Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:29

Ik zie er op wedstrijd wel ooit met cap in het Z! Dat zijn degene met een niet braaf paard!

Maar ik denk dat alle anti hoedjes mensen nooit Z gereden hebben :')

VEGASS

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:52

ik vind het een goed plan om je cap te dragen. Ik zelf rijd ook z, en ik rijd op een sensibel paard die altijd zo maar eens kan schrikken en dan een hele idiote sprong kan maken. Omdat iedereen in het Z met een hoedje rijd doe ik het zelf Aeigenlijk ook. Denk nu inderdaad dat ik gewoon een cap ga opzetten, vind dan dat je een duidelijke statement maakt.
Iedereen snapt toch wel het risico als je geen cap draagt?? Als je met je hoofd op het beton stuitert klapt je hoofd als een watermeloen op staat uit elkaar. Zijn we dan happy??!!.
Mooi voor het zicht ...ja inderdaad, dat argument had ik inderdaad ook voor ogen, maar veiligheid moet toch belangrijker zijn. Het is het verhaal van roken, iedereen weet dat het slecht is, maar iemand die rookkt zal altijd zeggen "mijn oom rookte en die is 90 jaar geworden. Paarden blijven dieren en kunnen ALTIJD schrikken en een rare beweging maken.....met alle risico's van dien.
Zeker met dat veilig heids certificaat, dan vind ik dat de knhs over futiliteiten mauwt, ze kunnen mi beter het capje verplicht stellen, geen gedoe meer over wat mooier is....gewoon cap op je hoofs.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:30

Vegass, dat vind ik wel een heel zwak argument. Als 'iedereen' in het water springt, doe jij dat dan ook?
Eerlijk gezegd vind ik jou dan wel onverantwoordelijk. Daar moet je toch echt lak aan hebben of 'iedereen' nu toevallig met een hoedje rijdt. Geen ruggegraat heet dat.
Michael, ik zie genoeg mensen in het Z met cap. Zelf heb ik pas ook een cap opgezet omdat de situatie dat toen vereiste. En dan heb ik echt lak aan wat 'iedereen' doet.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:32

het is pas stom om een cap op te zetten door een topic op bokt...

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:33

Michael1104 schreef:
het is pas stom om een cap op te zetten door een topic op bokt...

Precies!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:38

Zonnetje81 schreef:
Ik zie er op wedstrijd wel ooit met cap in het Z! Dat zijn degene met een niet braaf paard!

Nou hier vergis je je behoorlijk in!
De laagste klasse waarin wij op dit moment onze paarden uitbrengen is in het Z.
We rijden altijd met helm. Alleen kampioenschappen hoger dan het Z, wordt tijdens de proef een
hoedje op gezet.

We weten nooit wat ook een braaf paard kan doen. Die van ons zijn paarden met aanleg om te schrikken. Ook al zijn ze super braaf en goed gereden.
Vind het altijd knap dat er mensen zijn, die weten dat ze over een bom-proef paard beschikken en weten
wanneer ze een (veiligheids) helm moeten opzetten.
Dat weten wij niet. Ondanks dat we erg veel jaren ervaring hebben. We hebben geen garantie dat ons paard
niet zal schrikken.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:42

Hoeveel ongelukken zijn er gebeurd met ernstig letsel door het niet dragen van de cap op wedstrijd?
Hoeveel in de afgelopen 40 jaar?
Hoeveel starts zijn er geweest zonder cap?
NBVR mocht het zelfs in alle klasses.
Ik vermoed dat dit aantal erg klein zal zijn.
Laat daarom de keuze vrij vanaf het Z.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:52

schrikdraad schreef:
Hoeveel ongelukken zijn er gebeurd met ernstig letsel door het niet dragen van de cap op wedstrijd?

