ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:48

NatasjavE schreef:
Joolien schreef:
Maar als de mond niet meer dichtgesnoerd kan worden, wordt dan ook het rollkur onmogelijk om te rijden? Als paarden nu ineens hun mond open kunnen doen om eronderuit te komen zal dat een boel schelen.
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

Heb je ooit een rollkur rijder zien rijden met een losse neusriem? Ga eens na, als je een paard zo diep instelt, en vooral de manier waarop, is er geen paard dat dat zonder neusriem met een gesloten mond met de tong netjes in de mond dit doet. De gene die mij video beelden daarvan kan laten zien, kan mij wel wellicht van overtuigen dat deze manier van trainen niet verkeerd hoeft te zijn.

NatasjavE

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:52

Ik denk niet dat andere regelgeving iets zal veranderen aan de LDR methode.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:53

Ik moet toegeven dat ik vroeger (in mijn penny tijd)bij mijn pony de aansnoerneusriem behoorlijk strak snoerde.
"ik wist niet beter" maar zag het iedereen doen dus dacht dat het normaal was, vind goed dat zoiets aangekaart word!
nu ben ik zelf wel iets wijzer en trek hem niet gigantisch dicht, gewoon dicht of een gaatje losser zeg maar.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:54

NienSCHaap schreef:
Ik moet toegeven dat ik vroeger (in mijn penny tijd)bij mijn pony de aansnoerneusriem behoorlijk strak snoerde.
"ik wist niet beter" maar zag het iedereen doen dus dacht dat het normaal was, vind goed dat zoiets aangekaart word!
nu ben ik zelf wel iets wijzer en trek hem niet gigantisch dicht, gewoon dicht of een gaatje losser zeg maar.

Ik zette het altijd te los vast inplaats van te strak omdat ik niet wilde het voor haar in de weg zal zitten. :')

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:57

Naar mijn idee wordt er tegenwoordig meer om de sport gegeven dan om de paarden..

Vindt dit dus echt een topregel en hoop dat ie gauw ingevoerd wordt en streng en zorgvuldig wordt gecontroleerd.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:00

kensha schreef:
NienSCHaap schreef:

Ik zette het altijd te los vast inplaats van te strak omdat ik niet wilde het voor haar in de weg zal zitten. :')

Ja als ik zonder neusriem reed werd ik altijd gek aangekeken of me 100x gevraagd "waar dat dan wel niet goed voor was"
om de kudde maar te volgen om zo min mogenlijk last te hebben deed ik hun gewoon na :') (best erg als ik daar nu aan terug denk)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:02

Super dat hier weer streng naar gekeken gaat worden :j

Ik leerde altijd 2 vingers tussen de neusriem, tegenwoordig leren de kids zo strak mogelijk aansnoeren... :n

Wie heeft dit ooit bedacht, hoe heeft het ooit een trend kunnen worden?? Als je dan zo graag riempjes aansnoert, snoer dan het riempje van je cap lekker strak aan. Paard heeft er geen last van en toch heb je dan de voldoening van een riempje strak aantrekken :')

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:04

Anoli schreef:

Als je dan zo graag riempjes aansnoert, snoer dan het riempje van je cap lekker strak aan. Paard heeft er geen last van en toch heb je dan de voldoening van een riempje strak aantrekken :')

_/-\o_ :j :') _O- alle smilies die ik erop kan bedenken

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:07

Browniee schreef:
Anoli schreef:

Als je dan zo graag riempjes aansnoert, snoer dan het riempje van je cap lekker strak aan. Paard heeft er geen last van en toch heb je dan de voldoening van een riempje strak aantrekken :')

_/-\o_ :j :') _O- alle smilies die ik erop kan bedenken

Misschien een goede straf voor de gene die hem te strak hebben op een wedstrijd, laat ze zelf de hele proef met hun kinbandje aangesnoerd rijden. Paard dan natuurlijk zo los als hun kinbandje zat.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:15

Dat vind ik wel een gepaste straf ja, in plaats van minpunten in de proef of uitsluiting van de wedstrijd denk ik dat dit meer effect heeft...

Of er moeten ruiters zijn die het leuk vinden om geen adem te kunnen halen tijdens een proef (ach ten slotte zijn het maar 6/7 minuten, moet lukken toch zo lang niet ademen :') )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:17

Japeloup schreef:
Heb je ooit een rollkur rijder zien rijden met een losse neusriem? Ga eens na, als je een paard zo diep instelt, en vooral de manier waarop, is er geen paard dat dat zonder neusriem met een gesloten mond met de tong netjes in de mond dit doet. De gene die mij video beelden daarvan kan laten zien, kan mij wel wellicht van overtuigen dat deze manier van trainen niet verkeerd hoeft te zijn.

heb et menig westernpaard zien doen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:27

Ik weet niet of ik hier een foto mag plaatsen maar:

Afbeelding

Dit krijg je van een te strakke neusriem!!

Witte plekke van de drukking en kaal op de neus en daar komt geen haar meer terug...

Dit had ze al voordat de vorige eigenaar haar kocht (dus dat heeft niet bij de eigenaar voor mij opgelopen), dus dit heeft ze al jaren...

