Sammie schreef:Ik heb een reactie terug van de FNRS, zal deze vanavond plaatsen
Ben heel benieuwd Sammie!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ivy_power89 schreef:dan heb je alsnog extra kosten als je een loonwerker moet inhuren.....
Ik denk dat dat voor de meeste gewoon geen optie is......
Sammie schreef:Reactie FNRS:
De FNRS heeft een prijsstijging geadviseerd van € 25,- per stallingsplaats vanwege de alsmaar stijgende inkoopprijzen van het ruwvoer en het strooisel. Sinds het voorjaar 2010 tot heden zijn de inkoopprijzen van ruwvoer en strooisel met 10 tot 40% toegenomen. Deze toename geldt voor de algehele sector. Met welk bedrag de ondernemers de prijzen zullen gaan verhogen is aan hen elf, dit is een advies dat de FNRS uitgeeft. De prijsverhoging die de FNRS adviseren is ten gevolge van schaarste van ruwvoer en krachtvoer in Nederland, en de toenemende vervoerskosten omdat er nu meer uit het buitenland gehaald moet worden.
Sonja schreef:25 euro is 10% op het hele stalgeld ipv alleen op hooi en evt. strooisel...
Margeverhoging dus.
Sjarett schreef:Sonja schreef:25 euro is 10% op het hele stalgeld ipv alleen op hooi en evt. strooisel...
Margeverhoging dus.
Ik denk dat jij echt denkt dat de stalhouders stinkend rijk worden van de noodzakelijke prijsverhoging dan moet je eens een paar dagen meelopen bij ons op stal.
Het is heel hard werken voor heel weinig geld. Dit doe je echt niet om er rijk van te worden.
Ik ga inderdaad met een kleine 10% omhoog, op alle tarieven komt er 15 euro bij met de mededeling dat het meer kan worden als de prijzen nog verder stijgen. Dat betekent dat t/m Epony's van 205 naar 220 gaan en de paarden van 240 naar 255 euro.
En je zal het niet geloven, maar mijn marge gaat omlaag.
Kuilvoer is tussen de 20 tot 100% duurder dan vorig jaar, ik heb veel nodig van veel leveranciers en stro is op dit moment 40% duurder, maar dat wordt per dag meer.
Dus ik wil de verhoging ook wel rekenen over alleen het hooi en stro zoals jij eerlijk zou vinden, maar dan moet er zeker 30 tot 40 euro per maand op het stalgeld.
Sjarett schreef:Sonja schreef:
Ik denk dat jij echt denkt dat de stalhouders stinkend rijk worden van de noodzakelijke prijsverhoging dan moet je eens een paar dagen meelopen bij ons op stal.
Het is heel hard werken voor heel weinig geld. Dit doe je echt niet om er rijk van te worden.
joyce_eddy schreef:maar ik sta op een stal waar ik alles zelf doe... moet daar dan ook 25 euro op?
bedoel ik betaal voor de stal, de wei, en de bak die overigens niet wordt onderhouden.....
verder is er wel water enzo.. maar het gebouw is erg oud en wordt ook nooit iets aan gedaan...
Sjarett schreef:Sonja schreef:25 euro is 10% op het hele stalgeld ipv alleen op hooi en evt. strooisel...
Margeverhoging dus.
Ik ga inderdaad met een kleine 10% omhoog, op alle tarieven komt er 15 euro bij met de mededeling dat het meer kan worden als de prijzen nog verder stijgen. Dat betekent dat t/m Epony's van 205 naar 220 gaan en de paarden van 240 naar 255 euro.
En je zal het niet geloven, maar mijn marge gaat omlaag.
Kuilvoer is tussen de 20 tot 100% duurder dan vorig jaar, ik heb veel nodig van veel leveranciers en stro is op dit moment 40% duurder, maar dat wordt per dag meer.
Dus ik wil de verhoging ook wel rekenen over alleen het hooi en stro zoals jij eerlijk zou vinden, maar dan moet er zeker 30 tot 40 euro per maand op het stalgeld.
MariekeB schreef:Sammie schreef:Reactie FNRS:
De FNRS heeft een prijsstijging geadviseerd van € 25,- per stallingsplaats vanwege de alsmaar stijgende inkoopprijzen van het ruwvoer en het strooisel. Sinds het voorjaar 2010 tot heden zijn de inkoopprijzen van ruwvoer en strooisel met 10 tot 40% toegenomen. Deze toename geldt voor de algehele sector. Met welk bedrag de ondernemers de prijzen zullen gaan verhogen is aan hen elf, dit is een advies dat de FNRS uitgeeft. De prijsverhoging die de FNRS adviseren is ten gevolge van schaarste van ruwvoer en krachtvoer in Nederland, en de toenemende vervoerskosten omdat er nu meer uit het buitenland gehaald moet worden.
Dat is een onderbouwde reactie, waarom 25 euro, waar is die op gebaseerd. Geldt dat voor de 150 euro per maand stal en ook voor de 60 euro per maand stalling ?
Oftewel een Non antwoord.
Het lijkt erop dat de FNRS een willekeurig flink bedrag gekozen om ervoor te zorgen dat pensionklanten alvast voorbereid zijn als hun stalhouder met een prijsverhoging komt. En omdat die verhoging vast wat lager gaat zijn dan die 25 euro , gaan we niet zo moeilijk omdat het nog meevalt![]()
Dat is naar mijn mening de reden waarom de FNRS dit naar buiten brengt
MariekeB schreef:Ah ik zie een typefout . Waar 60 stond bedoelde ik uiteraard 600.
Een opslag van 20% bij een goedkope stalling of een opslag van 5% bij een duurdere stalling.
Volgens de paardenkrant is het hooi wel veel meer dan 10% duurder geworden, eerder 30%. Ze hebben daar de prijzen van afgelopen jaar, gepubliceerd