Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:08

Ik vind 4 euro geen gekke prijs hoor.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:25

Caira schreef:
Ik vind 4 euro geen gekke prijs hoor.

Ik onder deze omstandigheden ook niet hoor. Tja, het is gewoon een hoop geld per maand, zeker als ik de verhoging voor het stro erbij tel.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben heel blij met deze boer die er ieder jaar weer voor zorgt dat ik ervan op aan kan dat ik maandelijks mijn hooi krijg. Ik had sowieso een prijsverhoging verwacht, eerlijk gezegd was ik bang geweest dat het hoger zou zijn, het valt me dus erg mee.

Vroeger toen mijn paard nog in pension stond keek ik er heel anders tegenaan. Nu we in het buitengebied wonen en heel dicht bij de boeren staan zien we hoe hard deze mensen altijd aan het werk zijn en hoe moeilijk het is om de juiste beslissing/inschatting te maken over wanneer te hooien.
Onze stroboer heeft mij zelf dagelijks opgebeld om me op de hoogte te houden van de toestand van het stro op het land en de metingen die ze gedaan hadden. Daardoor kon ik nog een paar trailers van het land halen voor een goede prijs (twee euro) en de rest slaat hij op zijn zolder op voor ons voor 2,75 per baal. De kwaliteit is duidelijk minder, korter, wat stoffig en een beetje klam. Maar ik ben ontzettend blij dat ik überhaupt een boer heb die mij voor die prijs levert. Hij had het makkelijk voor een veel hoger bedrag via marktplaats kwijt gekund.

Als ik zie wat een werk, zorgen en geregel het verbouwen van stro en hooi met zich meebrengt dan heb ik daar alleen maar respect voor.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:28

inkepink schreef:
Hier vandaag de boel eindelijk van het land kunnen halen. Hoeveelheid tarwe valt me nog mee, hoeveelheid stro is lachwekkend/zielig/bedroevend. Vorig jaar hadden we van dezelfde hoeveelheid grond 140 grote ronde balen, dit jaar 49 |(

is hier ook ongeveer hetzelfde, buurman 44 kleine baaltjes van 7500m2 waar normaal zeker 150 af komen

de rest van de buren is net zo droevig, ik heb zelfs een paar stukken gezien waar ze hebben gehakselt omdat het zich niet loont het op te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:17

4 euro wil ik wel betalen. Als de balen dan ook nog eens net zo groot zijn als vorig jaar....vorig jaar betaalde ik nl al 3,75 tot 4 euro voor mijn balen hooi ;)

Ik voer nu 1,5 baal per dag ipv 1 baal vorig jaar omdat ze kleiner zijn. Voor mij kassa als ik nu net zo grote balen heb als vorig jaar voor 4 euro...

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:06

kom pas uit Frankrijk terug, het was een grote file van wagens met stro, omgeving Picardie (regio Parijs) hebben ze geweldig geoogst, (is dit de Europese ' stro regio' ?) zag vele wagens met Nederlands kenteken noordwaarts gaan,de schuren waar wij zaten (Bourgondie) al prop vol, viel me trouwens op dat hooi bijna niet ingepakt was dit jaar maar gewoon in rol, zal dus droog genoeg geweest zijn?
ik heb me nooit beseft dat veel stro uit Frankrijk komt, zo'n wagen is een uur of acht onderweg? en dan met de huidige dieselprijzen, schuren die totaal leeg zijn en dus aangevuld moeten worden zullen de prijzen niet mis zijn, en het is broodwinning: vraag-en aanbod..... Onze buurman boer heeft vorige week stro uit Zeeland binnen gekregen, gok dat de prijs op 4 euro komt te liggen.
vorige maand moest vriendin 45 betalen voor baal (400kilo), straks wordt voor tweede keer gebracht van zelfde boer voor 37.50, dus denk dat het een beetje bijgetrokken is de schaarste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:21

Vorig jaar rond deze tijd koste het hooi 4 euro per baal bij onze hooiboer. Eind van de winter werd dat 5 euro , maar het GZH mocht wel nog voor 4 euro weg.

