische niet zo geloof ik...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:28

Mijn enige observatie is dat men in huize Rath wel enigzins wanhopig moet zijn als men het 'geliefde duitse systeem' wil inruilen voor de hollandse 'dierenmishandeling'.. getuige de heftige reacties op duitse fora in in de media :)
Tja.. Rath had natuurlijk moeilijk op Edward Gal kunnen afstappen om het vak te leren, dus dan maar naar de 'next best thing'?
Eén ding is weer duidelijk: het aloude spreekwoord 'hoogmoed komt voor de val' is nog immer van toepassing.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 01-02-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:29

Karl66 schreef:
Regallie schreef:

Wat ik wel raar vind is dat de duiters, met hun aanvallen van de nederlandse manier van trainen, nu toch naar ons toekomen.
Eerst hard van de daken schreeuwen dat deze methode zo slecht is, diermishandeling, bla die bla... om vervolgens toch te komen trainen, hmm beetje raar..

Dat is niet zo raar, want de duitsers komen hier niet naartoe, er is slechts één ruiter die hier naartoe komt en dat is iets waar hij ook nog eens veel moed voor moet hebben. Eerst heeft hij ook in Duitsland de nodige sh*t over zich heen gekregen omdat hij op Totilas ging rijden, daarna nog meer sh*t omdat ze niet de zekere gouden combinatie zijn en nu zal hij nog meer over zich heen krijgen omdat hij bij Sjef wil gaan lessen, want het klopt wel dat Sjef voor veel duitsers en zeker duitsers die in de paardensportmedia belangrijk zijn, de verpersoonlijking van de duivel is. Als je dat ervoor over hebt om jezelf serieus verder te ontwikkelen, dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben.

Ik heb ook alleen maar respect voor MAR, maar deze keus heeft hij waarschijnlijk niet in zijn eentje gemaakt, daar zullen toch meerdere personen hun mening en goedkeuring over hebben gegeven. OOk mensen die er in de duitse paardensport zeker toe doen.

Dat Rath ballen heeft was mij al duidelijk ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:32

Karl66 schreef:
Regallie schreef:

Getuigt inderdaad van veel moed om toe te geven dat het toch niet zo vlekkeloos verloopt met de aangekochte Nederlandse paarden. Denk dat er in Duitsland nu ook veel hoofden meewarrig geschud worden omdat hij bij de concurrent wilt trainen. Het Duitse publiek zal hem dat naar alle waarschijnlijk niet in dank afnemen laat staan de pers van tijdschriften als Sankt Georg.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:35

Je laten beSjeffen, wordt dit het nieuwe woord van 2012? ;)

En OMG, als hij idd bij Sjef gaat lessen, mag ik dan alsjeblieft als vliegje aan de wand meeluisteren? Het lijkt me zooo lachen om Sjef op zijn vertrouwde "rustige" manier een Duitser te horen lesgeven.... :D

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:42

Buiten of het nu wel of niet netjes is van de één of de ander, op zich is het wel een bak natuurlijk :+
Eerst hard roepen dat Totilas het zoveel beter zou doen met een gedegen klassieke omscholing, en na een jaar toch met hangende pootjes terugkomen bij 'the devil himself' _/-\o_
Wat wel veel moed gekost zal hebben, alle respect daarvoor!

Maar wat ik me dan afvraag:
Zou lúlletje rozewater eindelijk z'n ballen bij elkaar hebben geraapt en gezegt hebben "Pa, dat stijve gedoe van jou gaat 'm niet worden, ik ga naar een ander!"
Want zeg nou zelf, als je als ruiter op een groot concours staat met een paard dat onregelmatig loopt, en je laat je dan door je pa toch de ring in sturen, dan heb je toch ook geen ruggegraat >;)
Of heeft PS het zo eens een jaartje aangezien, geconcludeert dat het niets ging worden op deze manier (getuige zijn uitspraken in Rotterdam) en MAR een schop onder z'n hol gegeven "En nu ga je eens zorgen dat je je zaakjes voor elkaar krijgt en die paarden fatsoenlijk rijden, en anders krijg je een schadeclaim aan je broek voor de waardevermindering van MIJN dure hengsten ~~}>

