Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:11

kareldeg schreef:
Langcara, paarden blijven altijd tevreden kijken. Maar een paard welke zoveel pijn heeft dat ie amper kan stappen, die laat je toch gelijk afmaken! Dat is nou dierenmishandeling om zo´n dier in leven te houden.

Paarden lijden in stilte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:30

Anoniem schreef:
. Nu moet hij over de harde grond strompelen. Ik zit eraan te denken hem op pijnstillers te zetten, hij kan wel op de vlakke stelcontegels en de glad bevroren rijbak maar hij is hard voor zichzelf en loopt met de grote paarden mee over de blubberbrokken. Zoooo zielig!!

Ik waardeer je dierenliefde, maar op dit moment gaat er iets fout...dit dier kun je nu beter op een stal zetten met een dikke zachte laag stro....want zo gaat dat niet....overigens is het nu voor al die paddocks waar de diepe gaten in zijn gelopen door de modder en dat dus nu is bevroren ook niet echt gezond...de ultieme momenten om zoolzweren op te lopen en als gevolg hoefbevangenheid...

Kijk buiten met harde grond is prima, dan is klei in eens helemaal niet erg, mits je het even met de weidesleep recht getrokken hebt vlak voor de vorst en dat gebeurd dan OOK weer niet....wat bezielt mensen toch???

Zand bevriest niet zo snel..mijn buitenbak is gisteren netjes glad getrokken en de paarden kunnen er gewoon lekker in, het zand is stevig, maar niet bevroren en het is geen hink stap met gaten en punten lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:28

singasong schreef:
Wat een vreemde redenatie dat hij niet op het gras mag omdat hij HB is geworden van veel te lange hoeven!
Gras is niet de reden dat hij HB is geworden waarom mag hij dan niet op het gras? Daar krijgt hij ook z'n beweging!

Pijnstilling lijkt me niet meer dan normaal bij HB maar nooit de pijn helemaal weghalen omdat hij dan over zijn grens gaat.
En geef hem eens een beetje magnesiumcitraat extra. Dat lijf zal door de HB ook stijf staan van de spierpijn en magnesium helpt ontspannen.

Goed van je dat je hem hebt weggehaald bij de vorige eigenaren!

Het verhaal is ietsje uitgebreider maar ik dacht ik zet het niet helemaal hier neer. Hij stond op een kaal stukje land en kreeg brokken en aardappelschillen en ander keukenafval en ook veel brood van voorbijgangers. Ruwvoer kreeg hij niet, hij at de schors van de bomen. Zijn manenkam was dus ook keihard, vandaar dat ik het op alle fronten moet aanpakken. Hij krijgt vanaf dat hij bij mij is magnesium-chelaat en Equilife F4F. Hij was nog nooit geënt en had een enorme bloedwormbesmetting. Daarbij is het ook niet erg slim om een oude fjord en een shire op gras met een fructaangehalte van boven de 30 te zetten en als ik nu naar buiten kijk dan zit de index daar vanmidag wel weer op.

Voor de mensen die denken dat er wat fout gaat of dat ik hem allang had moeten laten inslapen:
Je kunt van een dier dat stelselmatig jarenlang fout is verzorgd niet verwachten dat hij binnen 3 weken weer helemaal beter is. Ik heb hem daar weggekocht om hem te redden, als ik hem dood had willen laten gaan dan had ik hem daar net zo goed kunnen laten staan. De shet kiest er zelf voor om over de modderbrokken te lopen, hij kan er ook langs over de vlakke grond, heeft een gladde grote bak ter beschikking, een betegelde paddock en een inloopstal met een dik hooibed (schraal hooi dus niet schadelijk als hij het eet). Het ergste dat ik kan doen is hem in zijn beweging beperken en hem, nadat hij jarenlang moederziel alleen heeft gestaan, in zijn eentje opsluiten. Hij is ook niet gewend op stal te staan en stalrust is enorm achterhaald! De DA kijkt mee en hij wordt wekelijks bekapt omdat zijn hoefjes nu erg snel groeien en die in de juiste stand begeleid moeten worden. Ik overweeg pijnstilling omdat hij zo eigenwijs toch over die brokken gaat lopen maar ik denk dat het beter is om het niet te doen omdat hij het dan waarschijnlijk te bont gaat maken. Volgens de DA is het niet noodzakelijk.
Maar het is erg dat het, ondanks dat de DB in beeld was, toch zo ver heeft moeten komen :(