Hier ga ik totaal in mee :)

Je hebt hersenen gekregen om mee te denken. Denk er over na en neem voor jezelf de beslissing wel of niet. Beide prima maar laat elkaar lekker doen waar hij of zij zin in heeft :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:16

De keuze is nog steeds vrij. En die blijft voorlopig waarschijnlijk vrij. Tenzij de FEI met de vuist op tafel slaat.
Er reizen alleen vragen of de afloop van ongelukken niet beter beïnvloed kan worden. Dat is een normale reactie op een ernstig ongeluk.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:09

Ik vind het onzin, mensen hebben zelf hersens gekregen en kunnen zelf prima nadenken of ze een hoedje op willen of niet en ook met cap kan je ernstige letsels oplopen. En ookal heb je een cap op en je valt, je kan dan ook je nek of rug breken, dan zou je helemaal ingepakt op wedstrijd moeten gaan maar dat ziet er ook weer niet uit.
Doe dan de regel: onder de 18 cap verplicht, boven de 18 zelf beslissen.
Je bent volwassen, je kan zelf nadenken en dit was gewoon een ongeluk die iedereen kan gebeuren en ik neem aan dat mensen met paarden die gevaarlijk kunnen doen zo slim zijn om hun cap op te zetten?
En hoevaak zie je wel niet op springconcoursen dat mensen inspringen ZONDER cap, daar word toch ook niks over gezegd? Zelf vind ik springen toch een gevaarlijker tak van de paardensport dan dressuur maar dat is mijn mening.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:30

schrikdraad schreef:

Helemaal mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat er nauwelijks ongevallen te noemen zijn die met cap echt voorkomen hadden kunnen worden.
Het is dus nergens voor nodig om regels te veranderen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:48

Lusitana schreef:
De keuze is nog steeds vrij. En die blijft voorlopig waarschijnlijk vrij. Tenzij de FEI met de vuist op tafel slaat.
Er reizen alleen vragen of de afloop van ongelukken niet beter beïnvloed kan worden. Dat is een normale reactie op een ernstig ongeluk.

Misschien dat ze zich kunnen afvragen waarom de wedstrijdterreinen niet veiliger maken,ijzerenplaten vervangen door droogzand erop te kiepen of iets dergelijks??
Zorgen dat de paarden daar niet eens bij in de buurt kunnen komen mocht een ruiter de controle verliezen??

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:07

Johanna59 schreef:
Zonnetje81 schreef:

We rijden altijd met helm. Alleen kampioenschappen hoger dan het Z, wordt tijdens de proef een
hoedje op gezet.

We weten nooit wat ook een braaf paard kan doen. Die van ons zijn paarden met aanleg om te schrikken. Ook al zijn ze super braaf en goed gereden.
Vind het altijd knap dat er mensen zijn, die weten dat ze over een bom-proef paard beschikken en weten
Dat weten wij niet. Ondanks dat we erg veel jaren ervaring hebben. We hebben geen garantie dat ons paard
niet zal schrikken.

Dat zijn vaak mensen die hun paarden jaren hebben voor ze in het Z-starten en alles rustig aan doen zodat paard vertrouwd is met de ruiter,in tegenstelling tot mensen die jonge paarden snel inrijden met slof om deze voor de handel zo snel mogelijk Z-klaar te hebben voor de handel en deze voor de picture uitgebracht dienen te worden terwijl ze nog nooit of te weinig op een wedstrijdterrein zijn geweest.
Tja dan ga ik ook geen hoedje opzetten,maar dan is de kans ook groter dat je er naast komt te liggen.

Wanneer je naar grotere wedstrijden gaat waar ook menners rondrijden en er tribunes staan,dan weet ik dat mijn paard daar best gevoelig voor is en zal bij het losrijden dan ook mijn cap op hebben,maar is de spanning eraf tegen de tijd dat we de ring ingaan,kan ik best inschatten of het hoedje opgaat of de cap opblijft.

Paarden die hoger in de africhting komen worden ook wat sensibeler over het algemeen en hebben wat meer krachtvoer nodig omdat de inspanning daar naar is en ze het nodig hebben om in topconditie te zijn en blijven.
Er zijn ook Grandprix paarden die kunnen schrikken of struikelen,moeten die ook een cap op lijkt mij,dan moeten ze het gewoon doortrekken in heel de paardensport,zowel regionaal,landelijk als internationaal.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:29

Paddenpad schreef:
Johanna59 schreef:

hoedje op gezet.

niet zal schrikken.