Nu vraagt hij voor het GZH al 6 euro en noemt hij nog geen prijs voor het normale hooi , hij wacht de gekkigheid een beetje af :=

Heb gisteren gelukkig een aantal midi-rolletjes van heel mooi droog , grof , stengelig , fris groen hooi op de kop getikt voor 17 euro per rol , dat is tenminste nog een nette prijs :)

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:12

Bij ons zijn de hooiprijzen (kleine botten) € 3 tot € 4, zelf gaan ophalen.
Stroprijzen rond de € 148/ton
Een hobby kost nu eenmaal geld. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:39

ikwa schreef:
kom pas uit Frankrijk terug, het was een grote file van wagens met stro, omgeving Picardie (regio Parijs) hebben ze geweldig geoogst, (is dit de Europese ' stro regio' ?) zag vele wagens met Nederlands kenteken noordwaarts gaan,de schuren waar wij zaten (Bourgondie) al prop vol, viel me trouwens op dat hooi bijna niet ingepakt was dit jaar maar gewoon in rol, zal dus droog genoeg geweest zijn?
ik heb me nooit beseft dat veel stro uit Frankrijk komt, zo'n wagen is een uur of acht onderweg? en dan met de huidige dieselprijzen, schuren die totaal leeg zijn en dus aangevuld moeten worden zullen de prijzen niet mis zijn, en het is broodwinning: vraag-en aanbod..... Onze buurman boer heeft vorige week stro uit Zeeland binnen gekregen, gok dat de prijs op 4 euro komt te liggen.
vorige maand moest vriendin 45 betalen voor baal (400kilo), straks wordt voor tweede keer gebracht van zelfde boer voor 37.50, dus denk dat het een beetje bijgetrokken is de schaarste.

Er komt veel stro uit Frankrijk en Italie..altijd al geweest. Vaak ook op de heenweg andere vracht en op de terugweg stro mee.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:02

... verlossend telefoontje gehad. Vrijdag ga ik m'n sto van 't land halen. *\o/*

Helaas is 't wel wat verkleurd en is 't kort. Dat laatste is natuurlijk niet zo heel erg, wel jammer dat 't niet mooi geel is. Dat kijkt altijd zo mooi in een schone stal }:0

De prijs is er ook na, dus hoop maar niet dat 't te zwart is....

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:15

hier gisteren gemaaid, 2e snede mooi lang.
eens kijken wat het wordt tot zaterdag.
de balen die ik van deze snede haal gaan met uitzondering van 6 stuks in de verkoop.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:31

ikwa schreef:

Frankrijk noemen ze niet voor niks "de graanschuur van Europa" ;) .

Ik ga zaterdag nog een kar hooi van het land halen. Zo'n 75 balen ongeveer...dat is genoeg voor 75 winterdagen. Ik heb nog ca. 150 balen op zolder liggen (80 hele goeie van vorig jaar en 70 van dit jaar), dus dan kom ik dit komende jaar er weer helemaal mee weg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:50

De prijzen idd. écht flink gestegen!
Hoor net van mijn hooiboer dat 1 ronde baal kuil/hooi van 500 kilo nu €50,- kost i.p.v. €32,50
Das een verhoging van toch €17,50 per baal.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:44

Stro grote baal normaal twaalf euro vijftig, nu zeventien euro vijftig. Vijf euro duurder per baal

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:46

met die hoge stro prijzen zal op sommige stallen ook wel de pensions prijs omhoog gaan...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:56

Is logisch natuurlijk, wel vervelend.
Vraag me af of vlas niet goedkoper zal zijn inmiddels,alleen aparte afvoer das jammer

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:13

wij proberen al andere dingen dan stro..

maar bepaalde zaagsel is niet echt te krijgen.
vlas is duur.
en ook zaagsle is duur.
stro is niet te krijgen en heel duur.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:17