Anoniem

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:09

Repelsteel, het is toch vrij logisch dat hij de andere paarden achterna kruipt, een paard zal dat blijven proberen al zaag je zijn benen onder zijn knieen af. Hij hoeft helemaal niet alleen op stal, maar je kan hem wel samen met een ander paard zo neerzetten dat het voor hem niet zo'n kwelling is. Een paard weet zelf niet wat het beste voor hem is, dat moet jij voor hem besluiten en net als Russel vind ik dat je hem nog niet echt hebt geholpen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:12

Oei, ik vind jullie daarin wel hard hoor. Ik denk dat Repelsteel wel een punt heeft door te zeggen dat een dier niet binnen 3 weken 'als nieuw' kan zijn.
Wat ik begrijp kan het dier ook kiezen voor 'vlakke' ondergrond en als hij écht wordt belemmerd door pijn, dan zal hij daar ook voor kiezen. Stalrust is inderdaad erg achterhaald; een dier weet immers zelf het best wat hij kan.

Misschien zou ik er ook voor kiezen om hem tijdelijk te ondersteunen met pijnstillers, maar inslapen vind ik wel erg rigoreus én voorbarig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:15

Een paard laten kiezen is een beetje een vreemd argument.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:20

bethje31 schreef:
"Het zijn nog altijd wél steppedieren, die zich gemiddeld een 19 km per dag verplaatsen als ze de kans krijgen. die moet je niet in een rothokje stoppen. Weten ze dat niet daar bij de dierenbescherming? en weten ze daar niet, dat het hier bijna altijd k.t weer is in de winter. "

Punt 1: Steppe is droog tot woestijnachtig dus van nature horen paarden niet in de modder.
Punt 2: Op een klein postzegelweidje kan een paard zich niet 19 km verplaatsten en al helemaal niet in een modderig paddockje.
Punt 3: je weet zelf toch ook dat het hier K.t weer is in de winter dus dan kun je daar toch maatregelen voor nemen?
Punt 4: Rassen als IJslanders, Fjorden en Shetlanders uitgezonderd, maar de meeste moderne paardem staan echt ver af van de steppedieren die paarden van oorsprong zijn.
Punt 5: Stalpaarden staan over het algemeen niet de hele dag op stal; er is een middenweg...
Punt 6: Hoeven van paarden die in de modder staan en verder niet veel worden gereden op harde ondergrond slijten niet en raken dus snel overgroeid.
Punt 7: het kost paarden als het koud is veel energie om warm te blijven en als ze niet genoeg ondersteund worden met voer worden ze al snel te mager.
Lijkt me logsich dat de DB aan bovenstaande zaken wat wil doen.

We zouden dus eigenlijk in Nederland geen paarden/pony`s mogen houden, als we dan zo gek zijn met onze paarden, zouden we ze allemaal weg moeten doen........... :Y) ;)

Hoe dan ook je hebt modder en modder, en dat er paarden ( ook schapen, koeien enz ) zijn die er erg slecht bijstaan is niks nieuws, het zal erger schrikken zijn van de dingen we NIET zien. Schuren van sommige handelaren behoorlijk vol met pony`s en paarden die kniehoog in hun eigen mest en urine staan...

