FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:42

Sammie schreef:
Ik heb een reactie terug van de FNRS, zal deze vanavond plaatsen :)

Ben heel benieuwd Sammie!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:50

Reactie FNRS:

De FNRS heeft een prijsstijging geadviseerd van € 25,- per stallingsplaats vanwege de alsmaar stijgende inkoopprijzen van het ruwvoer en het strooisel. Sinds het voorjaar 2010 tot heden zijn de inkoopprijzen van ruwvoer en strooisel met 10 tot 40% toegenomen. Deze toename geldt voor de algehele sector. Met welk bedrag de ondernemers de prijzen zullen gaan verhogen is aan hen elf, dit is een advies dat de FNRS uitgeeft. De prijsverhoging die de FNRS adviseren is ten gevolge van schaarste van ruwvoer en krachtvoer in Nederland, en de toenemende vervoerskosten omdat er nu meer uit het buitenland gehaald moet worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:25

ivy_power89 schreef:
dan heb je alsnog extra kosten als je een loonwerker moet inhuren.....
Ik denk dat dat voor de meeste gewoon geen optie is......

Als je eigen land naast de stal hebt heb je die kosten van de loonwerker ook als je hooit van eigen land.
Als je een flink groot stuk grond hebt waar je zelf 2 of 3 sneden vanaf kunt halen en je eigen stalmest over uit kunt rijden scheelt je dat veel in afvoerkosten van de mest en kun je ook goedkoper je ruwvoer regelen dan die woekerprijzen van 50 euro per baal voordroog...
Zeker bij grote stukken land en heel veel balen kun je vaak net wat scherper onderhandelen met de loonwerker en zelfs laten maaien en schudden kost dan minder per baal omdat de loonwerkers hele brede werkgang hebben en je de uurprijs kunt verdelen over heel veel balen. Als je alles behalve persen en wikkelen zelf kunt doen scheelt dat het meest. Heb je gras over kun je het verkopen.

Grond kopen daarvoor kan niet uit, maar als je goedkoop (natuur)grond kunt pachten wel.
Meestal is het gebruik beperkt tot een bepaalde periode per jaar en mag je alleen ruige mest gebruiken, maar voor hooiland voor paarden is het dan nog wel geschikt, terwijl een boer er niet zo'n belang bij heeft...

Sjarett

Re: FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:00

Iedereen wil natuurlijk extra land pachten. Wij wonen nog maar 3,5jr in deze buurt, denk je echt dat er voor ons nog land overschiet?
Daarbij komt dat ik de stallen alleen draai en niet eens tijd heb om zelf iets leuks te gaan doen. 4 Dagen vakantie per jaar is echt niet veel. Ik heb simpelweg de tijd niet om "gewoon"" zelf te gaan maaien.
Nee het is echt jammer dat de boeren ook misbruik maken van je afhankelijke positie.
Ik belde dinsdag met een boer die nog voordroog over had van vorig jaar. We spraken 40 euro per pak af, vrijdag ging ik betalen en moest het ineens 50 kosten. Ze weten dat je wel moet betalen omdat er niks meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:28

Sammie schreef:
Reactie FNRS:

De FNRS heeft een prijsstijging geadviseerd van € 25,- per stallingsplaats vanwege de alsmaar stijgende inkoopprijzen van het ruwvoer en het strooisel. Sinds het voorjaar 2010 tot heden zijn de inkoopprijzen van ruwvoer en strooisel met 10 tot 40% toegenomen. Deze toename geldt voor de algehele sector. Met welk bedrag de ondernemers de prijzen zullen gaan verhogen is aan hen elf, dit is een advies dat de FNRS uitgeeft. De prijsverhoging die de FNRS adviseren is ten gevolge van schaarste van ruwvoer en krachtvoer in Nederland, en de toenemende vervoerskosten omdat er nu meer uit het buitenland gehaald moet worden.

Dat is een onderbouwde reactie :( , waarom 25 euro, waar is die op gebaseerd. Geldt dat voor de 150 euro per maand stal en ook voor de 60 euro per maand stalling ?
Oftewel een Non antwoord.