Zaagsel is hier acht euro per pak van dacht ik vijfentwintig kilo, gebruik ik als onderlaag maar stoft behoorlijk als ik alleen zaagsel zal doen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:23

hier heb ik 2,50 voor hooi betaald en 1,50 voor het stro zijn kleine baalen maar wel mooie pakken.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:34

Ik hoor al jaren dat de prijzen omhoog gaan ivm te kleine oogsten, dit jaar voor het eerst van dichtbij meegemaakt. Er is van alle weilanden bij de boer al 4x geoogst, en er staan 5 karren vol balen stro, waarvoor hij geen plek meer heeft in de schuren.
Maar als men het echt hard nodig heeft zal men er ook voor betalen...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:13

roxxxiejjj schreef:
Er is van alle weilanden bij de boer al 4x geoogst,

Dat er 4 keer geoogst is wil niet zeggen dat hij net zoveel als in voorgaande jaren heeft geoogst...
Hier hebben we ook al meerdere keren gemaait, maar in voorgaande jaren was de kuilbult toch een stuk groter/hoger en het aantal wikkelpakken is ook een stuk lager uitgevallen...

paardenfreak schreef:

vlas is duur.
en ook zaagsle is duur.

Als de stroprijzen hoog zijn, stijgen de zaagsel en vlasprijzen ook omdat meer mensen op zoek gaan naar alternatieven :') Maar bij zaagsel en vlas heb je wel vaak het palletvoordeel ;) Bestel een hele pallet en je betaald aanzienlijk minder per pak! Maar goed daar moet je natuurlijk wel naar vragen ;)

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:21

Stro is inderdaad bedroefend je hebt voor het opstrooien van de stal het dubbele nodig om de stal naar behoren te vullen is geen stro meer maar haksel tefijn voor strobedeking, en dan ook nog zo duur schandalig hooi is moeilijk aan te komen en duur grsandy

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:11

Rianneke schreef:
paardenfreak schreef:

vlas is duur.
en ook zaagsle is duur.

Als de stroprijzen hoog zijn, stijgen de zaagsel en vlasprijzen ook omdat meer mensen op zoek gaan naar alternatieven :') Maar bij zaagsel en vlas heb je wel vaak het palletvoordeel ;) Bestel een hele pallet en je betaald aanzienlijk minder per pak! Maar goed daar moet je natuurlijk wel naar vragen ;)

:j Palletvoordeel houtkrul ligt hier al op 90 cent per pak. Los per stuk 8,20 euro (24 kg balen) per pallet = 18 stuks 7,30 per stuk. In 1 winter gebruik ik in totaal zo'n 18-20 stuks.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:49

Is het niet iets om eens naar een bouwmarkt te gaan voor Zaagsel?
Ik weet nog wel dat wij 'vroeger' altijd gratis zaagsel kregen bij de Hubo.
En dat was altijd heel erg veel,konden we gratis in zakken scheppen en mee nemen.
Ze hadden fijn én grof zaagsel.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:06

Maar er zit vaak wel veel stof in. Mijn keuze zou het niet zijn. Ik zelf heb mijn paarden 24/7 buiten staan dus ben gelukkig niet afhankelijk van stro. Heb zand in de schuilstallen liggen. Ze staan in het bos en ik kan het daar zo gratis scheppen. Hooi is idd niet veel. Wij hebben het twee weken geleden laten persen, maar was nét niet droog genoeg. We controleren de stapel dagelijks en hebben het ook al een aantal keren anders op moeten stapelen. De afgelopen dagen was het hier mooi droog weer en hebben we het buiten gelegd om te drogen. Dat doet wel veel goed gelukkig. Gelukkig heb ik ook nog wel voor een maand of 2-3 gras staan dus dat scheelt weer hooi voeren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:45

In fijn zaagsel zit idd. vaak veel stof in,maar in dat grove niet.
Ik heb zelf ook geen stro of zaagsel nodig,de mijne staan ook 24/7 buiten.