Dat er dingen zijn die absoluut niet kunnen, ben ik helemaal eens! Ook paarden die ernsig in de modder staan..
Maar sommige maken er al een drama van als er modder is, of dat een paard Uberhaubt buiten staat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:26

Lovely schreef:

Waarom is dat een vreemd argument?
Als een paard -bij wijze van- net van zijn ijzers is, dan doet het pijn om over kiezels te lopen. Als hij de keuze krijgt om over betonplaten te lopen, dan zal hij dat niet laten. Dát is in elk geval de ervaring die ik heb met paarden. Ze weten zelf héél goed wat ze kunnen en zo te lezen heeft deze pony genoeg mogelijkheden waaruit hij kan kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:46

Quellian schreef:
Lovely schreef:

Waarom is dat een vreemd argument?
Als een paard -bij wijze van- net van zijn ijzers is, dan doet het pijn om over kiezels te lopen. Als hij de keuze krijgt om over betonplaten te lopen, dan zal hij dat niet laten. Dát is in elk geval de ervaring die ik heb met paarden. Ze weten zelf héél goed wat ze kunnen en zo te lezen heeft deze pony genoeg mogelijkheden waaruit hij kan kiezen.

Ja precies :)
Hij kan ook een meter opzij gaan en over de vlakke grond lopen maar het is een shet hè ;)
Meneer galoppeerde, voordat de bodem bevroor, zo nu en dan ook met koppie en staart hoog in de lucht door de wei, net als een hertje met zweefmomenten, zo blij en trots was hij... om vervolgens weer gevoelig verder te strompelen.
Het is gewoon een lekker eigenwijs doorvechtertje, wat de groten kunnen kan hij ook. Hij vertikt het ook om onderuit de open ruiven te eten maar eet zolang het hem lukt er bovenuit totdat het hooipeil te laag zakt. Dan staat 'ie daar zijn koppie over de rand van de ruif te wurgen :P
Volgens mij beeldt hij zich in dat zijn schofthoogte nog een meter hoger is dan die van de shire :+

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:48

kareldeg schreef:
Langcara, paarden blijven altijd tevreden kijken. Maar een paard welke zoveel pijn heeft dat ie amper kan stappen, die laat je toch gelijk afmaken! Dat is nou dierenmishandeling om zo´n dier in leven te houden.

Nee.
Ieder dier heeft net als ieder mens een bepaalde mate van incasseringsvermogen, en dat verschilt per individu. Deze pony is nog te levendig, nog te veel bezig met van alles. Wie zijn wij dan om te bepalen dat ze dood beter af is?

Je moet het dier ZELF goed kennen om te bepalen wat het beste is. Als je het dier zelf kent, dan zie je de verschillen in gedrag, manier van kijken en weet je hoever het is. VAnaf internet kun je dat niet beoordelen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:50

kareldeg schreef:
Modder is gewoon heel slecht voor paarden. De ellende van mok, rasp en dergelijke komen bijna altijd voor als paarden langdurig in de bagger staan. In de natuur kiezen ze ervoor om dan naar een droger en hoger gelegen stuk te gaan. Dat kunnen ze hier niet, dus ze blijven in die bagger staan.

Allemaal leuk dat iedereen zo vol is van dat 24-7 buiten staan, maar in deze gevallen is het niet goed voor het paard.

Inderdaad. Dat is de reden dat ik mijn paarden 's avonds toch naar binnen moet doen. Ze staan het liefst altijd buiten en mijn merrie vindt het echt vreselijk. MAar die modder doet ze de das om. Je kunt beter echte kou hebben, dan die natte zooi altijd. Want echte kou is veel gezonder. Zoals vandaag, vrieskou, niet veel wind, en de zon erop. Van regen wordt mens en dier ziek. De kou van regen is onaangenamer, gaat tot in de botten, na een tijd gaat de nattigheid tot op de huid omdat het vet toch een keer aangetast wordt > regenschurft. De nattigheid van de regen is slecht voor de longen. En altijd met de kogels tot in de drab is vragen om mok.

trouwens, onderschat bevroren gras niet met de zon erop: fructaangehalte is hoog.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:12

het klopt niet dat alle paarden van nature van de steppe komen. dat geldt voor de oosterse rassen, zoals de Akhal Teke maar shetlandpony's bijvoorbeeld zijn een heel ander type: wat men noemt het bospaard. die hebben een ander type skelet en een ander type bespiering, helemaal niet geschikt voor lange afstanden.