Ik heb nu een hoofdstel met schapenleer onderlegde neusriem, dat is net ff wat zachter, en een halster met nepbont

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:30

Maar lotus zeg nou zelf dat is toch een prachtige manier om te weten of je neusriem op de goede plek ligt??
Gewoon op de kalen plekken leggen.

Nee zonder gekheid, belachelijk dat mensen dit maar normaal zijn gaan vinden :n
Kan mij er echt boos om maken...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:31

Anoli schreef:
Maar lotus zeg nou zelf dat is toch een prachtige manier om te weten of je neusriem op de goede plek ligt??
Gewoon op de kalen plekken leggen.

Nee zonder gekheid, belachelijk dat mensen dit maar normaal zijn gaan vinden :n
Kan mij er echt boos om maken...

Ja met dank aan haar vroegere eigenaar weet ik nu wanneer ze het hoofdstel goed om/in/aanheeft 8)7

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:48

Ayasha schreef:
Japeloup schreef:

heb et menig westernpaard zien doen.

Dat kan maar ook met gesloten mond en een tong die op zijn plaats ligt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:50

Yontheke schreef:
Dit doe je toch niet als paarden je passie zijn?
Waar blijft de harmonie, de band, het vertrouwen tussen paard en ruiter als je zulke maatregelen moet gaan nemen om je paard zijn mond dicht te snoeren om je eigen fouten te verbergen.
Neem dan eerst nog maar eens een paar basislessen vooraleer je persé grand prix wilt starten..

Voor heel veel mensen die een paard hebben is het paard niet de passie, maar de states en het behalen van de punten op een wedstrijd, ze zouden ook de jury,s eens een trap onder de kont moeten geven , heel veel weten zelfs niet wat dressuur inhoud,

De foto die hier bij dit topic is geplaatst daar draait mijn maag van om, het is een paard wat door een zogenaamde hoge dressuur rijden word gereden, maar sorry die zou ook van het paard af getrokken moeten worden,

Eigenlijk zouden ze ook eens wat meer zich moeten verdiepen in de zogenaamde school met paarden in en Deurne, daar leer je dit soort dingen en dat heeft niets met passie te maken maar met centen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:53

Moet eerlijk zeggen....Bij 1 van mijn eerste paarden, was toen 16, trok ik de neusriem ook erg strak aan, het was tenslotte een aansnoer-neusriem....wist ik veel...

Denk dat veel mensen niet eens nadenken over de schade die ze ermee aanrichten, ik althans toen niet

Nu gelukkig wel, wat mij betreft een goede regel. Alles wat leed enigszins kan verzachten of verminderen mag van mij doorgevoerd worden

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:56

Veel mensen hebben de neusriem te hoog en te strak. Hele losse neusriemen lijkt mij ook niet gunstig. Ze mogen wel gewoon aansluiten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:56

@Lotus wat vind ik dat erg zeg, gatver.

Ik heb er nooit echt bij stilgestaan maar misschien komt het wel doordat ik nog een nette opvoeding heb gehad en geleerd heb dat er altijd 2 vingers tussen moeten, net als een vuist bij je keelriem en een hand tussen je singel en paardenbuik(maar toen reden we nog met koordsingels en niet met singels van elastiek)

Ik men en heb altijd 2 vingers tussen de neusriem, strakker kan ook gewoon niet. Kinketting ook altijd redelijk los (3e ringetje) als ik hem 1 strakker doe heb ik gelijk protest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:04

Belachelijk dat ze daar nu pas mee komen, maar goed, beter laat dan nooit.... Nu maar hopen dat er daadwerkelijk ook iets mee gedaan wordt.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:08

Goede regel hoor! Maar volgens mij kunnen er bij mijn pony ook geen twee vingers tussen. Ik vind hem verder niet te strak zitten, 1 vinger past wel zeker maar 2 vingers wordt volgens mij wel krap?
Dus hij zit zeker niet op zijn strakst aangesnoerd, al is dat ook weleens gebeurd...

Nu ga ik hier wel op aangevallen worden misschien, maar ik zeg gewoon de waarheid :)

Bij mijn pony zijn trouwen nergens plekjes te zien hoor, gewoon mooie haartjes zitten d'r :D

Edit:In mijn profiel staat een foto, daar vind ik hem d'r ook niet strak uitzien ofzo

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:11

En wat vinden jullie dan van de absolute top: negen van de tien keer zit er een stukje vilt of bont tussen neusriem en kaak. Dat noemen ze dan paardvriendelijk. Maar als je de boel niet strak trekt hoeft die rommel er helemaal niet tussen! Maar ja, ik rij gewoon basis dus heb vast geen recht van spreken (heb een keer iemand die mij trainde daarop aangesproken en dat was zijn houding!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:12

Over de top laat ik me niet eens uit...

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:18

beter....ik rij soms zonder neusriem en soms met... maar heb het nooit strak zitten de sperriem ook niet of ik draag hem niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:23

Dekloktikt schreef:
Vindt dit dus echt een topregel en hoop dat ie gauw ingevoerd wordt en streng en zorgvuldig wordt gecontroleerd.

Helaas is het verre van een regel, het is advies van een internationale veterinaire studiegroep (International Society for Equitation Science). Ik wil nog wel eens zien dat de FEI hier oren naar heeft..