Maar ik denk dat alle anti hoedjes mensen nooit Z gereden hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zonnetje81 schreef:Ik zie er op wedstrijd wel ooit met cap in het Z! Dat zijn degene met een niet braaf paard!
schrikdraad schreef:Hoeveel ongelukken zijn er gebeurd met ernstig letsel door het niet dragen van de cap op wedstrijd?
Hoeveel in de afgelopen 40 jaar?
Hoeveel starts zijn er geweest zonder cap?
NBVR mocht het zelfs in alle klasses.
Ik vermoed dat dit aantal erg klein zal zijn.
Laat daarom de keuze vrij vanaf het Z.
schrikdraad schreef:Hoeveel ongelukken zijn er gebeurd met ernstig letsel door het niet dragen van de cap op wedstrijd?
Lusitana schreef:De keuze is nog steeds vrij. En die blijft voorlopig waarschijnlijk vrij. Tenzij de FEI met de vuist op tafel slaat.
Er reizen alleen vragen of de afloop van ongelukken niet beter beïnvloed kan worden. Dat is een normale reactie op een ernstig ongeluk.
Johanna59 schreef:Zonnetje81 schreef:Ik zie er op wedstrijd wel ooit met cap in het Z! Dat zijn degene met een niet braaf paard!
Nou hier vergis je je behoorlijk in!
De laagste klasse waarin wij op dit moment onze paarden uitbrengen is in het Z.
We rijden altijd met helm. Alleen kampioenschappen hoger dan het Z, wordt tijdens de proef een
hoedje op gezet.
We weten nooit wat ook een braaf paard kan doen. Die van ons zijn paarden met aanleg om te schrikken. Ook al zijn ze super braaf en goed gereden.
Vind het altijd knap dat er mensen zijn, die weten dat ze over een bom-proef paard beschikken en weten
wanneer ze een (veiligheids) helm moeten opzetten.Dat weten wij niet. Ondanks dat we erg veel jaren ervaring hebben. We hebben geen garantie dat ons paard
niet zal schrikken.
Paddenpad schreef:Johanna59 schreef:
We rijden altijd met helm. Alleen kampioenschappen hoger dan het Z, wordt tijdens de proef een
hoedje op gezet.
We weten nooit wat ook een braaf paard kan doen. Die van ons zijn paarden met aanleg om te schrikken. Ook al zijn ze super braaf en goed gereden.
Vind het altijd knap dat er mensen zijn, die weten dat ze over een bom-proef paard beschikken en weten
wanneer ze een (veiligheids) helm moeten opzetten.Dat weten wij niet. Ondanks dat we erg veel jaren ervaring hebben. We hebben geen garantie dat ons paard
niet zal schrikken.
Dat zijn vaak mensen die hun paarden jaren hebben voor ze in het Z-starten en alles rustig aan doen zodat paard vertrouwd is met de ruiter,in tegenstelling tot mensen die jonge paarden snel inrijden met slof om deze voor de handel zo snel mogelijk Z-klaar te hebben voor de handel en deze voor de picture uitgebracht dienen te worden terwijl ze nog nooit of te weinig op een wedstrijdterrein zijn geweest.
Tja dan ga ik ook geen hoedje opzetten,maar dan is de kans ook groter dat je er naast komt te liggen.
.
horseyfries schreef:Waarom zou je een schuldgevoel hebben als je van je paard valt zonder cap?
Je hebt toch ook geen schuldgevoel als je van je fiets valt zonder helm?
Shit happens, en dat kan net zo goed met cap als zonder.
Johanna59 schreef:Zonnetje81 schreef:Ik zie er op wedstrijd wel ooit met cap in het Z! Dat zijn degene met een niet braaf paard!
hoedje op gezet.
wanneer ze een (veiligheids) helm moeten opzetten.
Dat weten wij niet. Ondanks dat we erg veel jaren ervaring hebben. We hebben geen garantie dat ons paard
niet zal schrikken.
Alexx schreef:schrikdraad schreef:Hoeveel ongelukken zijn er gebeurd met ernstig letsel door het niet dragen van de cap op wedstrijd?
Het gaat niet om de ongelukken die gebeuren op wedstrijden, er gebeuren ook ongelukken thuis. Het gaat er om dat de KNHS een veilige uitstraling moet hebben, en ruiters moet stimuleren met cap te rijden. Ook thuis. Ik vind het een goed idee
Paddenpad schreef:Dat zijn vaak mensen die hun paarden jaren hebben voor ze in het Z-starten en alles rustig aan doen zodat paard vertrouwd is met de ruiter,in tegenstelling tot mensen die jonge paarden snel inrijden met slof om deze voor de handel zo snel mogelijk Z-klaar te hebben voor de handel en deze voor de picture uitgebracht dienen te worden terwijl ze nog nooit of te weinig op een wedstrijdterrein zijn geweest.
Tja dan ga ik ook geen hoedje opzetten,maar dan is de kans ook groter dat je er naast komt te liggen.
Wanneer je naar grotere wedstrijden gaat waar ook menners rondrijden en er tribunes staan,dan weet ik dat mijn paard daar best gevoelig voor is en zal bij het losrijden dan ook mijn cap op hebben,maar is de spanning eraf tegen de tijd dat we de ring ingaan,kan ik best inschatten of het hoedje opgaat of de cap opblijft.
Paarden die hoger in de africhting komen worden ook wat sensibeler over het algemeen en hebben wat meer krachtvoer nodig omdat de inspanning daar naar is en ze het nodig hebben om in topconditie te zijn en blijven.
Er zijn ook Grandprix paarden die kunnen schrikken of struikelen,moeten die ook een cap op lijkt mij,dan moeten ze het gewoon doortrekken in heel de paardensport,zowel regionaal,landelijk als internationaal.