het is dus niet zo, dat elk paard van nature gewend is geweest om lange afstanden af te leggen en dat het dus voor elk type paard goed zou zijn.

ik zou mijn onderzoeksmateriaal hierover nog eens goed moeten nalezen, om verdere uitspraken te doen maar dat kan nu even niet

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:19

kareldeg schreef:

Wat een onzin!!
Mijn Haflinger heeft vanaf juni t/m sept op pijnstillers gestaan ivm HB. Hij was echt heel zielig, met pijnstillers ging het beter en ik heb volgehouden en je moet hem nu weer eens zien gaan, als een speer!!
Als je een band met je paard hebt kun je echt wel inschatten of je er goed aan doet om hem wel of niet door te behandelen.
Wij mensen moeten eens wat meer geduld en vertrouwen hebben in het paard en ze niet zo snel afdanken of laten inslapen als ze iets mankeren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:20

Dus jullie (Repelsteel, Quellian) vinden dat een paard zichzelf maar naar de knoppen moet helpen ihkv 'hij doet het zelf' ?? Terwijl je als verstandige paardenbaas allang in had moeten grijpen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:23

Lovely schreef:
Dus jullie (Repelsteel, Quellian) vinden dat een paard zichzelf maar naar de knoppen moet helpen ihkv 'hij doet het zelf' ?? Terwijl je als verstandige paardenbaas allang in had moeten grijpen?

Nee hoor, dat zeg ik niet :)
Ik zeg dat ik een dier wellicht tijdelijk zou ondersteunen met pijnstillers. Naar ik begrijp is dit dier jarenlang verwaarloosd, dat moet toch de kans krijgen om te herstellen??
Pony hóeft niet over bevroren modder te lopen, hij kan er ook voor kiezen om lekker hooi te eten op de tegels, toch?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:27

Quellian schreef:
Nee hoor, dat zeg ik niet :)
Ik zeg dat ik een dier wellicht tijdelijk zou ondersteunen met pijnstillers. Naar ik begrijp is dit dier jarenlang verwaarloosd, dat moet toch de kans krijgen om te herstellen??
Pony hóeft niet over bevroren modder te lopen, hij kan er ook voor kiezen om lekker hooi te eten op de tegels, toch?

Behalve als er een kudde is die hem opdrijft. Vergis je daarin niet.
Een HB paard in de acute fase kun je beter op een apart stuk zetten eventueel met een ander rustig paard maar niet in de kudde mee laten lopen. Als er 1 gaat gaan ze allemaal, pijn of niet. Paard blijft nu eenmaal een kuddedier en soms moet je gewoon ingrijpen als het beter is op dat moment om erger te voorkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:01

Gezond verstand. Natuurlijk gaat een gewond paard OOK de kudde achterna, zit in de natuur, doet hij dat ook al niet, dan is het dier het gewoon niet meer in staat, dan is hij ziek of heeft te veel pijn.

Dan had je van te voren een stuk glad moeten trekken, prikpalen in de grond, stro er over heen en paardje daar zetten met desnoods een ander paard erbij, maar ze zullen wel bij elkaar willen blijven, maar beter was het wellicht om een stuk glad te trekken, maar dat gaat niet meer.

Voor de mensen die dat onzin vinden, ga eens met je zere voeten over die harde punten en gaten lopen...kijk eens hoe lang het duurt eer je je enkel verzwikt en wacht eens af of je pijnlijke punten in je voeten over houdt.

Elke winter zijn er weer paarden hoef bevangen, omdat die dieren weer op de hobbelige harde grond moeten sjouwen en dan een paard dat al bijna niet kan lopen en pijn heeft, die moet er maar over blijven lopen omdat hij stal niet is gewend. Wat is nu wijsheid? En dan ook nog pijnstillers zodat hij helemaal geen signaal meer heeft.