Dat zijn vaak mensen die hun paarden jaren hebben voor ze in het Z-starten en alles rustig aan doen zodat paard vertrouwd is met de ruiter,in tegenstelling tot mensen die jonge paarden snel inrijden met slof om deze voor de handel zo snel mogelijk Z-klaar te hebben voor de handel en deze voor de picture uitgebracht dienen te worden terwijl ze nog nooit of te weinig op een wedstrijdterrein zijn geweest.
Tja dan ga ik ook geen hoedje opzetten,maar dan is de kans ook groter dat je er naast komt te liggen.

.

Daar begrijp ik toch niets van.
Mijn paard neem ik mee voorop in de optochten, tussen muziekkorpsen en grote praalwagens. Je mag op zijn minst zeggen dat ze 'bomproof' is.
Maar waarom zou je dat risico toch nemen?? Ik denk dat ik daar gewoon te gelukkig voor ben in mijn leven.
ALS ik zou vallen en alsnog letsel zou krijgen, heb ik -en familie- in elk geval geen schuld/verwijtend gevoel.

Hoewel... Ik ken een vrouw die brengt grotendeels ook zeer sensibele paarden uit in het Z, met hoedje.
Maar die zit zo muurvast in het zadel, dat kan je je echt niet voorstellen....

Edit: Oh, en nog een reden: Ik heb eens iemand zien flauwvallen tijdens het rijden. Zo op haar hoofd..
Zo zie je maar dat vallen helemaal niet altijd iets met de braafheid van je paard te maken heeft.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:46

Waarom zou je een schuldgevoel hebben als je van je paard valt zonder cap?
Je hebt toch ook geen schuldgevoel als je van je fiets valt zonder helm?
Shit happens, en dat kan net zo goed met cap als zonder.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:54

Ik heb int het verleden Z gestart met cap en ga binnenkort met een ander paard ook Z starten met cap.

Waarom? Het is veiliger en ik vind een mooi hoedje eigenlijk te duur. Ik moet vaak denken aan een vriedin die eens van haar paard is gevallen en toen een hersenstambeschadiging had.. Gelukkig had ze een cap op.

En ja, een hoedje ziet er veel mooier/chiquer uit.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:55

Tot vorig jaar reed ik altijd zonder cap. Ik kende mijn paarden immers al zo lang, en ze waren zo braaf. Toch maakte ik vorig jaar een grove fout en schrok mijn haflingermerrie die ik al 7 jaar heb zo hard dat ik met mijn hoofd naar beneden op ons pad met klinkers knalde.
Ik had blinde vlekken in mijn zicht, en spreken lukte niet. Mijn paard was naar achteren gerend. Ik ben er heen gestrompeld en heb haar zadel afgegooid.
Daarna ben ik op de tast naar binnen gegaan en heb in paniek iemand proberen te bellen, wat niet lukte. Mijn telefoon was zoek(bleek later in de bosjes te liggen). Uiteindelijk heb ik mijn ex vriend gebeld. Die is direct gekomen. En mijn buurman heeft me naar het ziekenhuis gebracht.
Mijn zicht kwam langzaam terug, net zoals mijn spraak. Ik heb echt ontzettend geluk gehad. Ik had net zo goed een schedelbasisfractuur kunnen hebben, of gewoon hardstikke dood kunnen zijn.

Ik was blind omdat mijn hersenen tegen de achterkant van mijn schedel zijn geklapt. En het is goed gekomen. Ik stap nooit meer op een paard zonder cap.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:56

horseyfries schreef:
Waarom zou je een schuldgevoel hebben als je van je paard valt zonder cap?
Je hebt toch ook geen schuldgevoel als je van je fiets valt zonder helm?
Shit happens, en dat kan net zo goed met cap als zonder.

Kromme vergelijking: Een fiets is geen levend wezen dat kan gaan bokken of op hol slaan.
Een fiets bestuur je zelf en verlies je zelden de controle over.
Bovendien val je niet van 2 meter hoog.

Ja, ik zou een schuldgevoel hebben. Hoe simpel was het geweest om die cap op te doen.
Heb er vedorie 2 in de kast, gebruik ze dan ook. Dat denk ik bij mezelf. :)
Overigens spring ik thuis ook met bodyprotector, en wanneer ik alleen op buitenrit ga ook.
Paardrijden vind ik leuk, maar doe er alles aan om ook zo gelukkig te blijven.