Het lijkt erop dat de FNRS een willekeurig flink bedrag gekozen om ervoor te zorgen dat pensionklanten alvast voorbereid zijn als hun stalhouder met een prijsverhoging komt. En omdat die verhoging vast wat lager gaat zijn dan die 25 euro , gaan we niet zo moeilijk omdat het nog meevalt :D

Dat is naar mijn mening de reden waarom de FNRS dit naar buiten brengt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:01

25 euro is 10% op het hele stalgeld ipv alleen op hooi en evt. strooisel...
Margeverhoging dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:29

Ah ik zie een typefout . Waar 60 stond bedoelde ik uiteraard 600.
Een opslag van 20% bij een goedkope stalling of een opslag van 5% bij een duurdere stalling.
Volgens de paardenkrant is het hooi wel veel meer dan 10% duurder geworden, eerder 30%. Ze hebben daar de prijzen van afgelopen jaar, gepubliceerd

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:32

Sonja schreef:
Margeverhoging dus.

Ik denk dat jij echt denkt dat de stalhouders stinkend rijk worden van de noodzakelijke prijsverhoging dan moet je eens een paar dagen meelopen bij ons op stal.
Het is heel hard werken voor heel weinig geld. Dit doe je echt niet om er rijk van te worden.

Ik ga inderdaad met een kleine 10% omhoog, op alle tarieven komt er 15 euro bij met de mededeling dat het meer kan worden als de prijzen nog verder stijgen. Dat betekent dat t/m Epony's van 205 naar 220 gaan en de paarden van 240 naar 255 euro.
En je zal het niet geloven, maar mijn marge gaat omlaag.
Kuilvoer is tussen de 20 tot 100% duurder dan vorig jaar, ik heb veel nodig van veel leveranciers en stro is op dit moment 40% duurder, maar dat wordt per dag meer.
Dus ik wil de verhoging ook wel rekenen over alleen het hooi en stro zoals jij eerlijk zou vinden, maar dan moet er zeker 30 tot 40 euro per maand op het stalgeld.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:34

Sjarett schreef:
Sonja schreef:
Margeverhoging dus.

Ik denk dat jij echt denkt dat de stalhouders stinkend rijk worden van de noodzakelijke prijsverhoging dan moet je eens een paar dagen meelopen bij ons op stal.
Het is heel hard werken voor heel weinig geld. Dit doe je echt niet om er rijk van te worden.

Ik ga inderdaad met een kleine 10% omhoog, op alle tarieven komt er 15 euro bij met de mededeling dat het meer kan worden als de prijzen nog verder stijgen. Dat betekent dat t/m Epony's van 205 naar 220 gaan en de paarden van 240 naar 255 euro.
Kuilvoer is tussen de 20 tot 100% duurder dan vorig jaar, ik heb veel nodig van veel leveranciers en stro is op dit moment 40% duurder, maar dat wordt per dag meer.
Dus ik wil de verhoging ook wel rekenen over alleen het hooi en stro zoals jij eerlijk zou vinden, maar dan moet er zeker 30 tot 40 euro per maand op het stalgeld.

En dat is precies de reden waarom de FNRS dit naar buiten brengt. Omdat hun leden anders hun prijzen helemaal niet durven verhogen. Klanten denken dat het alleen is omdat ze er zelf rijk van willen worden, terwijl ze zonder verhoging droge boterhammen mogen gaan eten.
Als het echt allemaal zo makkelijk was hadden we toch allemaal wel een paardenbedrijf!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:28

maar ik sta op een stal waar ik alles zelf doe... moet daar dan ook 25 euro op?
bedoel ik betaal voor de stal, de wei, en de bak die overigens niet wordt onderhouden.....

verder is er wel water enzo.. maar het gebouw is erg oud en wordt ook nooit iets aan gedaan...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:31

Wij hebben verhoogd met 1 juli met 10€.
Vorig jaar ook al en het jaar ervoor geloof ik 5€.