Dat alles hier zomaar wordt goedgepraat, ik begin steeds meer te denken dat mensen elk smoesje maar aanwenden om maar vooral geen moeite te nemen om voor zorgmaatregelen te nemen in de winter, dit weer is ruim van te voren voorspelt, iemand even regelen met een traktor en sleep of zelf zorgen dat je je plekje in orde kan houden, hoort bij paarden verzorgen.

Je kind heeft ook een wiegje en daarna een bedje, ligt ook niet op de plavuizen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:09

Russell, wat zou jij doen met de pony van Repelsteel?
En dan inslapen even niet als optie, want ze heeft het dier pas 3 weken, dus je moet een dier wel de kans geven om op te knappen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:10

Bomba schreef:
gohya schreef:
Regen wel ja,maar niet zo extreem als deze winter,nog nooit gebeurt.
Ben jij voorbereid op een tornado die opeens verschijnt in nederland? Nee dus!

Ik vind de regenval helemaal niet extreem. Wij hebben hier helemaal geen modder. Niks.
Waar slaat dat tornado verhaal in hemelsnaam op? :') Er is niemand die echt maatregelen kan treffen voor een tornado. Een tornado valt onder een natuurramp, regen nou niet bepaald..

Hier in Nederland wel hoor, het gevecht tegen het water wat zowel uit zee als uit de lucht alsvanuit de rivieren ons land binnen komt...

Ooit gehoord van de Watersnoodramp in 1953? En Waarom we dijken, kwelders, gemalen, waterkeringen (Deltawerken/Afsluitdijk) uiterwaarden en noodpolders hebben?

Het is dat we zoveel water afpompen de zee in, anders hadden we veel meer watersnoodrampen gehad.
Overstromingen afgelopen maand dus nog, maar een aantal jaar geleden hadden ze bij de Rivieren zoveel overlast dat er een grote ramp ontstond voor de landbouwers wiens stallen onder water liepen en heel veel dieren (varkens) verdronken...
Daarna pas zijn er allemaal nieuwe wateropvanggebieden ingesteld. Uiterwaarden langs rivieren en polders die normaal droog gehouden worden en waar enkele boerenbedrijven staan en dieren lopen of als landbouwgebied gebruikt worden, maar die met extreme regenval en verkeerde windrichting/storm etc. waardoor niet voldoende de de zee in gepompt kan worden, onder mogen lopen om dorpen en steden te sparen...

En die overlast kan heel plaatselijk zijn, maar wel ernstig!
Als jij op een heuvel woont, zal bij jou de kelder pas vollopen als het water bij de mensen in het dal al boven het dak staat...
Oordeel dus niet alleen vanuit je eigen perspectief/uitzicht, maar houdt je ogen goed open, kijk naar het nieuws en luister naar de mensen om je heen zodat je een wat breder inzicht krijgt in de omstandigheden van anderen...

Ik vind deze negatieve publiciteit "rieken" naar stemmingmakerij.
Je hebt paarden in de modder en paarden in de MODDER. De foto bij de tekst is niet een goed voorbeeld van een slechte situatie. Hadden ze beter iets uit kunnen zoeken dat de lading dekt.
En meldingen heb ik ook geen probleem mee. Dat ze komen kijken ook niet, maar als ze dan moeilijk doen om een beetje waterige zandpaddock en een paar uur buiten in de regen terwijl dieren er verder prima verzorgd bij staan en 's nachts in een schone stal staan... En dan opdracht geven tot 24/7 ophokken tot het weer helemaal droog is...
DAT snap ik niet en dat is geen beleid waar ik me in kan vinden omdat de oplossing slechter/minder diervriendelijk is, dan de kwaal in dat geval.

En als ze zo overdreven reageren op situaties die zo slecht niet zijn, terwijl andere veel ernstigere zaken blijven liggen vanwege gebrek aan mankracht of daadkracht, dat is zonde. Kunst is om prioriteiten te stellen.