En van Sjef zou het natuurlijk ook een briljante zet kunnen zijn.
MAR: Mijn pappie weet het toch niet zo goed, wil jij me vertellen wat ik moet doen?
SJ: Ja hoor, breng je paarden maar hierheen (maar niet die grote zwarte, die laat je maar thuis), de rest regelen we later wel. Komt goed...
Vervolgens paarden verhuist, MAR dagen heen en weer aan het rijden, training van Totilas op een laag pitje wegens tijdgebrek (was 'ie weer in training? Of is 'ie alweer/nog steeds/bijna weer kreupel vanwege een dwarszittende mestbal? Ik hou het niet meer zo bij :') ) Heel die jongen z'n rijstijl omgegooid de eerste les, want ja, helemaal opnieuw beginnnen bij de basis hé, om het systeem er goed in te krijgen.
Twee dagen later:
SJ: Oh ja, toch maar niet, komt niet zo goed uit met wat andere klusje waar ik mee bezig ben. Ga maar weer in pakken :wave:
Weer boeltje pakken, paarden verhuizen, dagen rijden. MAR in de war met z'n rijden, want die was net begonnen met omschakelen... Gaat 'ie nog maanden last van houden O:)
Ondertussen het hele Duitse kamp en fans over de teil, want ja, heulen met de vijand hé...
Zeer briljante manier om de concurrentie te saboteren, moet je toegeven :)*
Niet dat ik denk dat Sjef het echt zo bedacht heeft hoor, die ziet centen, zegt 'kom binnen' en denkt daarna verder. :(:)
Maar 't was een mooie geweest :')
Laatst bijgewerkt door ChantalD op 01-02-12 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:46

zoals rutten al zij we zijn allemaal europeanen dus we zijn 1 met duitsland :P
ik denk dat sjef heel hard aan het lachen is met anky
ze zijn zo vaak aan gevallen door duitsland en in het kwaat dag licht gezet
en nu gaat de ruiter die het meest onder de loep word genomen van duitsland
de nederlandse stijl leren
denk je niet dat mar zijn eigen land tegen de schenen aan het schoppen is
al is het wel goed voor matthias om te begrijpen hoe nederland zijn paarden traint

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:47

Ik vind wel dat sommigen hier een punt hebben. Als bondscoach hoor je niet de concurrentie te trainen van je eigen land. Bert van Marwijk kan toch ook geen bijbaantje in Spanje nemen?
In dat licht vind ik het vreemd dat Kittel wel getraind kan worden, en MAR niet. Misschien heeft de KNHS niet genoeg ballen om dat ook voor elkaar te krijgen. Nu zijn ze in elk geval hypocriet bezig.

An sich vind ik het wel een goede ontwikkeling dat MAR naar een nieuwe trainer zoekt. Alles beter dan dat Totilas niet meer schittert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:48

Ik vind je verhaal wel geniaal Chantal, leuke soap. :D :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:49

Ach, de ruiter met het beste paard van de wereld zoekt begeleiding bij de beste trainer van de wereld. Lijkt mij logisch; zou ik ook doen als ik in zijn schoenen stond en de kans had.

Dat in overleg wordt besloten de training aan te vangen na de OS vind ik ook een terechte beslissing. Dat siert Sjef... Blijkbaar gaat dus niet alles om dikke centen, maar ook om het gegeven of je eerlijk iemand kan begeleiden zonder dat er sprake is van belangenverstrengeling. Ik hoop dat ze de training gaan starten na de OS, zodat we straks weer kunnen genieten van dit mooie paard.

En dat concurrentiegedoe tussen duitsland en nederland is gewoon een gevolg van de media en duitste ex-topruiters (die erg lijden onder hun vergane glorie). Ik heb nog altijd de indruk dat de huidige internationale nederlandse en duitse (en andere nationaliteiten) topruiters erg veel respect hebben voor elkaar en de manier waarop ieder zijn paard traint. Vooral het 'gepeupel' maakt overal zo'n big deal van....

Ik zie het allemaal niet zo... Ik heb onlangs op JA de kur mogen zien en heb genoten van mooie sport. Ik geniet net zo veel van Helen Langhanenberg, Isabel Werth, Edward als Adelinde als Valentina Truppa of wie dan ook. (alleen was het voor de competitie natuurlijk jammer dat de absolute top ontbrak op JA) Aan de jury de ondankbare taak te bepalen wie de beste is. Laat mij maar lekker kijken. Leuk als Nederland wint, zo niet dan geniet ik even goed van mooie sport.

Ik dacht altijd dat paardenvolk een iets hoger niveau had dan voetbalhooligans, maar ik heb toch het idee dan dat drastisch begint te dalen... Jammer, want het leidt de aandacht af van waar het werkelijk om gaat; mooie dressuur ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:49

Wuis schreef:

Zeker de moeite waard om te lezen idd :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:51

jasmijn78 schreef:
Ik dacht altijd dat paardenvolk een iets hoger niveau had dan voetbalhooligans, maar ik heb toch het idee dan dat drastisch begint te dalen...

