brvrwmaaike schreef:De WOZ waarde is niet gedaald uit zich zelf. die was gestegen (zodat gemeente hogere heffingen kan innen) Omdat wij het daar niet mee eens waren ben ik in bezwaar gegaan, de gemeente heeft toen zelf in een brief gezet dat ze hem verlaagd hebben door de omgeving van de paardenbakken. en die is 17.000 gedaald, laatstaan de verkoop waarde.
Ik heb inderdaad een taxatie rapport van de tijd voor de paardenbakken, ik woon hier al 6 jaar en voor de komst van beide bakken heb ik mijn huis verbouwd en daar moest ik voor de bank een taxatie rapport voor moeten laten maken. De situatie is nu opnieuw bekeken door een taxateur en die constateerd de waarde vermindering.
Natuurlijk zullen onze huisen netals alle andere huizen in Nederland door de crisis van 2009 en 2010 ook gedaald zijn, maar de huizen stijgen ook weer in waarde. Dus dat heeft er eigenlijk niets mee te maken.
Een WOZ-waarde wordt bepaald door verkoopprijzen van vergelijkbare panden in dezelfde buurt.
Dus eigenlijk gaat de gemeente ook uit van de huizenmarkt, oftewel wat de gek ervoor geeft.
Kortgezegd: nu met de crisis kan iedereen de WOZ-waarde naar beneden krijgen ivm de slechte markt, wat russel zegt.
Nu in de crisis ziet iedere huizenbezitter de waarde dalen; dit is nu de werkelijke waarde van het huis. Of je het leuk vindt of niet.
Voor de crisis was de huizenmarkt booming bussiness: makelaars verdienden goed, de verkopers vaak ook.
(over de) Tophypotheken waren makkelijk te krijgen.
De kopers worden nu aan banden gelegd, de banken ook, dus logisch gevolg: de markt is ingestort, als je wilt verkopen moet je de vraagprijs verlagen.
Een taxateur kijkt naar het resultaat, het totaalplaatje van het huis, het onderpand van de bank.
De verbouwing is misschien niet waardevermeerderend geweest, misschien enkel noodzakelijk onderhoud in de ogen van de taxateur.
Dat kan.
Dat kunnen wij hier dus niet beoordelen, maar vele factoren spelen mee, hoofdfactor de crisis.
En niet wat de buren in de tuin doen.
Een vinger wijzen naar een ander is erg makkelijk.
Maar is dat wel terecht?
Ik ga er van uit dat de buren niet zonder overleg de bak hebben aangelegd.
Vergunning aangevraagd en gekregen. Zonder beperkingen.
Het gaat dus puur om het zogenaamde geld. Wat er in de crisis niet meer is. En welk geld?
Wil je verhuizen dan? Heb je overlast van je buren? Of de bak? Heb je dat zelf persoonlijk bij hen aangegeven als dat zo is?
Of komt dit na het taxatierapport? Of had je al eerder een bezwaarschrift ingediend?
Ik vermoed een hetze die zo wordt doorgevoerd over de rug van een buur, toevallig met paarden, in een landelijke omgeving, over een tegenvallend taxatierapport, dat dit eigenlijk nergens over gaat.
Maar nogmaals, wij kunnen daar niet over oordelen zonder alle ins and outs te kennen.
Hooguit wat je zelf plaatst over WOZ-waarde en een taxatierapport en daar trek ik dan mijn conclusie uit.
Geld-kwestie.
Net wat russel zegt: paardenobject naast je, kassa!
Ik spreek uit eigen ervaring: buufje moest verhuizen vanwege ouderdom, koper zag onze paardjes in de achtertuin en kocht het huis.
Omdat het zo landelijk is.
Zoals Johan Cruijff zegt: ieder nadeel, heb zun voordeel. En andersom.
Als je boven de waarde vraagt en iemand geeft het er voor omdat die ook een buitenbak gaat aanleggen
).