Denk dat ik daarvoor ook te veel nare ongelukken heb gezien, stuk voor stuk mensen zonder cap.

Maar wederom: Het is de eigen keus van iemand.
Mij hoor je niet zeuren als iemand zonder rijd. Maar die mensen hoeven al helemaal geen medelijden van mij te verwachten bij een val.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:58

Daar vragen die mensen toch ook niet om?

Ik doe er ook alles aan om gelukkig te zijn, en één van de dingen die mij gelukkig maakt is lekker met de wind in mijn haren rondrijden te paard ;)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:59

schrikdraad schreef:

Het gaat niet om de ongelukken die gebeuren op wedstrijden, er gebeuren ook ongelukken thuis. Het gaat er om dat de KNHS een veilige uitstraling moet hebben, en ruiters moet stimuleren met cap te rijden. Ook thuis. Ik vind het een goed idee

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:07

Dat bereik je niet door ruiters in het Z met cap te laten starten. Denk je nou echt dat iemand dan denkt: laat ik thuis eens met cap starten want die Z-ruiters doen dat op wedstrijd ook?
De mensen die thuis zonder cap rijden komen misschien niet eens op een wedstrijdterrein.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:41

Johanna59 schreef:
Zonnetje81 schreef:

hoedje op gezet.

niet zal schrikken.

Ik ben van mening dat als ik geen 'braaf' paard had ik een cap op zet. Doe ik nu met training ook als ik het niet vertrouw en het ene paard rijdt ik altijd met cap en de ander niet. Maar goed dat wil niet zeggen omdat IK dat vind dat met cap moet rijden dat ik vind dat IEDEREEN dat moet. Lekker ieder zijn ding laten doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:44

Alexx schreef:
schrikdraad schreef:

Het gaat niet om de ongelukken die gebeuren op wedstrijden, er gebeuren ook ongelukken thuis. Het gaat er om dat de KNHS een veilige uitstraling moet hebben, en ruiters moet stimuleren met cap te rijden. Ook thuis. Ik vind het een goed idee

Dus Pieter VandenHoogenband had eigenlijk met zwembandjes moeten zwemmen want anders gingen er kindjes thuis verdrinken in het zwembad door hem na te doen zonder??? Wat een ontzettend raar argument!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:45

Paddenpad schreef:

Wanneer je naar grotere wedstrijden gaat waar ook menners rondrijden en er tribunes staan,dan weet ik dat mijn paard daar best gevoelig voor is en zal bij het losrijden dan ook mijn cap op hebben,maar is de spanning eraf tegen de tijd dat we de ring ingaan,kan ik best inschatten of het hoedje opgaat of de cap opblijft.

Paarden die hoger in de africhting komen worden ook wat sensibeler over het algemeen en hebben wat meer krachtvoer nodig omdat de inspanning daar naar is en ze het nodig hebben om in topconditie te zijn en blijven.
Er zijn ook Grandprix paarden die kunnen schrikken of struikelen,moeten die ook een cap op lijkt mij,dan moeten ze het gewoon doortrekken in heel de paardensport,zowel regionaal,landelijk als internationaal.

Als het zonodig moet dan zo! Salinero kan immers ook op hol slaan :')

Maar ik blijf erbij dat iedereen het zelf wel kan inschatten en een ongeluk kan altijd gebeuren. Laatst had ik iets op de poetsplaats, moet ik dan voortaan daar ook maar een cap op :')

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:06

je kan altijd wat overkomen elke dag als je de auto instapt of op de fiets .
of gaat voetballen die ballen zijn ook net van steen als je die tegen je kop aankrijgt.
of gewoon stappen gaat kan je ook een klap aan je kop krijgen en dan niet meer opstaan.
of een trap van je paard krijgen wat vaker gebeurt. zo kun je wel door gaan.
laat mensen vrij in hun doen ze zullen het heus wel weten wat ze doen.
en ja als je paarden klaarstoomt voor de Z lijkt het mijn ook wel fijn met een cap.
en ze niet de tijd geeft voor hun ervaring van wedstrijden rijden