* Ziet al voor zich hoe in Londen tijdens de kur op muziek brandende wc-rollen van de tribunes af worden gegooid * :D :D :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:54

jasmijn78 schreef:
Ik dacht altijd dat paardenvolk een iets hoger niveau had dan voetbalhooligans, maar ik heb toch het idee dan dat drastisch begint te dalen... Jammer, want het leidt de aandacht af van waar het werkelijk om gaat; mooie dressuur ;)

Citaat:
Janssen-Training für Rath nun erst nach Olympia

Bis zu den Olympischen Spielen darf der niederländische Bundestrainer auch Raths Jungpferde nicht trainieren.

Ermelo/NED – Jetzt hat sich der niederländische Reitsportverband KNHS eingeschaltet und seinem Dressur-Bundestrainer untersagt, die Konkurrenz zu trainieren. So ist es auf der Homepage www.knhs.nl zu lesen. Nach den Olympischen Spielen läuft Janssen Vertrag aus. Dann darf er Raths Pferde inklusive Totilas ohne Einschränkung trainieren. Dass der Niederländer bislang auch den Schweden Patrik Kittel im Training unterstützt hat, wurde bislang nicht diskutiert.

Reiter Revue

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:55

Prettige update :j

Lijkt me niet zo handig om als Nederlands team de training geheel prijs te geven die ervoor zorgt dat de paarden zo goed presteren. Met de les leert hij een methode, die natuurlijk ook gemakkelijk op andere paarden te gebruiken is.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:59

Ik begrijp dit hele gedoe niet :n
En ik vind het ook niet nodig om het in het belachelijke te trekken. Als Sjef MAR niet mag trainen, vind ik dat ze de lijn moeten doortrekken en ook andere zoals Kittel niet meer zouden mogen getraind worden door Sjef.
Ik ben het ook eens dat MAR en zijn achterban nogal pretentieus over kwamen in het begin, maar gaandeweg hebben ze nu wel hun les geleerd.
En dat ze al die heibel doorgaan, om het goed te doen, vind ik alleen maar mooi :j
Ze geven hun fouten toe en willen leren, daar waar ze het meeste kunnen leren. Ik begrijp niet dat dat niet mag :n Want alhoewel ik persoonlijk Totilas en Edward een prachtige combi vond en het vreselijk vond dat ze uit elkaar gehaald zijn, liefst van al zou ik Totilas toch nog willen zien schitteren in de ring, met welke ruiter dan ook. Dat paard is een wonder, zo'n wonder gaan we niet veel meer meemaken, het is toch zonde dat er nu niemand van kan genieten?!
Dus ik hoop maar dat Totilas geneest, dat MAR toch bij Sjef kan trainen en dat ze toch samen kunnen schitteren :j

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:03

Wuis schreef:

Ik zie 'm al zo zitten thuis, op Totilas (of een ander):
Wat zei Sjef nou ook al weer? Hand zo, en dan been daar. Of was het nou helemaal los en eerst naar voren :?
Of toch eerst een beetje met een skippiebal dat m'n rug los werd...
"Paaaahap, weet jij nog wat Sjef nou zei in de ene les? Moest ik nou links of recht kijken als ik rechtdoor wil?"

Ach, hij kan altijd nog online een filmpje insturen, voor ingesproken commentaar. Of zou dat ook vallen onder concurentiebeding?
Moet het annoniem:
'Hallo meneer Sjef,
Ik heb een hele mooie zwarte soort van grote reuze Shetlanderhengst. Hij heeft bij een ander jongetje altijd heel hoog gelopen, mooi met z'n beentjes enzo, en heel blij.
Bij mij wil het nog niet zo goed, hij kijkt steeds boos en bijt in m'n billen als ik er half naast hang. Mijn papa zegt dat ik gewoon steeds het zelfde moet doen, en dat het dan vanzelf wel beter gaat, maar de meneer die de eigenaar is van mijn paard...eeehhh, pony, vindt dat niet.
Kunt u naar dit filmpje kijken en zeggen wat ik fout doe?
Alvast bedankt,
Martijntje en Tortilla'

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:05

Angela schreef:
Prettige update :j

Lijkt me niet zo handig om als Nederlands team de training geheel prijs te geven die ervoor zorgt dat de paarden zo goed presteren. Met de les leert hij een methode, die natuurlijk ook gemakkelijk op andere paarden te gebruiken is.