Als pensionhouder kun je dan compenseren, om het wel te doen te houden voor je klanten.
Bij ons zijn nu de wormkuren inbegrepen bij de pensionprijs. Zo kom je je klanten toch een beetje tegemoet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:55

Sjarett schreef:
Sonja schreef:

Ja lijkt me heel leuk om eens een paar dagen mee te lopen op een stal :')
Ik zou het denken echt aan een paard over gaan laten }>

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:27

Ik vind het advies van de FNRS een schot in de ruimte , er zijn enorme verschillen in accomodatie en diensten die stallen aanbieden , bij ons bv is krachtvoer niet inbegrepen , bij anderen komt het stro apart bij de rekening. Bij de een word uitgemest ,de ander niet etc. Een persbericht waarin aangegeven word dat verhogingen onvermijdelijk zijn ivm kostenstijgingen met wat rekenvoorbeelden had ik wel kunnen begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:32

Ik denk dat dat aan de stalhouders zelf is verder.
Ik heb ook best begrip voor prijsstijgingen. Maar zoals mijn klanten binnen mijn bedrijf graag willen weten waarom, en vervolgens bepalen of ze dat accepteren voor dezelfde dienstverlening of niet, zo mag mijn leverancier dat ook bij mij uitleggen en maak ik diezelfde afweging. het is gewoon het normale dagelijkse commerciële spel.
Het klakkeloos roepen van een bedrag door een organisatie als de FNRS raakt echter kant noch wal.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:19

Ik denk dat een bedrag genoemd door de FNRS van toepassing is op bedrijven die de prijzen incl ruwvoer, brok en stro hebben. Deze factoren worden tenslotte ook genoemd bij de uitleg. Wel of niet zelf uitmesten lijkt me hierbij niet van toepassing (als de bodembedekking wel bij de prijs zit) want het ging om stijgende kosten van producten en niet van diensten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:09

joyce_eddy schreef:
maar ik sta op een stal waar ik alles zelf doe... moet daar dan ook 25 euro op?
bedoel ik betaal voor de stal, de wei, en de bak die overigens niet wordt onderhouden.....

verder is er wel water enzo.. maar het gebouw is erg oud en wordt ook nooit iets aan gedaan...

betaal je je eigen hooi ,stro en krachtvoer? dan merk je de verhogingen ook wel in je eigen portemonnee. de stalhouder zal jou denk ik niet verhogen ivm gestegen voer en strooiselprijzen,eerder de gebruikelijke procentuele verhoging

pvandenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:35

Ik heb vandaag een klacht ingediend bij de NMA (Nederlandse Mededingings Autoriteit) i.v.m. prijsafspraken tussen leveranciers van hooi en stro maar ook tegen de rol die de FNRS in deze speelt. Deze laat zich gewillig voor het karretje van deze leveranciers spannen.

Uit onderzoek blijkt dat de hooi- en stroprijzen inderdaad stijgen. Echter, het is zo dat de prijzen van stro eind 2007 en in 2008 nog véél hoger dan nu waren! Daarna is een enorme daling (ca. 60%) van de prijzen in 2009 en 2010 geweest.

WAAR WAS TOEN DE FNRS MET HAAR ADVIES AAN HAAR LEDEN OM HET STALGELD DAN MAAR MET 25 EURO TE VERLAGEN ?????????

Je reinste staaltje van boerenbedrog! Ik roep paardensportminnend Nederland dan ook op om hier ERNSTIG TEGEN TE PROTESTEREN.
Ik overweeg ook een nationale aktie hiertoe op te gaan zetten.

Maar aan de andere kant...de wal zal het schip uiteindelijk gaan keren. Ook op dit moment zijn veel paardeneigenaren gedwongen om hun paard te verkopen omdat de kosten niet meer te betalen zijn. Uiteindelijk zullen hierdoor steeds meer maneges en pensionstallen gaan leeglopen en zullen velen uiteindelijk de deuren moeten gaan sluiten.

Wat een trieste bedoening zeg......

Sjarett schreef:
Sonja schreef:
Margeverhoging dus.