En inderdaad, als je je paarden elke winter tot de knieën in de drek laat lopen de hele dag in het kader van benen strekken, dan mag je jezelf wel eens achter de oren krabben of dat nou zo diervriendelijk is. Als dat jaar na jaar gebeurd, en dan niet een paar dagen, maar de halve winter, dan wordt het wel eens tijd om te gaan investeren in een betere oplossing of om de paarden te verhuizen in die periode...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 31-01-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sprinkler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:12

manubres schreef:
Ik ben het ook niet eens met verwaarlozing, maar soms zie ik foto's van "vreselijk verwaarloosde" paarden waarvan ik niet kan zien wat er zo erg is. En ook ik zit met een probleem met die ellelange herfstregen...de hele dag op stal of de modder in...En nu met de vorst komt het volgende probleem...hoe houd ik het water drinkbaar. Iemand nog tips???

En inderdaad komen er meldingen van mensen die er geen verstand van hebben. Bij ons op stal kregen de oudere pony's een deken op zodat de uitstekende botten niet te zien waren anders kwam de dierenbescherming steeds langs voor de pony's van 30+.

@Manubres:
Vorstvrije drinkbak Suevia46, zie
http://www.dehuisdiersuper.nl/Paarden/S ... k_Suevia46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:14

Ik zie het meer als een waarschuwing voor iedereen die hierdoor ook eens kritisch gaat kijken hoe zij hun paarden huisvesten, want het gooi maar op een stukje wei dan is hij buiten is daardoor meteen onder de loep gesteld en wellicht wel achterhaalt.

Dan hoop ik dat hierdoor het rare bouwvergunningstelsel voor schuilstallen op weides onder de loep wordt genomen. Hierna zullen de stallen waar paarden niet naar buiten kunnen belicht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:15

Ach, er was toch een tijd terug ook zo'n vrouw opgepakt omdat ze haar paarden verwaarloosde. Daarover werd hier op bokt ook nog gezegd dat die beestjes tenminste buiten stonden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:16

sprinkler schreef:
manubres schreef:
Ik ben het ook niet eens met verwaarlozing, maar soms zie ik foto's van "vreselijk verwaarloosde" paarden waarvan ik niet kan zien wat er zo erg is. En ook ik zit met een probleem met die ellelange herfstregen...de hele dag op stal of de modder in...En nu met de vorst komt het volgende probleem...hoe houd ik het water drinkbaar. Iemand nog tips???

En inderdaad komen er meldingen van mensen die er geen verstand van hebben. Bij ons op stal kregen de oudere pony's een deken op zodat de uitstekende botten niet te zien waren anders kwam de dierenbescherming steeds langs voor de pony's van 30+.

@Manubres:
Vorstvrije drinkbak Suevia46, zie
http://www.dehuisdiersuper.nl/Paarden/S ... k_Suevia46

Dat is nog al een prijs?? Maar als je je leidingen in de stal en naar de stal niet vorstvrij kan houden, dan heeft zo een drinkbak ook geen nut, wat wel fijn is, is dat het water niet zo ontzettend koud is, waardoor paarden ook niet allemaal graag willen drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:17

Lovely schreef:
Ach, er was toch een tijd terug ook zo'n vrouw opgepakt omdat ze haar paarden verwaarloosde. Daarover werd hier op bokt ook nog gezegd dat die beestjes tenminste buiten stonden...

Ik heb altijd maar weer, de mensen die zich identificeren met die plaatjes en het goed keuren, hebben de zelfde toestanden, die ze dan en masse goed gepraat willen krijgen om een scheef getrokken norm te kunnen stellen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:18

russel schreef:
Dat is nog al een prijs?? Maar als je je leidingen in de stal en naar de stal niet vorstvrij kan houden, dan heeft zo een drinkbak ook geen nut, wat wel fijn is, is dat het water niet zo ontzettend koud is, waardoor paarden ook niet allemaal graag willen drinken.

Keuzes, keuzes, keuzes :j