Citaat:
When you were developing your philosophy of working the horse deep, were you aware of the deep and round work Dr Schulten-Baumer was doing with Nicole Uphoff and Isabell Werth?

“That’s totally different. I can only comment on what I see at shows, but it is absolutely not our system. We work on being honestly through, and on the bit, they seem to do it a little different, sometimes the connection and the steadiness of the position is not always the same. Sometimes the connection does not seem to be straight and on two reins, sometimes they get a little too deep, and sometimes a little too much over the bit. Sometimes they tilt their head a little bit. That’s what I think is different about what we do. I think we are way more on a very honest connection.”

http://www.horsemagazine.com/thm/2010/0 ... f-janssen/

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:08

Goed dat de kwestie tot na de OS van de baan is, omdat de KNHS haar bondscoach heeft gewezen op zijn verantwoordelijkheid en zijn functieomschrijving behorende bij het salaris dat door de KNHS wordt betaald. In mijn ogen heeft de KNHS gedaan wat ze moet doen als ze zichzelf en haar nationale dressuurteam serieus neemt. Als equipelid van het Nederlandse team zou ik er content mee zijn.
Ik begeep SJ al niet als hij verklaart wel belangenverstrengeling te zien in het trainen van AR met Totilas, maar niet in het trainen van AR met andere paarden in aanloop naar de OS. Alsof al het door SJ geleerde uit het geheugen en rijden zal zijn gewist al AR op zijn paard voor de OS (in dit geval Totilas) stapt. Nee dus.

Verder vind ik het een opmerkelijke situatie. AR die tijd nodig heeft om een team te vormen met zijn paard voor de OS, die steeds dichterbij komen, maar die op een verre locatie jonge paarden gaat trainen waardoor hij veel minder tijd zal hebben voor zijn paard voor de OS. Nu, in aanloop naar de spelen en terwijl er nog een teamplaats voor de OS moet worden verdiend. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:09

Hoelang Traint Kittel al bij Sjef en Anky? Als dat zo al was van de tijd voordat Sjef Bondscoach werd kan hij het niet maken om dhr. Kittel niet meer verder te trainen.

maaike1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:10

ChantalD schreef:
Wuis schreef:

Ik zie 'm al zo zitten thuis, op Totilas (of een ander):
Wat zei Sjef nou ook al weer? Hand zo, en dan been daar. Of was het nou helemaal los en eerst naar voren :?
Of toch eerst een beetje met een skippiebal dat m'n rug los werd...
"Paaaahap, weet jij nog wat Sjef nou zei in de ene les? Moest ik nou links of recht kijken als ik rechtdoor wil?"

Ach, hij kan altijd nog online een filmpje insturen, voor ingesproken commentaar. Of zou dat ook vallen onder concurentiebeding?
Moet het annoniem:
'Hallo meneer Sjef,
Ik heb een hele mooie zwarte soort van grote reuze Shetlanderhengst. Hij heeft bij een ander jongetje altijd heel hoog gelopen, mooi met z'n beentjes enzo, en heel blij.
Bij mij wil het nog niet zo goed, hij kijkt steeds boos en bijt in m'n billen als ik er half naast hang. Mijn papa zegt dat ik gewoon steeds het zelfde moet doen, en dat het dan vanzelf wel beter gaat, maar de meneer die de eigenaar is van mijn paard...eeehhh, pony, vindt dat niet.
Kunt u naar dit filmpje kijken en zeggen wat ik fout doe?
Alvast bedankt,
Martijntje en Tortilla'

HAHAHA! Hoe bedenk je het! :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:11

ceasario schreef:
Reiter Revue

En je punt is??? :D Die hele hetze vanuit de media tegen de 'nederlandse school' loopt toch al jaren? Daar veranderd één recent 'neutraal' bericht vanuit een enkel duits blad niet direct iets aan. Dat blad vertegenwoordigd niet de gehele media. Overigens heeft het nederlandse 'gepeupel' ook net zo goed een aandeel in het hele hetze hoor. Daar zit ook een 'harde kern' die graag olie op het vuur gooit...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:13

petraaken schreef:
Hoelang Traint Kittel al bij Sjef en Anky? Als dat zo al was van de tijd voordat Sjef Bondscoach werd kan hij het niet maken om dhr. Kittel niet meer verder te trainen.

Ik weet niet een precieze datum maar al zeker sinds eind 2008, als het al niet langer is.