Ik geloof zeker niet dat de staleigenaren hier de grote "winstpakkers" zijn. Ook zij worden gemangeld door een kartel van leveranciers die onderling prijsafspraken hebben gemaakt. Als je de veilingprijzen in de gaten houdt dan zie je wel waar DE GROTE WINST naartoe gaat: DE HANDELAREN. Dat zijn degenen die de afgelopen jaren extra marge hebben gepakt (prijsverlagingen niet hebben doorberekend) en nu deze marge ook niet meer willen afstaan

pvandenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:36

MariekeB schreef:
Sammie schreef:
Reactie FNRS:

Dat is een onderbouwde reactie :( , waarom 25 euro, waar is die op gebaseerd. Geldt dat voor de 150 euro per maand stal en ook voor de 60 euro per maand stalling ?
Oftewel een Non antwoord.

Het lijkt erop dat de FNRS een willekeurig flink bedrag gekozen om ervoor te zorgen dat pensionklanten alvast voorbereid zijn als hun stalhouder met een prijsverhoging komt. En omdat die verhoging vast wat lager gaat zijn dan die 25 euro , gaan we niet zo moeilijk omdat het nog meevalt :D

Dat is naar mijn mening de reden waarom de FNRS dit naar buiten brengt

€60,- per maand stalling??? Waar is dat adres? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:53

Psssst.... ;)

MariekeB schreef:
Ah ik zie een typefout . Waar 60 stond bedoelde ik uiteraard 600.
Een opslag van 20% bij een goedkope stalling of een opslag van 5% bij een duurdere stalling.
Volgens de paardenkrant is het hooi wel veel meer dan 10% duurder geworden, eerder 30%. Ze hebben daar de prijzen van afgelopen jaar, gepubliceerd

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:23

Ik heb ook een kleine pensionstal en ook wij zullen met de prijzen omhoog moeten gaan. Ik koop altijd kuil en hooi voor een heel jaar in. Normaal komt de nieuwe lading in mei. Echter die is tot nu toe nog steeds niet van het land af. Eerste snede gaat meestal naar de boeren zelf.

Vorig jaar betaalde ik 32.50 per baal.
Ik heb nu 50 euro per baal betaald omdat ik door mijn jaar voorraad heen was en ik nog 20 balen van vorig jaar kon kopen.
Echter de prijzen voor kuil van dit jaar ligt op dit moment bij mijn vaste leveranciers op 60 a 65 euro per paard. Dat is dus een prijsstijging van 50 % ten opzichte van vorig jaar en dan zou ik geen 10 % aan klanten door mogen berekenen?

Pensionklanten betalen hier nu incl btw 196 euro per maand all incl.
Dus dagelijks uitmesten weidegang en gebruik warm/ koud water brok en binnen/buitenbak.
Die bakken worden regelmatig gesleept en de tractor wil ook graag Diesel waarvan de prijzen nu ook heel hoog zijn geworden.
Omgerekend naar mijn uur tarief werk ik voor nog geen 3 euro per paard wat hier staat. Dat geeft niet het weegt veel meer op dan tegen een kantoorbaan van 40 uur en de weekenden vrij. Ik werk nu eenmaal 7 dagen in de week en ook 's avonds. Ik kan moeilijk zeggen om 9 uur krijgen ze de eerste voerbeurt en om 5 uur de laatste en in het weekend niets want ik wil ook maar 40 uur werken.
Ik heb hier voor gekozen en ik vind het geweldig maar ik ga geen pensionpaarden uit eigenzak voeren nu alle prijzen zo omhoog gaan.

heeft niets met efficiënt werken te maken

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:28

Sluit ik me helemaal bij aan! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:08

Is een iets andere prijsklasse Nimber... ;)
Als je de boxen had zou ik daar gráág met 3 staan voor die prijs...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:35

Wij gaan jammer genoeg ook per 1 aug 15 euro omhoog.
Ik begrijp het wel, ondanks dat het allemaal wel duurder voor me wordt... Je wordt beide ( stalhouder maar ook als paardeneigenaar) een beetje tegen de muur gedrukt.. het moet gewoon wel..

Al meer bokkers waarbij al bekend is dat het zeker omhoog gaat?

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:05

Ja. Wij ook.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:07

Wij verhogen met 10€ vanaf 1 juli! :j